verslag endurance KWB - een goed begin... :-)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

verslag endurance KWB - een goed begin... :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 21:41

Vandaag was de eerste wedstrijd op de DER-kalender: de klasse 1 en 2 (resp. 35 en 70 km) van Kootwijkerbroek. Midden in het kippengriepgebied, maar de wedstrijd kon gewoon doorgaan. Nadat we gisteren per ongeluk nog een rondje 28 km hadden gereden – zie [WD] Endurance KWB 23 maart(?) – konden we vandaag voor het echte werk: onze voorlopig laatste klasse 1-wedstrijd als opwarmertje voor onze eerste klasse 2 in Austerlitz op 6 april.

Na een onrustig nachtje waarin ik om het uur even wakker werd (heb ik altijd als ik er vroeg en op tijd uit moet) terwijl de wekker op 6.50 stond (en ik om 6.05 een sms-je van Hanifa kreeg met de vraag of ik al wakker was Haha!) was ik er helemaal klaar voor. Wel een beetje buikpijn van de spanning, maar ik had er enorm veel zin in! Om kwart over 8 waren we met het complete groomteam (bestaande uit Maarten, Lau en Marco) op stal, om kwart voor 9 reden we richting KWB waar we uiteindelijk om 10 voor 10 aankwamen wegens een omleiding op de A1. Maar gelukkig mooi op tijd voor de voorkeuring. Lau en Marco waren iets eerder op de locatie dan Maarten en ik (met trailer), die hadden mijn startnummer en veterinaire kaart al gehaald. Ret vond het allemaal erg spannend, zo’n eerste wedstrijd van het jaar, wat resulteerde in een vrij heftige hartslag van 52 bij de voorkeuring (28-40 is normaal voor een paard in rust). Helaas gaven de hoofdveterinairen je deze keer het gevoel dat je bij de Zwakste Schakel was beland, zo was ik het niet gewend. IMO bereik je met een tactvolle benadering vaak veel meer, zeker op zo’n eerste wedstrijd van het seizoen waar toch ook een boel nieuwe mensen aan meedoen en vooral die moet je zien te motiveren. Maar goed, dat is mijn mening. Knipoog

Afijn, na de voorkeuring was het tijd om te gaan opzadelen. Inmiddels was ik zo’n beetje half endurancerijdend Bokt al tegengekomen: Djilan, Annalynn (Ganna), Sandra (Mammasan), Guinni(fer) en Hanifa (Fasel, met haar vriendje EJ in blitse outfit op Maaraak). Ook Mirjam (Westernfreak) met haar groom Bertus (Lageveld) en haar draver Salty kwam ik tegen, leuk om die ook eens in het echie te zien! Om 10.46 gingen we van start en Ret zette het meteen al flink op een lopen. Gelukkig kon ik hem na een kilometer of drie al aan een los teugeltje laten draven, dat ging dus prima. Naarmate de wedstrijd vorderde, werd hij steeds fanatieker en later moest ik toch een paar keer behoorlijk gaan zitten en terugnemen voordat hij zichzelf helemaal voorbij liep. Zijn hartslagwaarden bleven de hele wedstrijd vrij constant: rond de 140 in draf, rond de 120 in galop. Zelfs bij stukken mul zand kwam zijn hartslag niet boven de 130 in galop, heel netjes. Het stuk door het Kootwijkerzand was wel iets zwaarder (even een uitschieter naar 180) maar toen we er uit kwamen, zat hij meteen weer op 130. Het draf- en galoptempo lag zo rond de 20 km/u, maar met de stukken stap ertussen (naar Rets idee iets te veel, maar ik moest wel om niet boven de 13 km/u uit te komen) haalden we die wel naar beneden.

De aanloop naar de P/A was best even zwaar: Ret vond het nodig om op mijn schouder te gaan hangen. Gelukkig niet zo erg als in Holten, maar hoe vermoeiend het was is te zien op de foto’s die Hanifa van ons heeft gemaakt Haha!. Vlak voor de P/A schoot de hartslag nog even door naar 75, maar al snel bleek waar dat aan lag: Ret moest plassen… Haha!. Bij de P/A had-ie een hartslag van 48 dus we mochten meteen door. De tweede helft ging er iets heftiger aan toe dan de eerste: Ret kreeg de smaak te pakken en wilde vooral HARD, maar dat ging mooi niet door. Drinken wilde hij ook al niet, alleen maar lopen. Uiteindelijk kwamen we drie minuten te vroeg binnen, wat resulteerde in een gemiddelde snelheid van 13.21 km/u die werd gecorrigeerd naar 12.96 km/u (straftijd). Hartslag was heel netjes 56 bij binnenkomst en 48 bij de nakeuring. Voor de rest was ook alles goed, en uiteindelijk bleken we 8e te zijn in de einduitslag - die even op zich liet wachten aangezien het computerprogramma niet meewerkte en de nieuwe maximum snelheid van 13 km/u ook de nodige omrekenproblemen opleverde. Er zaten nog meer Bokkers bij de eerste 20, maar dat mogen ze lekker zelf vertellen. Ik was iig heel tevreden met de uitslag: een goed gevoel, een fit paard en een 8e plaats (van de 71 gefinishte combinaties), dat is toch een mooi resultaat! Lachen

Tussen nakeuring en prijsuitreiking hebben we Ret naar huis gebracht, zodat hij nog even lekker in de paddock kon rollen en we hem daarna konden afspuiten. Halverwege de wasbeurt heeft Lau het van mij overgenomen, zodat ik nog even met Marco terug kon naar KWB (Marco heeft uiteindelijk het stuk A1 tussen de afslagen Holten en Stroe vandaag 5 x gereden, hij kan het nu met zijn ogen dicht Haha!). Ook Maarten bleef in Nijverdal achter, maar die had als captain van mijn groomteam al genoeg werk verricht voor vandaag. Ik heb een heerlijke dag gehad, echt een goed begin van het seizoen! Klasse 2 zie ik nu helemaal zitten: Ret zou het makkelijk moeten kunnen, die was na 35 km nog lang niet uitgelopen. Terwijl ik het voor vandaag wel best vond, maar ik weet zeker dat 52 km ook wel moet lukken. Over twee weken in Austerlitz zullen we het zien: zelfde combinatie, zelfde groomteam! Cool

Maarten, Lau en Marco, bedankt voor jullie gezelschap en inzet vandaag! En natuurlijk de grootste knuffel voor Retje, die mij met veel geduld en looplust rondom Kootwijk heeft gedragen. Morgen nog even een klein rondje Sallandse Heuvelrug om het af te leren… Knipoog

BTW fototopics zijn in aantocht! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:44

He wat goed! proficiat met dit resultaat, en op naar Austerlitz Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:48

Hey super zeg! Mooie start van het seizoen! Volgende rit zal ik ook proberen deel uit te maken van het groomteam Lachen

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:50

Superretje!!
Goed joh, die hartslag van 48 op de P/A!
Volgens mij gaat hij ook met sprongen vooruit, gister al een flinke trainingsrit en dan zo fit ook de wedstrijd nog even lopen.
Jammer van die 3 minuten te vroeg binnenkomen, maargoed, ik neem aan dat je enorm tevreden bent, en terecht!
Klasse II gaat zeker lukken.
Ben uiteraard erg benieuwd naar de fototopics!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 21:54

Degenen op de 1e en 2e plaats waren allebei 1 minuut te vroeg, degenen op de 3e en 4e plaats waren 2 minuten te vroeg... Pas daarna kwamen er mensen die net iets over de tijd binnenkwamen, want 13 km/uur exact is niet te rijden (dat was bij 15 km/u toch een stuk handiger). En daarna kwamen Ret en ik dus. En ik geloof dat hij het allemaal best aan kan: als hij in zijn eigen tempo had mogen lopen vandaag, dan had hij zeker tussen de 14 en 15 km/u gelopen. Die klasse 2 durf ik ook zeker wel aan, onze dravebier was nog fit genoeg, ook bij thuiskomst! En daar dronk hij zowaar anderhalve emmer water leeg... Braaf paard. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:01

wat goed zeg, ik krijg weer zin als ik het zo lees!! Maar ik moet nog wachten, de eerst komende maanden nog niet denk ik.

Mag je nu maar 13 km/u joh? Dan is 15 toch wel makkelijker hoor, beter om uit te rekenen.

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:14

Leuk Karin, het is wederom een aanstekelijk verslag Knipoog

Jij gaat het vast wel redden met Ret in klasse 2. Gefeliciteerd met je 8e plaats, ik vind het erg knap in zo'n groot deelnemersveld.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48196
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:21

gefeliciteerd!!!!!!! Haha! Een gouden team... Lachen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:25

Karin"]
Helaas gaven de hoofdveterinairen je deze keer het gevoel dat je bij de Zwakste Schakel was beland, zo was ik het niet gewend. IMO bereik je met een tactvolle benadering vaak veel meer, zeker op zo’n eerste wedstrijd van het seizoen waar toch ook een boel nieuwe mensen aan meedoen en vooral die moet je zien te motiveren. Maar goed, dat is mijn mening. Knipoog
[/quote]
Tja, dat is ook mijn mening, maar desondanks is endurance zo leuk dat ik toch de smaak te pakken heb gekregen! Haha! Ik liet mijn stemming niet bederfen!!!

[quote="Karin schreef:
Ook Mirjam (Westernfreak) met haar groom Bertus (Lageveld) en haar draver Salty kwam ik tegen, leuk om die ook eens in het echie te zien!
Bloos Lovers Salty vond het ook leuk, om Retje voorbij te zien galopperen Cool En Bertus vond het vast ook leuk dat Ret bij de PA bijna op hem sprong Knipoog

Al met al was het ook voor mij een zeer geslaagde dag! Een verslag volgt hieronder.....

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:52

Om 6.00 ging de wekker.....dat is voor een zondagochtend wel heel erg vroeg en dat vond mijn groom blijkbaar ook, want daar heb ik om 6.30 uur maar de dekens vanaf getrokken Dromen
Ik had de paarden al gevoerd en nadat ik zelf onbeten had, ben ik Salty nog even klaar gaan maken voor transport.
Ook wij hadden last van de omleiding, maar +/- 8.45 uur waren we "al" gearriveerd. Salty maar even rondgestapt en naar de voorkeuring. Ik was daar erg zenuwachtig voor en ja hoor.....de verterinairen vonden haar iets onregelmatig aan het linkervoorbeen. Ondanks een hoop commentaar over voorbrengen (Tja, Salty slingerde wel een beetje Bloos ) en ijzers mocht ik starten. Ze had een keurige hartslag van 36 b/m!
Salty had er erg veel zin in en we gingen dan ook goed van start. Onderweg kwamen we Djilan nog tegen waar we af en toe nog een stukje mee samen reden, dat was best gezellig! Haha! en Salty kon het beter verdragen dan ik had gedacht.
Bij de P/A moest Salty dus nog een keer gemonsterd worden en dit maal had de dierenarts geen op- of aanmerkingen. De hartslag was keurig gedaald naar 42 Party!!
In het tweede gedeelte voelde ik dat Salty wat sneller wou en kon, dus liet ik haar wat harder gaan, wat als resultaat had dat we over de paden vlogen in een rendraf of galop en we het tweede deel ook een stuk sneller hebben afgelegd.
Bij de finish had Salty al weer een keurige hartslag van 48 b/m! Alleen kon ik mijn groom nergens vinden.....die nog op zoek was, dus heb ik nog maar even een kijkje genomen bij Karin.
Bij de nakeuring had Salty een hartslag van 36 en een A'tje voor haar locomotie GOEDGEKEURD!!! Met een gem. snelheid van 11,80 km/h dus ik ben beretrots op mijn racemonster Lovers Volgens mij is een paard nog nooit zo geknuffeld bij het verlaten van het keuringsterrein Haha!

Toen ik na lang wachten op de prijsuitreiking Gaaaap karin nog even sprak hebben we meteen maar even beloten om samen een keer te trainen op de Holterberg, ik heb er nu al zin in! Net als in de volgende endurancerit (waarschijnlijk Kootwijk, 26 april).

O ja, als een van jullie nog een trailer + auto vlak bij de manege stil hebben zien staan, dat waren wij.....de auto had namelijk een lekke band.
Nu staat Salty eindelijk weer in haar stal en zit ik nog wel even supertrots te wezen op mijn draver (en groom die onnodig veel verdwaald was. En ondanks een griep het prima heeft gedaan)

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 23:05

Alvast een kleine impressie van Ret en mij in actie vandaag:

Afbeelding

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:05

wauw Karin dat klinkt goed!
had je berichtje al gelezen en ben zeer trots op jullie klasse 2 gaat zeker lukken!
en westernfreak, ik snap heel goed dat je zo trots bent op je paardje maar ook op jezelf hoop ik!
Ennuh als je op de holterberg komt trainen, gelijk maar meeten??

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:06

he ka kijk even naar onze plaatsingstijd
sorry erg off-topic

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 07:50

Super hoor.
allebei gefeliciteerd met het behaalde resultaat.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 08:02

Het was weer erg leuk he. Heerlijk. Ik kreeg al een zalig gevoel over me toen ik het terrein opreed.

En die Kiwi kan me toch boos kijken:D. De foto's worden ontwikkeld en dan zal ik er eens effe een paar laten zien. Maarrrrrrrrrrrrrrr, als het meezit heb ik ook een mooie actiefoto van die twee. Daar kreeg ik tenminste actie. Evert-Jan ging overal braaf stappen waar mensen stonden:D

'Paint' it 'Black'

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 08:30

He wat goed joh! Gefeliciteerd! En dan nu klasse 2

:evaw:

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:09

Hartstikke mooi Karin!, met ons ging het iets minder:
Omdat Naziri nog niet goed is kon KWB niet met hem starten. Mijn stalgenootje waar ik altijd mee start wilde niet alleen gaan en had ook nog eens een paardje over. Of ik niet op dat paard mee wilde.

Zo kwam het dat we zondag ochtend in een prachtig zonnetje vertrokken naar Kootwijkerbroek. De paarden kwamen zonder probleem door de voorkeuring en alles liep op rolletjes. Om 10.48 vertrokken we voor een prachtige rit. De paarden liepen lekker en waren erg vrolijk. De pa: een hartslag van 40 en een ademhaling van 36. Hartstikke netjes dus. Verder voor het laatste stuk. Omdat ons horloge niet gelijk stond finishten we 6 minuten te vroeg. Met een hartslag van 40 en een ademhaling van 20. Toen ik het stuk van de finish naar de trailer liep had meneer nog zat praatjes. Dribbelend en hinnikend liep hij naast me. Lekker gegeten en gedronken en op naar de na keuring. Bij de eerste veterinair alles in orde. Alleen nog even monsteren.

Toen gebeurde het. We stapten weg van de veterinair: Niets aan de hand, aan het einde van de baan draaien we om, T’Sabor laat zijn rechter voorbeen staan en stapt er met zijn linker overheen, het zag er een beetje raar uit maar hij stapt gewoon verder. Na vijf meter lijkt het of hij niet helemaal zuiver loopt. Ook de veterinair ziet het. Toch maar even draven. Al na zes passen loopt hij stok kreupel. Terwijl we samen met de veterinair naar het been staan te kijken zien we de kogel dik worden. Twintig minuten koelen, intussen staat hij zelfs niet meer op het been.

Toch moeten we terug naar de trailer strompelen waar de veterinair het stabiel inpakt voor de terugreis en hem een pijnstiller en ontstekingsremmer geeft. Gelukkig verliep de reis goed, als we thuis zijn heeft hij weer praatjes en begint meteen aan zijn hooi. Vanmiddag komt onze eigen dierenarts de schade opnemen.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 09:33

Jeetje Sandra, wat een verhaal! Zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit: rijd je een hele wedstrijd door het bos en mul zand zonder verstappen en dan gebeurt zoiets bij de nakeuring... Verdrietig

Ik hoop dat het allemaal maar een 'simpele' verdraaiing is en niets ernstigs, dit zijn iig geen leuke dingen en al helemaal niet als je rit verder prima is verlopen! Beterschap voor T'Sabor!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:44

Gefeliciteerd met je mooie resultaat!!

Ik heb me nooit zo verdiept in Endurance, wist wel dat er allerlei keuringen aan te pas kwamen e.d. maar hoe weet je nou onderweg hoe hard je gaat? En die hartslag? Verward Lijkt me heel moeilijk...

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 09:53

Onderweg staat om de 5 km een bordje met de afstand die je tot dan toe hebt afgelegd. Dus dan kun je met je starttijd erbij uitrekenen hoe hard je rijdt. Verder weet ik dat Ret in stap 6 km/u loopt en in draf en galop rond de 20 km/u - leuk om te meten met een mountainbike met kilometertellertje ernaast. Omdat ik altijd de 2 km (soms 1.5) voor P/A en finish in stap afleg, weet ik dat ik daar zo'n 20 (of 15) minuten voor nodig heb (6 km/u = 1 km in 10 minuten). Dus als Maarten bij de laatste groompost roept dat ik veel te snel ga, dan moet ik hem er altijd aan herinneren dat ik nog 20 minuten ga stappen waardoor m'n gemiddelde snelheid toch nog afneemt. Knipoog

Sinds dit jaar mag je ook in klasse 1 met een hartslagmeter rijden, en daar maak ik ook graag gebruik van. Ik weet nu wat de normale waarden van Ret zijn tijdens een training, en die neem ik ook mee in een wedstrijd. Zonder hartslagmeter komt het nog meer neer op het aanvoelen van je paard, maar ik merk dat die hartslagmeter me daar ook bij helpt. Als ik niet continu afgeleid wil worden door m'n hartslagmeter, dan zet ik het horloge op 'tijd' of uit. Als ik 'm daarna weer aan zet, zit ik toch 8 van de 10 keer wel goed met de hartslagwaarde die ik op dat moment in m'n hoofd heb. Leuk speelgoed, maar dus ook erg nuttig!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:37

Tsjonge, daar komt echt wel meer bij kijken dan alleen maar rijden! Knap hoor, al dat gereken onderweg! Maar wat je zelf al zegt, een kwestie van je paard aanvoelen en ik denk ook: je gezond verstand gebruiken.

I.i.g. veel succes met de klasse II wedstrijd over een paar weekjes.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.


mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:26

Ik heb net even naar stal gebeld. T'Sabor loopt goed, hij gebruikt het been gewoon en het is ook niet erg dik. Hij is weer gekoeld en staat nu op het stoepje voor zijn stal lekker in het zonnetje hooi te eten. Om 3 uur komt de dierenarts nog even kijken. Hij zal wel even "vakantie" krijgen.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:32

Hartstikke goed van jullie allemaal! Ik wil ook een keertje meedoen, maar durf eigenlijk niet zo goed..... Bloos

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:34

Tja… wat kan ik verder nog toevoegen aan dit uitgebreide verslag Haha! Ik heb zooooooo genoten gisteren, dat wil je gewoon niet weten! Het weer was perfect, Ret liep lekker, ik was weer lekker fanatiek (iets te fanatiek omdat ik er niet bij nadacht dat Karin de laatste twee km wilde gaan stappen om zodoende toch goed binnen te komen Haha! ) en ik ben nu helemaal klaar voor klasse II. Alles staat op scherp, de flessen water zijn gevuld en de diesel zit in de tank van de auto. We gaan ervoor Ka!! Knipoog

Over de dierenartsen… geen commentaar Lips are sealed

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:43

Hey tof! Hadden de paarden geen last van het relatief warme weer? Toch een vrij plotselinge overgang in temperatuur deze week.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker