Zo heftig met springen!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Zo heftig met springen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 23:04

Zoals jullie misschien weten rijdt er sinds kort een ander meisje op mijn paard. Ik was zelf M springen en M dressuur met dit paardje. Ivm zwangerschap kan ik er nu zelf niet op dus was dit wel een mooie oplossing. Het is ook wel de bedoeling dat zij hem langere tijd blijft rijden. Met dressuur heeft ze inmiddels alle knopjes al aardig gevonden alleen met springen loopt ze tegen een oud probleem aan.

Mijn paard is ontzettend gek op springen. Als de hindernis in het vizier komt wordt ze al helemaal blij van joepie ik mag weer. Maakt ook niet uit hoe hoog of laag het is, ze trekt altijd op het hout aan. Alleen als het echt hoog wordt wil ze nog op je wachten maar onder de 1.20 heeft ze het allemaal zelf wel in de gaten hoe ze er het snelst over kan komen en kun je eigenlijk weinig anders als
a) meeliften en springen
b) met een behoorlijk trekwerk paard ervoor weg trekken en opnieuw aanrijden
Zelf ben ik hier wel aan gewend en kan ik haar mbv een pessoabit aardig houden in het parcours. Komt nog bij dat ik een stuk sterker en zwaarder ben als Nienke. Door flink terug te rijden met zit en haar tegen de pessoa op te laten lopen kan ik het tempo dan nog aardig binnen de perken houden.

Ik ben de afgelopen jaren al bezig geweest met de volgende oplossingen voor dit probleem: veel volte's rijden tussen de hindernissen door, (zo gauw je weer op een hindernis aan stuurt weer mis) Stil zetten na de sprong(Sta snel genoeg stil, na 3-4 galopsprongen maar blijft heet met toerijden) Stil zetten voor de sprong,( Paard kan binnen no-time versnellen als een ferrari, dus werkte ook niet) Veel in-uitjes springen( werkt pas als er minimaal 4 achter elkaar staan en maar een aantal keren, kom in in een sukkeldrafje en in middengalop er weer uit)

Hebben jullie nog ideetjes om dit oude probleem aan te pakken? Overigens springt ze wel heel safe alleen loeihard.....

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:12

je kan de hindernis in een hoek zetten ... dat ze vanuit de hoek er overheen moet springen... moet je de hindernis schuin in de hoek zetten dus dat de hoefslag vrijblijft ..dan heeft ze al nie zoveel vaart .. en als je er erover heen bent gelijk op een volte proberen te rijden....... ik weet anders ook niet hoe ik het moet uitleggen.. zo die ik het ook en ik merk het verschil heel erg.. en sjeest er niet meer overheen zoals op die foto in me profiel..Tong uitsteken

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:45

na een sprong moet je toch altijd rechtuit enkele passen, om het 'scharnieren' goed te houden?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 00:55

Tja, vanuit de hoek wil het nog wel maar in het parcours staan daar niet de meeste hindernissen....

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:00

Okkie1 tuurlijk de eerste 3 passen recht.. maar daarna toch proberen om hem/haar op een grote volte te zetten en dan steeds kleiner...

annegti.. ik denk veel oefenen.. en als ie er rustig over heen gaat.. helemaal belonen.. als tie te hard gaat.. streng rustig zeggen.. en anders zou ik het ook niet weten... zo heb ik het met junta ook gedaan en nu doet ze het veel beter

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:55

Wat bij mijn paard goed heeft geholpen is veel dressuren tussen hindernissen door, en dan de eerste keren ook echt niet springen. Net zo lang gedaan tot ze na een paar keer niet meer reageerde op de hindernissen, omdat ze dacht dat ik er toch niet overheen zou willen. Toen een keer onverwacht, dus bv toen ik net voor een hindernis langs aan het wijken was, toch ervoor zetten en flink belonen als ze rustig bleef. Dan ook niet meer springen, maar nog even verder dressuren tot de rust weer helemaal terug was (want dan ging ze natuurlijk weer wel met andere ogen naar de hindernissen kijken) en dan stoppen. Zo heb ik het langzaam opgebouwd, en na een tijdje kon ik een sprongetje maken, dan een paar figuren of zijgangen rijden, en dan weer springen terwijl het tempo goed bleef. Nu trekt ze alleen nog echt hard op de sprong aan als ze een tijd niet gesprongen heeft.
Wat ook hielp was veel balkjes lopen en dan boven de balken hals laten strekken. Dat deed ze eerst echt niet, maar nu gaat dat goed en die rust neemt ze mee.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:23

sharir schreef:
Okkie1 tuurlijk de eerste 3 passen recht.. maar daarna toch proberen om hem/haar op een grote volte te zetten en dan steeds kleiner...


tsjah, heb niet zoveel verstand van springen Clown

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:23

probeer gewoon dressuur matig te rijden.
dus je zet gewoon een hindernis en dan ga je eersdt lekker dresuur rijden.
dan weet het paard ook dat hij eerst op jouw moet letten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:03

dressuurtraining!

Verder tijdens het springen:
Niet terug trekken, dat is het eerste om mee te beginnen. Verder heel veel voltes galopperen voor en tussen de sprongen door, eigenlijk wat sprinter beschrijft. En gewoon heel laag springen en juist in die lage hindernissen trainen op tempocontrole. Stil zetten voor de sprong vind ik echt geen goed idee, als tenminste vandaar uit weer springt. zo leer je ze juist trekken naar een hindernis. Stoppen daarna werkt werl heel goed.
Verder galopwerk over balkjes die je door de hele bak verspreidt zodat ze

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:15

ik heb er ook zo een op stal staan.
de ene keer kan die de sterren van de hemel springen de andere keer is het weer feest. ik denk dat de fout ook een beetje bij het dressuur zit. laat haar desnoods alleen een balkje op grond leggen en dan oefenen. en vaak een laag kruisje springen en maar het tempo onder controle proberen te houden.
verder niet voor de sprong stil zetten of er voor wegtrekken leer je ze alleen maar van stoppen. zet der dan liever na de sprong stil.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 23:05

Iemand heeft me ook eens aangeraden om een poosje te trainen met een standing (?) Ze heeft het me toen wel uitgelegd maar eerlijk gezegd durf ik het niet aan... Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 06:10

ik neem aan dat ze een standing martingale bedoelt, wat wij kennen als een stootteugel. Lijkt me geen aanrader met springen Frusty Frusty

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 15:01

Ik heb zelf ook zo'n heet paardje. De oplossing die bij hem heel goed werkte was eigenlijk puur dressuurmatig. Wat mij opvalt in je tekst is dat je zegt dat je met veel trekwerk haar voor de hindernis wegtrekt. Wees daar alsjeblieft voorzichtig mee. Door te trekken maak je het paard alleen maar vuriger. Rijdt het paardje rustig terug na een sprong op benen, zit en rustige ophoudingen. Niet door eraan te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:53

Helemaal met Lielle en arno eens.

Breng eerst eens de rust in jezelf en in je eigen rijden.
Hoe harder jij trekt, hoe minder hij ervan begrijpt.
Wees blij dat je geen stopper hebt, dus trek hem ook niet de stop in.

Dresuur dresuur dresuur.

Schakel veel, en kom daarbij niet in zijn mond, maar leer hem terug te komen op je zit.
Dan heb je voor noodgevallen je handen nog over Lachen

Rij met dressuren veel tussen de hindernissen door, langs de hindernissen af enz.
Zodat hij dan al leert dat hij zich niet druk hoeft te maken.

Als hij dan ontspannen is, spring je een keer.
Blijf zelf rustig, ook als de afstand niet past, ook als hij te hard gaat.
Kom goed mee met de beweging, dus geef genoeg vrijheid.
Dus niet blijven trekken tot de afzet, want een paard met zijn hoofd sterk omhoog kan niet springen.
maar ga zeker ook niet te vroeg mee, daar worden veel paarden ook nerveuzer van.

En na de sprong, rij je dresuurmatig door.
Als hij raced zet hem dan op een volte en sluit deze.
Totdat hij netjes galopeerd en maak dan pas een overgang naar draf.

Dan ga je weer verder met dresuren, totdat hij weer rustig is, zoniet, dan spring je niet.
word hij rustig dan rij je er pas weer op af.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 21:20

Tja kawa, ook al eens een jaar mee bezig geweest.... (zucht) Nog steeds wel eigenlijk. Maar denk dat ze gewoon in sneltreinvaart de B uit moet. Losse hindernissen is ook niet echt het probleem, een heel parcours wel...
Overigens hoef ik na de sprong niet te trekken, alleen als ik niet wil omdat ie zo hard gaat moet ik haar ervoor weg trekken. Na de sprong heb ik haar zo terug naar een fatsoenlijke arbeidsgalop. Het probleem komt als de volgende hindernis in zicht komt. Als ik dan een balk opliep in het parcours was het meestal op het lijntje van oxer-steil recht achter elkaar met 20 meter ertussen. (balk op de steil) en later kwam daar in het M de insprong van de 3sprong bij. (paard keek naar de achterste twee en lette niet genoeg op de eerste)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:33

zo snel mogelijk het B uit is geen oplossing. Je geeft zelf al aan dat je in het M dan in de 3sprong problemen krijgt. Je zult de oorzaak moeten aanpakken en kawa geeft een aantal nuttige tips. Het allerbelangrijkste IMO is om thuis altijd volledig vanuit rust en ontspanning te kunnen springen, in het parcours komt er toch al wat spanning bij. Ik zou thuis heel veel gaan werken met lage sprongetjes of een balkje op de grond. Bij mijn instructeur moet ik zelfs veel vanuit de draf kruisjes oefenen totdat hij er bijna overheen valt van ontspanning.

Kawa heeft het resultaat hiervan ooit gezien trouwens, een heel mooi ontspannen foutloos parcours met een 4 jarige die voor de 2e keer op concours was.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:34

Klopt helemaal Lielle. Kruisjes vanuit draf zijn inderdaad een goede oefening. Voorlopig moet je echt veel meer rust erin gaan rijden. Als het paardje zo is moet je er niet eens aan denken om de B uit te gaan. Je hebt er niets aan als je middenin een hindernis vliegt. Daar heeft je paardje niets aan en jijzelf ook niet. Tenzij je de hindernis van dichtbij wilt inspecteren natuurlijk.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:02

Inderdaad hele goede tips van Kawa. Zo doen wij het sinds vorige maand ook. Ik kon eindelijk gaan springen met Jumper na zijn ziekte en meneer was helemaal gelukkig en begon bijkans al te springen als ie de stal uitkwam en het hout in de bak zag Haha! . Dat was dus niet echt handig. Hij kan nl. wel springen (zelfs ooit indoor Brabant meegedaan) maar ik niet echt... Dus heb ik me ingeschreven voor springles hier in de buurt. En het enige wat ik nu al weken doe is tussen de hindernissen dressuurmatig rijden en Jumper op mij leren wachten en hem niet als een dolle rond laten springen en galopperen. We springen veel lijntjes, in uitjes enzo, maar allemaal heel laag om vooral eerst zelf te leren zitten zonder je paard te hinderen. En het gaat inmiddels al veeeeeel beter *LOL* . En het is ook nog eens heel leuk!