artikel Bit over trailers en E achter B

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-01 18:17

Na het artikel in de nieuwe bit ,die vandaag in de bus lag, gelezen te hebben.
hebben mijn pa en ik toch de papieren van de 1,5 paards trailer en die van onze tank (hyundai santa fe ) erbij gehaald.
En jawel hoor ik mag met mijn B met deze combinatie op pad!Grom ik heb al betaald voor m'n E in september en krijg dat geld niet terug maar of ik het wel of niet haal ik kan lekker zelf met de trailer op pad zolang ik maar met deze auto rijd...
vaag he?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 18:22

hoi
Ik heb helaas de bit niet Verdrietig
Heb je misschien zin om het artikel hier neer te zetten of was het heel lang?
Zover wij weten mogen we ook zonder E op pad maar voor extra zekerheid kan het nooit kwaad om het artikel eens te lezen.

eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 18:45

Zou je inderdaad dat artikel kunnen plaatsen, want ik ben daar wel heel benieuwd naar, want ik moet binnenkort ook mijn E gaan halen, maar misschien hoeft het dan niet. Ben benieuwd!

MAKEPEACE.... mijn trouwe vriend!!!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 19:06

Op de site van autorijschool Twin op internet staat ook info over het wel en niet mogen rijden zonder E rijvewijs met trailer en toelichting. en het mag in sommige gevallen wel, maar de politie is het er zelf nog niet over eens hoe het nou zit. snappen het zelf niet geloof ik als je wordt aangehouden...

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 20:01

Ik heb het net zitten lezen. Ik kijk nog heel even of het heel veel werk is, anders zet ik het wel even hier neer!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 20:16

Komt ie:

"Het nieuwe rijdbewijs werkt met pictogrammen die niet voor iedereen altijd even duidelijk zijn. De tekst op het oude rijbewijs in het hokje B was maar voor één uitleg vatbaar. Rijbewijshouders mogen alle auto's of auto-paardentrailercombinaties besturen die minder dan 3.500 kilo wegen, zolang de auto maar zwaarder is dan de (geremde) trailer. Die 3.500 kilo is het lege gewicht van de voertuigen plus het laadvermogen, de maximum massa beladen voertuig. Het laadvermogen is niet het gewicht dat aan boord is, maar het gewicht dat maximaal aan boord mag zijn vogens het registratiebewijs van de trailer en de technische gegevens van de auto. Voor rijbewijs B mag de aanhanger, inclusief het maximale laadvermogen niet zwaarder zijn dan de auto helemaal leeg (zoals op kentekenbewijs onder massa ledig voertuig). Veel trailerleveranciers leveren wel trailers met een maximum massa beladen voertuig van 1.100 kilo. Een beetje middenklasser van minimaal 1.001 kilo kan deze trailer aan. Alle trailerleveranciers hebben een anderhalf paardstrailer van 1.300 kilo (inclusief laadvermogen) in hun gamma. Daarvoor is een auto van ten minste 1.301 kilo nodig om met B te mogen rijden. Voorbeelden zijn de Audi A6 of Volvo V70. De trekkende auto dient zwaarder te zijn dan de trailer , maar niet megazwaar. Het gewicht, inclulsief het laadvermogen van de auto, wordt namelijk opgeteld bij het maximale gewicht van de trailer. Hoewel een Range Rover een perfecte trekauto is, mag met B niet eens en lichte trailer worden getrokken. Een tweepaardstrailer staat meestal te boek voor 2.000 kilo totaalgewicht. Hiermee kunt u dus nooit onder de 3.500 kilo blijven, aangezien de auto zwaarder moet zijn dan de trailer. Wilt u weten of u met B op pad kunt, kijk dan naar het kentekenbewijs van de auto en het registratiebewijs van de trailer. Op het bewijs van de trailer moet achter maximum massa beladen voertuig 1.100 of 1.300 kilo staan. In dat geval moet op het kenteken van de auto minimaal 1.101 en 1.301 onder massa ledig voertuig staan. Op het kentekenbwijs van de auto staat ook toegestane maximum massa te koppelen aanhangwagen. Onder geremd moet minimaal 1.100 of 1.300 staan. Staat hier meer dan mag u dat niet trekken met rijbewijs B, wel met rijbewijs B + E."

-Er staan nog een paar voorbeelden bij, dus op verzoek wil ik die ook nog wel hier neer zetten. Dit stuk komt dus uit het blad Bit voor de gene die het ontschoten was.
Sorry voor typefouten als ze er tussen staan.
_________________
Doe eens gek, bok wat vaker.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon op 2001-07-28 21:17 ]</font>

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 21:52

Weet je het heel zeker Nimber?? Want wat de meeste mensen niet weten is dat het laadvermogen van de auto ook nog meetelt.
Dit kun je dus niet op je papieren vinden maar staat meestal in het gebruiksaanwijzingenboekje. En als er 6 personen inkunnen + bagage zit je zo over die 3500 kg heen in totaal.
Ik heb het echt verleden jaar helemaal uitgeplozen en er mag dus niet veel!!!

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 02:36

Indien je een zware range rover hebt, mag je daarmee gewoon een LICHTE 1 paards trailer trekken zonder E - Rijbewijs. Je voldoet aan je regeltjes, auto is zwaarder dan aanhanger.
Je blijft toch wel onder de 3500 kg. Echt wel.

Wat veel mensen niet weten is, bijv. met een zware Range Rover van 2000 kg. Met een 2 paardstrailer van 2000 erachter mag je dit gewoon rijden met je B + E rijbewijs. Goed je weegt nu wel 4000 kg. Maar het mag. De regel hierbij geldt weer dat het trekkend voortuig onder de 3500 kg. blijft.
Inderdaad er zijn veel regels over daarom zal binnen 2 jaar het aangepast worden.
Voor het rijden met alle soorten aanhangers dient men gewoon E te hebben. Dus ook met een aanhanger van max. 100 kg. Onthoudt dit wel.
Nu is de grens 750 kg. Daarboven dient men E te hebben op uitzondering van de regels eerder vermeld die in Bit hebben gestaan.
Met dank aan KLPD voor uitleg..

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 08:33

Je mag met B rijden met een trailer als de combinatie niet zwaarder is dan 3500.
(daaraan voldoe ik)

De auto moet zwaarder zijn dan de trailer (voldoe ik ook)

als laatste moet het trekvermogen van de auto natuurlijk in orde zijn wat wil zeggen dat de auto de trailer mag trekken.
(voldoe ik ook aan)

De uitzondering is heel minimaal je zit er namelijk met een zware auto zo boven het maximale gewicht van 3500.
en zodra de combinatie zwaarder is dan 3500 heb je een E achter je B nodig ik rijd 18 sept af voor m'n E maar ik ga lekker binnekort al op pad Lachen

Voor alle zekerheid morgen nog even oom agent bellen *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 09:44

hoi
Bedankt voor het neerzetten van het bericht.
En wij mogen ook zonder E op pad.
Is wel makkelijk vind ik.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 10:49

Gaaaap mijn moeder heeft ook E achter B,
maar heeft nog nooit met een trailer gereden Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:39

Nimber, vergeet niet dat over een poosje een E rijbewijs wel verplicht wordt, je kan het dus maar beter wel halen. Plus dat je dan over de ervaring beschikt die best belangrijk is bij het vervoer van een levend dier vind ik.

_________________
Now this is nothing less than perfect in a less than a perfect world
*ilse delange*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-07-29 12:40 ]</font>

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:48

hej Kim!
hebben jullie de (nieuwe) Satna fe..??!!
Toooof!!
Wij hebben op de RAI ook naar een aantal 4 wd gekeken, en de santa fe was toch wel een hele goede!
EEntje waar je gewoon in kunt stappen en ook achterin erg ruim zit ( ook best handig voor als er mensen boven de 1.60 meegaan *LOL* ) en hij is groot, stevig en mag lekker wat trekken, en nog betaal baar ook Lachen !!

Mijn ouders zijn niet zo 'jeeperig' helaas ( komt wel steeds meer haha), en vinden de meesten veel te duur voor t comfort dat je rvoor krijgt ( veel minder dan in tegenstelling tot luxe auto's in die prijsklasse, denk aan de jeeps van rond de ton..)
We hebben er een aantal gep[robeerd, maar in de meesten zit je niet echt lekker en achterin al helemaal niet, vonden wij. Behalve dus de S-F!!
ben wel jaloes op je hoor!
maar je mag gewoon een 1.5 trekken hoor, die wagen weegt iets van rond de 1900-2000 denk ik en een 1.5 komt totaal ( inc. alles) op de ca. 1300.
Dan zit je idd nog steeds onder de 3500 en je auto is zwaarder Lachen

Wij hebben een ( 'luxe')auto, die iets van 1700 mag trekken, zelf weegt 'ie ook rond zoiets.
Een 1.5 zou ik dus ook gewoon legaal kunenn trekken met enkel m'n B rijbewijs, ware het niet dat mijn pa een trekhaak echt erg afschuwelijk vind onder z'n auto.. En zonder trekhaak trekt 't zo rot he...
Nu bestaan er sinds een tijdje blijkbaar demontabele trekhaken, zodat je de knop dus zelf erop kunt zetten en weer af kunt halen Lachen
heeel misschien hebben we nu binnen niet al te lage termijn dus zelf een trekhaak, zodat ik niet meer zo irritant afhankelijk ben Lachen
Eind augustus naar de keuring ( had eigelijk gisteren gemoeten, maar da's een ander verhaal, zie elders), wie weet..

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:00

Ik geloof niet dat jullie me begrijpen:
het laadvermogen van de personenwagen telt ook mee! Dit staat niet op je kentekenbewijs maar meestal in het boekje wat in je auto ligt.
Als je dus uitgaat van een auto van misschien 1700 kg en het is een personenwagen, dan kunnen er al snel 6 mensen x 80 (?) + bagage in, dus dan zit je al tegen de 2400 kg, dan komt het laadvermogen van je trailer nog, dit is bij een standaard trailer 1300 kg dus dan zit je aan de 3700 kg> mag dus niet!!

Als je idd alleen je papieren erbij zou pakken lijkt het alsof het mag, maar dit is dus niet waar ....
Daarom worden de regels ook veranderd, om op 1 lijn met de rest van E.U. te komen. Aanhanger = E-rijbewijs.
En je kunt het beter nu halen want ze gaan er ook nog een theorie-examen aan vastkoppelen ...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:08

Ik vind eigenlijk dat je maar beter een E rijbewijs kunt halen, dan heb je toch wat meer ervaring met een aanhanger en vooral bij dierentransport is dat wel vereist.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:20

Fitzroy heeft gelijk:

om even de situatie van Nimber te pakken:

De Santa Fe (2.0i 16 V, de lichtste) weegt minimaal 1527. Het maximum toegelaten gewicht (incl. laadvermogen) is minimaal 2240.
Als de trailer dus 1300 weegt inclusief laadvermogen dan zit je al over de 3500 heen.

Ik heb hier de technische gegevens voor me van de Santa Fe omdat Ymke me alles heeft opgestuurd.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:24

Fitzroy, volgens mij heb jij wel gelijk, t laadvermogen v/d auto telt ook mee, komt me bekend voor van mijn E-lessen..

Dat zou betekenen dat je (uitgaande van een 1.5 paards trailer) met je auto, incl laadvermogen daarvan, niet boven de 2200 mag komen.
Want dan met de trailer van 1300 erachter
zit je dus aan de 3500 en dat mag net.

( Sommige 1.5 paards zijn/worden teruggekeurd naar de 1100-1200 Knipoog Lachen Dit kun je navragen bij een dealer, die weet welke wel en niet en hoever dan )
Ik moet even opzoeken wat t laadvermogen van onze auto is, want daar gaat best veel in...

btw, je mag tot 10% boven het toegestane zitten met je combi, dan krijg je alleen een waarschuwing begreep ik. Omdat ze anders steeds elke combi moeten gaan nawegen wat 't spul nou precies weegt..

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:30

Met die 10% kan Nimber dus wel rijden!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 14:23

Dat zijn allemaal hele mooie theorieen, maar hebben jullie in de pratijk wel eens een noodstop moeten maken met zo'n combinatie? Ik hoop dat het je nooit overkomt, ik heb een keer gezien wat er dan gebeurt, gelukkig met een caravan, dat wil je niet meemaken. Ben niet eigenwijs, ga er niet aan rekenen, koop een zware bus, Volkswagen of Mercedes, of een goede terreinwagen, Land Rover, haal je E-rijbewijs en je bent tenminste veilig op weg. Je rijdt namelijk wel met levende have rond. We geven asl ouders klauwen met geld uit om onze kindertjes maar "veilig" in de auto te stoppen, en onze paarden hangen we doodleuk achter een Golfje. Voor iedereen die hierover nadenkt: jullie zijn een stelletje ongeloofelijke sukkels!! Paarden kosten nu eenmaal klauwen met geld en dan gaan we op vervoer een paar honderd gulden per jaar bezuinigen. Als je dit niet op kunt brengen blijf dan thuis met je paard, of huur een verantwoorde combinatie! De test in de Bit is niet voor de grap met een Discovery series II uitgevoerd. Deze auto weegt leeg meer dan 2000kg, knappe trailer die met een dergelijke auto nog iets uithaald. Voor wie het zelf wil meemaken, ik heb een Discovery series I, kom en maak het mee. Voor iedereen die toch met een B-rijbewijs combinatie op pad gaat: ik hoop jullie nooit tegen te komen.

SOry, maar ik moest dit even kwijt.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 14:30

Nog eens watover dat stukje in de Bit betreffende vrachtautootjes. zestig-dagen kaarten bestaan al jaren niet meer. Je vraagt bij de belastingdienst toestemming om op kwarttarief te mogen rijden. Indien je aannemelijk kunt maken dat je alleen hobbymatig zo'n auto hebt, dan krijg je toestemming. Vervolgens kun je er gewoon mee rijden. Begin ook nooit aan een autootje voor klein rijbewijs. Je kunt het wenden en keren zoals je wilt, je komt altijd laadvermogen te kort. Bovendien zijn ze duurder in de wegenbelasting dan een kleine vrachtauto, voorbeeld: Ford Transit 2400kg leeg gewicht ƒ250,00 belasing, Mersedes Benz L608D totaal gewicht 5600kg ƒ180,00 wegenbelasting. Dit komt door een wetswijziging waardoor vrachtwagens anders belast worden. Tel hierbiij op dat de Mercedes 2200kg laadvermogen heeft en de Ford maar 1100kg.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 15:06

Ikke ik zou zelf ook niet rijden zonder een paarlessen meteen trailergehadte hebben.
probleem is dat ik dus al eens ben gezakt met een rotreden en omdat dit paardenmeisje met d'r KNOL op stap wou (wat een banketstaaf van een vent zeg!)
Nu ga ik voor de 2de keerop.
Behalve dat mijn gewone B al veel heeftgekost zit ik nu ookal weer bijna aan de 3000 piek voor een banketstaaf E.
Ik ben niet vanplan veel te rijden maarin geval van nood ben ik nu nietstrafbaarals ik niet123 iemand kan vinden voor mijn trailer

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 15:21

Het verhaal klinkt bekend, kennis van mij ging op dezelfde manier onderuit. Kwam als vrouw, niet al te groot van stuk, met een Nissan Patrol aanzetten. Heeft blijkbaar de verkeerde indruk gemaakt.
Even mijn stokpaardje: als je C en C-E haalt dan heb je automatisch B-E. Bovendien kun je op dat moment overwegen om een kleine vrachtwagen te kopen, je mag tot 7500kg tot. gewicht rijden zonder chauffeursdiploma. Heb je eenmaal met zo'n ding gereden dan wil je noooooit meer anders, echt niet. Ik heb al tien jaar mijn wagen (5600kg tot. gewicht) en ik wil niet meer anders. Omdat de wagen nu begint te rotten heb ik een andere besteld, kan nog even duren voordat ie komt, nogal wat eisen gesteld, daar zijn er dus niet zoveel van.
Welliswaar is het rijbewijs niet goedkoop, maar een klein vrachtwagentje is even duur, maakt niet uit of het groot of klein rijbewijs is. echter met groot rijbewijs het je echt veel meer laadvermogen, twee tot drie keer zoveel als bij een vrachtwagen op klein rijbewijs. Bovendien zijn wagens met groot rijbewijs spotgoedkoop en meestal van veel betere kwaliteit en staat van onderhoud.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 16:54

Aanvulling: Het laadvermogen van je auto staat wel degelijk op je kenteken bewijs. Maximum massa voertuig - ledig gewicht voertuig.

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 21:09

ikke/gerrie:
mooi en makkelijk praten, maar ik hoef jou- als echte jeep-bezitter- dus niet te vertellen wat zo'n leukerd kost..?
We weten allemaal wat een jeep van een bekend merk kost en niet iedereen kan/wil dat ophoesten hoor..! Ik vind t overigens leuk voor je dat jij wel die auto's rijdt, maar zoals gezegd..
Je generaliseert nu ook behoorlijk, maar niet iedereen met een luxe auto ( of 'slechts' B)+ aanhanger is een gevaar op de weg ..
Ik weet dat je op veligheid niet moet bezuinigen, maar dat je geen RR of cherokee rijdt, wil niet per definitie zeggen dat je onveilig bezig bent.
( want dit proef ik uit jouw tekst)
Tuurlijk moet je weten wat je doet, ook of juist met levende have.
Echter, ook een goede zware middenklasser met chauffer zonder E-lessen
( mensen van boven de 35 bijvoorbeeld..) kan best een verantwoorde combi zijn..
OOk ik zie weleens combi's op de weg, dat ik denk van 'die zijn gek', ook ik heb 2 zeer ernstige caravan ongelukken meegemaakt ( niet direct zelf gelukkig, maar dat doet er niet toe)..
maar er zijn ook bovenbeschreven combi's die prima voldoen, wettelijk mogen en niet direct onveilig zijn.

Dit moest ik ook ff kwijt.
btw, 't verhaal is wellicht wat 'verdedigend' getint, I know, maar 't is mijn reactie op jouw verhaal en de manier van schrijven misschien..

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 21:11

Roel, als je dus rekent vanuit de max. massa van je auto, dan zit je dus altijd goed toch, als je binnen de 3500 blijft en de auto dan zwaarder is..?
( want daar zit t laadverm. ook bij inbegrepen..)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT en 39 bezoekers