In de twintig en een eigen stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

In de twintig en een eigen stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 20:59

Ik wil graag weten hoe sommige mensen het doen! Ik lees steeds vaker van mensen rond de 20 jaar die een eigen stal hebben met handelspaardjes of een dressuurstal (Naiade,Sherwood, Sjuimpje bijv.)

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie een "sponsor" of hebben jullie het helemaal zelf opgezet? Werken jullie hiernaast nog of kunnen jullie er echt van leven?

Ik wil niks liever dan voor mezelf beginnen in de paarden maar ik heb altijd het idee gehad dat je er ontzettend veel geld voor moest hebben.
Ik zit maar te wachten op die man met die dikke portomonnee whahahaha

Maar kan je het ook zelf redden met bijvoorbeeld een lening als startkapitaal? (ik heb zelf al redelijke accomodatie om mee te beginnen dus dan zou het vooral voor aankoop en onderhoud van handelspaarden zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:00

Ik denk dat de meeste van die leeftijd idd een sponsor hebben.
genaamd ouders Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:54

ik hoop de stallen hier ook over te kunnen nemen als ik deurne af heb Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:59

Citaat:
Ik denk dat de meeste van die leeftijd idd een sponsor hebben.
genaamd ouders


antoinnette falland goed voorbeeld van...
(mijn pa wil niet meewerken.... kan hem geen ongelijk geven)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:27

Mijn zusje heeft het ook.
Maar daarnaast rijd ze ook nog bij iemand anders. En haar vriend heeft een baan buiten de paardensport.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:37

annegti schreef:
Citaat:
Ik denk dat de meeste van die leeftijd idd een sponsor hebben.
genaamd ouders


antoinnette falland goed voorbeeld van...
(mijn pa wil niet meewerken.... kan hem geen ongelijk geven)

Ik hoop niet dat mensen denken dat het bij mij thuis ook zo werkt, ik kan heel veel dankzij mijn ouders maar ik moet zeggen dat ik er zelf ook verschrikkelijk veel voor moet inleveren.
Ik werk nog bijna 30 uur per week op kantoor naast het gewone stalwerk...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:00

zonder dat je ervoor moet werken is er ook minder waarde aan en respecteer je het minder...ik zou er alleen maar trotser op zijn hoe harder ik er voor moest werken....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:22

sjuimpje schreef
Citaat:
Ik werk nog bijna 30 uur per week op kantoor naast het gewone stalwerk...


En als je je verveeld op je werk verzin je wel weer een nieuwe topic voor bokt Haha! Haha! (taxatietopic maakt heel wat los)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:34

Hou op schei uit *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:00

Tja Sjuim heeft het fijn voorelkaar. Maar goed ie hoeft er ook niet van te leven..............volgens mij. Maar ik zou zo willen ruilen want de stallen zijn super!

Een echte stal opzetten vind ik iets anders dan een paar paarden bij huis hebben. Dat is moeilijk en voor velen niet weggelegd. De meesten hebben daarvoor een sponsor, of zelf veel geld, of werken zich enorm in de rode cijfers. Klein beginnen en langzaam uitbouwen lijkt mij de enige mogelijkheid, met in het begin daarnaast een baan om jezelf nog redelijk in leven te houden, of heel veel lesgeven!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:12

runningkawa schreef:
Ik denk dat de meeste van die leeftijd idd een sponsor hebben.
genaamd ouders Haha!

Juist ja!
Ik heb dus van die ouders. Maar nou niet denken dat het dan eenvoudig gaat hoor! Ik heb ook erg veel moeten inleveren, en al mijn spaargeld er aan uit moeten geven, en ja dat is ook vaak genoeg misgegaan. Belazerd door vrienden enzo.... Hoort er allemaal bij. Maar geloof me, als je eenmaal zo'n stal hebt, is de paarden wereld ineens een heel stuk minder leuk. Boos! Je leert er wel je vrienden mee kennen. En als je met iets beter bent dan de rest zullen ze er alles aan doen om je onderuit te halen.
Toch ben ik nog gelukkig in deze branch. Komt vooral door mijn paarden, en een aantal hele lieve mensen om mij heen. Zou niet meer zonder kunnen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:16

sherwood schreef:
Ik heb dus van die ouders. Maar nou niet denken dat het dan eenvoudig gaat hoor! Ik heb ook erg veel moeten inleveren, en al mijn spaargeld er aan uit moeten geven, en ja dat is ook vaak genoeg misgegaan.

Spaargeld?
Welk spaargeld?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:21

antoinette falandt heeft geen eigen stal hoor, die staat gewoon op pension hier vlakbij..........

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:25

Tja mijn baas heeft t ook zo goed voor elkaar. Hij is 23 en heeft ruim 2 jaar een eigen stal. Hij moet er enorm veel voor inleveren en keihard werken, en als er geen paarden staan van klanten komt er minder geld binnen. Hij geeft ook nog les en verdient daar ook nog geld mee, maar toch. Het houdt niet over, maar je doet wel de hele dag wat je het leukst vindt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:57

Ik ken wel mensen die op jonge leeftijd een " eigen " stal runnen. Vaak gaat het dan wel om kapitaal van de ouders.
Ik zie het mijzelf nog niet klaarspelen al lijkt het mij ooit wel leuk.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:30

Als je het wilt en je hebt geen meewerkende ouders, dan kun je nog altijd een bedrijfsplan schrijven en dat met de bank bespreken. Ik denk wel dat je dan echt heeeeeeel goed moet weten wat je wilt en je moet de bank kunnen overtuigen dat je winst gaat maken. Is dus ook niet echt makkelijk. Maar dan heb je het wel helemaal alleen gedaan.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:35

ik wil ook maarja zal nog wel even duren, ben nu pas 15 en ga eerst mijn opleiding handel en marketing afmaken en dan zie ik wel weer verder.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:36

MirageGidran schreef:
antoinette falandt heeft geen eigen stal hoor, die staat gewoon op pension hier vlakbij..........

Ik zou liever zoals haar aan de gang zijn ipv die eigen stal hoor! *LOL*

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:50

sherwood schreef:
Maar geloof me, als je eenmaal zo'n stal hebt, is de paarden wereld ineens een heel stuk minder leuk. Boos! Je leert er wel je vrienden mee kennen. En als je met iets beter bent dan de rest zullen ze er alles aan doen om je onderuit te halen.



Ik heb dan niet echt officieel een eigen stal, maar in de zomer train ik vaak paarden voor andere mensen. En ik moet je erin gelijk geven...hoe meer in het wereldje betrokken raakt..hoe minder leuk het wordt...
Helaas..maar waar...

Verder is het heerlijk om lekker aan de slag te zijn met de paardjes..Lachen:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:50

Met wat ik hierboven schreef "ouders als sponsor"

Zeg ik niet dat je er niets voor over hoeft te hebben.

Maar het word wel makkelijker, als je bv 4 paarden wilt houden en je hoeft "alleen maar" voer enz. te betalen ipv nog een hoop stalgeld erbij.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:12

Ik hou ook 2 ouders.
Ik heb de mazzel dat zij mijn hobby top vinden en zelf ookwel buiten wilden wonen.
Door hun spaargeld is er nu net een buitenbak aangelegd en zijn ze bezig met een binnenbak.
Zou je het wbt geld belkijken is het hun stal hun bak en hun weiland.
Mijn vader kan een paard wel vasthouden en als ie heel lief is durft mijn moeder dat ooknogwel.
Daar houd het wbt hun echt op met paarden.
Alles staat op mijn naam paarden/boxen en dat soort dingen.
Naast het hooi/stro/voer wat ik zelf betaal betaal ik ook huur voor de hele bovenverdieping van het huis.

De hengst is voor 3 kwart van mij (daar ging mijn spaargeld sjuimpje Haha! ) en de staart is door mijn vader betaald.Ik werk dus nog 35 uur ind e week.
het is rennen en vliegen helemaal nu ik de paarden op 2 verschillende stallen heb staan.
Meestal heb ik aan het einde van mijn geld nog een stukje maand over en ook dan springen mijn ouders bij (en dat betaal ik altijd allemaal terug)
Ik hoop ooit parttime te kunnen gaan werken.Binnekort heb ik 2 banen als tandartsassistente en als stalhulp Haha!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:18

Sjuimpje"]
[quote="sherwood schreef:
Ik heb dus van die ouders. Maar nou niet denken dat het dan eenvoudig gaat hoor! Ik heb ook erg veel moeten inleveren, en al mijn spaargeld er aan uit moeten geven, en ja dat is ook vaak genoeg misgegaan.

Spaargeld?
Welk spaargeld?
[/quote]
Nou dat van je krantenwijk, samen met je zakgeld van vele jaren, en toch stiekum ook je kleedgeld gebruikt. Daar tel je je geld bij op van je brommer die de deur uit ging, en je verjaardags geld van je oma. en niet te vergeten dat geweldige rapport.... waar je geld voor kreeg.
En dan heb je een half paard, de andere helft deden mijn ouders.
De rest is eerst verdiend met inrijden van paarden, lesgeven en stalling. daar koop je een paard van, verkopen, en dan gaat het balletje rollen. Moet je niet belazerd worden dus....... Boos!
en weg is je zuur verdiende geld:( Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:16

Citaat:
samen met je zakgeld van vele jaren, en toch stiekum ook je kleedgeld gebruikt. Daar tel je je geld bij op van je brommer die de deur uit ging


Wat heb jij lieve ouders Lachen Haha!
Zoiets kreeg ik niet
kleding uiteraard wel, maar ook niet vaak en al zeker geen merk.

Brommer, uitgaan, wat dan ook moest je zelf bij elkaar sparen.
En paardrijden al helemaal.
Niet erg natuurlijk, maar wel een verschil met mensen waar de ouders gewoon net wat meer te besteden hebben.
Zeker als ze dat ook nog in de paarden willen stoppen Ach gut

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:34

Zo heb ik dus ook een sponsor eigenlijk gewoon een hele lieve moeder Haha!.
Mijn moeder betaald op dit moment eigenlijk alles.
Ik moet er wel wat voor doen hoor.
Ik heb dan geen eigen stal maar wel 4 paarden, waarvan 1 rijpaard een fokmerrie een 2 jarige hengst en een jaarling.
Omdat ik dus op het moment niet kan werken betaald mijn moeder alles.
Als ik het zelf kan betalen dan betaal ik 3 paarden mijn moeder blijft Kojack betalen.
Verder sponsort mijn moeder me ook met spullen Haha!, trouwen ook andere want we hebben vreselijk mooie statiedekens met logo van het bedrijf Haha!.
Ja ik heb het echt getroffen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 17:44

Ik heb dus zelf het geluk dat we thuis 3 stallen hebben, een bak en 1 hectare land. Verder kan ik het land van de buurman voor een habbekrats gebruiken. Ik heb op dit moment 4 paarden, maar dat zijn 3 shetlandpony's en 1 tinker, dus dat telt niet echt hahaha

Mijn vader wilt nu wel een nieuwe stal gaan bouwen, dan krijgen we binnenstallen, dus dan word het veel mooier.
Verder werk ik 32 uur in de week en betaal ik kostgeld voor de hele zolder. Ik hou dus echt helemaal niks over aan het einde van de maand...

Het vervelende is dat ik echt wil gaan fokken en handelen met paarden, maar zelf helemaal niet goed kan rijden. Ik rij al wel 14 jaar, maar ben een schijterd, dus paarden inrijden e.d is niks voor mij. Ook lesgeven word niks want wie wil er nou les van mij, ik heb nooit wedstrijden gereden...

Ik wil dus echt serieus gaan fokken e.d, er zijn zat mensen die dat doen en die niet heel erg goed kunnen rijden. Alleen hoe?? Waar kan je bijvoorbeeld cursussen volgen in die richting?
Ik wilde graag de KWPN cursus gaan doen, maar er was weer eens niet voldoende animo..