Ligt het aan mij of worden mollige/volslanke mense

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Ligt het aan mij of worden mollige/volslanke mense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 18:33

snel veroordeeld???

Vaak als je een fot ziet op een forum met een volslank iemand erop dan staat er wel iemand klaar met een mening.Zo ook als er een volslanke op een paard zit waarmee bv buiten wordt gereden.Zo krijg je ook opmerkingen naar je hoofd gesmeten van zo zak je niet door je paard heen of over 3,4,5 jaar heeft dat paard een door gezakte rug.
Nou ben ik ook niet 1 van de lichste en heb dit ook vaak naar me hoofd gesmeten gekregen.ZO erg zelfs dat ze mij er van verweten dat mij paard door mijn gewicht kreupel was(en dat terwijl ik er in 3 maanden tijd hoogstens 4 keer op gezeten had).Je merkt toch wel aan je paard of die het aan kan of niet?Zie ik dat nou zo verkeerd?Of is het dus wel zo.Wie helpt mij uit die waan Ach gut ?

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:46

Dat zeggen ze idd nogal vaak ja.
Ik ben dan ook niet een van de dunste maar heb gelukkig nog nooit opmerkingen gekregen. Maar ik rijd dan ook niet op een weg waar veel mensen komen dus daar ligt het misschien wel aan.
En je merkt het wel als je paard of pony het niet aankan. Hij zal heus niet vrolijk blijven doorlopen dan.
Maar ik vind het l*llig voor de mensen die zo van die opmerkingen naar hun kop krijgen gesmeten.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:07

Ligt er idd aan of het paard het aan kan.
Maar soms word ik toch wel erg verdrietig als je een smal nrps ponietje ziet van in de 1.40, en dr zit een vreselijk dik kind op (die zelfs met geen mogelijkheid meer in haar 18 inch zadel past), die de pony dan even een parcours rond wil schoppen. Dat kan ik echt niet hebben!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 08:06

Concorde schreef:
Ligt er idd aan of het paard het aan kan.
Maar soms word ik toch wel erg verdrietig als je een smal nrps ponietje ziet van in de 1.40, en dr zit een vreselijk dik kind op (die zelfs met geen mogelijkheid meer in haar 18 inch zadel past), die de pony dan even een parcours rond wil schoppen. Dat kan ik echt niet hebben!


Dit kan ik me wel voorstellen.Daar kan ik ook boos omworden.
Maar zelfs mensen die dat niet doen en wel naar het paard kijken krijgen het naar hun hoofd gesmeten.En dat snap ik niet.Er zijn genoeg slanke mensen die nog slechter voor hun paard zijn dan volslanke mensen.En dat lijkt haast niet gezien te worden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:01

Dat hoor je idd vaker. Ik kan me er iets bij voorstellen als je met een flink gewicht op een te kleine pony gaat zitten. Maar over het algemeen vinden mensen de paarden al snel zielig.
Daarnaast maakt het ook veel verschil of je een beetje kunt rijden. Wanneer je een flink gewicht hebt, maar je paard netjes kunt rijden heeft je paard daar minder last van dan een tegenwerkend licht gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:17

Ach, ik krijg ook regelmatig te horen dat het zielig is om op dat veulen te rijden, en dat ze niet snappen dat de moeder dat zomaar accepteert.
Kleine situatieschets: buitenrit door het Amsterdamse bos, Dick op onze KWPN-RUIN (!) en ik op onze Fjord....
Denken ze dat Mileen Leo's veulen is.... Haha!

Dus waarom zou je anderen serieus nemen?

Andere gehoorde opmerkingen:
* dierenbeul, je paard zweet helemaal! Dat mag niet!
* wat een leuke schimmel ( Verward )
* Mooie connemara, hoe oud is hij?

Dus ehhhhhh.... trek je d'r niet te veel van aan!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:44

Ik zou zo'n antwoord nooit plaatsen. Ik ben dan wel niet volslank of mollig, maar laat iedereen in zijn/ haar waarde. Je moet maar zo denken: misschien zijn ze wel jaloers.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:01

Sonja schreef:
Ach, ik krijg ook regelmatig te horen dat het zielig is om op dat veulen te rijden, en dat ze niet snappen dat de moeder dat zomaar accepteert.
Kleine situatieschets: buitenrit door het Amsterdamse bos, Dick op onze KWPN-RUIN (!) en ik op onze Fjord....
Denken ze dat Mileen Leo's veulen is.... Haha!

Dus waarom zou je anderen serieus nemen?

Andere gehoorde opmerkingen:
* dierenbeul, je paard zweet helemaal! Dat mag niet!
* wat een leuke schimmel ( Verward )
* Mooie connemara, hoe oud is hij?

Dus ehhhhhh.... trek je d'r niet te veel van aan!


Ja en de dierenbescherming bellen omdat het zo zielig is dat die kleine ponietjes gewoon in de winter buiten lopen zonder dek! (shetlandertjes met mega-dikke vacht)

Men zegt wel meer.... -zucht-

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:19

Trek het je a.u.b. niet aan, niemand is perfect, ook diegene die meent dit tegen jou te kunnen zeggen, blijf lekker jezelf ........

Chevano

Berichten: 2301
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:30

Ik ben zeker niet de lichste 100 kilo . (ik weet het ben te zwaar ben al aan het lijnen)Mijn paardje (Arabier) is 1.57m . En hij heeft nooit wat gehad aan zijn rug. Heb hem al 11 jaar. Omdat ik op wedstrijden al de nodige commentaar kreeg (terwijl ik wel de prijzen en de winstpunten haalde , ben trouwens M2 ,). En ik in de faciliteit van Utrecht moest zijn heb ik het toch is gevraagd. De Chirug vertelde mij, dat een licht persoon veel zwaarder kan zijn met rijden(dus verkeerd) dan een zwaarder persoon (die goed rijd). Mijn paard is daar n.l. gekeurd en helemaal goed. Ook vertelde hij dat bv. een Shire een zwakkere rug kan hebben , dus minder kan dragen, dan bv. mijn Arabier. Die een hele sterke rug heeft. Commentaar krijg je toch altijd wel als je anders dan andere bent. Dus ik trek me niks van die mensen aan ze weten toch niet waar ze het over hebben.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:40

Ik ben ook niet behorende tot de categorie slank. Heb twee arabieren. Een van 1.58 en een van 1.53. Ik rijd beiden. Maaraak is 1.58 en die heb ik vorig jaar in Lage Vuursche gereden toen we de route kwijt waren. We hebben zo'n omweg gemaakt dat we zo ongeveer 60 km gereden hebben. Het laatste stukje is iemand anders met hem verdergereden omdat ik een zonnesteek had opgelopen Huilen. Maar goed, toen hij binnenkwam heb ik direct Raak van hem afgenomen en ben naar de vets gelopen en gevraagd om de volledig afgestudeerde vet. Die heeft hem van top tot teen onderzocht en de opmerking was 'niets aan de hand, dit paard kan nog wel een rondje'.

Dit laatste hoor ik overigens bijna iedere wedstrijd.

Marek, 1.53 draagt mij ook met het meeste gemak en ook van hem verwacht ik geen problemen in de wedstrijden.

Ook mij wordt regelmatig gezegd dat een goede zit met een volslank iemand beter kan zijn dan een slechte bij een superslanke den.

Ik heb in het begin wel opmerkingen gehad over mijn eerste pony en trok mij daar ook gigantisch veel van aan tot ik erachter kwam dat dat totaal niet nodig was. Sindsdien trek ik me nergens meer wat van aan. Ik weet dat ik absoluut goed voor mijn kinders ben en ze nooit bewust pijn of schade zou aandoen. Lekker laten banketstaaf zou ik zeggen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:51

Je hebt volslank en dik,
echt dikke mensen zitten altijd hun paard in de weg en dat heb ik wel eens moeite mee.
Maar ik zal er niets van zeggen, er zijn slanke mensen die ook hun paard in de weg ziten zei het niet wat betreft gewicht.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:39

Sjuimpje ik ben het met je eens. Bij mij in de buurt woont iemand die echt heel erg super dik is (weet niet waarom, misschien een ziekte misschien niet) ze zorg super voor d'r paard (veel aandacht enzo) maar als ze er op zit moet ik altijd wel ff slikken... Maar paarden kunnen echt heel erg veel hebben en mensen die een beetje verstand hebben kunne zelf best beoordelen of hun paard het aan kan! Iemand die volslank is kan prima paardrijden hoor!!!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:45

Ik ben dan een klein mager sprietje maar rijd wel vrolijk op m'n shet van 94 cm. Daar ben ik dus wel veel te lang voor en krijg ook regelmatig commentaar. Maar Dennis heeft nog nooit wat gehad, doet z'n werk met heel veel prezier en neemt een extra sprintje als hij een sprong van 60 cm ziet staan omdat hij zo graag wil.
Ik ben dus niet te zwaar maar te lang maar heb gewoon altijd m'n oogkleppen op en m'n oordopjes in. Ik trek me er echt niets van aan zolang Dennis en ik het zo naar ons zin hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:02

Als je echt dik bent, kun je toch ook niet meer "lekker" op een paard zitten. Volgens mij zit je dan jezelf vreselijk in de weg.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:05

Stalgenootje van me is heel erg volslank (eigenlijk gewoon best wel dik) en die start er toch eentje in het ZZ-licht en een in het ZZ-zwaar...
Het ziet er net even wat minder elegant uit dan zo'n lange dunne spriet, maar lopen doen ze wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:11

O het zal gerust wel gaan allemaal, maar ik denk dat je het iets makkelijker hebt als je wat slanker bent.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:19

tsja ik weet het niet hoor, ik ben zef gelukkig vrij dun, maar mn moeder is aardig aan de dikke kant en ik zie gewoon dat haar paard bij haar slecht loopt, linkergalop lukt al nieteens meer! dat komt oa door haar gewicht, maar vooral door het niet kunnen rijden, ze heeft en halfjaartje manegeles gehad toen een eigen paard gekocht,paardje was Z-klaar en nu kan ie nix meer, af en toe rijd ik hem wel en is ie weer wat losser, dan gaat het 2 dagen goed maar als ze dsn wat meer heeft gereden zit het beestje weer vast, hij heeft zelfs achter het zadel en dikke bult van spieren van het opvangen van de klappen van het uit het ritme lichtrijden van mn moeder! en dan kan ik zoooo boos worden!maar ze t\zegt dan alleen ach ja jij kan je paard niet aan(als Q weereens een staak dag heeft) of ze gaat dan heel gemeen na een wedstrijd al mn fouten opnoemen! dus ik heb het maatr opgegeven, hoop stiekem dat ze weer les gaat nemen!en dan GOED les!

verder zag ik bij mn afgelopen wedstrijd een errug dik iemand op ee groot maar ontzettend iel paard rijden, losrijden met lichtrijden ging wel, amar de draf doorzitten was zo ontzettend zielig om te zien, dat ik maar naar buiten ben gaan kijken ipv naar de proef!sorry, maar sommige dikke mensen zitten ichzelf en hun paard in de weg! ga dan als je toch wil rijden relaxed buiten rijden maar niet zitten rondbutsen omdat je moet doorzitten in je proef! dat vind ik dan echt zielig!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:44

ja maar renske, dat heeft dan toch niets met gewicht te maken, maar meer met niet zo super kunnen rijden......????!!!!!!!!!!!!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:06

Ik kende een meisje en die was ook redelijk aan de maat. En zij had een Russisch Volbloed. Een mega groot paard. Die twee pasten precies bij elkaar, en het was geen lelijk gezicht om ze te zien rijden. Ze is er ZZ mee geworden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:19

Je moeder zal het vast leuk vinden dat je zo over haar praat Renske...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:00

Margreet schreef:
Je moeder zal het vast leuk vinden dat je zo over haar praat Renske...

dat weet ze, want niet alleen ik zeg dat, meerdere mensen zeggen dit, wanneer zij haar paard zo vastrijdt dat ie de linkergalop niet meer kan, is er toch echt iets mis lijkt me!zeker omdat dat paard met iedere andere ruiter wel fatsoenlijk loopt!en dit is een combinatie van niet kunnen rijden en het paard daardoor in de weg zitten, en dat wordt nog eens versterkt door het gewicht.je kan beter iets van 50 kilo hebben wat tegenwerkt dan 80/90/100 kilo die tegenwerkt....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:04

MirageGidran schreef:
ja maar renske, dat heeft dan toch niets met gewicht te maken, maar meer met niet zo super kunnen rijden......????!!!!!!!!!!!!


het vb van mn moeder wat ik gaf had de maken met niet kunnen rijden&te zwaar zijn, want iemand die leert rijden die wat extra gewicht heeft zal in het begin zn paard altijd in de weg zitten, de manege waar ik vroeger heb gereden heeft ook weleens mensen afgewezen voor lessen nadat bleek dat diegene met haar gewicht zelfs het grootste sterkste paard in de weg zat, dat is dan misschien vervelend maar iemand van meer dan 100 kilo zonder gevoel voor het rijden zit een paard nou eenmaal in de weg. er reed daar ook iemand van bijna 100 kilo die al wel kon rijden, met haar had het paard niet zo veel problemen.

het vb van wat ik op wedstrijd heb gezien, zij kon echt wel rijden!maar doorzitten kon niet ivm haar gewicht, dan vraag ik me toch af waarom zij zo graag wedstrijde rijdt en niet gewoon buiten gaat rijden, want stap&galop ging oke, draf lichtrijden ook, maar doorzitten daarbij zat ze zichzelf en haar paard in de weg, dan vind ik dat je niet echt aan je paard denkt, ook al kon zij dus wel degelijk goed rijden!alleen het doorzitten dus niet, en dat kwam dus door haar gewicht.verder was zij niet volslank maar echt dik.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:24

Een moeilijke kwestie die heel gevoelig kan liggen.... Ik denk dat je als je het niet overdrijft (dus het ECHTE overdrijven dan, geen 80 kg op een Welsh-A of dat werk) je best met een vol of volslank lichaam op een paard kan zitten. Als jij je paard en jezelf niet in de weg zit door een verkeerde zit ofzo moeten er geen problemen zijn lijkt mij!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 17:37

Kijk als ik merk dat mijn paard(rij er nog niet op hoor)het te zwaar heeft met mij dan zou ik wat anders gaan doen met haar.Eventueel kan ik haar dan voor de kar zetten of wat dan ook.De deur gaat zij niet daarvoor uit.Ik ga mijn paardje niet onnodig pijn doen.En daar komt bij dat ik puur recreatie rij en niet zwaar dressuur ofzo.Het is de bedoeling dat zij echt gebruikt gaat worden voor buiten ritten en dergelijken.En ik denk tegen die tijd dat ik echt wel aan mijn paardje kan merken of ze een rit van 3 uur of een ritje van 1 uur kan hebben die dag dus met andere woorden ik pas me wel aan aan mijn paard.

Ik heb ook puur voor me zelf gezegt dat er de eerste tijd een licht iemand op komt te zitten en daarna rijden.Nou zat er de eerste keer iemand lichter als mij op maar kreeg nog commentaar naar me hoofd gesmeten.Want die gene zou ook te zwaar zijn(lees +/- 65 kilo)Alleen maar omdat ze mollig lijkt doordat ze klein is(ze is nog kleiner als mij en ik ben 1.64 m) en dat bedoel ik dus met vooroordelen.
Ze doet dus mijn paard geen pijn of dergelijken en toch staan er mensen met hun oordeel klaar.
En ja tuurlijk ik moet me er eigelijk niks van aan trekken maar das het punt nou dat doe ik dus wel.Ben ook bang dat het dalijk zo ver komt dat ik het eerste jaar dus niet op mijn paardje stap.