Nog een rhinovraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Nog een rhinovraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 16:47

Mijn trainster komt uit Belgisch Limburg, is het verstandig om haar een tijd niet te laten komen? Ik vind het wel een drastische maatregel, maar ik wil onder geen enkel voorwaarden Rhino op stal hebben.....Al slaat de hysterie wel wat toe, moet ik zeggen...
Iemand advies????

Thanks!


Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:31

ja mss wel want rhino kan zo heel gemakkelijk worden overgedragen maar dan moet je trainster er ook wel mee in contact zijn gekomen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:52

rhino is na 15 min niet meer overdraagbaar via mensen. dus zij kan nog gewoon langskomen.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:16

Iemand vertelde mij dat dat niet waar was! Dat het zo'n 7 uur in je kleding blijft zitten.

Van het Rhinopeumonievirus is bekend dat het buiten het paard vele uren kan overleven (in 7 uur zou bij kamertemperatuur de helft van het virus dood gaan) is de temperatuur lager dan kan het zich noch langer handhaven.

http://www.keerhoeve.nl/rhinopneumonie2.htm

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:37


Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:08

Esme_27 schreef:
rhino is na 15 min niet meer overdraagbaar via mensen. dus zij kan nog gewoon langskomen.


Niet laten komen!!!
Het rhino-virus is onder bepaalde omstandigheden veel langer besmettelijk.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:34

ik weet niet hoe lang het besmettelijk is...het is iig wel overdraagbaar via mensen...ik heb gehoord dat mensen het een paar uur meedragen...maar goed zie dit topic maar: iemand zegt 15 min..en ander zegt 7 uur bij kamertemperatuur en als het kouder is nog langer. Ik zou het even aan je da vragen en anders het zekere voor het onzekere nemen en haar niet laten komen.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:59

ik heb nog even een vraagje...het is erg belangrijk dat je paard gezond is ivm het rhino virus....mijn pony is net gecastreerd..kan dit gevolgen hebben voor zijn gezondheid? dat hij nu bijv dus minder weerstand heeft en daardoor het virus sneller krijgt? mijn pony staat nl in helmond en het rhino virus is nu in mierlo (dat ligt er tegenaan)...dus ik ben nu een beetje ongerust

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 20:30

Door die site's krijg ik nou helemaal het gevoel dat die paarden er niet aan dood kunnen gaan (dat staat helemaal niet beschreven), maar dat is wel zo, toch? En bij welke vormen kan dat?

Update [L]!!
You never miss a good thing till it leaves you Parmando Rest In Peace
Een vriend en een kampgenoot..

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:05

He Jac,

Ik zou als ik jou was even het risico niet nemen en tegen je trainer zeggen dat ze even niet kan komen. Als er over een week of 1,5 a 2 geen nieuwe gevallen meer in de omgeving bij zijn gekomen (hier en in Belgie) dan kun je haar gerust laten komen want dan hebben we het ergste gehad denk ik.

Ingeh: voor zo ver ik weet kunnen paarden wel degelijk aan Rhino de gevolgen van sterven. In Mierlo zijn er 3 of 4 gesneuvelt. Ik heb alleen geen idee welk type Rhino het is. Er zijn nl verschillende varianten of te wel types. Ik weet dat tegen 1 en 4 wordt geent, maar wat welk type veroorzaakt. Geen idee. Ik zal eens kijken of ik het kan opzoeken voor je.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:23

Je hebt EHV1 en EHV4. Ze veroorzaken allebei long en keel problemen in de vorm van snotteren, hoesten en koorts. MAar bij de een komen er nog nare dingen bij: infecties bijvoorbeeld in het ruggemerg (met als het gevolg een ataxi) of eentje in de baarmoeder (wat bij een drachtige merrie onvermijdelijk abortus tot gevolg heeft). En ja, er gaan er ook veel aan dood. In Bit heeft er ooit een intview gestaan met een stalhoudster die het op stal had. Wat heeft die in de pisang gezeten. Ook daar zijn toen paarden gestorven.

De hond is de betere mens

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:44

Adrienne schreef:
He Jac,

Ik zou als ik jou was even het risico niet nemen en tegen je trainer zeggen dat ze even niet kan komen. Als er over een week of 1,5 a 2 geen nieuwe gevallen meer in de omgeving bij zijn gekomen (hier en in Belgie) dan kun je haar gerust laten komen want dan hebben we het ergste gehad denk ik.

Ingeh: voor zo ver ik weet kunnen paarden wel degelijk aan Rhino de gevolgen van sterven. In Mierlo zijn er 3 of 4 gesneuvelt. Ik heb alleen geen idee welk type Rhino het is. Er zijn nl verschillende varianten of te wel types. Ik weet dat tegen 1 en 4 wordt geent, maar wat welk type veroorzaakt. Geen idee. Ik zal eens kijken of ik het kan opzoeken voor je.


Bedankt! Bij ons op de manege zijn namelijk enkele paarden (waaronder 'mijn' dressuurpaardje) die heel erg hoesten en dikke achterbenen hebben. Ze worden gescheiden gehouden van de andere paarden, maar niemand zegt er iets over. Laatst zei een meisje dat dat paardje (dressuur) misschien niet meer beter zou worden, en dat ze iets wist. Kortom: Zou het kunnen dat het Rhino is?

Update [L]!!
You never miss a good thing till it leaves you Parmando Rest In Peace
Een vriend en een kampgenoot..

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:57

Ingeh schreef:
Bedankt! Bij ons op de manege zijn namelijk enkele paarden (waaronder 'mijn' dressuurpaardje) die heel erg hoesten en dikke achterbenen hebben. Ze worden gescheiden gehouden van de andere paarden, maar niemand zegt er iets over. Laatst zei een meisje dat dat paardje (dressuur) misschien niet meer beter zou worden, en dat ze iets wist. Kortom: Zou het kunnen dat het Rhino is?

Zou kunnen, zou ook niet kunnen, ik weet het niet. Hoesten is wel een kenmerk van Rhino, maar van zo veel andere dingen ook. Maar als je het zeker wilt weten, dan zou ik gewoon een dierenarts uitnodigen eens te komen kijken. Het kan ook een ander virus/bacterie zijn, maar het is wel vreemd als ze normaal niet van de rest gescheiden worden en nu wel. Voor ´jouw´ dressuurpaardje zou je echinaforce kunnen halen van Vogel. Elke dag 3 ml (40druppels) geeft een verhoogde weerstand. Dan krijgt hij misschien net genoeg om over zijn hoesten heen te komen. Welke manege is dit overigens?


Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:03

Jolande"]
[quote="Ingeh schreef:
Bedankt! Bij ons op de manege zijn namelijk enkele paarden (waaronder 'mijn' dressuurpaardje) die heel erg hoesten en dikke achterbenen hebben. Ze worden gescheiden gehouden van de andere paarden, maar niemand zegt er iets over. Laatst zei een meisje dat dat paardje (dressuur) misschien niet meer beter zou worden, en dat ze iets wist. Kortom: Zou het kunnen dat het Rhino is?

Zou kunnen, zou ook niet kunnen, ik weet het niet. Hoesten is wel een kenmerk van Rhino, maar van zo veel andere dingen ook. Maar als je het zeker wilt weten, dan zou ik gewoon een dierenarts uitnodigen eens te komen kijken. Het kan ook een ander virus/bacterie zijn, maar het is wel vreemd als ze normaal niet van de rest gescheiden worden en nu wel. Voor ´jouw´ dressuurpaardje zou je echinaforce kunnen halen van Vogel. Elke dag 3 ml (40druppels) geeft een verhoogde weerstand. Dan krijgt hij misschien net genoeg om over zijn hoesten heen te komen. Welke manege is dit overigens?
[/quote]

Manege de Molenberg in Leende.. Ken je die? (bedankt voor de tips Lachen )

Update [L]!!
You never miss a good thing till it leaves you Parmando Rest In Peace
Een vriend en een kampgenoot..

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:05

De Molenberg in Leende... Is dat niet die vrij dure manege (doordat er lesgeld in de prijs zit)?

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:06

Hmm kan best.. Er is ooit een Bokt-meeting gehouden. Waarschijnlijk kennen een paar van de meeters de naam 'Poemel' nog wel *LOL*

Update [L]!!
You never miss a good thing till it leaves you Parmando Rest In Peace
Een vriend en een kampgenoot..

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:09

Ja die manege ken ik! Daar zijn we nog gaan kijken voor stalling voor Dusty (zie avatar Adrienne) en Raci een tijdje terug. Maar omdat het vrij prijzig is doordat er dressuurles bij in zit, hadden we er niets aan. Ik rij nl. western Knipoog
Maar verder zag het er goed uit.
Sorrie helemaaaal off topic!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeTjoeter, Googlebot, manonnevot, Polarize en 28 bezoekers