*patella-fixatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-01 19:58

Mijn Shetlandhengstje van 1.5 jaar zijn sprongewricht zat opeens vast. Hij kon zijn been niet meer plooien Verdrietig en kon dus ook moeilijk stappen, aangezien zijn been gestrekt was. De veearts dacht aan een patella-fixatie. Verward Wie kan mij hier meer over vertellen en over de oorzaken? En is het mogelijk dat dit erfelijk is, aangezien zijn halfbroer hetzelfde probleem heeft?



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 22:52

Laat ik zou precies hetzelfde hebben! Of liever gezegd, onze shetlandpony [***]. Hij is nu 5 of 6 en heeft al sinds lang last van 1 achterbeen. Dat springt af en toe (1-2 x per maand) op slot. Vroeger veel vaker omdat hij dan 's nachts op stal stond en dan waarschijnlijk verkeerd ging liggen. Het gaat om zijn achterknie dus het gewricht boven de sprong. In het boek paardenbenen van meneer Offereins staat een stukje erover geschreven. Als zo'n knie op slot zit kun je hem even masseren tot hij van het slot springt en vervolgens aandraven (een minuut of vijf is voldoende) om dat gewricht weer goed te krijgen. In draf heeft hij er namelijk geen last van terwijl dat in de stap wel het geval is. Nu hebben we hem sinds kort door de hoefsmid speciaal hiervoor laten bekappen waarbij hij de binnenzijde van de hoef korter maakte dan aan de buitenzijde. Ik merk dat Black erg moet wennen aan die nieuwe beenstand waardoor hij wat moeilijk zijn been beweegt in het achterwaarts, zijwaarts en bij de wendingen om de voorhand (een kant op lukt gewoon niet). ik weet echter niet of dit voldoende is om hem ervan af te helpen. Wel heb ik gemerkt dat hij aan zijn moeilijke been een hoefje heeft dat de neiging heeft aan de binnenzijde langer en platter te worden dan de buitenzijde.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 22:57

deze aandoening komt veel voor bij jonge paarden en shetlanders,welshen en de new forest.
het is het incidenteel blokkeren van de knieschijf(op slot staan)
erfelijke aanleg is aangetoond
door een plotselinge schrikbeweging of het naar achter verzetten van het been kan je de blokkade opheffen.wat je eraan kunt doen:speciaal beslag laten zetten zodat het minder of nauwelijks nog optreedt.
verder regelmatige opbouwende training zorgt voor sterkere kniebanden en dus minder voorkomende blokkades

_________________
zorgen zijn voor later,genieten is voor nu



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-07-28 23:27 ]</font>

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 23:00

Wat mij werd geadviseerd door dierenarts is inspuiten met anabolen.
Dit heeft natuurlijk ook nogal wat neveneffecten dus je moet er wel goed over nadenken. Ik heb het toen wel laten doen en kon er in de omgang niet zoveel van merken.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 10:23

ja ken dat op slot gaan dat ziet er best akelig uit een jong paard van een vriendin had hier ook last van. Je kunt het laten opereren,normaal is het probleem dan opgelost

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 10:41

Wanneer de knie vast raakt krijg je hem het snelst weer los door je paard achteruit te doen stappen. Even achteruit duwen en het schiet zo weer los. Wanneer je nog (erge) problemen ermee hebt als je pony volwassen is bestaat er een operatie die het kan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:39

Dat achterwaarts gaan werkt inderdaad wel, maar ook niet altijd. Bovendien moet ik [***] dan echt dwingen om achterwaarts te gaan omdat hij dat vaak gewoon niet wil (omdat dat hem dus niet lukt). En als ik achterwaarts ben gegaan loopt hij vaak toch nog moeilijk (been springt dan af en toe weer terug op slot).

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:41

je kunt aan je smid speciaal beslag vragen ,dat helpt dat het been niet zo snel of helemaal niet meer op slot kan komen te staan

soms is het beter om te zwijgen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 12:01

Dit is werk voor een fysio. Wat je ook kunt doen is telkens het been naar voor en naar achteren doen. De patella is namelijk verbonden met een spier (weet niet hoe die bij paarden heet) in de bovenbeen. Die spier trekt bij beweging samen en aan de achterkant ontspant die spier. Op die manier zou je beweging kunnen krijgen in de patella, dat die wat losser wordt. Wat ook een optie is, is het been rustig strekken, zodat de spieren niet teveel spannen. Dan kun je de knie een beetje gaan masseren. Niet te zacht, maar ook zeker niet te hard, want een luxatie zou uiteraard niet fijn zijn, al zal dat niet zo snel gebeuren. Maar ik denk dat contact opnemen met fysio toch het beste is.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 00:00

hoi,

ik heb dit bij 2 paarden gehad ,meestal zagen wij het als ze een groeistuip hadden ,bij allebei was het bij 3 jaar over voor de rest liet ik de hoefsmid ze achter recht binnen door rechtzetten bij het bekappen
mijn idee is bij zo jong beestje wachten tot 3 jaar en corrigerend bekappen(in hele erge gevallen hoefbeslag),is het na 3 jaar nog niet weg dan kun je zo operatie overwegen voor de derde jaar word zowieso afgeraden
groetjes tina


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 bezoekers