vraag over fjorden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 22:45

hoi,

sinds kort hebben wij een fjord van 1.40m ,zij heeft een hele tijd niks gedaan en is ontzettend vet Haha!
nu gaat ze dus weer een begin maken hier met het rijden en mennen en gaat afgezien van flink wat geduvel }> soms behoorlijk goed
ik ben allemaal warmbloedjes gewend(en een tinker Haha! ) die flink wat aan kunnen en nou staat ze hier schraal en is me verteld dat ze met hooi als bijvoer wel toekan
Dus mijn vraag is klopt dat ze echt zo schraal kunnen en wat geven jullie aan de fjorden?
ze krijgt nu eerste klas hooi van dit jaar ik geef haar ook nog een kilo biks bij maar heb idee dat ze er iets te fel op word eigenlijks en ze slankt nog geen kilo af ,kan je bij een fjord gewoon hooi bijgeven en ook nog (licht) werken Verward er hangt een liksteen aan de buitenmuur van de stal voor de zouten enzo
groetjes tina


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:12

Hoi Tina,

Wat een bekend probleem! Ben in gedachten meteen twee jaar terug.....

Toen ik Milena (Fjordenmerrie, toen 7 jaar oud, baggervet, 1.40 meter, kon nog niks) kocht, was een dieet dus ook het eerste aandachtspunt voor mij. De veearts heeft me hier goed in geadviseerd, en ik mocht m'n pony dus NIET alleen op hooi zetten. Allereerst krijg je van hooi alleen maar een extra "grasbuik" (ook wel hooibuik genoemd) en juist als je een vet dier aan het werk zet, pleegt dit een extra aanslag op het lichaam.
Ik stond op een stal waar een heel goede sportbrok gevoerd werd, en ik ben twee keer per dag een halve kilo biks gaan voeren, en twee plakjes hooi per dag. Let goed op je pony dat 'ie niet echt honger krijgt, want dan krijg je de meest vreselijke problemen met het werk (deed die van mij ook, in eerste instantie kreeg ze nl. 2x een kwart biks en 1 dikke plak hooi. Ze vrat toen ook haar hele stal leeg) En let aub goed op als het dier op mot staat, dat 'ie dat niet gaat vreten van honger en/of frustratie!
Als je het dier in de wei zet, zoek dan een zo schraal mogelijk stukje. Liever op een kaal stuk met een beetje hooi bijvoeren, dan in te hoog gras, want die Fjorden blijven echt doorvreten tot alles op is.....

Verder qua werk: heeeel rustig opbouwen, en lekker veel stappen. Is goed voor de conditie en de benen, en ondertussen lekker alle tijd om de oren van haar koppie af te kletsen, dus lekker een band opbouwen met je beestje!

Mocht je verder nog vragen oid hebben, mag je me altijd PBen (ik kom hier niet dagelijks)

Succes!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:15

Ik denk dat als je haar wilt laten afvallen, dat je haar vooral geen biks moet geven, want zoveel doet ze niet. Hooi is echt voldoende.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:19

Juist als een paard moet afvallen en spieren opbouwen, heeft hij biks nodig (volgens mijn veearts) omdat 'ie anders echt vitamines en mineralen tekort gaat komen, met alle ellende vandien. Ook de eiwitten in de biks klinken nu misschien overbodig, maar voor spieropbouw is dit echt noodzakelijk! (kijk maar eens naar jonge paarden die in training gaan!)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:24

Wij hebben een pony die eerst ook heel dik was en ook op dieet moest. Hij liep in een best wel schrale wei en kreeg hooi begevoerd en elke dag een handje biks. Maar zoals zij het nou beschrijft dat ie niet zoveel doet, weinig rijden enzo, dan vind ik 1 kilo biks echt te veel. Dat extra vet wordt dan alleen maar opgeslagen, vooral als je weinig rijdt. In plaats van biks kun je dan ook nog een zoutsteen en een vitaminepoeder erbij geven, als je bang bent dat ze weinig vitamientjes binnnenkrijgt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:42

De Fjord die ik had (1.40, moddervet Knipoog )kreeg bij de vorige eigenaren ook alleen gras en hooi. Ze had ook een jaar niets gedaan dus was moddervet en had geen conditie. JUIST daarom ben ik haar bij gaan voeren, we hadden zelf weinig gras, maar ze kreeg wel hooi. Ik heb een vraag hierover naar Bit gestuurd, en Evert Offereins raadde mij aan om haar wel bij te voeren omdat ze dan meer energie krijgt om het overtollige vet te verbranden en over het algemeen ook wat fitter wordt.
Biks beviel mij ook niet, ze werd er inderdaad heel fel van, op een gegeven moment kon ik niet eens meer veilig buitenrijden en toen ben ik overgestapt op muesli-zonder-haver van Havens. Dit is speciaal voor sobere rassen maar er zitten ontzettend veel vitamines en mineralen in die ze nodig hebben.
Ze kreeg bij mij 2x een flinke plak grof hooi met veel kruiden en daarnaast 2x een schep muesli en ze deed het er prima op.
Kijk hier maar eens voor het resultaat: <br>http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?topic=7403&forum=10

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 21:44

hoi

bedankt allemaal voor de reacties heb er enorm wat aan Haha!
heb die foto's van ijsco voor en na gezien wat een verschil zeg!!!!!!!!! Ze ziet er nu goed uit vind ik
groetjes tina


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, lazy, wonderlover en 36 bezoekers