Stelling ter discussie: 'Liefde en Oorlog'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Stelling ter discussie: 'Liefde en Oorlog'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 12:51

Ik kwam dit tegen in een heel interessant boek dat ik aan het lezen ben.
Het is een stelling die zeker nu van toepassing is, met al dat gebeurt in Irak en misschien ook de anti-geluiden.

Laten we er vanuit gaan dat mensen handelen uit twee basisreacties;
de een is angst, de ander liefde.
Nu zeggen we dat het hoogste ideaal is om liefde voor iedereen en alles te kunnen voelen. *
(Je hoeft het niet met me eens of oneens te zijn maar dit helpt de stelling ter discussie te verduidelijken)

"Als liefde alles is wat er is, hoe kan de mensheid dan ooit oorlog rechtvaardigen?"
Soms moet de mens oorlogvoeren om de meest verheven verklaring te doen over Wie hij werkelijk is: Iemand die oorlog verafschuwt.

Ik ben benieuwd naar jullie visie Lachen



(* Tirannen mag men niet toelaten te gedijen, zij moeten worden tegen gehouden in hun tirannie. De liefde voor het eigen en de liefde voor de tiran, eisen dit. Liefde is dus een ander concept dan misschien door sommigen gedacht wordt. (ter verduidelijking))

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:06

Volgens mij verkondig jij de Goddelijke waarheid! Ik ben het er 100% mee eens. Soms moet je dingen ervaren om er achter te komen dat je het eigelijk niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:05

Interessant punt, ik ga hier zeker nog eens even over nadenken, zal later mijn mening wel neerzetten. Die laatste zin van Prima klopt voor mij wel aardig.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:56

Weten is anders dan ervaren, dat is eigelijk wat ik zeg met mijn laatste zin... Lachen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:08

Uhm dit is boven mij niveua, snap er niets van........

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 15:27

Maya ik ben nog steeds benieuwd naar jou mening Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:40

Wel, ik ben er ook niet helemaal uit.

"Het hoogste ideaal is om liefde voor iedereen en alles te kunnen voelen."

Dat is zo, het is behoorlijk idealistisch, maar het hoogste ideaal is dat zo, want dan zou dit betekenen dat de wereld één gelukkige plaat is, waar iedereen happy is. Maar, dit is ook niet mogelijk, het ligt in de mens om ongelukkig en ontevreden te zijn. Dit ideaal zal daarom nooit bereikt worden.

"Als liefde alles is wat er is, hoe kan de mensheid dan ooit oorlog rechtvaardigen?"
Soms moet de mens oorlogvoeren om de meest verheven verklaring te doen over Wie hij werkelijk is: Iemand die oorlog verafschuwt. "

Oorlog kan nooit gerechtvaardigd worden, geweld is geen oplossing, volgens dit ideaal. Maar, soms moet iemand wel even wakker geschud worden om iets te beseffen.

En dan heb ik nog een hoop losse gedachten die ik nog niet helder kan formuleren, maar kan je hier al iets mee?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 15:08

Als je niet weet wat iets niet is, hoe weet je dan wat het wel is.
(food for thought)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:44

Tjeesus, weer wat voer voor m'n hersenen. Is daar niet al iets over geschreven? Herinner me vaag een bepaalde theorie, maar de preciesere dingen zijn nog erg vaag.

Ik denk dat je dat dan nooit zeker kan weten, maar het door anderen kan aannemen. Het hele manier van leren is daar opgericht. Je kan iets leren door opnieuw het wiel uit te vinden, door te ondervinden dat er bijv. zwaartekracht is omdat die appel naar beneden valt en niet blijft zweven. Maar de preciezere zaken daaromheen, kan niet iedereen zelf uitvinden, dat heeft Newton uitgevogeld en wetenschappelijk bewezen. Dat heeft hij ook op papier gezet, en dat "leren" wij dan, wij nemen aan dat het zo is, maar we kunnen nooit zeker weten dat het zo is tenzij we het ook zelf gaan uitzoeken. Maar daar heb je geen tijd voor, je moet meer doen met je leven. (Snap je wat ik wil zeggen?)

Okay, weer verder *hersens kraken stevig* misschien later nog meer ...

Als je niet weet wat iets niet is, hoe weet je dan wat het wel is.
(food for thought)

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:22

Hmmm interessante stelling Nerd

Ik denk niet dat je oorlog hebt moeten voeren om er achter te komen dat je oorlog verafschuwd. Dat kan ook wel door de gedachten eraan.

Ik denk echter wel dat alles gaat zoals het moet gaan en een reden heeft, zelf oolog.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:42

orri schreef:
Soms moet de mens oorlogvoeren om de meest verheven verklaring te doen over Wie hij werkelijk is: Iemand die oorlog verafschuwt.
daar ben ik het wel mee eens. ik weet zeker dat je een ervaring pas echt op zijn waarde kan schatten als je het direct mee gemaakt hebt. door het overdenken van die ervaring en hoe dat impact op je heeft, kom je natuurlijk wel het 1 en ander over jezelf te weten.

ik denk ook, dat iemand die het pad eenmaal kiest dat hij niet graag op wilt om een bepaald doel te bereiken, er ook achter kan komen dat hij dat pad eigenlijk helemaal niet zo onprettig vindt en dat het doel dan niet zo belangrijk meer is.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 10:14

Ben ik het ook geheel mee eens SP,
immers is alles een keuze die je zelf maakt, dus ook dat pad,
misschien een onbewuste keuze... maar je kiest met meer dan alleen je hoofd. En het doel, kan een ander doel blijken dan je eerst voor ogen had.

Hoe je tegenover oorlog staat kun je pas echt kiezen als er oorlog is,
dan ervaar je dat, dat is dan tegelijk iets wat over je Zelf zegt.

En soms moet je laten gaan wie je bent om te kunnen zijn wie je bent.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 10:35

Voor jou een vraag Maya... als je alles aan neemt van anderen, wie ben je zelf dan? Meer dan andermans weten of ervaren? of niet?

De zwaartekracht ondervind je zelf, je bestudeert de theorie, je onderneemt een proef (zelf!) en die werkt, dan heb je zelf ervaren wat zwaartekracht doet.... of een idee van.
Als jij dat wilt weten dan is er tijd voor om het te ervaren.

Wat moet je dan doen met je leven Maya?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:50

Je hoeft niet alles mee te maken om het ook te verafschuwen. Ik bedoel ik verafschuw moord toch oook terwijl ik er ook nog nooit 1 heb gepleegt. Als je logisch nadenkt dan weet je toch al dat dat gewoon niet goed is?

Okee een poging Orri (zie je dat ik er niet echt veel van snap Clown Haha! )

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 10:56

Pogingen zijn altijd welkom Lachen

Oke, je verafschuwd moord, maar je 'kent' moord, je weet wat het is...
het is het denkbeeld van wat moord is dat je verafschuwd.
Ik neem aan dat je het niet ervaren hebt, zoals je zegt;
echter heb je weleens bewust iets gedood (iets wat dus levend was)
dan is dat toch ook moord?
Hoe ervaarde je dat dan?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:02

Ow ik snap het al wat beter, ja ik heb wel eens miertje's dood getrapt. Knipoog Deed me niet zo veel eerlijk gezegt. Maar ik dacht meer moord op mensen enzo. Okee dus ik ken het wel heb het zelf ervaren.

Maar oorlog zou ik niet hoeven ervaren hoor. Wie wel Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:05

orri"]
Voor jou een vraag Maya... als je alles aan neemt van anderen, wie ben je zelf dan? Meer dan andermans weten of ervaren? of niet?
(...)
Wat moet je dan doen met je leven Maya?
[/quote]

Ik zeg niet dat je alles aan neemt van anderen, wel veel, maar we zijn individuen die ook zelf dingen leren, maar sommige dingen neem je gewoon aan, dat is gewoon zo.

[quote="orri schreef:
(..) maar je 'kent' moord, je weet wat het is...
het is het denkbeeld van wat moord is dat je verafschuwd.
Ik neem aan dat je het niet ervaren hebt, zoals je zegt;
echter heb je weleens bewust iets gedood (iets wat dus levend was)
dan is dat toch ook moord?
Hoe ervaarde je dat dan?


Ik heb wel eens bewust een vlieg gedood, dat is dan technisch ook moord, echter niemand zal mij daarom aanklagen omdat een vlieg als minder belangrijk dan een mens wordt beschouwd. De mens zet zichzelf bovenaan de keten van wezens, vliegen staan behoorlijk vanonder. ... Ik kan even helemaal niet zeggen wat ik wil, moeilijk hoor ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-03 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 11:05

Doordat je een beeld hebt van wat oorlog is kun je ervoor kiezen dat het iets is wat je niet zou willen ervaren, of iets waar je tegen bent.
Als je niet zou weten wat oorlog is, hoe weet je dan wie jij bent in verhouding tot oorlog?

Persoonlijk vermoord of dood ik niets als ik het kan verhelpen,
ik maakte gister nog een mooie ontwijk poging omdat ik iets zag wat op een rups leek op het fietspad.

Dat de mens dat doet, hoeft niet te betekenen dat alle mensen dat doen.
(levende wezens die niet onder de 'rechten' van de mens vallen als minder belangrijk te zien)
Als ik jouw woorden nu letterlijk neem, zou ik denken dat je vermoorden accepteerd als 'normaal' als je er niet voor aangeklaagd zou kunnen worden.... misschien is dan een van de verschillen dat moordenaars hun slachtoffers als minder belangrijk beschouwen en proberen niet aangeklaagd te worden?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:32

orri schreef:
Voor jou een vraag Maya... als je alles aan neemt van anderen, wie ben je zelf dan? Meer dan andermans weten of ervaren? of niet?



Je bent zelf de waarnemer van je eigen gedachten, gevoelens etc.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 17:38

ik heb het er nog even met iemand over gehad en ik heb er zelf nog even over nagedacht en ik ben tot het volgende gekomen, ik denk namelijk dat ik het in eerste instantie de zin te figuurlijk opvatte.

voor wat betreft immorele zaken denk ik nu dat geschiedenis/normen/waarden ons genoeg moet (of zouden moeten) leren. het zou verwerpelijk zijn eerst een wandaad te moeten plegen voor je er achter komt dat je echt vindt dat dit werkelijk een wandaad is.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 17:42

Ik was iets te pragmatisch met mijn uitleg richting Avanti Lachen

Ik geloof niet dat je een wandaad zou moeten plegen om erachter te komen dat je deze een wandaad vind, het bestaan van wandaden geeft echter wel de keuze om het een wandaad te vinden.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:23

Ja dat bedoelde ik SP

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:40

maar Orri bedoelt als je nog totaal geen beeld van oorlog heb toch? Dus ook niet van de geschiedenis.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:26

SuperPepeijn schreef:
voor wat betreft immorele zaken denk ik nu dat geschiedenis/normen/waarden ons genoeg moet (of zouden moeten) leren. het zou verwerpelijk zijn eerst een wandaad te moeten plegen voor je er achter komt dat je echt vindt dat dit werkelijk een wandaad is.


Wat hiermee bedoelt wordt is dat iets 'weten' iets heel anders is als 'ervaren'. Je kan alles al weten, maar dat is iets heel anders als ervaren. Heel vaak heb van van iets achteraf spijt, waarvan je van te voren (onbewust) eigelijk al wist dat het zo zou uitpakken.

Je kent de uitdrukkiung toch wel: "Ik was mezelf niet! Wat bezielde me?!"
soms moet je juist dingen ervaren om te bepalen we je niet bent, om zo te definieren wie je wel bent!

(Waarom trekken kinderen vaak pootjes uit spinnetjes, terwijl ze de uitkomst toch al weten. Wellicht willen ze het ervaren!)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 23:37

Prima schreef:
Volgens mij verkondig jij de Goddelijke waarheid! Ik ben het er 100% mee eens.


Ditto