koker ontstoken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
celine

Berichten: 225
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Helmond

koker ontstoken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 22:03

toen ik vandaag op stal kwam en m'n paard van stal haalde.. controleerde ik hem op wondjes..
toen ik naar z'n koker keek.. was hij heel erg opgezwollen..en z'n piemel hing er een heel klein beetje uit.. ik schrok ervan..
er zaten ook velletjes op en andere vieze dingen..
ik heb toen direct de veearts gebeld..en gevraagt wat ik kon doen..
ik ging het inmiddels al afspuiten met koud water..de veearts adviseerde mij dat ook..
nu is mijn vraag.. heeft iemand van jullie dat ook al eens meegemaakt?
en hoe je dat kunt of hebt opgelost?...

alvast bedankt.. Verdrietig


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:07

nog niet meegemaakt. hengsten 'kuisen' hun piemel, ruinen niet meer *LOL*
maar je kan de koker enkele malen per jaar, voorzichtig met water wassen.

- was hem niet te vaak
- gebruik geen zeep of enkel zeep met een neutrale ph
- spoel de koker goed af als je hem met zeep waste
- blijf rustig, kalm en voorzichtig, niet alle ruinen laten zomaar aan hun stukje 'mannelijkheid' zitten *LOL*

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:10

Heel veel mensen maken de koker nooit schoon omdat ze het vies vinden of onnatuurlijk. Ik vind het wel heel belangrijk.
Door hem goed schoon te houden kun je het voorkomen. Als ie eenmaal ontstoken is zou ik hem iedere dag gewoon met lauw water schoonmaken.
Je kunt ook een spons gebruiken. Gebruik hem alleen daarvoor en zorg dat je een goede spons hebt. Niet zo 1 waar stukjes af gaan.
Misschien is er in de ruitersportzaak of bij de DA wel een soort ontsmettingsmiddel te krijgen, het lijkt me haast wel.

Ook bekend als Kim20!

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:02

Ja, kijk er mee uit hoor! Heb een paardje "gekent" niet zo goed hoor, maar had het wel eens gezien) dat heel erg ziek was en ze wisten niet precies wat het was...Hij is er bijna aan onderdoor gegaan, en na veel onderzoek bleek het iets heel ""simpels"" te zijn als een geïnfecteerde koker!!!! Dus regelmatig schoonmaken!!!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:11

Hoeft niet meteen een ontstoken koker te zijn. Die van mij had het vorig jaar ook. Was door iets gestoken, want de veearts kon geen andere oorzaak vinden en de volgende dag was hij weer geslonken. Hij kon overigens nog wel normaal plassen, maar je mocht er niet aankomen.
Volgens mijn veearts kan een dikke koker na inspanning ook wijzen op een hartaandoening.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:55

Ik heb 1x een pony op stal meegemaakt die echt een ontstoken koker had en dat was geen frisse aangelegenheid
Plus dat het natuurlijk ook nogal gevoelig was en toch schoongemaakt moest worden, dus dat was nog eens hartstikke link ook!

Nulla tenaci invia est via


siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:23

nou, ik kan ook wel wat tips gebruiken om 'dat' schoon te maken *LOL* Ik zou niet weten hoe ik dat moet beginnen! Maar je, nu ik bovenstaande lees, ga ik het ook maar even goed in de gaten houden...

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:39

Mijn Dikke vindt het ook niet echt geweldig als ik met een emmertje en sponsje aan kom zetten ! Maar... zo´n 2 keer per jaar moet hij er toch echt aan geloven Haha! !
Ik zorg er voor dat we met z´n tweeen zijn; de een houd een voorbeen op, terwijl de andere schoonmaakt. als je ziet wat voor prut er toch iedere keer weer uit komt Misselijk ...
Ik doe het alleen maar met lauw water, omdat ik altijd bang ben dat er anders zeepresten achter blijven Scheve mond .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

celine

Berichten: 225
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 10:29

dankjuh wel Lachen
khoop dat 't gaat lukken.. de arts zou voor de zekerheid nog even komen kijken..

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:13

siko schreef:
nou, ik kan ook wel wat tips gebruiken om 'dat' schoon te maken *LOL* Ik zou niet weten hoe ik dat moet beginnen! Maar je, nu ik bovenstaande lees, ga ik het ook maar even goed in de gaten houden...

HOi,
ik heb dat nog al eens mee gemaakt, dus kan je er wel het nodige over vertellen. Begin met je paard een spuit sedalin te geven. Niet omdat hij anders in paniek raakt, of gaat slaan ofzo, maar omdat hij dan zijn spieren verslapt, en je anders met geen mogelijkheid dat hele geval uit die koker kan krijgen. Neem een zacht washandje, en wat water op lichaamstemp. Met wat baby shampoo (zwitsal ofzo) zachtjes wassen. En daarna de zeep eraf spoelen met een schone emmer water, ook die temp. Het hele geval, echt alle hoekjes en gaatjes goed schoonmaken.
Zo simpel is het. Ik doe het bij mijn hengsten als ze een merrie hebben gedekt, ter voorkoming van ziekte verspreiding. helpt natuurlijk niet tegen alle ziektes, maaar wel tegen veel ziektes.
succes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:16

Ik zou liever betadine shampoo gebruiken.

Maar blijf er wel alert op! Voor de ruin is het bijzonder ongemakkelijk en zoals een dik poot een Olifantsbeen kan worden, kan een koker ook dik blijven.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:26

betadine is ook goed.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:35

ik heb wel eens gezien dat de koker na de castratie was gaan ontsteken. Was met een pony'tje van 130 ongeveer en hij was dusdanig gezwollen dat ie letterlijk zowat op de grond hing (de koker dus, niet de banketstaaf Haha! )
Advies, afspuiten tot je een ons weegt. Heeft idd geholpen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:43

Is Betadine niet veel te "scherp" voor z´n piemel ??
Het is desinfecterende zeep, gaat daar de zuurgraad dan niet van naar de knoppen? (vooral als je de zeep toch niet helemaal goed weggespoelt hebt gekregen!!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:05

een vriendin van mij (pjotter op bokt) spuit af en toe baby olie op de piemel van d'r pony, gewoon als hij hem laat hangen na het rijden ff snel een spuitje er op/tegen.

zo blijft ie mooi schoon, je kan het gewoon in een planten spuit doen en dus van een veilige afstand er op spuiten

Dilayla Shadow
Stacy Shadow

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:28

Het is geen fris karweitje maar het hoort erbij, net zo als je bij een merrie de boel af en toe schoon moet maken moet dat bij een ruin ook.
Als hij door de Sedalin uitschacht vergemakkelijkt dat het schoonmaken wel, maar vergeet ook de binnenkant niet, want ook daar kan het nodige vuil zitten.
Er kan zich nl een 'boon' ter groote van een tennisbal aan vuil zich ophouden in de koker en deze moet echt heel voorzichtig losgeweekt worden voor hij verwijderd mag worden. Als je dit regelmatig kontroeert zal de 'boon' niet de kans krijgen zo groot te worden.
Vergis je ook niet in wat er kan gebeuren als je dit niet regelmatig schoonmaakt. Doordat het paard er pijn aan kan hebben, kan hij er zelfs onregelmatig door gaan lopen.

Er heeft een tijdje terug een leuk stukje op Bokt gestaan onder de naam van 'Mr Hand' Haha!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:12

Als je hem laat uitschachten met sedalin, kan je geen enkel plekje missen, en dat is wel zo prettig. Betadine is niet zo erg hoor, gewoon goed afspoelen, maar dat geld voor alle zeep.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:57

okee, en nu de vraag: Wie komt er uit de buurt van Arnhem? Die misschien ook even wil langs komen om het SAMEN met mij te doen????

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:09

siko schreef:
okee, en nu de vraag: Wie komt er uit de buurt van Arnhem? Die misschien ook even wil langs komen om het SAMEN met mij te doen????


Hoezo samen zo moeilijk is het toch niet.


ff ontopic:
Met betadine spul (zit in een flesje ) dat je kan oplossen met water.
Emmer met handwarm water vullen. beetje betadine erbij en soppen maar Haha!
Misschien kan je er beter eerst om heen het vuil "losmasseren" en zodat hij er een beetje aan went.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:17

ja, het klinkt makkelijk, maar HOE? Ik heb daar nog nooit aan zijn zaakje gezeten...en ik zou niet weten hoe en waar ik me hand als eerste moet houden....

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:37

Dat zie je vanzelf, echt waar. Laten uitschachten met Sedalin is het makkelijkste, anders mis je gauw een plooitje of wat... En dan gewoon van boven naar benenden enz., vertrouw maar op je eigen kunnen.
En...(offtopic) gebruik babyspullen van Kruidvat, Etos en Trekpleister eigenmerk: net zo goed als Zwitsal maar niet getest op dieren.....
Groetjes

pauline

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:25

ben ik eff blij dat ik een merrie heb die alleen maar in de decolletê schoongemaakt hoeft te worden en dat nog lekker vindt ook.


groetjes mjet

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:28

wbt binnenkant koker: vriendin zet gewoon de tuinslang met lauw water er in en sopt hem zo schoon, maar ja dat moet ie wel niet vervelend vinden want anders wordt het moeilijk. baby olie is ook erg handig om korsten los te weken. succes

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:09

Koe Ik vat ut niet helemaal
Hoe krijg je zn banketstaaf dan uit de koker Verward En hoe moet je dan al uberhaupt de koker zelf van binnen schoon maken Verward Denk niet dat hij dat echt leuk gaat vinden, maar het lijkt me wel goed, maar heb echt geen idee hoe te beginnen. En hoe kom je aan dat spul voor het ontspannen van de spieren??

Bedankt alvast Party!!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:24

mjet schreef:
ben ik eff blij dat ik een merrie heb die alleen maar in de decolletê schoongemaakt hoeft te worden en dat nog lekker vindt ook.


groetjes mjet

Hahahahaha!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dazai, EsmeeKKK, Hannanasjuh, kwinney, marte_kandia, Mediatoolkitbot, PeanutGuapa, Toushie en 107 bezoekers