Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:47

Hoihoi

Ik ben druk op zoek naar een hengst voor de volgende merrie:

deze merrie was als veulen geselcteerd voor de kampioenskeuring in ermelo. Heeft het daar erg goed gedaan (heeft ook in de paardenkrant en in de strengen gestaan)

Biotop x daimler x joost x artilleur

Chique merrie 1.62 m. De merrie is 3 jaar, heeft nog geen veulens gehad en gaat dit jaar voor Ster.

m keur (bijna pref.) en is 1.74 m.
mm ster pref prest.
mmm keur pref
mmmm pref kroon

Ik wil graag dat het veulen groter wordt, maar ik denk niet dat ik me hier al te druk over moet maken want de hele stam fokt over het algemeen heel groot. Het komt denk ik door biotop dat deze merrie wat kleiner is.
Ze kan goed bewegen maar ik wil graag wat meer knieactie erin fokken en een goed tacktmatisch achterbeen. Daarnaast wil ik ook graag dat het veulen een goed sprongetje kan maken.

Omdat ik de combi biotop x daimler erg moeilijk vind om daar een hengst voor te zoeken, ben ik benieuwd waar jullie aan denken.
Ik zal proberen zo snel mogelijk een foto te maken zodat ik deze hier kan plaatsen.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:57

Zowiezo een hengst kiezen met vergrotende factor. Dus om maar een paar voorbeelden te noemen, Guidam en D day vallen daarmee dus af.
Wat is het type paard dat je wilt fokken? moet het wat langgelijnder zijn, of juist wat compacter? En het karakter, heeft dat ook nog bepaalde eisen?

De hond is de betere mens

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 15:06

Desiree schreef:
Zowiezo een hengst kiezen met vergrotende factor. Dus om maar een paar voorbeelden te noemen, Guidam en D day vallen daarmee dus af.
Wat is het type paard dat je wilt fokken? moet het wat langgelijnder zijn, of juist wat compacter? En het karakter, heeft dat ook nog bepaalde eisen?

Het paard is nu vrij compact zou meer lang gelijnd mogen zijn. In de omgang heeft het paard een fijn karakter wel vrij snel gespannen en soms wat zenuwachtig. Type paard wat ik wil fokken moet niet te fijn zijn. Ik wil echt een paard wat er staat. Liefst grote maat en veel front.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:06

oke, je wilt
- maat
- langgelijnder
- veel front.

Nu kijken welke hengsten aan dit type voldoen. Osmium! Is Ferro (vind ik wel een nadeel) x Calypso. Fijn karakter, heeft maat, is langgelijnd en heeft ook front. Zal denken aan wat voor hengsten er nog meer in mij op komen (de hengst die ik uitgekozen heb zou ook kunnen voldoen, is AES, Royality).

De hond is de betere mens

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:14

Jetset D
Democraat

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:34

Of de vader van Jet set, Zirkoon (is van Nurprimus, ook super). Kan dat eigenlijk nog of leeft hij niet meer?

Lux vind ik ook een aanrader!

De hond is de betere mens

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:59

Jaah lux is ook leuk!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 06:37

Oja we willen geen ferro bloed erin, liefst een hengst die niet al te veel in de belangstelling staat vanwege bijv. populariteit.
Democraat hadden we zelf ook al aangedacht. Aangezien die zowel spring als dressuurpaarden heeft gebracht. Maat heeft en toch wel model geeft. Ik wil niet naar een te fijn paard fokken. en achterbeen is veel belangrijker dan front. Daarnaast heeft paard een zeer edel hoofdje etc dus daar maak ik mij geen zorgen om.

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:07

Democraat staat echt super hoog op de dressuurindex, Alleen vincent, donnerhall, coctail en el corona staan boven hem! (dus ver boven Flemmingh, Cabouchon, farrington, Baltzflug) Vind ik best wel verrassend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:20

GribaldiFAN schreef:
Oja we willen geen ferro bloed erin, liefst een hengst die niet al te veel in de belangstelling staat vanwege bijv. populariteit.
Democraat hadden we zelf ook al aangedacht. Aangezien die zowel spring als dressuurpaarden heeft gebracht. Maat heeft en toch wel model geeft. Ik wil niet naar een te fijn paard fokken. en achterbeen is veel belangrijker dan front. Daarnaast heeft paard een zeer edel hoofdje etc dus daar maak ik mij geen zorgen om.


Met alles wat jij wil kom je toch weer uit op een populaire hengst. Waarom denken jullie dat ze zo populair zijn geworden?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:21

Oke, valt Osmium af. Ik weet niet of Lux populair is maar ik hoor niets als goeds over hem. Als ik het kon betalen werd hij de vader van mijn toekomstige veulen.

De hond is de betere mens

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:54

Citaat:
Oke, valt Osmium af. Ik weet niet of Lux populair is maar ik hoor niets als goeds over hem.


Zal ik dan maar de eerste zijn Lachen
Ten eerste wil ik zeggen dat deze hengst toch behoorlijk veel heeft gedekt en ook kansen heeft gekregen, leverde de kampioenmerrie in Ermelo in 2000 ofzo, maar goed, die kon dus verder later geen hout springen, vaak op concours gezien
Let erop dat veel afstammelingen van hem nogal 'narrig' kunnen zijn, is ie zelf ook, dus oren in de nek, staart zwiepen, tegen het been, dus eigenlijk niet willen werken.
Geeft wel mooie paarden, maar vaak wat week in de rug vind ik persoonlijk. Wel commerciele types op zich.

.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:00

[naam verwijderd] schreef:
oke, je wilt
- maat
- langgelijnder
- veel front.

+ meer knieactie en een goed tacktmatisch achterbeen...

GF, zeker weten dat je er geen Ferro in wilt hebben...? OOk niet ergens achterin op het papier?
Want Ferro's voldoen wel aan je wensen kwa exterieur, en de bewegingen van Ferros zijn geweldig, zeer krachtig met bijzonder fraai front.
Ik denk aan Special D...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 10:20

ja special d zaten we ook al te denken. Maar ons rijtje is nogal uiteenlopend. Kijk populair maakt me neit zoveel uit. Maar anders krijg je het rijtje jazz, gribali, ferro etc. Als ferro wat verder weg zit heb ik er niet zoveel bezwaar tegen. Ze heeft een goed karakter maar wel wat zenuwachtig. Ik zat ook nog te denken de kant van trakhener op te gaan met obelisk. Maar de voorkeur van de eigenaren ligt duidelijk bij het kwpn paard. Tja groot, massa en goed been gebruik. Maar wat sluit dan aan bij dit bloed??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:29

GribaldiFAN schreef:
Tja groot, massa en goed been gebruik. Maar wat sluit dan aan bij dit bloed??


Burgraaf?

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:32

Burggraaf vererft zelf geen specifieke eigenschappen, vaak herken je bij Burggraven sterk de merrie terug.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 17:33

Nope geen burgraaf! zie je hoe moeilijk het is om bij deze lijn een passende hengst te zoeken!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:33

Probeer witano eens, die is wel groot. En mooi!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:36

En Kimberley (v.Cabochon) , van stal Zegwaard ?

Veel fijne paarden van gezien hier in de buurt, hier in de buurt ook altijd gedekt daarom.

.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:06

_Rick schreef:
Citaat:
Oke, valt Osmium af. Ik weet niet of Lux populair is maar ik hoor niets als goeds over hem.


Zal ik dan maar de eerste zijn Lachen
Ten eerste wil ik zeggen dat deze hengst toch behoorlijk veel heeft gedekt en ook kansen heeft gekregen, leverde de kampioenmerrie in Ermelo in 2000 ofzo, maar goed, die kon dus verder later geen hout springen, vaak op concours gezien
Let erop dat veel afstammelingen van hem nogal 'narrig' kunnen zijn, is ie zelf ook, dus oren in de nek, staart zwiepen, tegen het been, dus eigenlijk niet willen werken.
Geeft wel mooie paarden, maar vaak wat week in de rug vind ik persoonlijk. Wel commerciele types op zich.


Je bent me net voor _Rick *LOL* Dat wilde ik ook gaan zeggen Knipoog
Maar het zijn meestal wel bloedmooie paardjes! Mijn instructrice had er een heel mooi hengstveulentje van, maar die is helaas overleden...Verdrietig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 08:29

GribaldiFAN schreef:
Ze kan goed bewegen maar ik wil graag wat meer knieactie erin fokken en een goed tacktmatisch achterbeen.
En anders zou je ook eens aan Manno kunnen denken
Knipoog

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 08:39

OO Seven?

Hengst loopt zelf dressuur maar van zijn vader Rubinstein komen ook fijne springpaarden.


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 08:39

Het is vroeg op de morgen en ik heb dus je vraag gelezen maar erg goed dringt hij niet tot me door nu,dus wat ik nu ga zeggen kan wel eens een hele foute opmerking zijn maar toch.

Ik ken twee merries van Royal Dance.
De een is 1.65? en de andere is toch zeker de 1.70 gepasseerd.De kleine is nu 2,5 en de andere nog net geen 3.
Allebei mooi lang gelijnd en een super lief karakter.
Mooi jeugdige uitstraling en bewegingen voor de hogere dressuur.
Royal Dance zit in:Rohdiamant,Rubinstein,Rosenkavalier,
en van moeders kant:Donnerhall,donnerwetter en weltcup 2.

Misschien vind je dat wat(of misschien slaap ik nog en kan dit helemaal niet met jouw merrie Verward )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StalMelyn en 32 bezoekers