Vraagje aan iedereen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Vraagje aan iedereen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 20:55

haihai,
ik ben 1.55m en zou graag willen weten op welke lengtes ik nog kan rijden. Daarmee bedoel k dan de schofthoogte van de pony. Kheb nl meerdere dingen gehoord van dat k alleen op pony's kan rijden van 140 of hoger en ook weer dat k op shetlanders kan rijden......Wie kan mij helpen want k wil waarschijnlijk zelf n pony gaan kopen maar t liefst niet n al te grote....En o ja....kheb nog n vraagje....weet iemand n manier om mn ouders over te halen dat k n pony mag???

Kuzz Jen



VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:56

hm mlengte staat soms raar bij paarden maar je moet naar je gewicht kijken .dat doet het hem.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:17

Ik zou gewoon kijken voor een D/E pony. Je kan ook wel op een C pony rijden maar als je er zelf 1 zou willen kopen dan zou ik dus naar een iets groter maatje gaan. Voor het rijden op de kleinere pony's hangt het er van af hoe zwaar je weegt.

Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:17

Je bent 14 dus groei je nog wel wat. Ik zou dus voor een D/E pony gaan. Op dit moment kan een kleinere pony ook wel, maarja dan heb je straks weer het risico dat je hem moet verkopen als je te groot bent.

Als je ouders het er niet mee eens zit er niets anders op dan te wachten tot je oud genoeg bent om zelf te werken om je paard zelf te kunnen onderhouden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 19:56

Ja, maar k groei niet meer.......heel misschien nog 1 of 2 cm maar verder niet. Dus k zal nie eg meer groter worden......

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:01

indeed gewicht, ik ben 1,57 en rijd wel eens op een welshje van 1,20 Lachen geen gezicht maar hij kan het hebben omdat ik niet zwaar ben

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:19

Zoals de anderen het al zeggen: je gewicht is van groter belang dan je lengte. Ik ben zelf ook 1.57 meter en ik pas nog uitstekend op het stalgenootje van Fayette van 1.37 meter. Op de manege heb ik eens een pony ingereden van +/- 1.25 meter en reed ik op (lesvrije dagen) ook wel eens met nog twee kleine pony's van de manege die ook ong. 1,25 meter waren. Niks mis mee. Je moet een paardje kopen waar jij je mee op je gemak voelt of dat nou een paardje van 1.40 is of van 1.70 Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:46

Lengte maakt niet zoveel uit. Ik ben zelf 1.68m en ik rijd op een pony van ongeveer 1.35m. Het ziet er niet zo geweldig uit, maar het misstaat niet. Ik zit er op omdat ik paardrijden leuk vind en niet omdat ik mooi op een pony pas voor andere mensen!
Gewicht is een heel ander verhaal. Je moet niet iemand van 100kg op een pony van 1.20m zetten en ook niet iemand van 45kg op een paard van 1.80m.
Ik zag dat je 14 jaar bent. Voor een eigen pony heb je veel disipline voor nodig. De eigenaar van mijn pony en shetje heeft een zwaargekneusde rug, dus ik mag er helemaal alleen voor opdraaien. Huilen Elke dag uitmesten, eten geven, beweging geven, poetsen en hoeven uitkrabben. En dan heb ik het nog niet eens over de ziektes en gebreken die een pony kan hebben.
Hoe je je ouders moet overhalen weet ik niet en ik kan je daarbij ook niet helpen, omdat ik er niet helemaal achter sta.
Het is een hele zware klus om een eigen paard/pony te hebben en niet zomaar een paard hebben voor een jaartje.
Je moet ook veel dingen laten voor je pony, je kan niet zomaar een keer niet komen, als je je bijvoorbeeld niet lekker voelt.
Probeer eerst een verzorgpony te vinden, zodat je ook eens weet hoe het is om en pony te hebben.
Geniet er nou maar van je vrijheid! Die raak je heel snel kwijt met een eigen pony!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 17:46

je mag tot je 1.55m op een Shetje daarna ben je te groot maar het is vooral het gewicht want ik ben ook te groot voor mijn pony maar hij kan mij nog makkelijk houden dus rijd ik lekker door....

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 17:56

Kusia schreef:
niet iemand van 45kg op een paard van 1.80m.


dit snap ik niet helemaal waarom zou dit niet gaan?? een vriendin van mij heeft al heel lang een eigen fries waar ze al van jongs afaan op rijd en dat gaat ook gewoon goe. okay ik snap dat je een heel zwaar iemand niet op een kleine pony kan zetten maar waarom kan een licht persoon niet op een groot paard??

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:50

loveyaliefie"]
[quote="Kusia schreef:
niet iemand van 45kg op een paard van 1.80m.


dit snap ik niet helemaal waarom zou dit niet gaan?? een vriendin van mij heeft al heel lang een eigen fries waar ze al van jongs afaan op rijd en dat gaat ook gewoon goe. okay ik snap dat je een heel zwaar iemand niet op een kleine pony kan zetten maar waarom kan een licht persoon niet op een groot paard??
[/quote]

Omdat je dan, mocht je het nodig hebben, je gewicht juist niet in de strijd kan gooien. Een groot paard van 1.80 m. is voor iemand van 45 kg een heel stuk moeilijker op je gewicht te rijden dan voor een zwaarder iemand. Ik heb zelf ook eens een tijd op een paard van 1.70 gezeten die erg stug in de mond was, ik kon er bar weinig mee. Stappen, draven en een klein sprongetje, ging ik meer vragen dan gooide dat paard zijn gewicht en kracht in de strijd en moest ik ervoor zorgen dat ik er op bleef zitten. Iemand anders reed dat paard toen ook, die was 1,5-2 keer zo zwaar als ik was en die had veel meer te zeggen over dat paard dan ik had. Alleen al omdat diegene dus zwaarder was en zijn gewicht kon gebruiken om het paard bij zich te houden. Snappie? Haha! Maar dit wil dus niet zeggen dat dit voor alle grote paarden geldt die bereden worden door een licht persoon Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:45

ik zou ook voor een D\E pinietje gaan kijken want je zegt wel dta je op je 14de niet meer gaar groeien maar dta zal toch wel zeker>
Een eigen pony vraagt inderdaad veel discipline en het kost ook meer geld>
Dus hoe je je ouders kan overtuigen weet ik niet want qua geld valt het altijd duurder uit, het enige wat ik je aan kan raden is ze alsook in de paardwereld slepen hopen dat ze de paardebesmetting ook in hun bloed krijgen, ihihih zo heb ik het ook gedaan en het werkte>

veel succes....

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 22:57

ik weet dat een eigen pony heeeeel veel verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Ik heb ook al een paar keer een verzorgpony gehad en ben nu weer opzoek...helaas kan ik niks vinden...maar bij mn laatste verzorgpony ging ik elke dag naar haar toe....ook ging ik elke woensdag ochtend om 7 uur daarheen om haar eten te geven omdat de eigenaar niet op woensdag kon. Ook met mn andere verzorgpony's ging ik bijna elke dag ernaar toe en kwam ik nooit te laat enzo....Ook vergat ik nooit ze eten te geven, uit te mesten, enz....Waarom weet ik niet...maar het gaat nooit goed als ik een verzorgpony heb. De ene keer werd de pony werd verkocht, dan weer n andere gestolen, dan weer ging ie dood en dan weer werd er één verplaatst naar een plek waar ze niet kon verzorgen. En daarom wil ik juist een eigen pony. Ik weet dat ik veel discipline nodig heb voor een eigen pony, en dat heb ik ook. Ik ben al vanaf mn 6e paardengek en heb mn hele leven al een eigen pony gewild......helaas zijn mn ouders het daar niet mee eens............

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:02

Hoe weet je nou of je nog groeit of niet? Ik ben pas gaan groeien met mijn 15e Haha! Tot die tijd haalde ik de 1.65m niet eens, en sinds mijn 15e leeftijd ben ik doorgegroeid naar 1.87m.
Maargoed, je kunt in principe op een hoop pony's rijden hoor. Ik zou zelf dan voor een D/E pony gaan, dan kun je zelf nog meegroeien.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:04

kijk anders eens rondkijken voor een haf of een fjord daar kun je als je volwassen bent ook gewoon nog op rijden en ze zijn nog gewoon pony maat

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:39

spoekie schreef:
je mag tot je 1.55m op een Shetje daarna ben je te groot ...


Wie bepaald dat?

Zowiezo nogal vage uitspraak aangezien shetlanders van onder de 80 tot 107 (officieel) gaan, dus dat is nogal een breed begrip

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:29

Misschien is het ook wel een kostenprobleem waardoor je ouders het er niet mee eens zijn Tinkerlover. Niet iedereen kan zomaar een pony voor de dochter kopen en die ook nog eens onderhouden. Misschien ben je wel niet enig kind en vinden ze het niet fair om aan het ene kind veel meer geld te besteden dan aan het andere kind.
Waarschijnlijk zal je je ouders dan ook niet kunnen overhalen en zal je moeten wachten tot je zelf genoeg geld te besteden hebt.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:20

Ik ben 1,64 en ik rijd soms nog op een Welshje van 1,17. Ze kan me nog makkelijk houden! Tong uitsteken Maar ook omdat het er niet uitziet ben ik maar met haar gaan mennen Haha!

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 20:30

aan Xono: ik weet dat k nie meer groei omdat al bijna 4 jaar geleden bij mij "de tijd van de maand" was begonnen (als je begrijpt wat k bedoel) en kort daarna krijg je je groeispurt en dat is dus al bijna 4 jaar geleden....en volgens de dokter groei k nie meer....maar dat komt ook doordat mn moeder maar 4 cm groter is dan mij en mn pa is ook nie al te groot


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, DotBot, Evito_06, miepmier26 en 47 bezoekers