Tenenkrommend...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Tenenkrommend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 20:27

....antwoord bij een van de vragen in Bit. Iemand heeft gehoord dat western schadelijk is voor de gewrichten van het paard.
Het Bit reageert door te zeggen dat het maar is wat je onder western verstaat. Maar meestal is er sprake van plotselinge, remmende stops en snelle wendingen om de achterhand en met name de draaiende belasting van de gewrichten.Voor zulke bewegingen is een paard dus eigenlijk niet gemaakt. Dit kan dus leiden tot blessures. Dan kan een fatale blessure zijn zoals een fractuur van het kroonbeen of een chronische zoals artrose, spat of overhoef. (Dr. Wim Back, Hoofdafdeling Gezondheidszorg Paard, Faculteit Utrecht.)

Wat een heerlijk antwoord Misselijk ten eerste is een paard uberhaupt niet gemaakt om op te rijden en ten tweede is de klassieke dressuur geen haar beter. Het gaat er om dat alles waar "te" voor staat problemen geeft.
Maar ja, de "deskundigen" weten beter......

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:33

Eigenlijk moet je zo'n uitspraak gestaafd zien door wat statjes. Hoeveel paarden zijn er aangeboden met een bepaald letsel. Hoeveel daarvan waren er western bereden etc.
Nu is het 'een' mening, die nogal gekleurd overkomt.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:41

Ik ben dan geen westernruiter, en heb er ook helemaal geen verstand van, maar ik wou toch even reageren Haha!

Als je paarden in de wei of paddoc ziet, dan galoperen ze (soms Haha!) toch ook heel hard en dan plotseling stilstaan, of een wending maken? Dus dat is dan toch wel natuurlijk? Ze doen het zelf ook. Oke misschien een domme opmerking of een domme redenering, en iemand die het beter weet mag het me leren Haha! Maar dit is hoe ik er (tot nu toe Haha!) tegenaan kijk. Ondanks dat ik geen westernruiter ben (alhoewel, ik heb 2 keer op een westernpaard gezeten, 1 keer les, en 1 keer alleen gestapt en gedraaft een paar minuutjes Tong uitsteken *LOL*)

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:47

Dr. Wim Back is wel een hele goeie wat inwendige ziektes betreft.. mijn paardje parel had kanker en die heeft hij geopereerden behandeld.
en nu is ze helemaal beter.. Lovers
maar deze opmerking valt me tegen van hem.

wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen..

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:49

Maar er komen ook paarden met blessures uit de wei omdat ze een beetje teveel 'uit hun bol gegaan zijn'. Dus ook al is het misschien natuurlijk, een blessure kan ook daar voorkomen.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:15

Ik heb me altijd al afgevraagd of er (in Amerika) wel eens onderzoek gedaan is naar beengebreken bij paarden die western gereden zijn. En dan met name ook naar paarden die al jong (wat zeker in Amerika vrij gebruikelijk is) intensief worden getraind. Heeft iemand hier wel eens iets van gezien of gehoord?

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:31

Bovendien heeft een paard in de wie geen ruiter op zijn rug!

Maar... ik vind de opemerking een beetje ongenuanceerd. Paarden in de sport zijn paarden in de sport, ze zijn erop getrained en horen goed in en uit gestapt te worden. Dit geldt voor alles takken sport ( een paard springt ook niet in de natuur 20 keer 1,60m binnen 4 minuten).
Het gaat vooral om het verstand van de ruiter. Ik ga met mijn tinker geen slidingstops maken of ineens spinnen, dat zou ik hem alleen met veel trainen kunnen leren,zodat hij ook de bespiering ervoor heeft.

Paarden kunnen altijd letsel ondervinden door rijden, welk rijden dan ook.

Ongenuanceerd. ( misschien is de man wel gequote en valt deze zin uit de contekst.)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:36

ik ben er van overtuigd dat een stop of snel omdraaien nog veeeel natuurlijker is voor een paard dan een piaff of galopwissels om de pas....
ik zie een paard wel snel stoppen en omdraaien om er dan vandoor te gaan maar niet in piaff schieten.....

dat wat betreft het feit van stops en draaien in de western
dan 2 ik vind alle oefeningen zwaar en ze mogen dan ook alleen gedaan worden na een goeie opbouw in het werk en met de nodige bescherming.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:00

Ik heb het stukje even over geschreven voor degene die het bit niet heeft.
stuur een reactie naar het bit en laat merken dat je het er niet mee eens bent dat de westernsport zo in een kwaad daglicht gesteld wordt.
Zie topic belachelijk antwoord op vraag in bit

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:06

jilleroo schreef:
ik ben er van overtuigd dat een stop of snel omdraaien nog veeeel natuurlijker is voor een paard dan een piaff of galopwissels om de pas....
ik zie een paard wel snel stoppen en omdraaien om er dan vandoor te gaan maar niet in piaff schieten.....

idd
Sher (type: lui Haha! ) maakt als ze losstaat de hele tijd roll-backs (duurt het minder lang voor je je omgedraait hebt Knipoog ). Je kan met niet wijsmaken dat dat schadelijk is.
Ik kan met wel voorstellen dat het schadelijk is als je je paard vanuit het niets (zonder warmstappen etc) in een spin zou trekken terwijl hij dat niet gewend is. Maar dat doen (hoop ik) de meeste westernruiters niet.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 00:35

Voor de eerste maal heb ik een reaktie ingestuurd op een artikel in een tijdschrift. Maar ik vond het te belachelijk om dit zomaar voorbij te laten gaan.
Hier mijn stukje.
Geachte redaktie,
Met grote verbazing en ergernis las ik het antwoord van Dr.Wim Back op de vraag of western schadelijk is. Buiten het feit dat de vraagstelling vreemd is en geen enkele uitleg biedt is het antwoordt zo nog ongenuanceerder. Kennelijk heeft Dr. Back zich nog niet verdiept in de westernsport want daar is geen sprake van "plotselinge" remmende stops. De paarden worden getraind voor een dergelijke oefening, beginnend in stap. Ze zijn uitgerust met speciale glij-ijzers (sliding plates) en doen dit alleen op een geschikte bodem. Omdat het paard deze oefening op commando uitvoert is er net zoveel sprake van "plotseling" als de pirouette in de Engelse dressuur.
Als we nog even doorgaan op de pirouette en hier een link leggen naar de spin (snelle draai om de achterhand)zie ik niet waar de belasting hoger is?
Ik lees jullie blad altijd met enorm veel plezier, mede door de vele onderwerpen die jullie aankaarten maar hier slaan jullie helaas de plank enorm mis en hebben jullie wederom de westernsport in een kwaad daglicht weten te stellen.
Als deze vraag met dit antwoord geplaatst kan worden dan verwacht ik in het volgende nummer de vraag of dressuur, of springen, of endurance, of eventing schadelijk is met een dito belachelijk en ongenuanceerd antwoord.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 05:08

In de berichten hierboven zie ik een paar opmerkingen dat de oefeningen waarmee in de dressuur of springsport (enzovoort) meer gewerkt wordt wel schadelijk of onnatuurlijk zouden zijn. Volgens mij zijn alle oefeningen die voorkomen wel dingen die paarden uit zichzelf doen, in vrijheid. Een galopwissel is volgens mij het meest voorkomend, als je paarden in de wei ziet gaan, springen ze vaak van de ene galop naar de andere omdat dat toevallig zo uitkomt. In de dressuur is dat verfijnd en zo uitgewerkt dat het herhaald wordt. In vrijheid zal een paard misschien niet zoveel wissels achter elkaar maken, maar als het toevallig zo uitkomt wel. De piaffe en de passage zijn ook afgeleid uit bewegingen die paarden uit zichzelf doen, het zijn bewegingen die paarden doen om elkaar te imponeren, denk ook aan hengstengedrag. Ook hier zijn de oefeningen uitgewerkt en verfijnd. De oefeningen zijn geworden zoals ze zijn door de gedachte dat wanneer je een paard belast, je dit wel zo moet doen dat je hem er niet mee schaadt. Als een paard op weg is (al dan niet vluchtend) en hij vindt een obstakel op zijn weg, dan kan hij springen.
Ik ben trouwens ook wel benieuwd of er wel eens (langdurig) onderzoek is gedaan naar het ontstaan van blessures per discipline. Maar ik denk wel dat zware oefeningen ook daadwerkelijk zwaar zijn voor het bewegingsapparaat van het paard. In de dressuur (en alle andere Engelse disciplines) is het zo dat de echte zware oefeningen later in de africhting aan bod komen. De hele route die je aflegt is er een van opbouw en geeft de lijn aan van de scholing. Het viel mij bij western wel op dat de zware oefeningen al heel snel een rol spelen en dus vrij vroeg in de africhting aangeleerd worden. Bij de wedstrijden is er voor zover ik heb begrepen geen opbouw in klasses zoals bij de dressuur waar je begint met een volte en van hand veranderen en progressieve overgangen en pas na jaren toe komt aan zware oefeningen als passage, pirouette en piaffe, als je dat niveau al ooit bereikt. In een van de bladen zei laatst iemand dat dat gerust 6 of 7 jaar duurt. Dat staat best in contrast met bijvoorbeeld futurity waar jonge dieren ook al spinnen, stoppen enzovoort. Daarom zou je kunnen denken dat in de westernsport het lichaam cq bewegingsapparaat van het paard al op jongere leeftijd zwaar belast wordt. Nu weet ik wel dat futurity in NL niet verreden wordt en dat de meeste amateurs ook ruim de tijd nemen voor de opleiding van het paard, maar ik wilde er toch even bij stil staan.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 09:06

Zullen de mensen en paarden hier niet mee bedoelt worden die veel te vroeg en met te weinig voorbereidende training gaan stoppen, spinnen, rollbacks maken? Dat gebeurt toch vaak genoeg? Paarden van 3-4 jaar die alle oefeningen al doen EN vaak achter elkaar. Bij het inrijden in de wedstrijdbak 10/20 keer achter elkaar een stop - rollback en huppetee nog een keertje. Dat is dan het inrijden, bij de training thuis zien we het niet eens. Iemand heeft mij wel eens verteld dat de stop en de spin te vergelijken zijn met de Z dressuur. Daar gaat het op dat niveau om heel andere leeftijden. Op die leeftijd, b.v. boven de 12 jaar, doen ze bij ons al vaak niet meer mee. Misschien de paarden van ruiters die hun verstand er bij houden, maar niet die paarden waar geld verdient moet worden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:08

Nou, van mij hebben ze ook een mailtje gekregen hoor. Heb hem niet gekopieerd, maar hij is te vergelijken met die van bijvoorbeeld vera.
Belachelijk, ongenuanceerde reactie Misselijk

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:49

ook ik heb een pittige reactie gestuurd.
zal mij benieuwen of we hier ooit wat van horen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 13:40

Carys, dat is dus precies wat ik bedoel en ik denk dat daardoor paarden te jong te zwaar belast worden. Het heeft dan denk ik toch te maken met de wedstrijdstructuur en misschien is het verstandig om daar verandering in te brengen? Om Z te mogen starten moet een paard 5 jaar zijn, dat is nog steeds heel erg jong, maar Z is nog niet eens zo vreselijk zwaar met een enkel changement en een appuyementje.

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:11

tuurlijk vind ik niet dat engelse sport alleen maar onnatuurlijke oefeningen doet. en ik zie een paard ook wel eens een galopwisseling maken maar niet zoals je zelf zegt lovely verfijnt als in de dresuur... dan zie ik ze in het wild toch eerder een roll back maken dan een piaff...
maar goed het grote punt is gewoon dat het niet uitmaakt welke dicipline je doet als je maar wel goed voorbereid (training warming up etc) en niet in het wilde weg gaat aanrommelen


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:35

Ik heb toch regelmatig paarden op de wasplaats zien piafferen hoor, en ook in de wei voor het hek als ze eruit wilden.

De oefeningen zelf zijn vaak niet het grootste probleem, het probleem is dat vaak jonge paarden in allerlei oefeningen worden geschupt, (gil nou niet dat het niet waar is, ik heb het vaak genoeg gezien) en als dat teveel wordt gedaan dan krijg je slijtage, ken trouwens weinig westernbokken die op oudere leeftijd nog op hun top lopen. De betere dressuurpaarden wel, zou dat toch iets te maken hebben met belasting op jonge leeftijd en dat er op de betere dressuurpaarden een goede correcte basis wordt gezet waar aan gewerkt blijft worden, terwijl ik bij western vaak zie dat de oefeningen eropgezet worden en dat de basis toch een stuk minder is?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:46

Steef schreef:
Ik heb toch regelmatig paarden op de wasplaats zien piafferen hoor, en ook in de wei voor het hek als ze eruit wilden.

De oefeningen zelf zijn vaak niet het grootste probleem, het probleem is dat vaak jonge paarden in allerlei oefeningen worden geschupt, (gil nou niet dat het niet waar is, ik heb het vaak genoeg gezien) en als dat teveel wordt gedaan dan krijg je slijtage, ken trouwens weinig westernbokken die op oudere leeftijd nog op hun top lopen. De betere dressuurpaarden wel, zou dat toch iets te maken hebben met belasting op jonge leeftijd en dat er op de betere dressuurpaarden een goede correcte basis wordt gezet waar aan gewerkt blijft worden, terwijl ik bij western vaak zie dat de oefeningen eropgezet worden en dat de basis toch een stuk minder is?



Hier ben ik het dus helemaal mee eens Pling
sterker nog,ik ben van mening (heb dit al zo vaak gezegt) dat teveel westernruiters alleen maar stops en spins zien en de rest vergeten,blijkbaar is western stoppen en spinnen voor velen en daardoor gaan ze te vroeg en vaak verkeerd hun paard belasten.
En eigenlijk ga ik nu iets zeggen wat tegen alles ingaat waar ik voor sta,maar het is gewoon zo,het niveau van western in nederland kan zich helemaal nog niet meten met de dressuur in ons kleine landje. Cool

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 15:23

goed en dus komen we idd op het punt dat een goede voorbereiding het halve werk is en dat dat niet zozeer te maken heeft met de dicipline want ik zie ook genoeg spring en dressuuruiters die zonder enige voorbereiding gelijk keiharde oefeningen gaan doen...
BIT had als antwoord moeten neerzetten dat niet alleen western schadelijk is maar alle diciplines als de paarden niet goed worden voorbereid.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 15:44

Blaze"]
[quote="Steef schreef:
Ik heb toch regelmatig paarden op de wasplaats zien piafferen hoor, en ook in de wei voor het hek als ze eruit wilden.

De oefeningen zelf zijn vaak niet het grootste probleem, het probleem is dat vaak jonge paarden in allerlei oefeningen worden geschupt, (gil nou niet dat het niet waar is, ik heb het vaak genoeg gezien) en als dat teveel wordt gedaan dan krijg je slijtage, ken trouwens weinig westernbokken die op oudere leeftijd nog op hun top lopen. De betere dressuurpaarden wel, zou dat toch iets te maken hebben met belasting op jonge leeftijd en dat er op de betere dressuurpaarden een goede correcte basis wordt gezet waar aan gewerkt blijft worden, terwijl ik bij western vaak zie dat de oefeningen eropgezet worden en dat de basis toch een stuk minder is?



Hier ben ik het dus helemaal mee eens Pling
sterker nog,ik ben van mening (heb dit al zo vaak gezegt) dat teveel westernruiters alleen maar stops en spins zien en de rest vergeten,blijkbaar is western stoppen en spinnen voor velen en daardoor gaan ze te vroeg en vaak verkeerd hun paard belasten.
En eigenlijk ga ik nu iets zeggen wat tegen alles ingaat waar ik voor sta,maar het is gewoon zo,het niveau van western in nederland kan zich helemaal nog niet meten met de dressuur in ons kleine landje. Cool
[/quote]

Allebei
Ik zit al langer bij dit topic mee te kijken alleen wist ik niet precies hoe ik het moest verwoorden. Maar dat is net als wat ik al had verwacht, alweer door anderen netjes gedaan.

Ik wil best geloven dat western een mooie en ontspannende (natuurlijke) manier van rijden is.
Helaas is het in werkelijkheid, hier in Nederland, zeker niet zo. Ik heb (te)veel paarden gezien die gelijk vanuit stal spins moesten maken.

En ook de manier waarop..volgens mij word er vaak vergeten dat er wel scherpe bitten in die monden hangen.
Verder ga ik niet ontkennen dat dit bij engels rijden niet zo is. Ook daar gebeurt het teveel, helaas.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 16:04

Na het lezen van de andere reacties bekruipt me het gevoel dat men het eens is met de antwoorden van Het Bit. Ik denk dat iedereen uit het oog verliest wat er daad werkelijk staat, dat is hetgene waar ik me kwaad over maak.
Er wordt niet gesproken over jonge paarden, niet over "te" veel belasten, geen vergelijking met andere disciplines. Alles wat jullie aan tekst schrijven klopt: Futurity, slechte basistraining, geen warming up, etc. (in elke discipline terug te vinden overigens) Knipoog
Maar dat is nu niet waar het om gaat, het gaat om een stukje ongenuanceerde tekst van een "kenner" en Dr. die beweert dat de westernsport slecht is. Dat kun je ook beweren dat harddraven slecht is, dressuur slecht is, en ga zo maar door. Totaal zinloze tekst dus.....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 16:21

Citaat:
dat het maar is wat je onder western verstaat. Maar meestal is er sprake van plotselinge, remmende stops en snelle wendingen om de achterhand en met name de draaiende belasting van de gewrichten.Voor zulke bewegingen is een paard dus eigenlijk niet gemaakt. Dit kan dus leiden tot blessures. Dan kan een fatale blessure zijn zoals een fractuur van het kroonbeen of een chronische zoals artrose, spat of overhoef. (Dr. Wim Back, Hoofdafdeling Gezondheidszorg Paard, Faculteit Utrecht.)



zie de woorden MEESTAL en dus EIGENLIJK
Hij houdt wel degelijk een slag om de arm.
Wanneer kunnen we nou eens accepteren dat we niet voor niets een slechte naam hebben. Er zijn mensen die duidelijk in the picture staan of hebben gestaan, die het systematisch voor ons verpesten.
Of willen we dat liever zo snel mogelijk vergeten en liever direkt beledigd zijn.
Na een wedstrijd ontstaat geheid weer een discussie over b.v. het inrijden in de losrijbak. Meer controle, diskwalificatie.... Voor niets zeker!!!!!
Protesteren jullie maar lekker bij de BIT. Goed voor onze reputatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 16:22

Vera, er wordt wel gesproken over het te veel belasten van de paarden en wel direct in hun gewrichten. De Dr. vindt kennelijk dat er bij de oefeningen teveel druk op de gewrichten komt te staan en ik durf deze meneer niet glashard tegen te spreken. Want even een vraagje, tijdens een spin, moet het spilbeen dan blijven staan en meedraaien, of moet het steeds opgetild worden en weer worden neergezet? Dit vraag ik omdat ik er verschillende verhalen over hoor. Zo ken ik ook ruiters die mij erop wezen dat het paard als het ware een kuiltje moet draaien in het zand. Er is dus geen enkele dressuuroefening die dat vraagt, vandaar dat ik er benieuwd naar ben.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:43

Dit soort stomme antwoorden en meningen zal de westernsport denk ik altijd blijven achtervolgen. Boos! Ze denken echt dat westernruiters lompe dingen met hun paard doen en er geen ene f*ck om geven wat er met het paard gebeurt.

Zouden wij dingen, waarvan ons paard na 1 jaar die oefeningen doen al naar de klote is, doen???? Verward *diepe zucht*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers