hoe noodzakelijk is een pad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 21:46

ik zie ook weleens (recreatie) ruiters zonder pad of deken rijden.
Is een pad altijd beter dan zo'n navajo deken? of niet?


Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 21:56

Het is noodzakelijk dat er een goede pad of gelijkwaardig zadeldeken onder een western zadel ligt. Een western zadel heeft geen kussens zoals een dressuur zadel wel heeft. Een Navaho dekentje is dus duidelijk niet genoeg en zonder enge bescherming onder het zadel is al helemaal uit den boze. Dan haal je je een hele boel ellende op je nek of beter gezegt op je paard zijn of haar rug. Denk aan drukkingen, schuurplekken en zeer pijnlijke ruggen.

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 06:42

Je kan een pad een beetje vergelijken met schokbrekers.
groetjes.

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-01 07:17

aha, dit is duidelijk.
Maar wat is dan een goede pad? (ik wil op mijn nieuwe paardje namelijk een westernzadel)

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 07:41

Wat ik de beste pads vind (en neem me niet kwalijk voor de engelse bewoording) zijn die met wool felt aan de onder en de bovenkant met schokabsorberend rubber er tussen in. Er zitten ook van die ventilatie gaten in om je paardje koeler te houden. Aan de zijkant zitten van die leren stukken. Meestal alleen in grijs of in zwart verkrijgbaar. Ze zijn vrij prijzig (zelfs hier Boos! ). Ik hoop dat je hier wat meer aan hebt Knipoog
groetjes...

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 08:37

Een westernpad heeft diverse funktie:
-schokabsorberend
-vochtregulerend
-'opvullend' Let wel dit werkt alleen bij een iets te ruim zadel, denk niet dat je een te krap zadel passend kunt maken met een pad (je doet in te krappe schoenen ook geen dikke sokken aan tenslotte }> )
Een goede pad kan nooit schokabsorberend en vochtregulerend tegelijk zijn, dit zijn twee tegenstelden, dus moet je een middenweg zoeken.
Heb je een paard wat snel (veel) zweet, neem dan geen neopreen (ook niet als middenvulling), maar eerder wol met een grove ''open' struktuur. Voor schokabsorptie is neopreen wel geschikt of dik vilt.
Het is ivm schoonmaken van de pad handig als je de buitenhoes kunt verwijderen. Deze hoezen kun je ook makkelijk zelf maken. Een hogedrukreiniger schijnt ook goed te helpen Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 06:44

Hoi, schokabsorberend en vochtregulerend is wel samen mogelijk. Ik heb zo'n equitex ding van divoza en dat bevalt mij toch stukken beter dan mijn neopreen met viltpadje. Equitex is ook weer een soort gel maar dit is de enige gel die er voor zorgt dat de rug van het paard niet loeiheet wordt. (vaak wel met andere gelpads) Dat neopreen gaat mij steeds meer tegenstaan. Ik heb er nu nog een singel van maar daar wil ik ook weer katoen voor. Het is handig spul om schoon te maken maar het ademt voor geen meter, zeker met dat warme weer vindt ik dat geen prettig idee.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 08:38

Ha, ik ben blij dat ik hier iemand zie met ervaring met zo'n neopreen singel. Ik zat er ook over te denken om zo'n singel te kopen, maar aangezien het hier zo heet is en die paarden zo zweten, hou ik het dan maar bij m'n katoenen singeltje. Het leek me idd wel handig met schoonmaken. Effe de waterslang erop en hij is weer schoon. Met mijn katoenen singel gooi ik 'm altijd effe in een emmertje met sop en dan wordt ie ook wel weer aardig schoon. Blijf maar bij m'n katoenen singeltje Haha!
Thanks Cornelie Knipoog

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 08:50

Uhm..., maar dit is wel mijn persoonlijke mening hoor. Er zijn er zat die wel zweren bij neopreen *LOL*

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:22

ik heb er ook eentje van neopreen. Het voordeel is idd dat ie snel schoon is. Nadeel: zweten en dan stinken. Al sik hem schoonmaak komen alle zweetluchtjes eruit. Ik zweer er niet bij maar zat bij m'n eerste zadel en ben hem altijd blijven gebruiken.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:27

Nog eentje dus *LOL*
Ik denk dat ik helemaal van dat neopreengeval afzie... En daarentegen zijn ze ook niet zo goedkoop als gewoon een katoenen singel. Degene die ik in m'n hoofd had om te kopen zou mij $42,90 dollar kosten. Dacht het effe van niet he... Haha! Katoenen zijn maar $12,60 dollar en das een stukkie goedkoper Pling

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:48

stef!!! ideetje!!!!
gebruik een autopad (kun je meelopen)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BlazeBars op 2001-07-30 14:45 ]</font>


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 13:56

Mijn ervaring met neopreen is eigenlijk heel goed. Mijn paard heeft een hele gevoelige rug en daarnaast nog eens een heel gevoelig huidje. Deze pad kan ik makkelijk schoonmaken, zodat het "schuureffect" tot het minimum wordt beperkt. Ik heb eerst een gewone pad (met wollen onderkant) gehad, maar daar braken haar haartjes van af, vooral langs de randje. Ook krijgen wollen pads van die harde plekken die je er vaak maar moeilijk uitkrijgt. En vergis je niet: een wollen pad is ook heel heet en raakt ook "verzadigd" als het echt warm is! En bij mijn paard gingen de randjes dus schuren. Die neopreen pad die ik nu heb heeft ook van die ventilatiegaten, en je ziet dus dat haar ruggegraat na het rijden nog droog is (komt ook omdat het zadel zo is ontworpen dat de ruggegraat helemaal vrij ligt in het midden Lovers ). Het staat me wel een beetje tegen dat het niet ademt, en je krijgt soms van die "schuimplekken" eronder, maar voor mijn paard lijkt het wel de beste optie.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:22

ik vind het zelf ook een prettiger idee dat zweet gewoon eraf kan druipen, ipv opgezogen te worden door een wollen pad, het is hygienischer, geen bacterie-groei enzo, maar ik moet zeggen dat mijn pad ook wol is, het neoprene vond m'n paard niet prettig, ik vraag me alleen af of je pads naar een stomerij kan brengen? in amerika hebben ze lekker grote wasmachines waar ik ze altijd inmikte, maar dat kan hier niet, en met een spuit schoonmaken gaat niet zo goed, hoe doen jullie dat?

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:24

gewoon naar de stomerij brengen,worden als nieuw.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:25

jezus man wat ben jij snel met je reaktie
hoe doe je dat
dus stomerij kan?? great Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 16:26

Citaat:
Op 2001-07-30 10:48, schreef BlazeBars:
stef!!! ideetje!!!!
gebruik een autopad (kun je meelopen)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BlazeBars op 2001-07-30 14:45 ]
</font>


Lezen blaze, het gaat niet om honey

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 21:44

nee!!!!!!!!
heb je een nieuwe???? hoe groot 1.10m Extreme duivel

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-01 11:52

nog geen nieuwe, maar zal zo rond de 145/150 uitkomen (en nee, het is GEEN (volgens jou maatstaven) Westernpaard) Extreme duivel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers