Iemand ervaring met leren bitje??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Iemand ervaring met leren bitje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 19:54

Heeft iemand ervaringen met zo'n dingetje?? Ik ben er erg benieuwd naar. Ik wil namelijk ook graag zo'n bitje, omdat het het zachte bitje wordt genoemd door meerdere mensen. Is dat waar? En wat zijn jullie ervaringen met zo'n bitje??

Afbeelding

Groetjes Ingrid

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:01

ik heb er een en rij er af en toe mee. FLeur loopt er heel lekker op en ze sabbelt er lekker op.

Volgens mij is het ook wel zachter, het geeft wel lekker mee, het vormt een beetje naar de mond zeg maar.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:13

Ik ken ook iemand die er mee rijdt en die is er zeer tevreden over!
Inderdaad, het vormt zich naar de mond en dat is prettig voor het paard.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:23

Als je hem nieuw koopt zijn de randen vrij scherp en moet je hem goed in de olie leggen, hierdoor wordt hij zachter en gaat het paard er iid lekker op sabbelen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:43

op een manege waar ik gewerkt heb reed een pensionklantje haar pony er regelmatig mee, met het leren bit was de pony binnen 3 stappen ontspannen, dat was met een traditioneel bit wel anders
1 tip koop het bitje niet bij een ruitersportsjop zoals divoza, enz daar kosten ze rond de 75 euro terwijl je ze voor 45 euro bij ik geloof de fabrikant kunt bestellen
zal de link eens even op zoeken voor je

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 20:55

draumpje schreef:
o
zal de link eens even op zoeken voor je


Graag. Ik weet niet of ik zo'n bitje ga kopen, maar ik wil het wel graag. Nu hoorde ik dat mijn verzorgpaardje dus weggaat over een half jaartje. Dus ik zit nu sterk te twijfelen of ik zo'n eentje uberhaupt nog koop.
Maar de link zou fjn zijn!
Alvast bedankt!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:55


Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:00

Het is wel duits helaas Boos!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:01

www.merothisch.com
is een duitse site waar je verschillende dingen kunt bestellen, ook bitloze optomingen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:04

Tancreda4 schreef:
Het is wel duits helaas Boos!


Is de taal een probleem of het kopen op Ebay?? Dit is trouwens een kleintje; 11 cm.
Maar een stuk goedkoper als wanneer je hem nieuw in de winkel moet kopen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:06

het kopen uit duitsland. En 11 cm is ook helaas te klein. Maar wel lekker goedkoop!! dat is wat anders dan de 75 euro in divoza!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:11

wat een bekend westernruiter ooit zei is dat scherpe sporen soms vriendelijker zijn dan dat 'gehak' in de paardenbuik:
ik citeer: geef je paard eenmaal een peut, en hou voor de rest je voeten stil!

(spreekt voor zich , denk ik)

zelfde voor bitten: misschien beter een zacht bit en daar correct mee zijn dan met een lederen bit te zitten trekken.

ik weet natuurlijk niet waarom je persé dit bit wil proberen (kan ook gewoon een medische reden ofzo zijn, hé, ik wil je niet afbreken, ik dacht hier enkel aan toen ik het las! )

heb ooit op jumping mechelen een amazone in het 1m40 zien springen hiermee, en het paard sprong keurig met dit bit. waaarom ze het gebruikte weet ik niet.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:19

Ik wil graag een zachter bitje, omdat ik zo'n zwaar en groot ding niet echt vriendelijk vindt voor mijn paardje. Als je de teugels trak hield en haar terug iwlde nemen, ging ze alleen maar harder. Met losse teugels gaat het prima. Nu wil ik graag een zachter bitje proberen.

En die ruiter die je bedoel die op de jumping meedeed, had ze ook toevallig een hoofdstel om, of alleen het bitje?? Als het namelijk dezelfde amazone is die ik denk, dan was het omdat het paard erg geveolig achter de oren was, en geen hoofdstel verdroeg. Een leren bitje was voor haar De oplossing.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:27

hoe zachter hoe beter toch
maar doordat dit bit juist heel soepel is zal het zich veel beter naar de mond vormen
iets wat je met een enkel of dubbel gebroken stuk ijzer nooit voor elkaar zult krijgen(het naar de mond vormen

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:45


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:49

ja, die in jumping mechelen reed enkel met bit! dus zonder hoofdstel

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:57

Ja, zo'n bitje lijkt me echt heerlijk voro een paard.
Zat er vreselijk aan te twijfelen of ik het wel zou doen. maar nu ben ik eigenlijk te laat, omdat mijn paardje over een half jaartje weggaat Boos! En rijden in de toekomst zit er ook niet meer in (haar benen kunnen het niet meer aan...)

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:49

Heb eerder met m'n vorige pony met zo'n leren bitje gereden, rijdt heerlijk. Jammer dat ze die dingen in maat 16/17 hebben, voor m'n belz Haha!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:06

Ik had er zo een voor mijn half-arabiertje. Moest ik voor het rijden iedere keer weer eerst in water in laten weken, zodat het lekker soepel was. Ik vond het eerlijk gezegd vrij lastig, want de rest van mijn hoofdstel werd ook steeds nat. Met rijden merkte ik weinig verschil, dus ik ben er niet zo positief over.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:35

Ik ben met een leerbit gaan rijden, omdat ik tijdens een endurance-ritje graag zo min mogelijk leer om het hoofd van m'n paardje wil zien. Ik gebruik het ding dus zonder hoofdstel, is de eerste keer een vreemde gewaarwording (indiaantje spelen!!) en voor anderen zal het nog heel vaak een vreemde gewaarwording zijn, wordt er in het bos zelfs wel eens op aangesproken.
Het bit bevalt me prima, het is inderdaad zacht en je moet het soepel houden door het zo af en toe eens een kwartiertje in de olie te laten badderen (en dus niet ieder keer voor het rijden in het water leggen?!?!?).
Toch een kanttekening: het is prima voor buitenritten, voor een wat minder serieuze training en voor de beginnende ruiterhand. Omdat het zo zacht is, werkt het namelijk niet zo direct in. Dat wat jij met je handen doet komt niet zo luid en duidelijk over bij het paard, dat wat het paard met z'n mond doet komt niet zo duidelijk terug naar jouw handen. Dat is lastig als je de puntjes op de i wilt zetten.... Ik wissel nu dus af: gewoon bit betekent longeren of in de bak werken, leerbit betekent buitenritje of enkel een beetje losmaken in de bak. Om het lastig te maken rij ik trouwens ook nog wel eens met een bitloze optoming of met een halsring.... mijn paardje is echt van alle "besturingsmarkten" thuis!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:29

Zouden ze d'r ook in 10 cm bestaan? Ik had geen idee dat ze er al in 11 zouden zijn en wil d'r wel erg graag een voor Den maar had de moet eigenlijk al opgegeven.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 20:36

mandymonica schreef:
het is prima voor buitenritten, voor een wat minder serieuze training en voor de beginnende ruiterhand. !


Mocht ik eht bitje kopen, dan is het ook niet voor sirieuze trainingen. Mijn paardje is geen dresuur wonder, kan amper een volte lopen (we hebben geen bak en heeft altijd alleen voor de kar gelopen). De ritjes die ik maak zijn gewone ontspannen ritjes, en niet trainingen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 20:48

schaapjuh schreef:
Heb eerder met m'n vorige pony met zo'n leren bitje gereden, rijdt heerlijk. Jammer dat ze die dingen in maat 16/17 hebben, voor m'n belz Haha!


Dat hebben ze dus wel!!
Even op die site kijken (http://www.merothisch.com/) en dan naar shop. Je kunt ze ook bestellen in 16 en 18!!

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:16

Tancreda4"]
[quote="schaapjuh schreef:
Heb eerder met m'n vorige pony met zo'n leren bitje gereden, rijdt heerlijk. Jammer dat ze die dingen in maat 16/17 hebben, voor m'n belz Haha!


Dat hebben ze dus wel!!
Even op die site kijken (http://www.merothisch.com/) en dan naar shop. Je kunt ze ook bestellen in 16 en 18!!
[/quote]

Heej bedankt Lachen , m'n duits is niet zo geweldig Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:19

Emiel Voest verkoopt ze ook geloof ik?
Ze vormen naar de paardenmond, alleen als je paard erop kauwt dan heb je snel weer een nieuwe nodig.
Misschien schaf ik er ooit eentje aan, maar Or is ook op touwhalster makkelijk te rijden dus wat dat betreft...