Paard kraken een trend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Paard kraken een trend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 12:18

De laatste tijd hoor je steeds meer paarden die gekraakt (moeten) worden. Ik vroeg mij af:

Party!! Is dit nu een 'mode-verschijnsel' en een uiting: ik wil goed zijn voor mijn paard en ik heb daar alles voor over...
Party!! Is dit een nieuwe ontwikkeling in medisch-paardenland en omdat deze mogelijkheid zich bekendmaakt wordt er gebruik van gemaakt.
Party!! Is dit nu omdat er steeds professioneler met paarden gesport wordt en daardoor de blessures ook een betere begeleiding nodig hebben.
Party!! Is dit omdat veel paarden goed verzekerd zijn en daardoor de duurdere medische oplossingen binnen handbereik zijn gekomen.

Ik bedoel: een aantal jaar geleden was het een grote uitzondering dat er een paard gekraakt moest worden. Nu ken ik er bosjes. En ook het kostenplaatje liegt er niet om... Wat denken jullie?

* Ik ben bang dat tie van mij ook gekraakt zal moeten worden, en ik betrap mezelf erop dat mijn argumenten tussen de eerste en de tweede stelling inligt.*

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:28

Ik ga voor optie 3. Ik ben er op gewezen door mijn instructeur. Mijn paard had extreem veel moeite met de rechterlengtebuiging en het vermoeden was dat er meer aan de hand was dan alleen een rijtechnisch probleem. Dit bleek dus ook zo te zijn.
Overigens, ik ben niet verzekerd dus ik betaal het gewoon allemaal zelf.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 12:30

Fitzroy schreef:
Overigens, ik ben niet verzekerd dus ik betaal het gewoon allemaal zelf.


Bij welke kliniek ben je geweest en op welke bedrag (schatting) moet ik denken/ op voorbereiden?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:44

ik ga voor optie 2 en 3, mag dat ook? Haha!
Volgens mij kan het best een goede oplossing, maar mijn ervaring is dat mensen hun paard laten kraken en dan gaat het eerst een stuk beter.
Ja dat is niet zo gek, want dan istie weer mooi los.
Daarna gaan ze weer op exact dezelfde wijze weer verder met rijden en dan na een tijdje zit het paard weer "vast in de rug" en moet de kraker er weer bij komen. Dan is het kraken een korte termijn oplossing geworden.
Dus het kan erg goed zijn, maar je mag jezelf ook afvragen wat de oorzaak is.. en dat kan van alles zijn.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:49

Essie, problemen in de wervelkolom hoeven niet alleen te ontstaan door rijden. Denk eens aan de idiote bewegingen die een paard kan maken als hij in het land maakt. Dan kan het er ineens inschieten. Je kunt het dus niet automatisch afwentelen op de ruiter.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 12:51

Fitzroy schreef:
Essie, problemen in de wervelkolom hoeven niet alleen te ontstaan door rijden. Denk eens aan de idiote bewegingen die een paard kan maken als hij in het land maakt. Dan kan het er ineens inschieten. Je kunt het dus niet automatisch afwentelen op de ruiter.


Klopt hoor, die van mij is achterover geklapt na een keer steigeren... trauma dus... niet echt iets wat er rijtechnisch insluipt...

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:54

optie 3. Tien jaar geleden heeft een paard van ons waarschijnlijk hetzelfde gehad als Pablo vorig jaar, maar toen werd er niet gekraakt. Bij Pablo is het ontstaan toen hij door een slechte bodem gevallen is met longeren. Hij is 3/4 jaar geleden behandeld, en sinds die tijd is het weg.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:11

Ik weet dat het goed werkt en er worden veel paarden mee geholpen. Ik denk dat er steeds meer paarden behandeld worden omdat het nu bekender wordt en de mensen eerder overwegen om hun paard te laten kraken. Lachen Ze horen het via via en steeds meer mensen waarderen het tegenwoordig... 'vroeger' lachte ze er vaak om. Scheve mond

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:33

Fitzroy schreef:
Essie, problemen in de wervelkolom hoeven niet alleen te ontstaan door rijden. Denk eens aan de idiote bewegingen die een paard kan maken als hij in het land maakt. Dan kan het er ineens inschieten. Je kunt het dus niet automatisch afwentelen op de ruiter.


Met mijn laatste zin: 'en dat kan van alles zijn' bedoelde ik ook dat soort dingen zoals vastliggen, rare bokkesprongen maken enz.
Maar ik bedoelde er mee te zeggen dat je ook naar de oorzaak moet kijken.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:08

Ik denk dat het voor een gedeelte een trend is. Als er een paard op een bepaalde stal gekraakt wordt en dit levert goede resultaten op dan lijkt dit opeens het ei van Columbus en wil iedereen zijn paard laten kraken.
Aan de andere kant is het ook zo dat er vroeger heel er sceptisch over gedaan werd en er juist niet gekraakt werd in gevallen dat het misschien wel nodig was.
Het grootste gevaar vind ik dat er manueel therapeuten zijn die te happig zijn op kraken en dat is volgens mij een kwalijke zaak.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:15

Katja schreef:
Ik denk dat het voor een gedeelte een trend is. Als er een paard op een bepaalde stal gekraakt wordt en dit levert goede resultaten op dan lijkt dit opeens het ei van Columbus en wil iedereen zijn paard laten kraken.
Aan de andere kant is het ook zo dat er vroeger heel er sceptisch over gedaan werd en er juist niet gekraakt werd in gevallen dat het misschien wel nodig was.
Het grootste gevaar vind ik dat er manueel therapeuten zijn die te happig zijn op kraken en dat is volgens mij een kwalijke zaak.

Sluit ik me helemaal bij aan,
ik denk dat het in veel gevallen wel goed is om een paard na te laten kijken, maar vaak moet dat in combinatie van voorrijden.
In de meeste gevallen is het toch een rijtechnische tekortkoming, dan kan je nog zoveel kraken maar het zal nooit geen blijvend resultaat geven.

Maar wat dat betreft is het niet alleen kraken wat wordt aagegrepen, je ziet ook dat mensen dan andere bitjes, andere zadels, hulpteugels etc. gaan uitproberen. zolang ze het probleem maar niet bij zichzelf hoeven te zoeken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:15

vandaar dat wij ook bij een kraker zijn geweest die tevens DA is (Rodinde Hoogenraat).

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:33

Een osteopaat kent hopelijk zijn beroep, daar heeft hij/zij voor gestudeerd Knipoog dan hoef je geen dierenarts te zijn... een fysiotherapeut is toch ook geen huisarts.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:08

nee, maar ik kom bij een fysio ook op verwijzing van een huisarts *LOL* in het geval van blessures Haha! Ik heb gewoon meer vertrouwen in een paarden osteopaat/fysio/acunpuncturist als die daarnaast ook een 'klassieke' achtergrond heeft.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:10

Ik wil graag een fysio/kraker welke ook rijtechnisch redelijk is onderlegd.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:11

dat vind ik onzin! die huisarts is er dan toch ook niet bij als jij bij de fysio bent Tong uitsteken

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:15

rijtechnisch onderlegd vind ik ook een must Maar dat iemand die ook dierenarts is het beter zou kunnen dat vind ik een beetje onzin Cool Want de osteopaat weet gewoon alles van de gewrichten en spieren... net zoveel als de dierenarts die na de diergeneeskunde studie de vervolg opleiding osteopatie heeft gevolgd... Nerd

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:32

ja maar die DA weet behalve van gewrichten en spieren ook nog iets van de rest van het paard *LOL* juist door die vooropleiding Haha!

En dat is dus hetzelfde als met die huisarts: hij maakt een diagnose die het probleem lokaliseert (in spieren of gewrichten) en verwijst vervolgesn door. Helaas lopen er ook teveel 'kwakzalvers' rond, en met een DA combinatie heb ik iig meer zekerheid over niveau en vooropleiding.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:28

en het ligt er natuurlijk ook nog maar net aan hoe goed de osteopaat in de praktijk is... de een kan er gevoel voor hebben... de andere niet. Dus.. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:30

ja, uiteraard Knipoog Maar dat geldt ook voor een DA

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:33

Clown

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:12

Ik heb het ook bij een paar paarden laten doen, een jaar geleden ofzo, maar ik merk dat het later weer terug komt, en inmiddels ben ik er achter dat je beter op zoek kunt gaan naar de oorzaak en die op kunt lossen. Heb goede ervaringen met een belgische arts, Mieke Bril.

.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:40

Helemaal mee eens Rick, maar ik ben van mening dat de oorzaak vaak een rijtechnische tekortkoming is.
Daarom wil ik ook alleen een kraker welke ook rijtechnisch goed onderlegd is zodat die mij tips kan geven waardoor ik problemen kan voorkomen.
Gelukkig heb ik het zelf nog nooit echt nodig gehad bij mijn paarden, ik laat ze regelmatig door een ostheopaat nakijken om te kijken of ze zich goed ontwikkelen. Tot nog toe was dat gelukkig het geval.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:19

Mensen komen er eindelijk achter dat de medici ook niet alles weten en kunnen?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 21:30

Nerd Dus als ik nu al een samenvatting mag geven komt de bekendheid van het kraken neer op:

"We vragen steeds meer van onze dieren waardoor we sneller tegen lichamelijke beperkingen op lopen. Kraken kan, in sommige gevallen, dan een accelerator zijn voor prestaties, maar de bekendheid van kraken baseert zich (momenteel) vaak nog op 'ei-van Columbus-wonder-verhalen'."

Juist vanwege die 'ei-factor' vind ik kraken wel een groot trend-gehalte hebben. Iedereen wil graag succes. Wat ik een beetje mis is een richtlijn. Wanneer moet er nou wel en wanneer nou niet een kraker bijkomen? De mensen die ik ken die met hun paard naar de kraker zijn gegaan hadden een houding van 'laten we dat dan maar proberen'.

Daarom is die doorverwijzing van een dierenarts niet eens zo'n gekke optie, maar dat zal uiteindelijk wel komen, wanneer er meer vraag dan aanbod (therapeuten) zal zijn. Het blijft jammer dat er ook zoveel verschil in kwaliteit tussen verschillende DA is... dat maakt een doorverwijzing ook weer minder 'waard'. Een DA die dan ook weer rijtechnisch onderbouwd is, kan je zoeken met een vergrootglas...denk ik.. Huilen

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse en 74 bezoekers