hoe denken jullie over de hengst amsterdam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

hoe denken jullie over de hengst amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 19:13

ik heb vrijdagavond op een hengstenshow in ede gezien, en ikwas echt helemaal weg van dat dier. wat een mooi front en sjouwen dat die kan.
daarna kwam er nog een nakomeling van hem in de ring een merrie z2+2 en die ging ook al zo super door de ring.

maar wat vinden jullie eigenlijk van hem?

Love the life that you live, live the life that you love


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:22

Er zijn hier veel discussies geweest over Amsterdam. Probeer de zoekfunctie eens. En fabienne kent de amazone van Amsterdam. Hij is heel mooi gefokt, maar heeft die afstamming in zijn nafok binnen het KWPN niet helemaal waargemaakt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:47

Die nakomeling die jij gezien hebt, daar was ik ook zeer van onder de indruk, wat kan dat dier bewegen. Maar Amsterdam is een hele mooie hengst.

Vraag me alleen wel af wat de rest van de lijn in die ene merrie was, want of dat aparte lopen van Amsterdam af komt?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:56

Pipo ziehier de info van de site van de gebroeders van Manen, waar hij ter dekking staat:
Citaat:
Amsterdam is een hengst die niet alleen super gefokt is, maar ook goed gepresteerd heeft. Eerst zijn verrichtingsonderzoek in Ermelo in 1994, stap 8, draf 8, galop 8, rijproef 8, karakter 9, stalgedrag 9 en trainingsrapport 8. Later een goede hengstencompetitie en daarna succesvol op Z en ZZ dressuur niveau met Sjoukje van Cooten. O.a. winnaar van de halve finale van de AMEV/Hippo Cup en derde in de finale op Jumping Amsterdam.

De vader van Amsterdam, Argentinus heeft meer dan 25 goedgekeurde zonen. Argentinus staat als jongste hengst op de vijfde plaats in de index in geheel Duitsland. Zijn nakomelingen verdienen een totale levenswinsom van meer dan 1 miljoen DM. Hoewel Argentinus bekend staat als uitstekende springvererver - hij bracht internationale springpaarden zoals Autogramm (Thomas Mühlbauer, winnaar Grote Prijs van Steinhagen), Azarro (Holger Wülschner), Anka en A-Dur I, heeft hij ook veelvuldig goede dressuureigenschappen doorgegeven, bijvoorbeeld aan Nissan Amaretto (Isabelle Werth) en Albano (Ileike Kemmer).


Volgens mij zit de beweging toch wel in die lijn, anders had hij geen 3 achten gescoord in Ermelo?
Laatst bijgewerkt door fabienne op 30-03-03 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:56

Ik heb de hengst ook gezien in Ede op vrijdagavond, en in Heerewaarde op zaterdagavond, bij Van Uytert.

Ik moet zeggen dat de hengst op gebied van exterieur echt kan imponeren, dat front dat dat paard heeft is geweldig. Dat is iets dat hij zeker van Argentinus heeft.

Toch vind ik Amsterdam in zijn manier van lopen niet zo goed. Zijn voorbeen is wat stekerig naar mijn mening. Ik zie persoonlijk liever een iets soepelere beweging in het voorbeen.

Maar ik moet toch toegeven, die nakomeling die was echt super.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 21:02

die nakomeling vond ik haast nog beter dan amsterdam zelf.
maar dat stekerige in zijn voorbeen was mij trouwens niet opgevallen

Love the life that you live, live the life that you love

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:14

Ben het eens met Jan, de hengst is exterieurmatig zeer imponerend! Maar nu moet ik zeggen dat hij ook door een wat ( hoe zeg ik dit netjes........................) minder ervaren ruiter voorgesteld werd. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:30

Ben ik het ook wel mee eens, de ruiter had er precies een beetje last mee. Maar ja, dat zou ook wel eens met spanning, omgeving te maken kunnen hebben.

Met 'stekerig' bedoel ik eigenlijk dat de hengst te weinig knie laat zien in zijn voorbeengebruik. Vergelijk het bijvoorbeeld met een Krack C, of een Sandro Hit. Naar mijn mening hebben deze hengsten een meer moderner voorbeengebruik. Veel elasticer dan Amsterdam.

Maar ja dat is natuurlijk een smaak, de ene ziet liever dat voorbeengebruik, de andere liever het ene.

Toch denk ik dat we binnen de fokkerij meer naar dat elasticer voorbeengebruik gaan.

Persoonlijk zou ik niet laten dekken van Amsterdam. Mede om de redenen die ik hierboven stel, maar bijvoorbeeld ook omdat de hengst zich niet echt lijkt te bewijzen in de fokkerij langs zijn nakomelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:52

Hou ook niet van het stekerige achterbeen. Maar ook dat modernere voorbeengebruik vind je ook niet bij Ferro nakomelingen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:03

Ik persoonlijk hou niet zo van dat extreme kniegebruik bij dressuur paarden, maar zoals is gezegd is het ook een stuk smaak.
Persoonlijk vind ik Amsterdam een hengst die er zeker mag wezen! Waarom hij het bij het KWPN niet weet waar te maken? Misschien omdat de bloedaansluiting met de KWPN merries niet ideaal is?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:12

Ja dat is waar Ferro, is zelf ook niet zo modern in het voorbeen. Maar als ik zijn nakomelingen zie, lijkt het mij toch dat hij verbeterend fokt.

Plus dan nog het gegeven dat hij zoveel heeft gegeven, die lijn intrigeert mij wel. Ik zou echter nooit met ferro zelf fokken. Zijn nakomelingen zou ik echter wel willen proberen.

Over Amsterdam, dat hij niet past op de KWPN merrie's, dat zou kunnen. Hoewel, dat betwijfel ik toch. Er zijn toch perfecte merrielijnen in Nederland, waar de hengst iets van zou moeten kunnen maken.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:19

Jan_VT schreef:
Over Amsterdam, dat hij niet past op de KWPN merrie's, dat zou kunnen. Hoewel, dat betwijfel ik toch. Er zijn toch perfecte merrielijnen in Nederland, waar de hengst iets van zou moeten kunnen maken.


Die ene nakomeling, daar paste hij perfect op de moederlijn Haha! Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:22

chantal1 schreef:
Ik persoonlijk hou niet zo van dat extreme kniegebruik bij dressuur paarden, maar zoals is gezegd is het ook een stuk smaak.
Persoonlijk vind ik Amsterdam een hengst die er zeker mag wezen! Waarom hij het bij het KWPN niet weet waar te maken? Misschien omdat de bloedaansluiting met de KWPN merries niet ideaal is?


Ach tussen de 10.000 en merries zal er vast geen een zitten waar hij op past. Krijgen we nu weer bij de zoveelste hengst het zelfde verhaal dat het aan de KWPN merries ligt Slapen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:26

Volgens mij lees je het verkeerd Sarabande............ik krijg niet het idee dat Chantal hierbij de kwpn merrie's aanvalt, maar gewoon zegt, dat het niet helemaal past. Een soort van..........dat zou toch kunnen!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:31

Ach ja, sommige mensen lezen graag dat iets aanvallend is, zulke mensen zijn er idd ook en moeten daar hun zielerust uit halen.

Het is precies zoals je het zegt Pipo, zo heb ik het bedoelt. Niet meer en niet minder. Dank je wel Pipo dat je het hebt toegelicht.

Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik hier ooit (KWPN) merries en hengsten heb afgekraakt, dit in tegenstelling tot andere mensen.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 30-03-03 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:36

chantal1 schreef:
Waarom hij het bij het KWPN niet weet waar te maken? Misschien omdat de bloedaansluiting met de KWPN merries niet ideaal is?



Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:40

Wordt Amsterdam nou nog gereden? Ik had begrepen dat het nogal een draak was..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:49

Hengst die weinig gedekt heeft en toch goede nakomelingen heeft gebracht vind ik. Ondergewaardeerde hengst.

.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:02

317 dekkingen is niet zo erg weinig. 9 stermerries en maar 2 keurmerries spreken boekdelen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:16

Ach ja, ik vind dat niet zo heel veel zeggen, kwpn stuurde midnight madness ook weg van de keuring, dier heeft veel gewonnen. Painted Black mocht ook vertrekken, en blijkt ook een goed sportpaard. Casanova zelfde verhaal..........................

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:17

Ik vind de hals vaak niet zo mooi van amsterdam kinderen, maar ik moet zeggen dat een clubgenootje best een fijne amsterdam heeft (misschien heeft ze wel heel erg mazzel, want ze heeft ook een scheet van een michelangelo)

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 21:30

voor zover ik weet bartje is amsterdam nog gewoon onder het zadel hoor...

zucht ik ben nog steeds helemaal verliefd op die merrie. wat een achterhand zat daar op zeg

Love the life that you live, live the life that you love

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:31

Amsterda,... jammer van die duitse rotkop. Verder idd een erg gaaf dier, mooie bovenlijn.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:36

Missouri schreef:
Amsterda,... jammer van die duitse rotkop. Verder idd een erg gaaf dier, mooie bovenlijn.


Vond het toch altijd wel een interessante hengst, super afstamming. Hij zit nu in het vacuum tussen veel dekkingen en de tijd dat zijn kinderen moeten waarmaken of hij goede sportpaarden geeft.

Aan de fokkers om dit te registereren en zo ja snel met een bloedmerrie er weer heen. Zo niet dan is ook zijn carrierre ten einde.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 21:58

sarabande mag hij nu niet meer dekken dan? wachten ze af tot zijn kinderen het goed doen in de sport?

Love the life that you live, live the life that you love


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 bezoekers