Bijna niemand zet zijn paard in de wei!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 15:38

Hey,
Bij onze manege zit een op zich hele mooie wei (okay wat onderhoud kan geen kwaad, maar er zit een goed hek omheen, hij kan op slot en er is schaduw en water) en nu zet bijna niemand zijn paard er in! Ik snap daar dus echt niets van he?! Het enige lastige is dat je er even heen moet lopen door het bos heen. We staan met zo'n 25 pensionpaarden denk ik en met dit prachtige weer staat alles op stal in die warmte! Toch erg? Maar ook wel vervelend vind ik, want ik wil Roodje gewoon elke dag in de wei hebben, maar ik kan hem daar niet in zijn eentje neer zetten, dan word ie gek! Dus deze week heb ik al telkens de pony van mijn zusje meegenomen, (zij moet werken,dus ze kan het niet zelf doen) en vandaag heb ik met een ander meisje afgesproken die haar paard er ook vaak in zet. Maar ik snap het echt niet hoor! Jullie misschien? (oh ja het is ook niet zo dat die eigenaren het zo druk hebben met andere dingen, ze doen het gewoon niet)Ik moest het gewoon ff kwijt! Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***



Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 15:42

Ik snap het ook niet hoor, bij ons staan de paarden allemaal buiten maar de pensionpaarden van de buurman staan allemaal binnen. Komen er hoogstens 1 uurtje per dag uit om even te grazen maarrre wel met dek want stel je voor dat ze het koud krijgen met 25 graden!
Bij mij op stal zijn er ook een paar die een dek op gooien iets wat ik dus echt niet snap he? 25/30 graden dan doe je toch geen dek op Verward Frusty

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 15:46

Nee, dat snap ik ook echt niet. Gelukkig gaan bij ons de paarden wel lekker de wei op en uiteraard zonder deken!
Zijn het geen vliegendekens die ze op hebben? Je moet toch wel errug vreemd zijn om met dit weer een echte deken om te doen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:38

Hoi! Ja dat ken ik, dat mensen hun paard bij een manege zetten. Zo van: daar wordt er voor gezorgd, en hoef ik er alleen heen als ik ga rijden.
Maar als je weet dat je paard niet buiten komt wanneer jij hem niet buiten zet... toch wel errug lui en egoistisich dat die mensen dan toch niet komen om ff de paarden in de wei te doen.
Veel sterkte, en ik hoop dat je enkele mensen enthousiast kan maken om het wel te doen?
Misschien dat je met de paardeneigenaren kan afspreken dat iedereen een 'partner' neemt, zodat je maar om de dag hoeft te komen en meteen dat paard van de partner buiten zet (jij met je zusje als partner bijv.), en de andere dagen doet die partner het. Dan scheelt het meteen best veel dagen?
Sprookjes als 'dan krijgt-ie een grasbuik' enzo, haal je maar weg met het antwoord dat er nu weinig eiwit nog in zit. Mochten ze denken dat hun paard minder energie 's avonds heeft met rijden, zeg maar dat hij juist meer krijgt Haha! ... Wie weet zijn er wel nog meer argumenten om hen te overtuigen.
Het zou erg fijn zijn als de paarden wat vaker in de wei mochten! Succes!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:49

Misschien vinden ze het gewoon te ver lopen. Of ze zijn bang dat er een paardenbeul richting de wei gaat. Ik snap het ook niet eigenlijk. Het is prachtig weer voor de paarden om buiten te lopen. Het is een beetje paard-onvriendelijk om ze nu op stal te houden.

eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:01

Hoi daan, nou de reden dat ik mijn paard niet in het land zet is ten eerste omdat de volle zon de hele tijd op de paarden schijnt en ik wil niet dat mijn paard met iedereen in het land staat ivm wondjes e.d.

Ik zet Make af en toe s'avonds een uurtje in het land, maar hij krijgt iedere keer van die allergische reacties van muggen/insecten beten(ook al spuit ik hem in met vliegvrij of iets anders)

Maar Shag mag altijd mee naar het land volgens mij, moet je anders even met Tamara overleggen en er is meestal wel iemand op stal die even wil mee lopen. En Ricky komt morgen terug van vakantie dus die wil vast wel met je mee lopen.

Ik zal trouwens het weekend even de manen van Roodje trekken!

Groetjes

MAKEPEACE.... mijn trouwe vriend!!!

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 18:10

hallo!

Nee, dat begrijp ik echt niet...Misschien een soort gemakzucht? Of willen ze niet dat hun paard vuil wordt? Echt spijtig, als ze de kans hebben hun paarden buiten te zetten! Tof dat jij je paard tenminste een natuurlijke omgeving gunt...

groetjes,
kiki Party!! Party!! Party!!

zet allen jullie paarden buiten!!!!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 18:18

wat is er zo erg aan de volle zon?
mijn paard staat nu dag en nacht buiten weer of geen weer..

"Some memories are best forgotten"

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 18:32

Hai Danielle !
Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals jij die hun paard het "buitenleven" gunnen !
Het is juist hartstikke goed voor je paard om buiten te staan, paarden zijn tenslotte buitendieren.
Ik vind ook dat er veel te weinig paarden buiten te vinden zijn, zeker met dit mooie weer.
Natuurlijk zijn er ook wel paarden die er niet tegen kunnen om (alleen) buiten te staan (hiervoor alle begrip natuurlijk), maar dit geldt echt maar voor een heel klein gedeelte van onze paardenstapel.
Als het mooi weer is dan laat ik mijn paard dag en nacht buiten (zonder deken !), ik doe alleen een vliegennetje aan z'n halster omdat hij vaak last heeft van vliegen op z'n hoofd Boos!
's Winters gaat hij ook elke dag naar buiten, en dan 's nachts weer naar binnen; behalve als het gevroren heeft, want dan vind ik het iets te link.
Maar verder: Laat hem lekker naar buiten gaan, en probeer vooral nog wat mensen over te halen om met je mee te doen !
Succes !

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 21:52

Bij mij staan de paarden het hele jaar door buiten. VERPLICHT!!!!! Ze gaan zo lang mogelijk het land in Als het land te nat is gaan ze verplicht de paddock in. We hebben 2 paddocks, 8 x 13 en 1 longeeerring/paddock van 16 x 20. Ze gaan dan in ploegendienst naar buiten met veel hooi!!!!!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 22:13

Mijn paard staat niet in de groep, omdat ze tijdelijk op deze stal staat en de rest van de paarden niet allemaal even aardig zijn.
Maar goed, ze gaat naar buiten als de andere paarden naar binnen gaan. (om half 4) Dan staat ze tot 21.00 uur buiten.
Maar met dit weer, en al die vliegen/horzels/dazen etc, worden die paarden allemaal hartstikke gek, hoeveel vliegenspul je er ook op spuit volgens mij.
Ze hebben Ironique de afgelopen week meerdere keren zeiknat uit het land gehaald omdat ze er zo gek van was. Dus nu gaat ze rond 18.00 uur naar buiten voor een paar uurtjes.
Bij ons op stal zijn er ook een aantal die een deken op hebben. Vind het ook belachelijk, die paarden zweten zicht dood. Het argument wat ze hebben hier voor (de eigenaren dan Knipoog ) is om ze te beschermen tegen plekjes etc. Tsja, ieder z'n eigen ideeen...

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 22:20

Hai Naz,
Klopt hoor, er zijn inderdaad paarden die helemaal flippen van de horzels en dazen Boos!
Jij hebt een "ideale oplossing" gevonden voor het probleem met de andere paarden, zo heeft je paard toch nog wat weidegang; meer kun je tenslotte niet doen, als je paard in een groep staat dan moet je daar ook weer rekening mee houden.
Belachelijk dat er mensen zijn die hun paard met zulk weer een deken op doen (behalve een vliegendeken natuurlijk).
Ik stel voor dat deze eigenaren een paar dagen met een bontjas in de wei gezet worden, dan krijgen ze in elk geval geen storende plekjes Vork

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 22:35

Haha, voor als ze ruzie krijgen met de buren ofzo Haha!
De meeste paarden flippen bij ons van al die horzels, en dan gaan ze alleen maar elkaar irriteren.
Mede daarom staat Ironique niet in de groep. Zie ook http://"www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?topic=11138&forum=13".

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Naz op 2001-07-27 22:37 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 22:42

Ik gun mijn paarden heel veel weidegang. maar hetmag niet ten koste gaan van. Ik heb Paddy vandaag maar een uurtje buiten gehad maar ze gaf duidleijk aan dat ze het niet naar de zin had (die verrekte dazen ook!) en het was echt warm. Tenslotte heb ik zelfs iemand andres paard binnen gezet, dat bij het hek stond te wachten. Ik had medelijden, want ze stond er al zo lang, en de hele tijd in die hete zon, dat kan nooit goed zijn. binnen kon ze lekker water drinken.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 00:27

He Danielle, Ik zal het er wel even met Tamara overleggen, als ik haar nu kan bereiken want ze is op vakantie. Maar Shagya vindt het vast wel gezellig, samen met Roderick in de wei. Ik wist zelf eerlijk gezegd niet dat pension paarden van die weilanden verderop gebruik mochten maken. Maar er is vast wel wat te regelen hoor met de paarden samen in het land zetten. Ik laat het je wel even weten als ik bericht van Tamara heb.

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 00:41

mijn paard staat nu dag en nacht buiten ook hij heeft veel last van de dazen en horzels. alleen als de koeien bij hem in de buurt staat dan is het wat minder. maarja de koeien staan nu op een ander weiland en hij heeft er nu weer heel veel last van. arme paardjes

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 00:45

Mensen mensen, het is warm! Waar maken jullie je druk om?? Het maakt toch niet uit wie z'n paard een deken op doet en wie hem wel of niet buiten zet Verward . Daarom heeft ieder zijn EIGEN paard, zodat je zelf kunt beslissen wat je ermee doet. Zal ik vertellen hoe ik het doe?
Als het 's nachts frisser wordt heeft mijn pony haar (let op:) ZOMERDEKEN op en ze staat ong. 4 uurtjes per dag in het weiland. Ik zal mijn pony nooit 's nachts op het land laten staan, simpelweg omdat er geen toezicht is. En al deed ik haar een driedubbele winterdeken op, het is mijn paard Extreme duivel . Niemand heeft het recht om tegen een ander te zeggen wat 'ie met z'n paard moet doen Lips are sealed . Toen ik op een ander forum zei dat ik de slofteugel een onding vind, en dat ik het belachelijk vind dat mensen zoiets gebruiken op hun paard Misselijk , was het commentaar niet van de lucht. "hoe durf je je ermee te bemoeien" en "dat maken wij zelf wel uit lunatic!" Maar als ik mijn paard een vliegendeken op doe krijg ik ineens te horen "doe die deken van je paard" en "weet je wel hoe zielig dat is", sterker nog: ze doen hem zomaar af!! Ik bedoel maar te zeggen, bemoei je met jezelf en veroordeel een ander niet. Als iemand mij vraagt "waarom doe je dat?" zeg ik: omdat het MIJN PAARD is Haha! Haha! !!

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 09:19

hoi
Kawa staat nu overdag ook binnen.
Ze komen nu alleen s'morgens en s'avonds een uurtje of zo buiten.
Net zoals desiree zegt geven Kawa en en vrindinnetje Kelly het ook aan dat ze naar binnen willen. Maar hier ook omdat er zoveel dazen zitten.
Over een tijdje als er geen dazen meer zitten mogen ze weer meer naar buiten maar nu doe ik hen daar geen plezier mee.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 13:16

Voor Lunatic: Ik vind dat je gedeeltelijk gelijk hebt.
Het is jouw paard, een ander mag zich niet bemoeien met jouw beslissingen.
Aan de andere kant: als iemand op een tactische manier zijn mening geeft, een advies geeft of zo, dan moet dit toch gewoon kunnen?
Van mij mag je gewoon zeggen dat je de slof niks vindt, ik ben het wel niet met je eens maar wil dan graag even lezen waarom je deze mening hebt. Belachelijk dat iemand zegt dat jij je er niet mee mag bemoeien.
Ook vind ik dat iemand best tegen jou mag zeggen dat ze een andere mening heeft over die deken.
Wat dekens betreft: een vliegendeken helpt toch tegen vliegen, dus waarom zou die deken af moeten?
En als het 's nachts koel is en de pony staat buiten, kan hij inderdaad best een dunne zomerdeken op, maar als het boven de 15 graden is 's nachts dan hoeft dat echt niet hoor.
Soms zijn eigenaresses van sportpaardjes zo bang voor een te dikke vacht of een wondje dat ze veel te snel een deken opgooien. Met als gevolg dat het paardje in de toekomst totaal geen verweer meer heeft, veel te snel verkouden wordt of gaat hoesten.
Paarden die wat meer gehard zijn doordat ze regelmatig in de wei staan, zullen ook minder snel kreupel worden doordat ze sterke pezen en andere spieren hebben gekregen dankzij het stoeien en galopperen door de wei. Voorzichtigheid geboden natuurlijk Haha! .
Even een voetje verzwikken, even een slipje en een spiertje verrekt?
Het ene paard loopt meteen onregelmatig voor drie dagen, het andere paard (dat dit al gewend is) loopt na een paar uur weer gewoon verder.
Dit is hoe ik er over denk, mijn mening, dus ik wil niemand wat verwijten!
Iedereen beslist inderdaad over zijn eigen paard. Maar naar goede raad van anderen luisteren is niet verboden. Blijven nadenken over oplossingen/veranderingen is niet verboden. Ik ken een persoon met een pony die elk jaar opnieuw maandenlang kreupel is, door hoefbevangenheid. Omdat ze niet wil luisteren naar (ervaren) anderen. Omdat zij, zij alleen, beslist over haar pony.
Godzijdank zijn wij niet zo Knipoog .

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 14:02

Ik sluit me helemaal aan bij Dorine! Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 14:05

Bloos

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 15:35

Dorine, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar er zijn soms omstandigheden van buitenaf waar je zelf geen invloed op uit kunt oefenen.
En ik vind het dan min van andere mensen om iemand te veroordelen terwijl je gewoon niet bij machte bent om de situatie te veranderen.
De ideale pensionstal bv. die ik ook zo graag zou willen vinden maar in deze omgeving gewoon niet bestaat ......

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 16:24

Oh maar Fitz, ik heb het ook niet over mensen die zelf niet de mogelijkheden hebben, maar over mensen die te trots zijn om alleen al iemand aan te horen die gewoon rustig uitlegt hoe zijn/haar mening is.
De pony met hoefbevangenheid waar ik het over had is nu weer hoefbevangen, staat bij huis.
Die zet je toch niet in de wei? Tja.
Verder kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die liever een stal met wei willen, maar als die er niet is (overvolle pensionstallen in de omgeving bijv.) dan kun je niet anders... Best wel rot lijkt me.
Sterkte! Dorine.

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-01 16:54

Hey,
Wat een hoeveelheid reacties zeg! Ik veroordeel die mensen ook helemaal niet die hun paarden niet buiten zetten, het maakt mij niet uit wat zij met hun paarden doen. Dat ik er anders over denk is een andere zaak. Het liefst had ik mijn paardje in een open stal in een wei, maar ja dat gaat dus niet. Ik vind het gewoon zonde. Maar ja! En het is soms zo lastig met regelen, omdat Rood dus niet in zijn eentje kan staan. Maar met Shagya is inderdaad ook wel een goed idee! Ik zal wel met Tamara overleggen.
Groetjes Danielle
p.s Rood had weer lekker buiten in de wei gestaan en was ook wel blij om er weer uit te gaan!

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 00:56

Mijn paard staat nu wel de hele dag in de wei, sinds ik van stal verhuisd ben. Ook mijn hengst komt een paar uur per dag in het land.
Toch ben ik niet helemaal blij, want ze staan in een grote groep buiten. Marillion kwam er steeds onder de wonden uit en is voor sommige paarden ook bang, zodat ik daarmee nu niet meer in 1 bak kan rijden.
Daarom ben ik erg blij dat hij waarschijnlijk met zijn vriendje (jaja...ook een sportpaardje...dus dan krijg je het gelul weer dat we ons te goed voelen voor de rest?!?!) in een apparte wei mag! Knipoog
Ik gun hem veel weidegang, vooral ook omdat bij ons op stal de zon via lichtplaten in het dak vol op de boxen schijnt en ze dus qua warmte beter buiten kunnen zijn. Maar dat ie er onder de beten en trappen en wonden uitkomt elke keer, dat vind ik niks. Terwijl die van mij echt heel onderdanig is.... Verdrietig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Lucia88, Vagabondo en 132 bezoekers