belachelijk antwoord op vraag in Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

belachelijk antwoord op vraag in Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 22:57

Ik was toch wel even heel verontwaardigd over het antwoord op de vraag of western schadelijk was voor een paard. Voor degene die Bit niet hebben hier het stukje.
Vraag:
Ik heb wel een gehoord dat western rijden schadelijk is voor de gewrichten van het paard is dat waar?
Antwoord:
Het antwoord van de vraag hangt af wat je onder western rijden verstaat. Meestal is er sprake van plotselinge, remmende stops en snelle wendingen om de achterhand en met name de draaiende belasting van de gewrichten. Voor zulke bewegingen is een paard eigenlijk niet gemaakt. Dat kan dus leiden tot blessures. Dat kan een fatale blessure zijn zoals een fractuur van het kroonbeen of een chronische zoals artrose, spat en overhoef.
dr. Wim Back, Hoofdafdeling gezondheidszorg paard, faculteit Utrecht.

Volgens mij weet hij niet echt wat westernrijden is, Is een paard ook niet gemaakt voor dressuur, springen of uberhoupt om erop te zitten en denk ik dat er meer paarden geblesserd raken die engels gereden worden dan western.
Om mijn boosheid te uiten heb ik een e-mail naar de bit gestuurd.

Dit heb ik geschreven.
Beste mensen,
Graag wil ik even reageren op het antwoord van dhr. Back op de vraag of western slecht is voor de gewrichten.
Ik denk dat western niet schadelijker is als "gewoon" rijden en springen met engels gereden paarden. Elke tak van de paardensport heeft zijn slijtage. Dhr Back heeft het over snelle wendingen en plotselinge stops. De westernsport bestaat uit veel meer onderdelen dan alleen dat. Deze onderdelen zijn beslist niet schadelijk voor een paard. In een weiland zie je paarden dezelfde bewegingen maken terwijl ik nog nooit een paard uit zichzelf over een hindernis heb zien springen of even gezellig gaan staan piafferen.
Ik vind in dit antwoord de westernsport in een zeer kwalijk daglicht gesteld. Graag zou ik het een en ander gestaafd zien in grafieken of cijfers waaruit blijkt dat de westernsport zoveel meer slijtage geeft als andere sporten.
Ik hoop dat u in het vervolg eerst meer informatie over de sport vraagt voordat u deze conclusies trekt.
mvg

Ik hoop dat meer mijn voorbeeld volgen zodat het Bit volgende keer de westersport wat serieuser benaderd.
Kijk op www.bit-paarden.nl en klik op reageren en stuur je reactie naar de redaktie.

Groetjes Peppy

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:00


iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:47

Goed hoor, die e.mail van je. Ik ben idd ook wel benieuwd naar de resultaten van een dergelijk onderzoek.

voorheen loky

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:02

Wat me trouwens ook opviel/ tegenviel was het zinnetje bij de manegebeoordeling van Roswold waarin stond dat de helft van het testteam western maar circus vond. Je zou toch een klein beetje verwachten dat ze bij een blad als Bit openstaan voor alle takken van paardensport.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:35

Ik heb nog even een P.S. onder mijn bericht aan de Bit gezet.
Of ze voortaan van ruiter willen spreken en niet steeds maar weer cowboys willen schrijven Schijnheilig
Stond ook in het Roswold verhaal....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:44

ik ben een echt dressuurprikker maar ik vind western echt adembenemend. Ik hou mij hart vast bij een hoop oefeningen en dat zal andersom ook zo zijn maar ik weet wel dat het bij mij komt omdat ik het niet begrijp.......in iedergeval succes.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:46

grinnik k heb een boekje van John Tickner .. een ruiterencyclopedie.. je lacht je rot (van die tekeningetjes die op die van de ouwere penny's lijken

Cowboy's: paardenfiguren van een Amerikaanse Western-type, die men vooral aantreft in films en op het telvisiescherm. Zij hebben veel te maken met breedgerande hoeden en weinig met koeien. er bestaan nog enkele echte, die ge niet in films en tv maar in het echte Westen vind. we haasten ons dit hier te vermelden, juist voor het geval, dat de echte nog immer echte revolvers dragen....

hihi idd ruiter en niet cowboy..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:48

Ik vraag me wel af welke leeftijd quarters e.d. bereiken die vanaf hun 3e? jaar gespind hebben. Hou me ten goede, ik ben geen westernruiter en spring ook niet. De Bit ligt nog niet in de winkel maar in Rosworld heb ik weleens western gelest. Ik vind die sliding stops en spins wel een behoorlijke belasting lijken. Pas geleden had je op Animal Planet een special en ik werd er duizelig van, van dat spinnen dus. Echt vreselijk vind ik het. Zijn er dus westernpaarden die op hoog niveau gepresteerd hebben en flink bejaard zijn met goede pezen en gewrichten?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:59

Prior and Proper Preparation en het paard kan het aan.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 21:17

Wat denk je dat telkens over 1.60m. met de voorbenen van een paard doet?

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:24

De springruiters die ik heb gesproken trainen over lagere hindernissen, alleen met wedstrijden wordt er hoger gesprongen. Er zijn trouwens wel veel oude springpaarden, kijk eens naar Next Milton bijvoorbeeld, van een van de broertjes Whitacker, die sprong zijn laatste topwedstrijd toen hij 18 of zo was. Volgens mij is de carriere van een top westernpaard afgelopen met zijn 9e?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:51

Ik heb laatst op Equitana nog een cutter gezien van 19 lentes, die liep menig jonkie er nog uit Lachen
Maar het is eerder een zeldzaamheid dan 'normaal' dat geef ik toe.


Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:56

Laatste western Horseman staat een stukje over een paard met vele titels in Roping en Heading (en dan heb je het over abrupte, harde stops) , 20 jaar oud en draait nog mee in het ranche werk.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:01

Soxje schreef:
De springruiters die ik heb gesproken trainen over lagere hindernissen, alleen met wedstrijden wordt er hoger gesprongen.

Goede reiningruiters trainen ook op die manier Knipoog

Lees er ook maar over in het topic "tenenkrommend"

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:19

het is een goede mail, ik zou hem zeker opsturen. Het is alleen de vraag of het helpt. Een andere suggestie zet denk ik meer zoden aan de dijk: onderzoek naar de mate waarin westernpaarden (en dan vooral de stoppers en spinners Knipoog) ook daadwerkelijk meer geblesseerd raken. En dan nog is de vraag of het echt helpt. Dit soort meningen zit in het hoofd van mensen. En vooroordelen zijn vaak het meest moeilijk te veranderen. Misschien een rare vergelijking maar je ziet dit gedrag ook bij meningen over luchtzuigen...hoeveel wetenschappelijk onderzoek er ook wordt geproduceerd....er blijft altijd een groep mensen die vindt dat je zo'n paard gelijk naar de slacht moet brengen, want ze krijgen altijd koliek. Met westernrijden is het jammergenoeg precies zo. Een verandering in dit gedrag is een kwestie van heel lange adem en geduld. Uiteindelijk verandert het wel...we vinden tenslotte nu bijna allemaal dat de aarde rond is Knipoog

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:21

ik denk idd ook dat de professionele spinners niet iedere dag zo zwaar getraind worden net als de springers. Maar van een springer heb ik wel een voorbeeld. We hebben op stal een ex militairy paard waar op hoog niveau mee gedressuurd, gesprongen en ge-miltairiet (dom woord Haha! ) werd. Het paard in questie is 25 jaar, kerngezond en wil zelfs nu nog heel graag springen. Heeft overigens nooit wat aan z'n pezen gehad.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:48

Sugarmiss schreef:
Ik heb laatst op Equitana nog een cutter gezien van 19 lentes, die liep menig jonkie er nog uit Lachen
Maar het is eerder een zeldzaamheid dan 'normaal' dat geef ik toe.

Lachen

ok geven we allemaal toe denk ik. maar op een gegeven moment dan hebben de paarden genoeg gewonnen en gaan ze verder met een ander paard, je kunt toch ook niet eeuwig op een paard dat het goed doet blijven rondrijden? Je kunt niet eeuwig op de roem van een paard blijven teren Tong uitsteken Dan bewijs je ook niet echt veel he Knipoog Ze willen telkens opnieuw met een ander paard een hoop titels winnen Lachen

Zijn er veel paarden van 20 die nog in de top springsport lopen? Die geven ze toch ook rust nadat ze een jaar of 12 zijn? Dan worden ze toch altijd verkocht of als fokmerrie/hengst gebruikt ofzo? Ik vind echt dat al die onwetende mensjes hun mondje moeten houden als ze niet weten waar ze over praten! Of niet mede westernRUITERS? Tong uitsteken

*howdy! Cool *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:56

Malabarista schreef:
Zijn er veel paarden van 20 die nog in de top springsport lopen? Die geven ze toch ook rust nadat ze een jaar of 12 zijn?

Met 20 jaar zijn de springpaarden wel met pensioen op het topniveau, maar paarden van 16, 17 of 18 zijn niet eens zo uitzonderlijk.
Met een jaar of 9 a 10 gaan de paarden pas echt meedraaien in het GP springcircuit, dan begint het dus pas en met 12 zijn ze bepaald niet uitgerangeerd hoor. Een paard van 12 hoort in de bloei van zijn leven te zijn, dat is juist een optimale leeftijd om te presteren.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:00

Maar dat komt denk ik ook omdat eigenlijk iedereen zich mag inschrijven voor iedere wedstrijd...dat Quarters al op jongere leeftijd in de topsport meedraaien (staat in AQHA regelementen??) springers moeten daar naartoe werken door punten te halen of niet?

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:23

De meeste springpaarden lopen pas met een jaar of 12 op hun top. En er zijn er zeker die met een jaar of 17 nog goed meedraaien. Probleem van western vind ik persoonlijk dat er al op veel te jonge leeftijd intensief met de dieren getraind en geshowed wordt. Ze zijn dan nog niet sterk genoeg in de banden en pezen en daardoor krijg je volgens mij vroegtijdige slijtage. Het is dus niet zozeer de tak van sport die slijtage opleverd als wel de mentaliteit om al op zeer jonge leeftijd zwaar te trainen met de paarden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:35

Soxje"]
De springruiters die ik heb gesproken trainen over lagere hindernissen, alleen met wedstrijden wordt er hoger gesprongen. Er zijn trouwens wel veel oude springpaarden, kijk eens naar Next Milton bijvoorbeeld, van een van de broertjes Whitacker, die sprong zijn laatste topwedstrijd toen hij 18 of zo was. Volgens mij is de carriere van een top westernpaard afgelopen met zijn 9e?
[/quote]
Mwoh, ik zag hem ooit verschijnen op een paard van 19 in de volvocup en eentje van 23 met de puissance en die sprong nog het beste van allemaal. Pure stalmanegement, en paarden niet te veel en te vroeg overvragen. Daar mogen amerikaanse westernprofs een puntje aan zuigen, want die vinden dat een 2 jarige alles al moet kunnne. Waardeloos. Ik hoop dat de nederlandse westernruiters hier zich sterk tegen af zullen zetten en er niet aan mee doen.

[quote="Malabarista"]
Zijn er veel paarden van 20 die nog in de top springsport lopen? Die geven ze toch ook rust nadat ze een jaar of 12 zijn? Dan worden ze toch altijd verkocht of als fokmerrie/hengst gebruikt ofzo? *
[/quote]

ehm..... effe correctie: ze beginnen pas vanaf de 10 hoor. Eerder niet. Dus wat je zegt klopt voor geen meter.

[quote="Katja schreef:
Probleem van western vind ik persoonlijk dat er al op veel te jonge leeftijd intensief met de dieren getraind en geshowed wordt. Ze zijn dan nog niet sterk genoeg in de banden en pezen en daardoor krijg je volgens mij vroegtijdige slijtage. Het is dus niet zozeer de tak van sport die slijtage opleverd als wel de mentaliteit om al op zeer jonge leeftijd zwaar te trainen met de paarden.

Precies! Het draait daar allemaal om het grote geld. Dan leveren die beesten ook meer op. wat voor springpaarden geldt, geldt ook voor westernpaarden (en dressuurpaarden); niet te vroeg overvragen, alles op zijn tijd. Ook Bert Rutten zei in hetzelfde bit nummer dat mensen te veel met hun jonge paarden op wedstrijden gaan (en dan gaat het hier om dressuursport) en dat dit de jonge paarden erg belast.

De hond is de betere mens

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:51

Wel ironisch dat Bert Rutten juist commentaar geeft op het te vroeg belasten van sportpaarden. Hij rijdt zelf met alle jong paarden alle Grand Prix oefeningen omdat hij vroeg wil weten of ze die kwaliteiten hebben en anders snel verkocht worden. Daarbij heeft hij al meerdere paarden op zeer jonge leeftijd Grand Prix gestart.
Vreemd dat juist hij commentaar moet leveren over het feit dat westernpaarden te vroeg belast worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:53

Katja schreef:
Vreemd dat juist
hij
commentaar moet leveren over het feit dat westernpaarden te vroeg belast worden.

neenee, het ging over de dressuursport, hij had het niet over western. MAar dat maakt in principe niet uit. Zolang we het over paarden hebben, gelden dezelfde regels: niet te vroeg belasten en niet overvragen. Goede stalmanagement is een vereiste wil je dat het dier lang meegaat.

De hond is de betere mens

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:58

Nou ja in dat geval vreemd dat hij juist commentaar geeft op andere dressuurruiters. Ik vind management niet het sterkste punt van menneer Rutten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:59

Ik weet daar niets van af. Maar het is wel goed dat zoiets gezegd wordt niet waar?

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers