Galopprobleempje - Kent ie t wel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Galopprobleempje - Kent ie t wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 20:54

Ik ben er dus weer met een denkelijk makkelijk vraagje voor mensen die er ervaring mee hebben ... maar ik zit een beetje in de penarie Lachen.

Samen met nog iemand heb ik drie bijrijdpaardjes, maar eentje daarvan galopeert onder zadel dus niet. Als je wil aanspringen geeft hij een "debiel" bokje en draaft dan gewoon als een banaan verder met eventueel een halve galopsprong ertussen.
Paard is 7 jaar ongeveer en er is eigenlijk nooit echt veel mee gedaan.
Dus wij hem al aan de longe gehangen en dan geeft hij dus ook gewoon die bok en huppelt even.
Vandaag hebben we hem dan maar los in de bak gezet en beetje laten lopen ... en er was galop ... zonder evenwicht, met rare hobbelpassen, ...

Kan het dat een paard galop niet snapt? Als gij het gewoon los al zo vreemd doet, kan ik me voorstellen dat het met een ruiter op zijn rug quasi onmogelijk is Haha! .

Dus wat doe je eraan?
Hem zo gek krijgen dat hij aan een longe alles netjes doet? Eropzitten en toch maar proberen aan te springen? Of galop even laten voor wat het is en het gewoon in stap en draf soepel krijgen?

Dankjulliewel


Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:19

Laat er even iemand naar kijken die wat meer ervaring heeft, want dit is niet echt normaal...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 22:21

Eigenaar en veearts hebben hem dus als gezond bestempeld.

Even ter informatie Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:25

Dan zou ik hem idd los in de bak proberen te laten galloperen en onder de man er niet te veel aandacht aan besteden. Als een paard in zijn natuur al moeilijk kam galloperen, dan is het met een ruiter er op natuurlijk nog moeilijker.
Heeft hij soms drver- of tuiger bloed in zich zitten? Bij dat soort paarden zit het niet in de natuur om te galloperen en dan kan het idd meer problemen vormen...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 22:28

De moeder was een engelsvolbloed die van de renbaan kwam en de vader is de een of andere BWPer (die met een oog, ben de naam nu even kwijt).
Dus die moeder kan er misschien wel voor zorgen dat hij dus beetje moeilijkheden heeft.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:32

Ik denk dat dit wel altijd een probleem zal blijven, omdat de galop heel moeilijk te verbeteren is...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:32

Misschien een fysio naar laten kijken? Misschien zit ie ergens vast in zn lijf, dat hij wel wil maar zn lichaam niet meewerkt.

Een paard bokt meestal niet zomaar bij het aanspringen... uit protest of uit pijn?

En anders misschien zijn achterhand sterker maken? Trainen aan de longe, met n pessoa-tuigje?

Dit is het enige wat ik kan bedenken.

Veel suc-6 dr mee!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 22:39

Ik denk ook niet dat hij ergens pijn heeft ofzo, staat altijd met de oortjes naar voor. Is gewoon vrolijk en ontspannen. Alleen op de rechterhand heeft hij het een beetje moeilijker omdat ie daar wat naar binnen wil vallen.

Zelf denk ik meer dat het een soort van niet begrijpen en (nog) niet kunnen is. Omdat zijn bokjes dan ook niet gemeen zijn, ze lijken meer op bizarre mislukte galopsprongen.

Ik denk dat ik nu beetje aan zn achterhand ga werken met balkjes enz ...

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:22

Belsje schreef:
De moeder was een engelsvolbloed die van de renbaan kwam en de vader is de een of andere BWPer (die met een oog, ben de naam nu even kwijt).
Dus die moeder kan er misschien wel voor zorgen dat hij dus beetje moeilijkheden heeft.


ja die bwp'er ken ik wel, die vos.. maar ben zijn naam ook kwijt Scheve mond

Mijn paard galoppeerde vroeger ook niet zo goed, maar hij is (half Verward ) draver. Nu galoppeert hij wel, maar loopt nog wel sterk op de voorhand. 2,5 jaar geleden bokte hij ook en ging dan verder draven, en soms deed hij vooraan galop, en achteraan draf Scheve mond
Het is een kwestie van sterker worden in de achterhand. Misschien makkelijk om even te oefenen op een renbaan, of een lang zandpad, samen met een ander paard? Dan moet hij wel galopperen eigenlijk..
succes!
xxx

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 13:34

We gaan hem maandag gewoon achter een ander paard aanzetten ... eerst eens in de piste proberen, dan desnoods maar op de weide ... als dat voor de eigenaar goed is.
Hij doet dus wel "iets", maar volgens mij zijn het konijnenhuppelpasjes ... ofwel heb ik nog nooit een paard echt goed zien galoperen Knipoog, dat kan natuurlijk ook Haha!.

Maar we komen er wel! Lachen

Tips zijn dus nog steeds welkom Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:03

Ik zou het voorlopig iig niet proberen onder de man. Frustrerend voor jou en het paard.

Rustig aan beginnen met longeren. Hij zal dan wel in galop vallen vanuit draf, maar elke sprong die hij goed doet belonen!!! Overdreven belonen en niks overhaasten.

Zo heb ik het mijn dravertje ook geleerd. Een sterke gang is het nooit geworden, maar ze vond het wel erg leuk *LOL*

Niet boos worden, geduld geduld geduld. Je mag hem best in galop helpen met de longeerzweep aandrijven, maar niet in galop meppen

Heel veel succes!! Ben benieuwd of hij het straks gaat snappen *LOL*

Op zoek naar de zon!!!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 22:17

Geen denken aan dat er echt op m gemept zou worden Frusty .

Het is nu eigenlijk net een grote hond, als je hem losloopt, loopt ie zo achter je na enz ... denk dat je dat wel voor een groot deel zou kwijtspelen als je er echt op gaat meppen ...
En dat willen we natuurlijk niet! Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:40

Dan komt dat wel goed. Hij heeft gewoon niet in de gaten dat hij nog een extra gang heeft die nog harder gaat dan dat hij nu al kan Knipoog

En in de wei dan?? Met zijn vriendjes?? Ook geen galopje??

Op zoek naar de zon!!!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 11:33

Ik we wei heb ik hem dus nog niet gezien ... alleen in de binnebak als ze loslopen en dan komt er dus ook geen galopje uit meneer ...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:43

begrijpt hij de galophulp wel.misschien zitten zijn rugspieren vast. rij hem eens een paar keer voorwaarts neerwaarts dat hij helemaal los is en probeer het dan nog eens. er zijn al topics hoƩ je je paard in galop krijgt als het niet lukt kijk daar eens anders. groetjes en succes

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:46

je zou hem eens op de weide moeten kunnen laten. als ie der nog niet geweest is komt er misschien vanuit opwinding wel een galopje uit?! , zeker als je hem (kan) buiten laten met andere paarden waarvan je zeker weet dat die een sprintje trekken!

succes, mss toont ie zo wel een galop. er zijn zoals okkie zegt al veel topics over de galop. hou ons op de hoogte!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers