zwilwrat beschadigd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

zwilwrat beschadigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 20:17

Bij Jamaica stak er een stuk van haar zwilwrat (r.a.) uit, en zoals altijd, trek ik dat eraf. Het gaf gewoon normaal mee, hoefde echt niet met kracht te trekken ofzo. Normaal reageert ze hier dus ook niet op. Nu echter wel. Ze sloeg uit, en gelijk bloedde het behoorlijk. Dus met koud water afgespoten en de schade bekeken... Er zit een "mooi" rond soort van gaatje nu, geen rare randen, ook netjes schoon. Heb er simicur wondspray op gespoten.
Dit hoort toch niet te kunnen? Dat je het er zo af trekt? Ik hoefde echt geen moeite te doen.
In de gaten houden of niet?

BTW, ik heb daarna nog gelesd, en ze liep niet kreupel o.i.d.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 21:29

klinkt eng...
ik blijf er altijd van af,heb dit ook eens bij een oude verzorgpony gehad,en dat begon ook te bloeden.
dus ik vind dat best eng en blijf er bij mij pony ook vanaf.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:26

Waarom trek je de zwilwratten er altijd af dan??

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:41

Dom Frusty
Zwilwratten moet je er ook niet aftrekken!
Je eigen nagel scheur dan toch ook in?

Altijd met een scherp mesje paralel aan het been erafsnijden, sommige paarden hebben echter 'vervellende zwilwratten' daarbij kan je ze wel 'afpellen'.
Als je het zelf niet durft kan je het ook aan de hoefsmid vragen.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:25

Dat leek mij dus ook ja, dat je zwilwratten er niet af moet trekken! Maar waarom zou je ze der uberhaupt vanaf halen, waarom laten mensen die dingen niet lekker zitten?

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:54

Georgette,
wij hebben zelf 3 paarden waarbij die zwilwratten dus niet 'vervellen' maar enorm groeien. Als je die niet elke maand bijsnijdt zal het paard zichzelf er aan gaan strijken waardoor ze dus weer gaan inscheuren. Dat soort nare sneetjes kunnen ontstekingen veroorzaken.
Vandaar dat wij het gewoon bijhouden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:57

heb ooit eens een paard gezien met énorme zwilwratten, net klauwen van een haan. niet echt een zicht. maar je kan ze best regelmatig 'bijsnijden' .

vraagje: hoe komt het dat sommige paarden hun zwilwratten niet bijgroeien?

ik ken wel iemand die ze 'afschroeide'. zou ik persoonlijk niet doen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 22:38

ze vervelt dus inderdaad, en die losse velletjes/stukjes haal ik er af. Dit doe ik al jaren, en dit gebeurt me voor het eerst

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:41

Sjuimpje,
Bedankt dat je het me even hebt uitgelegd! Ik had er namelijk echt nog nooit eerder van gehoord dat die zwilwratten zo kunnen groeien.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:11

Sjuimpje schreef:
Dom Frusty
Altijd met een scherp mesje paralel aan het been erafsnijden, sommige paarden hebben echter 'vervellende zwilwratten' daarbij kan je ze wel 'afpellen'.
Als je het zelf niet durft kan je het ook aan de hoefsmid vragen.


mensen mag ik jullie 1 goede tip geven:
NOOIT met een mesje eraf snijden!!!!!
om deze zwilwratten te verwijderen INSMEREN iedere dag met HOEVENVET!!!!!!!!!
het valt er dan vanzelf af......!
en dit is geen flauwekul.....probeer het maar eens.

op deze manier heeft het paard nergens last van en jullie hoeven niet lopen te snijden aan jullie paarden.

ik doe het nl ook invetten, helpt altijd, en is wel zo veilig!!!

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:03

Van snijden heeft ook niemand last!! Is idd. de makkelijkste en snelste oplossing.

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:26

inplaats van hoevenvet kan je ook goed uierzalf gebruiken...en dan rustig er afpellen... ook nu dus niet trekken

wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen..

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:00

Die van Duvel groeien ook vrij ver door. Ik leen tegenwoordig een tang van de hoefsmid. In het begin deed hij voor hoe het moest en nu wil hij het niet meer doen, hij zegt dat ik dat best wel zelf kan...
Met vaseline of uierzalf doen sommigen ook, bij ons op stal, alleen ik vind dat knippen eigenlijk net zo makkelijk. En Duvel interesseert het niet dat ik het doe, want het doet hem geen zeer.

On topic: Jip (ook een haflinger) krijgt nooit van die grote zwilwratten, daar doe ik dus eigenlijk nooit wat aan. Maar pas zag ik dat er bij zijn achterbenen hele dunnen zwilwratten zaten, met een klein korstje ernaast. Ik denk dat hij er zelf aan heeft lopen bijten (hij had toen ook mok + een mijtinfectie aan zijn achterbenen en ik heb hem vaker zien krabben en bijten aan dat been). Ik heb het schoon gemaakt en er wondspray opgespoten. Verder heb ik daar niks aan gedaan, wel de mok + infectie behandeld.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:21

Hmm, bij Jessie komen er soms stukjes zwilwrat mee als ik er met de borstel tegenkom als ik haar benen borstel. Ik ga er zelf verder niet aan prullen, maar 't is nog nooit beginnen bloeden als het er zo opeens mee afkwam.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 12:22

ik doe er niets aan, er vallen vanzelf stukjes af. als ze erg lang worden kun je het eventueel aan je hoefsmid vragen. trouwens, een van de twee heeft aan zijn achterbenen eigenlijk helemaal geen zwilwratten!! na lang zoeken kwam ik twee platte 'eeltplekjes' van nog geen halve centimeter tegen. Hij is kennelijk al wat verder in de evolutie dan de meesten, haha

There is no reality, only perception.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faya_barock, GoogleAdsense, hokke, Patriesje, rocky_1995 en 70 bezoekers