Wat een vreselijk verhaal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Wat een vreselijk verhaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 19:27

Dit verhaal kreeg ik te horen van een paardeneigenaar in Amerika.
Ze spreekt hier over haar paard (Ho'kee) wat ze destijds heeft gekocht en zijn voorgeschiedenis.

Permian is a drug that they make here in the states and in Canada. It is for woman in menopause-it is a hormone replacement drug.

The way they make the drug, is from pregnant Mares urine. They have huge farms where they take the draft horse mares who are pregnant, hook them up to a catheter (a tube that takes the urine from them as they produce it.) and they spend the next 10 months in a stall.

Once they have their babies, the babies are allowed to nurse for 1 month and then shipped to slaughter for people to eat them in places like France, Italy, Denmark, and Japan.

It is a horrible thing that we are doing to our horses.

Anyway, Ho'kee was bought from one of those farmers.-before he went to slaughter. He only new his Mom for 3 weeks. The weaned him on the truck from Canada to Georgia.

It is terrible.


Ik had hier nog nooit van gehoord en vind het een walgelijk verhaal! Misselijk

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:48

nog nooit van gehoord?
ik wel en die medicijnen worden gebruikt door duizende mensen hier in nederland...en niet alleen voor de menopauze maar ook bij ziektes aan bepaalde hormoonaanmakers.
dan kan je het zielig vinden en natuurlijk is het niet de geweldigste manier van paardenhouden maar zo is het nou eenmaal wel.... drink jij melk? gebruik je zuivelproducten?
een koe moet elk jaar een kalf kruigen wil ie melk blijven geven. deze kalveren krijgen mams helemaal niet te zien. en belanden 9 van de 10 keer ook in de slacht. voor de melk dus
en zo wordt het paard als leverancier gezien daar voor hormonen. (voor menopauze en ziektes...)

oftewel voor jou is het een verschrikkelijk verhaal omdat je paard een vriend is en voor hun is het paard een productiebeest net als een koe schaap of varken..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:54

Mij is het bekend, de farms waar dit gebeurd worden ook wel PMU-farms genoemd. Het middel is ook bekend onder de naam Premarin. In Amerika zijn diverse groeperingen bezig om dit bij drachtige paarden gewonnen hormoon te vervangen door een chemisch gemaakte drug.

Het is net zo iets al 'moeders voor moeders' maar dan anders. Doordat de merries dit hormoon alleen produceren tijdens de dracht, worden ze dus jaar in jaar uit dragend gehouden. De veulens zijn idd een overschot. Er worden niet alleen 'drafts' voor gebruikt, maar alles. Ook wordt er niet bewust mee gefokt, maar net welke hengt er op dat moment aanwezig is om te dekken, hierdoor ontstaan niet alleen de vreemste kruisingen, maar ook voor de merries gevaarlijke situaties door te grote hengsten op te kleine merries.

Diverse groeperingen ontfermen zich over deze veulens en proberen ze 'aan de man' te brengen. Vaak voor niet meer dan alleen de transportkosten. En voor wat niet geplaatst kan worden volgt idd de slacht.

Het is zelfs al eens bij Oprah geweest om meer bekendheid (lees tegenstand) te kweken en om vrouwen bewust te maken WAT ze eigenlijk slikken en wat ze instandhouden door het te slikken.

http://citizensforjustice.org/wyeth/wyeth.html
http://www.kats-korner.com/health/premarin/
http://www.animal-lib.org.au/lists/prem ... arin.shtml

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 20:05

jilleroo schreef:
dan kan je het zielig vinden en natuurlijk is het niet de geweldigste manier van paardenhouden maar zo is het nou eenmaal wel.... drink jij melk? gebruik je zuivelproducten?
..

Laat ik toevallig een van de weinige Nederlanders zijn die geen melk drink Haha! En geen vlees eet.... Haha!
Maar ik vind het niet vergelijkbaar met elkaar. Dit is een "luxe" medicijn, geen levensmiddel. En koeien hebben het niet zo slecht. (Ik spreek hier niet over kistkalveren of mest runderen).

Ik vind het nogal naief om zo je schouders op te halen voor dierenleed. Huilen

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:09

Te meer daar er duidelijk alternatieven zijn en doktoren maar al te snel dit middel voorschrijven omdat een 'vrouw op een bepaalde leeftijd' niet helemaal zichzelf meer is.
Nu weet ik wel dat de ene overgang de andere niet is, maar iets meer informatie voor je ergens aan begint zou toch wel nuttig zijn.

Citaat:
FACTS ON PREMARIN

Premarin is an Estrogen Replacement Therapy (ERT) drug manufactured by the Philadelphia-based pharmaceutical corporation Wyeth-Ayerst Laboratories.
The name Premarin comes from PREgnant MARes urINe (PMU). As its name implies, Premarin is made from the urine of pregnant horses.
Wyeth-Ayerst and its parent company, American Home Products, have enormous clout in the marketplace and with the media. In 2000, AHP spent nearly $38 million promoting the Premarin "family" of Hormone Replacement Therapy (HRT) drugs.
ABOUT THE HORSES

As of 2001, approximately 35,000 to 40,000 mares are kept pregnant year after year in order to produce Premarin. The quality of their care and the tragic fate of many of their offspring have been animal welfare issues for several years.
There are about 480 PMU farms, located mostly in rural areas in Manitoba, Saskatchewan and Alberta, Canada. In the United States, about 50 PMU barns are located in North Dakota, South Dakota, Minnesota and Indiana.
Every year in September, auctions are held to sell the large number of surplus foals, typically when they are between 3 and 4 months of age. Many of the approximately 30,000 foals sold at auction end up as meat in butcher shops in Japan, Belgium, France, Italy, Germany Holland and Switzerland.
Every year, the mares are kept in barns from October until April in narrow tie-stalls, fitted with rubber collection pouches suspended on pulleys. They cannot turn around, lie flat out at night to sleep deeply or roll in the dirt. Exercise is unregulated and minimal.
A growing number of grassroots animal rescue groups are helping to find homes for the approximately 30,000 "surplus" foals but this is a formidable task. It is estimated that about 500 PMU foals were rescued at the September 2000 auctions and brought to homes in the United States.


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 20:23

Every year, the mares are kept in barns from October until April in narrow tie-stalls, fitted with rubber collection pouches suspended on pulleys. They cannot turn around, lie flat out at night to sleep deeply or roll in the dirt. Exercise is unregulated and minimal.
Jilleroo, vind je het nu nog "humaan"?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

prompter

Berichten: 11031
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:26

De merries krijgen ook heel weinig te drinken, om de urine zo geconcentreerd mogelijk te houden. Af en toe krijg ik toch zo'n hekel aan mensen....

Extremely rare and Beyond Compare

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:32


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:35

ik ken het verhaal. Toen ik een jaar of 8 was hoorde mijn tere kinderzeltje dit verhaal bij een of ander standje van de dierenbescherming al. Ze gebruiken dat merriehormoon ook in allerlei make up spulletjes waarvan je huid jong moet blijven. Dan maar een oude huid, maar die zooi moet ik niet. En melk drinken doe ik zowiezo niet want daar kan ik niet tegen. En ik vind het zowizo bezopen dat de mens als enig zoogdier tot z'n dood bij een ander zoogdier de melk moet drinken maar dat is mijn bescheiden mening Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:37


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:42

n nederland is of was ook zoiets.
ergens bij Oss als ik goed graaf in mijn geheugen.
de 1e 3 maanden wordt er dan bij drachtige merries bloed afgetapt elke dag.
daarna komen die paardjes vaak op de markt, en dan weer bij mijn hofleverancier WWK.
bloedprikkers noemen worden ze genoemd.

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:39

of ik het humaan vind is iets ander.... neej ik vind dat er verbeteringen nodig zijn ...
het enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat een paard daar net als een koe gezien wordt. oftewel een productioedier. en als je verbetering wil dan vind ik het best als je daarvoor strijd maar niet om het te laten ophouden want dat lukt je niet en + het melken van een koe is net zo zielig met de kalveren..
en daarnaast zoals ik boven al gezet heb is dit middel niet alleen in gebruik voor mensen in de overgang (vind ik ook een stom doel) maar ook voor mensen die een bepaalde ziekte hebben en daardoor het hormoon helemaal missen.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:55

In Nederland is een soortgelijk bedrijf, ze gebruiken er New Forestmerries voor. De veulens worden voor een prikkie verkocht, wat niet verkocht wordt gaat op transport.....
Dus niet alleen in de States gebeurt het, in Nederland ook. Weet zo gauw niet meer waar het was, maar ik dacht dat het ergens in de Flevopolder was, net als het paardenproefbedrijf. Ik dacht dat die twee niet zo heel ver van elkaar af lagen maar weet dat niet zeker meer.

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:36

hmm hij zit hier net dat weet ik wel....
en ik woon in de noordoostpolder... misschien in ander gedeelte van flevoland?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:02

Niet verkeerd bedoeld maar: Misschien tijd voor een POLL ? Wie eet er wel eens paardenvlees ??

Pecos Bill was the best, The best in the West.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:50

TiPe schreef:
Niet verkeerd bedoeld maar: Misschien tijd voor een POLL ? Wie eet er wel eens paardenvlees ??


Jammie.........ikke!!! Tijdens de wintersport had ik een heerlijk voorgerecht met brood en gedroogde stukjes vlees, lekker hoor, tot ik hoorde wat het was......
De volgende dag toch maar een soepie genomen.... Haha!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:04

dus dat is wat ze bedoelen met een PMU-foal Bloos

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:52

vera"]
[
Ik vind het nogal naief om zo je schouders op te halen voor dierenleed. Huilen
[/quote]
JIj drukt je vriendelijk uit Vera. Jij noemt het naief. Ik noem het onverschillig. Dat middel premarin ken ik wel ja, heb de website gezien en ook hoe het de merries vergaat. Het gaat om hun urine. Het is volstrekt onnodig om dieren op die manier te houden. het is weer puur economisch gewin: uitzuigen en het mag niets kosten. Het "voor wat hoort wat"-principe kent de mens niet naar dieren toe. UItzuigen kent de mens wel.

Overigens is dit ook niet te vergelijken met paardenmelkerijen die je hier in nederland hebt. Die veulens worden niet continu bij de moeder gelaten maar ze blijven er wel iets van 4 maanden bij en worden gewoon verkocht later. De merries worden er op een diervriendelijke manier gehouden, en de veulens ook. Anders dan bij dat hormonen bedrijf hierboven genoemd.

[quote="TiPe schreef:
Niet verkeerd bedoeld maar: Misschien tijd voor een POLL ? Wie eet er wel eens paardenvlees ??

En wat heeft dit er in godsnaam mee te maken? Sinds wanneer hebben slachtpaarden in nederland een slecht leven?

De hond is de betere mens

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:43

zoals ik hierboven al neegezet heb.. ik vind ook heus wel dat het systeem verbetert kan worden om de paarden een prettiger leven te geven.. wat ik bedoelde was puur dat het als een productie wordt gezien net als melk van koeien tappen of dergelijken...

en we vergelijken het niet met melkerijen maar met een ander bedrijf wat ook urine van merrie's opvangt hier in nederland.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 18:51

Ik denk alleen dat de vergelijking met koeienmelken beter opgaat als de koeien zouden worden voorzien van een 'drainagebuis' die konstant in de uier zou zitten.
Wat de paardenmelkerijen aangaat: de veulens mogen 's nachts bij hun moeders en kunnen dan drinken, overdag staan ze apart (buiten als ze willen). De merries staan in grote hallen en worden alleen vastgezet als ze gemolken moeten worden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:48

Tja, en zo heb je ook nog de adoptie merrie industrie etc etc etc etc

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:56

jilleroo schreef:
een koe moet elk jaar een kalf kruigen wil ie melk blijven geven. deze kalveren krijgen mams helemaal niet te zien. en belanden 9 van de 10 keer ook in de slacht.


Uhm meestal worden alleen stierenkalveren geslacht en de vaarskalveren worden opgefokt voor melkkoeien. Dus 9 van de 10 is wel erg overdreven.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 22:08

Vonnie84"]
[quote="jilleroo schreef:
een koe moet elk jaar een kalf kruigen wil ie melk blijven geven. deze kalveren krijgen mams helemaal niet te zien. en belanden 9 van de 10 keer ook in de slacht.


Uhm meestal worden alleen stierenkalveren geslacht en de vaarskalveren worden opgefokt voor melkkoeien. Dus 9 van de 10 is wel erg overdreven.
[/quote]
Gelukkig hebben de meeste koeien het niet slecht maar ze gaan bijna altijd naar de slacht. Als een koe niet meer produceert gaat zij naar de handel tenzij er medicijnen in zitten.
En je kan dan wel geen melk drinken of vlees eten (ik wou dat ik dat kon laten staan) maar we zitten toch mooi met onze kont op een leren zadel en het leren laarzen aan.
Vind het een moeilijke zaak. Medicijnen mogen dus wel chemisch gemaakt worden maar genetisch gerommel met vlees en groenten mag weer niet.

mandy_68

Berichten: 25
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:30

dat is stof om over na te denken phoe...

"Als je mensen leert kennen, ga je van dieren houden"

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 17:08

mandy_68 schreef:
dat is stof om over na te denken phoe...

Jouw onderschrift is wel heel toepasselijk, Mandy!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers