Paard wordt ontzettend druk na galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Paard wordt ontzettend druk na galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 13:25

Het paard waar ik op rijd wordt vaak na het galopperen heel heet. Tot en met het galopperen gaat alles nog rustig en netjes, maar daarna.... Ik kan haar nog wel bij me houden, maar als ik bijvoorbeeld een volte op het midden wil draven springt ze alweer aan in galop (ze is dan wel weer makkelijk terug te rijden). Het gekke is dat dit niet altijd zo is, ze heeft het een hele tijd niet gedaan, maar vorige week begon het weer.

Ik heb al geprobeerd haar langer door te laten galopperen, maar ook dit helpt niet. Ze is nog wel te houden, maar maakt zich echt enorm druk. Halthouden gaat ook erg moeilijk als ze zo druk is, ze gaat draven op de plaats. Als ik na een tijdje ga uitstappen, is ze nog steeds zo druk. Dan gaat ze dus niet lekker stappen aan een lange teugel, maar gaat gewoon uit het niets een stukje draven (komt op mijn zit wel weer terug).

Het is geen wereldgroot probleem maar ben toch wel benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem, en of er mensen zijn die een paar tips hebben?


:D


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:29

Overgangen rijden....
Dus vanuit de draf RUSTIG gaan stappen (ga zwaar zitten), gebruik je stem. Probeer het stappen regelmatig en rustig te laten verlopen. Hou hem onder je. Dan ga je weer een stukje draven, nu ook weer: rustig. Regelmatige draf, waarbij JIJ het tempo bepaald. Zo zal je constant overgangen moeten rijden, zodat de aandacht van je paard meer naar jou uit gaat, waardoor je ook betere reacties op je hulpen krijgt.
Maar blijf ten alle tijden zwaar en in het zadel zitten. Hou je benen lang en handen laag (niet verkrampen!).

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:31

Gipsy was ook zo'n neuroot na het galopperen. Wat bij haar goed gewerkt heeft is om te gaan draven op een kleine volte, dusdanig klein dat galopperen bijna niet te doen is. En dan langzaam de volte vergroten, springt ze aan, verklein je 'm weer. Rustig aan, niet gelijk grof de bocht om sleuren. Laat je niet verleiden om voortdurend de teugels te gebruiken om haar bij je te houden, daar gaan ze vaak flink tegenin en worden alleen maar heter, probeer het zoveel mogelijk met je zit te doen. In een rustig tempo lichtrijden en proberen rust er in te krijgen/te houden.
Dat aandraven vanuit het stappen herken ik ook, zelfde truc: hup gelijk de bocht om. Niet grof, wel duidelijk. Stappen is stappen.

Nulla tenaci invia est via

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:05

en zorgen dat je ten alle tijden ontspannen blijft zitten. Als jij spieren aan spant, zal jouw paard niet rustiger worden.
verder veel overgangen, en steeds weer proberen de rust terug te krijgen en weer opnieuw proberen, weer heet? weer terug en de rust er proberen in te rijden.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:10

Tyrza schreef:
Overgangen rijden....
Dus vanuit de draf RUSTIG gaan stappen (ga zwaar zitten), gebruik je stem. Probeer het stappen regelmatig en rustig te laten verlopen. Hou hem onder je. Dan ga je weer een stukje draven, nu ook weer: rustig. Regelmatige draf, waarbij JIJ het tempo bepaald. Zo zal je constant overgangen moeten rijden, zodat de aandacht van je paard meer naar jou uit gaat, waardoor je ook betere reacties op je hulpen krijgt.
Maar blijf ten alle tijden zwaar en in het zadel zitten. Hou je benen lang en handen laag (niet verkrampen!).


helemaal mee eens Haha!

alleen ehm..als je je stem gebruikt, heel rustig en zwaar (jammer dat je hier geen geluidje kan inspreken:)) en bij elke terugwaartse overgang maak je dat brommende geluidje. wel heel consequent doen. om het te oefenen om dat bij elke overgang te doen wil het helpen als je het in de auto/op die fiets of scooter bij het remmen ook doet.

en verder kun je het beste vooral veel terugwaartse overgangen maken. je paard loopt nu onder je uit. dus geen middendraf/stap/galop tot je paard bij jou blijft. elke keer jezelf erop betrappen dat je hem te hard laat lopen en meteen terug rijden. dus je stem en zithulpen. denk er echt contstant aan dat je heel consequent moet blijven en hem aan de hand, onder het zadel, aan de longe etc niet over zijn tempo (overijld) laat lopen. ojaa en de galop kan pas goed zijn als je paard in draf en stap goed loopt. langer laten lopen heeft dus geen zin.

groetjes en heel veel succes, laat je wat horen?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 18:43

probeer ook eens de wacht oefening dus maak bijvoorbeeld een schijn overgang en ga dan ineens iets heel anders doen rijdt bijvoorbeeld een kleine volte op rijdt naar een arbeidsdraf of laat hem een stukje wijken of iets dergelijks. gewoon iets totaal anders gaan doen dan het paard verwacht, zo leer je hem weer de concentratie bij jou te hebben en zelf geen dingen te doen.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 14:16

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie tips!! Ik heb het wel geprobeerd vanmorgen, ben alleen niet aan galopperen toegekomen want het ging na een kwartiertje keihard stormen en regenen...niet echt lekker in een buitenbak. Istrella vond het ook echt niet lekker (en ik ook niet!!) . Volgend ekeer beter.

Ze was best voorwaarts door de wind maar ik heb wel een paar van jullie tips opgevolgd. Ze werkten heel goed, bedankt!! (Nu nog een keer toepassen na het galopperen!!)

:D

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:22

...nu ben ik benieuwd welke tips dit zijn geweest...?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 15:53

Ik denk dat je na het galoperen ook onder haar tempo kunt gaan rijden. Rijdt haar op die momenten heel sloom en idd heel veel overgangen. Ben benieuwd hoe het gaat.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 17:07

Jaaaaaaaa, dit ken ik zo goed!
Ik rijd ook zo'n paard, en ik heb het er nog altijd niet volledig kunnen uitrijden.
Ze wilt altijd aanspringen als ik gewoon wil draven.
Eerst deed ze dit vanaf het begin, dus toen kon ik niet eens draven.
Nu doet ze het alleen als ik gegaloppeert heb.

Wat ik doe is het volgende:
Ik verzamel de galop eerst sterk en maak dan een schijnovergang naar draf. Het tempo opvoeren naar een arbeidstempo, dan weer verzamelen en een echte overgang maken naar de draf.
Dan laat ik haar nét over haar tempo lopen,
om haar na 1 rondje terug te nemen tot mijn tempo.

Dit helpt bij mij erg goed, omdat ik dan nog altijd het tempo regel.
Als ik haar op haar tempo laat lopen, krijg ik het nooit meer goed!!

Ik weet niet of je hier iets aan gaat hebben,
want die merrie is heel dominant,
en daar helpt het dus perfect bij.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 11:25

Tyrza schreef:
...nu ben ik benieuwd welke tips dit zijn geweest...?


Ik heb veel overgangen gereden en als ze harder ging een volte 10 meter. Dat hielp goed, dus deze oefeningen houd ik er zeker in!! (Omdat ik niet zo lang gereden heb kan ik er verder niet zoveel over zeggen.)

:D

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:26

Mooi zo. Let er wel op dat je je paard niet omtrekt, he?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:58

en maak je zwaaaar als je terug wilt rijden, maak hem attent op je zit. Als hij goed op jou zit leert reageren kom je al een heel eind. En steeds maar weer overgangen rijden. Goed zo! Op de goede weg!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:45

Mijn paard wordt van overgangen rijden juist alleen maar heter! Gebruik die energie en wees blij dat hij zo graag wilt.. er zijn ook paarden die echt geen zin hebben. Lekker onder zijn eigen tempo rijden, lang laag en die ontspanning weer zoeken. van veel overgangen wordt je paard nooit ontspannen... uiteindelijk moet je hem in de galop lang laag kunnen krijgen, best moeilijk hoor! succes ermee!!

She's my lady Lovers

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:36

Ben het op zich met jullie eens... Overgangen en schijnovergangen werken over het algemeen erg goed... Paar jaar geleden had ik een pony en die werd zo heet dat er over een schijnovergang nog niet eens gepraat kon worden. Wat ik gedaan heb?!

Veel paarden hebben meer energie dan wat ze kwijt kunnen in het uurtje per dag wat wij rijden. Zorg daarom dat je paard aan het " nadenken" wordt gezet. Rijd veel figuren en daarin je overgangen. Bijv. slangevoltes, kleine achtjes, dat soort dingen. Doordat je de hele tijd bezig bent met rechtstellen, omstellen, rechtstellen, omstellen wordt je paard zodanig aan het werk gezet dat hij geen tijd meer heeft om zich op te winden. Gebruik die voorwaartse drang dus maar om je paard flink aan het werk te zetten. Ik zou dan ook niet eindigen met galop maar je paard goed losstappen, aandraven en zodra je je draf voor elkaar hebt aan galopperen. Je hebt dan als extra voordeel dat je zelf nog niet zo moe bent dus dat je meer energie hebt om na de galop nog e.e.a. van 'm te vragen...!!!

Eerst denken, dan doen !!!

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:39

van veel overgangen wordt je paard nooit ontspannen... uiteindelijk moet je hem in de galop lang laag kunnen krijgen, best moeilijk hoor! succes ermee!!

Sorry Nistria, maar deze mening delen we niet. Paarden die in overgangen niet kunnen ontspannen hebben toch echt een probleem. Vaak komt dat probleem bij de ruiter vandaan (te veel spanning, geen stille hand, geen onafhankelijke zit, enz.). Overgangen is basis dus HEEL belangrijk !!!

Eerst denken, dan doen !!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:26

Overgangen zijn heel belangrijk, dat ben ik met je eens maar een paard dat zo gespannen is moet je eerst weer naar die ontspanning toe rijden, en dat lukt niet door overgangen te rijden. Die moet lekker lang laag lopen.

She's my lady Lovers

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:30

Ligt eraan Nistria, hoe je zelf het paard naar de ontspanning stuurt tijdens de overgangen. Er moet tijdens de overgangen de nadruk worden gelegd op de ontspanning. Dus: draf/stap=> rustig en vloeiend stappen, hierbij moet de ruiter zwaar zitten en het paard begeleiden naar ontspanning. Stemhulp kan een optie zijn. Desnoods nog een tandje terugschakelen naar halt en rustig blijven staan. Is hij braaf, dan weer stappen. Stapt hij braaf, dan weer draven. De ruiter moet het paard input geven om ontspannen te worden. Klakkeloos overgangen rijden zet inderdaad geen zoden aan de dijk...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:23

daar ben ik het helemaal mee eens Tyrza.

She's my lady Lovers

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:27

Nistria schreef:
Mijn paard wordt van overgangen rijden juist alleen maar heter! Gebruik die energie en wees blij dat hij zo graag wilt.. er zijn ook paarden die echt geen zin hebben. Lekker onder zijn eigen tempo rijden, lang laag en die ontspanning weer zoeken. van veel overgangen wordt je paard nooit ontspannen... uiteindelijk moet je hem in de galop lang laag kunnen krijgen, best moeilijk hoor! succes ermee!!


dat klopt niet helemaal dat je van overgangen je paard nooit ontspannen krijgt. door terugwaartse overgangen, van arbeidstempo naar lager naar arbeidstempo wordt je paard onmogelijk heter, hij word als het goed is juist rustiger, door de overgangen word je paard goed voor het been wat je weer kan gebruiken bij het rijden van wendingen en voorwaarts neerwaarts waardoor het paard verplicht is vanuit de achterhand, over de rug, naar de hals, door de mond naar de hand van de ruiter die hem weer het been eronder laat zetten te lopen. hierdoor rekken zijn rug, schouder en hals spieren. het paard zit in een opbouwende spiraal en loopt lekker ontspannen...overgangen kunnen heel veel doen. maar (gelukkig) verschilt dat ook heel erg per paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers