Wat is jouw geheime tip?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Wat is jouw geheime tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 14:35

Iedereen heeft wel een heel handig foefje of geniaal handigheidje om met zijn/haar paard om te gaan of het te verzorgen. Denk dat veel mensen daar baat bij kunnen hebben dus gooi ze in de groep!

Mijn eerste tip: leer het lichaam van je paard kennen. Regelmatig lief zijn oortjes masseren en aaien, zijn koppie zachtjes aaien en zijn vacht tot in de kleinste hoekje borstelen zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik inmiddels met gemak Baduhs oren kan knippen, zijn koppie kan wassen met een spons (en dus ook zijn ogen en neus) en precies weet wanneer er ergens een vreemde bult of rare kale plekjes en wondjes zitten. Toen ik Baduh net had kon dit niet. Ik vind het zelf wel een goeie.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:10

Als je paard koliek heeft, is dit een befaamd recept uit grootmoeders tijd: Zet een pot(je) supersterke koffie, en haal de brandewijn uit de kast. Je neemt een grote spuit en vult deze half/half met sterke koffie en brandewijn (gelijke delen dus) en spuit deze in de mond van je paard. Koffie en brandewijn ontspannen de darmen, waardoor de koliek verdwijnt.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:14

mijn tip
ben consequent, maar wel vriendelijk.
Daardoor krijgt een paard vertrouwen en hij gaat door het vuur voor je.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:49

ik laat een paard altijd op zijn eigen benen lopen en zijn eigen beslissingen maken. Ik heb nooit touwtjes strak. De touwjtes lopen altijd in een boogje zelfs bij de grootste idioten. en op een of andere manier word ik nooit het terrein overgetrokken.......Ik probeer me altijd te verplaatsen in de gedachten van een paard. Ik behandel ze ook niet allemaal gelijk. De ene kan ik met bijvoorbeeld een bezem op zijn kont slaan terwijl ik bij de andere nog niet eens mijn stem verhef. De manier waarop ik met een individueel paard omga ligt aan de aard en karakter van het paard waar ik op dat moment mee bezig ben. Met die verstande dat ik altijd vind dat het paard de beslissing moet maken het voor jou te doen. Ik vind ook dat een paard fouten moet kunnen maken. Fouten zijn nodig voor het leerproces. Als een paard naast me loopt en ik heb het touwtjes los hangen dan wil ik dat hij naast me blijft, hij mag huizenhoog springen en om zich heen kijken, al gaat hij de samba dansen maakt mij niet uit als hij maar naast me blijft. Blijft hij niet naast me dan krijgt hij gelijk een tik op de neus met de andere kant van de lijn. Dat hebben ze vrij snel door.

Ach wat ik bedoel te zeggen is geven en nemen, leven en laten leven, geef vertrouwen dan krijg je het ook terug!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:17

Idd; consequent maar wel rechtvaardig,dan kom je het verst.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:36

gijsenkim schreef:
ik laat een paard altijd op zijn eigen benen lopen en zijn eigen beslissingen maken. Ik heb nooit touwtjes strak. De touwjtes lopen altijd in een boogje zelfs bij de grootste idioten. en op een of andere manier word ik nooit het terrein overgetrokken.......Ik probeer me altijd te verplaatsen in de gedachten van een paard. Ik behandel ze ook niet allemaal gelijk. De ene kan ik met bijvoorbeeld een bezem op zijn kont slaan terwijl ik bij de andere nog niet eens mijn stem verhef. De manier waarop ik met een individueel paard omga ligt aan de aard en karakter van het paard waar ik op dat moment mee bezig ben. Met die verstande dat ik altijd vind dat het paard de beslissing moet maken het voor jou te doen. Ik vind ook dat een paard fouten moet kunnen maken. Fouten zijn nodig voor het leerproces. Als een paard naast me loopt en ik heb het touwtjes los hangen dan wil ik dat hij naast me blijft, hij mag huizenhoog springen en om zich heen kijken, al gaat hij de samba dansen maakt mij niet uit als hij maar naast me blijft. Blijft hij niet naast me dan krijgt hij gelijk een tik op de neus met de andere kant van de lijn. Dat hebben ze vrij snel door.

Ach wat ik bedoel te zeggen is geven en nemen, leven en laten leven, geef vertrouwen dan krijg je het ook terug!


hier ben ik het helemaal mee eens, als starlight een keer rechts wil als ik links wil en eigelijk maakt het niet uit gaan we gewoon rechts. Wat heb je eraan om altijd de baas te spelen. Mijn paardje doet alles voor mij en ik voor haar dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:38

Citaat:
hier ben ik het helemaal mee eens, als starlight een keer rechts wil als ik links wil en eigelijk maakt het niet uit gaan we gewoon rechts. Wat heb je eraan om altijd de baas te spelen. Mijn paardje doet alles voor mij en ik voor haar dus...

ik geloof niet dat Gijenkim dat bedoeld

en om een tip te mogen geven,
doe dat dus aub zelf ook niet.
Je paard krijgt daardoor de zin en voor je het weet doet je paard dat met alles.
En kun je er niets meer mee.

het heeft niets met baas spelen te maken, maar wel met consequentie

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:44

nee zo bedoel ik het ook niet, dat kwam idd stom over, maar ik bedoel dat m'n paardje ook wel eens iets wil (en zo vaak komt dat niet voor hoor) en in de bak ben ik ook wel consequent, maar buiten heb ik af en toe echt zoiets van 'ach, kies zelf maar welke kant we ingaan' het is echt niet zo dat ik niks meer heb in te brengen. Maar ja ik had het ook wel erg stom neergezet ik weet het. Zo bedoel ik het absoluut niet hoor.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:45

ah oke
ik wilde je ook alleen maar helpen Lachen

En soms is het idd erg moeilijk om iets in tekst duidelijk te zeggen Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:00

Sudo crème voor mok Hoorde ik van de week op stal Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:29

xtostarlight schreef:
nee zo bedoel ik het ook niet, dat kwam idd stom over, maar ik bedoel dat m'n paardje ook wel eens iets wil (en zo vaak komt dat niet voor hoor) en in de bak ben ik ook wel consequent, maar buiten heb ik af en toe echt zoiets van 'ach, kies zelf maar welke kant we ingaan' het is echt niet zo dat ik niks meer heb in te brengen. Maar ja ik had het ook wel erg stom neergezet ik weet het. Zo bedoel ik het absoluut niet hoor.


Heyyyyy, heb ik ook een paar keer gedaan tijdens buitenritten...teugels lang en ga maar.
IN een heerlijk sukkeldrafje je paard alle kanten op laten gaan....ben een keer geeindigt op een begraafplaats *minder*
Maar ook op een geweldig mooi stukje bos met een klein beekje waar ze overheen besloot te springen.
Voordeel hiervan vindt ik dat je je paard gaat aanvoelen..je zal wel moeten....want als je denkt dat je paard naar links gaat en ze gaat toch naar rechts lig je toch wel mooi in dat beekje wat er in de verte zo mooi uit zag maar van dichtbij heel erg nat is Haha! Knipoog

Paard had trouwens wel door dat op het moment de teugels weer "strak" gingen ze geen ene r**t meer te vertellen had hahahahahaha

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:52

er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Staar je niet blind op een methode die voor jouw en je paard niet is weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:57

Gun het je paard EN jezelf om eens niet je dag te hebben. Zelf niet helemaal lekker in je velletje? Niet opstappen. Paard eens niet lekker in z''n velletje? Maak het een dagje niet te moeilijk, neem een "basisdagje" en laat de zwaardere oefeningen lekker achterwege. Dan ga je allebei met een lekker gevoel terug naar stal.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:10

runningkawa schreef:
mijn tip
ben consequent, maar wel vriendelijk.
Daardoor krijgt een paard vertrouwen en hij gaat door het vuur voor je.


Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:28

Laat een paard paard zijn en schrijf hem niet allerlei menselijke eigenschappen toe.
Zorg dat hij contact kan hebben met soortgenoten en voldoende weidegang en afwisseling krijgt.
Wees consequent en duidelijk.
Op deze manier houd je een blij en fris paard.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:43

de leider van je paard zijn en niet zijn vriend. Geeft hem meer rust en zekerheid en jou een prettig te hanteren paard. Eigenlijk hetzelfde dus wat kawa zegt.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 10:49

En om verder te gaan op je niet blindstaren op één methode: ik denk dat "Engelse" ruiters ook heel veel baat kunnen hebben bij oefeningen uit de Westernsport. Ook al rij je Z-dressuur, het kan nooit kwaad om eens te kijken of western je nog wat te bieden heeft.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:57

Mee eens met alles wat hierboven staat. Aanvulling: geen angst tonen. Het paard moet jou als voorbeeld zien en als jij bang bent dan voelt een paard dat veilloos aan. Rustig en nuchter blijven.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:58

dat hangt er maar vanaf. Ik denk niet dat je de basisaanpak die je hanteert moet veranderen, je kunt hooguit aan wat details sleutelen. Maar het beeld van een goed gaand western paard is niet wat ik in de dressuur nastreef en ik vraga me dan dus ook af aan wat voor oefeningen jij nu denkt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:22

imker schreef:
Als je paard koliek heeft, is dit een befaamd recept uit grootmoeders tijd: Zet een pot(je) supersterke koffie, en haal de brandewijn uit de kast. Je neemt een grote spuit en vult deze half/half met sterke koffie en brandewijn (gelijke delen dus) en spuit deze in de mond van je paard. Koffie en brandewijn ontspannen de darmen, waardoor de koliek verdwijnt.


Volgens mij werkt koffie niet echt ontspannend op de darmen, eerder sterk laxerend Verward Dus misschien aan te bevelen bij verstopping, maar niet bij darmkrampen!

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:56

spiritus en babyolie in een emmer warm water om je paard mee te wassen. worden ze super glimmend van...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:17

Als je paard een paar dagen "dunnig poept" (géén echte diarree!!!), kan je hem 2 keer per dag (´s ochtends/´s avonds) een bakje biogarde yoghurt door het eten geven, sámen met een flinke snuf (gedroogde) oregano !! Mijn ervaring: werkt beter dan allerlei dure middeltjes van de DA Knipoog !

bubbels schreef:
En om verder te gaan op je niet blindstaren op één methode: ik denk dat "Engelse" ruiters ook heel veel baat kunnen hebben bij oefeningen uit de Westernsport. Ook al rij je Z-dressuur, het kan nooit kwaad om eens te kijken of western je nog wat te bieden heeft.


Omgekeerd geld dit ook hoor Lachen ! De westernruiters kunnen ook af-en-toe wat bij de engelse ruites afkijken Knipoog !
(ik bedoel hier mee te zeggen: western- en engelse ruiters moeten eindelijk eens ophouden om elkaars rij-wijze af te lopen kraken! Het ene is niet "beter" dan het andere en iedere stijl heeft z´n charme Lachen ! Iedere wijze heeft z´n goede dingen, net zoals dingen die ik -mijn mening- niet zo denderend vind Scheve mond !! Live and let live Knipoog !)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:32

Hou als je met je paard bezig bent, altijd in gedachten dat je paard een paard is en geen mens. Als hij iets niet goed doet, komt dit meestal doordat hij je niet begrijpt en niet uit onwil, om de simpele reden dat hij niet zo denkt als jij.

Beetje zoals alles dat hierboven beschreven staat.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:43

Sterre"]
<knip>
[quote="bubbels schreef:
En om verder te gaan op je niet blindstaren op één methode: ik denk dat "Engelse" ruiters ook heel veel baat kunnen hebben bij oefeningen uit de Westernsport. Ook al rij je Z-dressuur, het kan nooit kwaad om eens te kijken of western je nog wat te bieden heeft.


Omgekeerd geld dit ook hoor Lachen ! De westernruiters kunnen ook af-en-toe wat bij de engelse ruites afkijken Knipoog !
(ik bedoel hier mee te zeggen: western- en engelse ruiters moeten eindelijk eens ophouden om elkaars rij-wijze af te lopen kraken! Het ene is niet "beter" dan het andere en iedere stijl heeft z´n charme Lachen ! Iedere wijze heeft z´n goede dingen, net zoals dingen die ik -mijn mening- niet zo denderend vind Scheve mond !! Live and let live Knipoog !)
[/quote]

Het maakt geen verschil of je klassiek of western rijdt, de basis is gelijk.
Wat de omgang betreft: IK-WIL-HET-ECHT en niet ik denk dat ik dat wil want dat onderscheid maakt een paard feilloos. Het geheim van goede omgang is zelfvertrouwen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:27

Lielle schreef:
de leider van je paard zijn en niet zijn vriend. Geeft hem meer rust en zekerheid en jou een prettig te hanteren paard. Eigenlijk hetzelfde dus wat kawa zegt.

Volgens mij kan dat heel goed samen. Begrijp het niet verkeerd, ik vind ook dat het voor een paard duidelijk moet zijn dat jij de leider bent, maar ik denk dat dat niet hoeft uit te sluiten dat hij je vriend kan zijn.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ezranka, Fientj, marinst, Martje80 en 83 bezoekers