Nog een interessante: kreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Nog een interessante: kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 13:49

Ik blijf jullie bestoken Haha! maar dat komt omdat ik denk dat het interessante wijzigingen zijn die nog niet besproken waren op jurybijeenkomsten en hier nog niet vermeld zijn geweest.

Artikel 137 onder het kopje afstijgen:

Indien een deelnemer tijdens een proef vrijwillig afstijgt wordt dit beschouwd als vrijwillige beeindiging van de proef en als zodanig behandeld in de toekenning van verliespunten.

Oke, deze was nog niet nieuw maar even van belang voor de volgende alinea, nl.

"Dit is niet van toepassing indien de deelnemer afstijgt omdat het paard in het gevoel van de deelnemer onregelmatig of kreupel is en hij/zij het om die reden niet verantwoord acht de proef te vervolgen. Indien de (voorzitter van de)jury nog geen (bel)signaal hiervoor had gegeven, dient de deelnemer, alvorens de ring te verlaten met de voorzitter van de jury te overleggen en het waarom van het afstijgen te verklaren. De proef wordt wel als beeindigd beschouwd."

Dit vind ik nu een goede regeling. Het belang van het paard staat altijd voorop. Wat een jury zou kunnen aanmerken als teugelkreupel, terwijl jijzelf weet dat je paard niet zo loopt onder normale omstandigheden, kan zo voorkomen worden.

(ik ga nu weer verder met het bestuderen van het reglement Knipoog )

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:05

Dus dit zou betekenen dat je geen verliespunten meer krijgt als je paard kreupel wordt en de jury belt niet uit Verward

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 14:35

Idd, maar uiteraard wel in overleg met de jury.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:38

Lijkt me heel goed, als je dan geen verliespunten krijgt maar eh, die regel kan je dan ook misbruiken toch. Als je het gevoel hebt dat het gewoon heel erg slecht gaat en je paard wil gaan staken dan kan je maar beter afstappen en zeggen dat je paard onregelmatig aanvoelt. Of ben ik nu heel slecht Schijnheilig

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 14:41

Daar zat ik ook al aan te denken, dus misschien dan een rondje voor laten draven aan een lange teugel als je twijfels hebt??

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:06

Interessant topic Fitz !
Ik vind het een goede zaak dat de ruiter een beslissing kan nemen over het wel en wee van z'n paard.
Voor een jury is het een momentopname terwijl je zelf vast een inschatting kan maken of je paard wel of niets mankeert.

Elk voordeel hep se nadeel.....
Door deze regeling zou je misbruik kunnen maken van de situatie.
Het is imo. wel goed dat er overleg met de jury plaats moet vinden, anders wordt het wel heel makkelijk om onder het motto "kreupel" een waardeloze proef te beeindigen zonder verdere gevolgen.

Ik denk sowieso dat het goed is om deze gevallen binnen de KNHS te registreren. Zo blijft het in elk geval controleerbaar of er combinaties zijn die wel erg vaak van deze regeling gebruik maken.
Het kan natuurlijk voorkomen dat je paard tijdens de proef kreupel wordt, maar stel dat een combinatie dit 5 keer per seizoen flikt, dan lijkt mij er toch meer aan de hand en mag er best om uitleg gevraagd worden.

Mijn mening: goede zaak, maar voor de KNHS ook een aandachtspunt om het in de gaten te houden !


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 19:18

Oscar, alle gevallen van vrijwillig een proef beeindigen of kreupel de ring verlaten moeten al gemeld worden aan de afgevaardigde en komen in het rapport te staan.
Omdat het op je coupon ook aangetekend wordt en de coupon naar de KNHS gaat, zijn er toch wel grenzen in hoever een combinatie daarin kan gaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:40

astridh schreef:
Lijkt me heel goed, als je dan geen verliespunten krijgt maar eh, die regel kan je dan ook misbruiken toch. Als je het gevoel hebt dat het gewoon heel erg slecht gaat en je paard wil gaan staken dan kan je maar beter afstappen en zeggen dat je paard onregelmatig aanvoelt. Of ben ik nu heel slecht Schijnheilig


nee je bent niet heel slecht ik dacht er eigenlijk ook al aan

maar als de jury dus wel uitbeld krijg je nog wel verliespunten?

Love the life that you live, live the life that you love

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:12

Je kan wel zeggen dat het slecht aanvoelt, maar er moet nog steeds overlegd worden, voordat het geaccepteerd wordt dat je je proef zelf beeindigt! Dus moet je het als ruiter nog steeds wel aannemelijk kunnen maken tegenover de jury, anders gaat het feest niet door en krijg je alsnog die verliespunten toegekend.
Juryleden hebben toch het advies meegekregen dat zij bij kreupelheid niet al te gauw uit mogen bellen, omdat zij geen veearts zijn?
Vaak hebben ze wel gezien dat het paard onregelmatig is, maar bellen ze toch niet uit. Deze regeling maakt het volgens mij wat gemakkelijker omdat nu het initiatief bij de ruiter gelegd wordt.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:50

Goede regeling, maar ik vind dat een jury een paard ook eerder mag uitbellen. Ik heb in mijn zeer korte 'wedstrijdcarriere' al heel vel paarden stokkreupel een proef zien rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:16

sjakie schreef:
Goede regeling, maar ik vind dat een jury een paard ook eerder mag uitbellen. Ik heb in mijn zeer korte 'wedstrijdcarriere' al heel vel paarden stokkreupel een proef zien rijden.

Laat ik nu door een slechte ervaring het tegendeel gezien hebben Boos!
of jij moet spanning in het lijf ook als kreupel zien?

Citaat:
alle gevallen van vrijwillig een proef beeindigen of kreupel de ring verlaten moeten al gemeld worden aan de afgevaardigde en komen in het rapport te staan.
Omdat het op je coupon ook aangetekend wordt en de coupon naar de KNHS gaat

En die "tante" had ook niets ingevuld over een combinatie die uitgesloten was op het raport.
Dus het word dus niet altijd gemeld.

Maar ik vind het goed dat mensen nu vrijwillig mogen gaan.

En zou je het doen voor het vermijden van verlies punten, dan moet je toch wel erg slecht rijden, want zo vlug heb je geen verliespunt bij elkaar gereden.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:18

Hele goede regeling, maar ik denk wel dat ze de vinger erop moeten houden om misbruik te voorkomen...
Vind dit zelf wel een stuk prettiger dan de vorige regeling

Heb je nog meer interessante wijzigingen Fitz Verward Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 00:17

gomir schreef:
Heb je nog meer interessante wijzigingen Fitz Verward Lachen


Nee, ik heb het hele reglement doorgenomen en alleen die dingetjes van die hengst en dit viel me op.
De rest is al bekend. Maar misschien heb ik wel ergens overheen gelezen dus misschien hebben 'collega-bokt-juryleden' Haha! nog wat gezien ?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:00

runningkawa"]
[quote="sjakie schreef:
Goede regeling, maar ik vind dat een jury een paard ook eerder mag uitbellen. Ik heb in mijn zeer korte 'wedstrijdcarriere' al heel vel paarden stokkreupel een proef zien rijden.

Laat ik nu door een slechte ervaring het tegendeel gezien hebben Boos!
of jij moet spanning in het lijf ook als kreupel zien?
[/quote]

Nee juist niet, maar als een paard al bokkend en steigerend van de pijn de ring doorhuppeld en de passen die hij op 4 benen zet echt zo kreupel loopt dat iedere leek het kan zien, vind ik dat een jury moet bellen.

Het is heel erg vervelend dat je onterecht wordt uitgebeld, maar aan de andere kant hoop je hiermee wel de echt kreupele paarden niet te missen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Eve_16 en 69 bezoekers