Kantelen en slappe buiten teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Kantelen en slappe buiten teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 08:24

Zo ik gooi eens een probleempje in de groep Haha!

Gisteren had ik een lastig probleem met Mabel.
Linksom kantelt ze en zorgt dat d buitenteugel bijzonder geschikt wordt als waslijn Lips are sealed
Ik heb haar flink voorwaarts gereden maar daardoor deed ze haar koppie in de lucht maar ik had wel druk op 2 teugels.
Het is lastig uitleggen gelukkig heb ik zaterdag weer les maar misschien kunnen jullie me wat tips geven zaterdag is nog zover weg Haha!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 08:29

De kant waarop je merrie het hoofd kantelt, dus waar de oren heen wijzen, die teugel een tijdje ongeveer 10cm hoger voeren dan je andere hand.
Tegelijkertijd goed voorwaarts blijven rijden, en vooral kontakt zoeken op die rechterteugel. Zien dat je ze wat rechter in druk krijgt.
Als je merrie er sterk genoeg voor schouderbinnenwaarts, doen. Vooral om haar tegen die rechterteugel aan te rijden (is dan dus de buitenkant).

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 08:54

Thanx!klinkt erg logisch. Schouder binnen waarts kan ze!ik ga ermee aan de slag.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:44

Je kan aanvullend ook op de volte wat naar buiten wijken. Let erop dat de schouder niet naar buiten valt. Denk eraan dat je beide handen tijdens het wijken laag houdt, waarbij d binnenteugel wat van de hals af komt en de buitenteugel tegen de hals. Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om je hand zo hoog te doen. M.i. krijg je het resultaat ook wanneer je alleen wijkt of sb rijdt....

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 11:38

Dus gewoon handen naast elkaar laag houden en de hulpen voor een volte geven en naar buiten drukken als of je wil wijken zodat je haar "dwingt"die buitenteugel aan te nemen?
Dat klinkt erg logisch vanavond ga ik aan de slag!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:47

hoofd kantelen en het hoofd zo eigenwijs mogelijk de lucht insteken? Ik ken dat ook en nu pas, na 5 maanden begint het te lukken om Siko laag te rijden, dus niet aan de teugel. Mijn intructrice zegt dat wanneer je paard het hoofd kantelt, dat jij dan met 1 hand meer druk opvoert. Omdat ik met SIko heb besloten om in eerste instantie alleen goed voorwaarts en goed aan het been te rijden, laat ik het kantelen maar voor wat het is, zodra siko voorwaarts is en zich ontspant, ontspan ik ook en dan gaat het koppie RECHT omlaag en zonder te kantelen. Ik persoonlijk denk, omdat ik dit probleem ook heb, voornamelijk met de ontspanning te maken heeft en de druk op 1 teugelhelft.

Groetjes Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 11:50

ze blijft wel laag..... maar verder komt het aardig overeen Lachen ze is namelijk ook slecht aan het been

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:15

Diana_Mabel schreef:
ze blijft wel laag..... maar verder komt het aardig overeen Lachen ze is namelijk ook slecht aan het been


Rijd dan eerst eens een paar overgangen om haar meer aan het been te krijgen, alvorens je de oefening gaat uitproberen.
Hou het gevoel dat ze VOOR je blijft in tempo.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:23

inderdaad veel overgangen rijden om haar voor het been te krijgen. ben wel consequent. 1x naar voren duwen helpt meer dan 10x een beetje. de overgangen wat directer maken wil ook helpen. van arbeidstempo naar midden tempo dus arbeidsstap-middenstap, arbeidsdraf-middendraf. wel altijd maar enkele passen en zodra je merkt dat je paard onder je uit wilt lopen meteen terug nemen. veel wendingen rijden en daarbij goed laten inbuigen. liever iets meer dan wat minder. succes
groetjes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:32

Okkie1 schreef:
inderdaad veel overgangen rijden om haar voor het been te krijgen. ben wel consequent. 1x naar voren duwen helpt meer dan 10x een beetje. de overgangen wat directer maken wil ook helpen. van arbeidstempo naar midden tempo dus arbeidsstap-middenstap, arbeidsdraf-middendraf. wel altijd maar enkele passen en zodra je merkt dat je paard onder je uit wilt lopen meteen terug nemen. veel wendingen rijden en daarbij goed laten inbuigen. liever iets meer dan wat minder. succes
groetjes


Dat inbuigen zou ik maar even laten. Zeker als hij kantelt heeft het weinig zin. Het paard moet in principe recht gemaakt worden. Ik ben bang als je dat zonder begeleiding doet, het meer een getrek wordt (no offence), waar het probleem niet mee opgelost wordt.
Het paard moet op 2 teugels gebracht worden. Dat krijg je door aktiviteit (dus naar het bit toe rijden) en aan het been zijn (dus sowieso overgangen, maar ook zijgangen zoals wijken).

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:36

Dat inbuigen zou ik maar even laten. Zeker als hij kantelt heeft het weinig zin. Het paard moet in principe recht gemaakt worden. Ik ben bang als je dat zonder begeleiding doet, het meer een getrek wordt (no offence), waar het probleem niet mee opgelost wordt.
Het paard moet op 2 teugels gebracht worden. Dat krijg je door aktiviteit (dus naar het bit toe rijden) en aan het been zijn (dus sowieso overgangen, maar ook zijgangen zoals wijken).[/quote]

maar door het inbuigen maak je het toch makkelijker om op 2 teugels te rijden. door het inbuigen wordt je paard soepeler en makkelijker op 2 kanten te rijden?!!?! Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:44

Gedeeltelijk. Het probleem moet in eerste instantie aan de achterkant opgelost worden. Veel mensen zijn geneigd om té snel aan de voorkant te "rommelen". uit haar verhaal concludeer ik dat de problemen in eerste instantie in de aktiviteit zitten. er wordt niet goed doorgelopen (waardoor ondersteuning mist van de ruiter), met als gevolg dat het paard zijn eigen balans moet opzoeken. Ten tweede kan hierdoor geen goed druk op het bit gegeven worden, omdat er niet naar het bit toe gereden wordt. Pas als dit zo is, krijg je druk en kan je dit om gaan zetten in nageeflijkheid. Deze nageeflijkheid gebruik je weer om het paard voor het been opzij te laten zetten. Hierdoor ontstaat ook weer druk in de mond.
Het probleem zit dus niet in de hals (want als je inbuigt beperk je je alleen tot dit gebied), maar in het totale lijf van het paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:46

had het over lengtebuiging maar typte inbuigen...ben nog niet wakker denk ik

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:49

haha, heb ik ook wel eens hoor!

Maar ik zou ook niet zo gauw korte wendingen rijden, omdat er een probleem is in de balans/aktiviteit. Immers, als je een korte wending rijdt, moet je het paard nóg meer ondersteunen, terwijl dat in eerste instantie al problemen opleverde. Dus ik zou het niet onnodig moeilijk gaan maken, maar eerst beperken tot rechte lijnen...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 14:37

Samen met mijn instructrice ben ik bezig met het voorwaarst rijden daar heb ik veel baat bij en ze liep fijn maar nu heeft ze dus het kantel truucje ontdekt Lachen met jullie adviezen en mijn les van aanstaande zaterdag kom ik er dus wel weer uit. Bedankt allemaal!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 17:55

wat leuk dat het weer goed gaat, ga zo door! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:32

Ze is scheef, en dat zit meestal in het achterbeen, de oefening die Thyrza geeft is een goede oefening, ze moet recht gaan sporen in haar achterbeen, dan merk je vanzelf dat ze rechter word in de mond.

Hand omhoog verhelpt het probleem niet, een tijdelijke oplossing om het probleem te verergeren.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:05

tijdens de rechte lijnen een punt aan de overkant in gedachten nemen en daar naar toe rijden. zorg daarbij dat de bakstukken aan beide kanten te zien zijn en dat je het lichaam recht stelt mbv je benen.

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers