Is starten in de zomer altijd op gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Is starten in de zomer altijd op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 15:54

Ik wil eigenlijk een startkaart gaan aanvragen en gaan proberen om 1 winstpunt in de B te gaan halen zodat ik kan gaan springen. Ik wil dit graag voor augustus gedaan hebben.

Ik zie er een beetje tegenop om meteen op gras te starten omdat ik daar niet op kan oefenen. Maakt het voor je paard veel uit?

Kan je in de zomer ook gewoon ergens in een bak starten of is het altijd op gras? Zijn er binnenwedstrijden in de zomer?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 16:04

Nee er zijn geen binnenwedstrijden tijdens het outdoor seizoen. Sommige wedstrijden hebben echter wel buitenbakken. Helaas is dit meestal voor de hogere klasses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:14

Ik geloof dat het ook wel per regio scheelt, hoeveel er op zand gestart word.
In mijn regio is het meestal altijd op gras.
(Z.O. Brabant)

Maar tussen gras en gras zit wel eens verschil, want na 3 weken 30 graden, kun je het soms ook wel hooi noemen Lachen

Het enige wat het scheelt is dat als het gras nat is dat je dan eerder schuift, vooral als je ijzers hebt.
Maar zonder ijzers, schuif je niet vlug en in het B al minder omdat dan de wendingen nog ruim zijn.

Maar in het zomerseizoen zijn er nooit binnen wedstrijden.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:20

Onze wedstrijden in de zomer zijn in de buitenbak (alle klassen) en 1 ring in de wei.

Ik geloof dat je bij jou in de buurt wel goed kan starten in Pernis.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:27

In het noorden is het eigenlijk altijd gras, ik ben nog niet anders tegengekomen

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:00

Germie: In Gieten hebben ze twee zandbanen! (verder een beetje een offtopic opmerking, maar goed)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:39

soms rij je ook op maisvelden.
als het gras te lang is of je paard niet door loopt omdat ie dreigt te schuiven, draai dan kalkoenen in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:40

Citaat:
draai dan kalkoenen in!

zal hij wel ijzers moeten hebben Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:43

*LOL* foutje! anders moeten we gaatjes boren in de hoef? LOL ! hihi.
kan je wel maar 1x doen hoor, *LOL*

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:43

Op mijn vereniging in Waspik (brabant) is het altijd op zand.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:09

In Stuifzand ( bij Hoogeveen) is het buiten ook op zand. Verder ken ik ook geen buitenwedstrijden op zand.

Ik denk dat het niet veel uit maakt, op zand of op gras, als je paard maar stiften in zijn ijzers heeft op gras, anders vind ik het wel gevaarlijk, vooral met springen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:12

er zijn in het centrum gelukkig ook wedstrijden op zand (ik start niet meer op gras) het is hier dan ook niet alleen voor de hogere klassen, maar voor alle klassen! Het zijn meestal bij de oude NBVR verenigingen. Je zou eens in de buurt kunnen informeren waar bij jou in de buurt 's zomers wedstrijden op zand worden georganiseert, ze zijn er vast wel!

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:39

Het wedstrijdterrein van mijn vereniging, de Noord-Hollandse R.V., heeft 4 dressuurbanen van zand met gras eromheen (afgesloten met een hekje). Dit is in Aerdenhout (vlakbij Haarlem). Ook het inrij-terrein is zand. Alleen wanneer je een rondje om de baan moet rijden voor het binnenkomen (vanaf M1) moet je even op het gras. Ik heb daar zelf nog geen last van gehad; de bochten kan je iets minder scherp nemen als het gras vochtig is.
(Mijn paard staat trouwens helemaal niet op ijzers, heeft dus uiteraard ook geen kalkoenen)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:54

Meestal is het gewoon op gras, maar het geeft meestal ook geen problemen Knipoog Al moet je na wwn flinke regenbui soms wel even opletten *LOL*

Goed plan trouwens om te gaan springen Party!! Ik heb net besloten om voorlopig maar niet te dressuren en wat vaker een springparcours te rijden. (heb nu 9 punten in het L, maar nog te weinig routine voor de M, wil hem dus wat vaker meenemen Knipoog )

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:02

ja hier is het meestal wel op gras, in Heiloo ist op zand! rijd wel super!
die van mij hefet geen ijzers, maar hij verplaatst zich super hoor op gras! maakt nix uit! wij hebben zelf een zandbak van ongeveer 60 bij 65 ofzo? weet eigenlijk niet, maarja van de zomer krijgen we springwedstrijd dus dat zal wel in hetzand kome
verder hebben grasland waar ruim 3 banen kunnen liggen(ook Z)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:50

manon, dan moet je bij de molenkamp in nootdorp gaan starten (waar mirage staat, midden in de dobbeplas/delftse hout) want wij hebben 2 buitenbakken, waarin je je proefjes rijdt, en 2 binnenbakken waarin je in kunt rijden, dus dan hoef je niet op gras. IDEAAL!!!!!!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:42

Manon,
Noblesse heeft, toen ik net uit het bestuur stapte nog wel in iedergeval, 4 wedstrijden in de buitenbak. Gewoon bij jouw thuis. De Voornse organiseert in Rockanje op hun thuisbasis = 2 ringen in zand ook om de maand een KNHS wedstrijd. Ook de 2 verenigingen in de accomodatie van 't Groene dak organiseren maandelijks een wedstrijd in het zand. Net als de Ravensheuvel elke maand in het zand/ tuft.

Ik vind het zelf prettiger starten op zand. Omdat IK denk dat tie onderuit kan gaan op gras ga ik voorzichtig (bijna krampachtig) rijden. De concoursen bij ons in de buurt zijn wat groter (over meerdere ringen, tent en vaak met omroepinstallatie), als ze op gras worden georganiseerd, kijk maar naar de zomerconcoursen van Noblesse, Tinte en op het Geuzenveld.

Laat me ff weten welke wedstrijd je met Madox wil starten, dan kom ik kijken. Haha!