Ik weet het even niet meer...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 18:46

De eigenaren van Muzefee houden haar voor mij vast tot komend voorjaar zodat ik haar kan kopen. Ze heeft echter wel die beenblessure die af en toe opspeelt. Er is wel mee te rijden, maar ik ben bang dat ze er juist met fanatiek wedstrijdrijden veel last van krijgt.

Er is me nu in Groningen een stal aangeboden voor weinig geld met weidegang en een buitenbak. Ik zit er hard over te denken om een jong paard zonder papieren te kopen voor zo'n 3000,=. Daar betaal ik minder aan stallingskosten (incl. voer en zaagsel) dan dat ik aan benzinekosten kwijt ben.

Ik kan echter ook weer bij een stal in Groningen aankloppen waar ik al eerder gereden heb en waar ik jonge paarden kan beleren en uitbrengen op wedstrijden. Het rijden was echter altijd na de lessen, dus pas om een uur of half tien, tien uur. Ik was steeds ontzettend laat thuis.

Ook heb ik er aan zitten denken het veulen van een boer uit de buurt te kopen, maar dat zou sowieso voor "erbij" zijn omdat daar de komende tijd nog niet op gereden kan worden.

Of blijf ik gewoon doorgaan zoals het nu gaat met de benzinekosten (400,= in de maand).
Ik mag Muzefee niet op ijzers zetten (ook niet van mijn eigen geld) dus eigenlijk kunnen springwedstrijden alleen in de winter en zelfs dressuurwedstrijden kunnen moeilijk gaan als het gras nat is. De wedstrijden zijn toch meestal op gras. Ik mag echter wel de jeep en de trailer gebruiken, maar we willen sowieso een auto kopen die voor een anderhalfpaardstrailer kan...

Een jong paard? Toch Muzefee kopen? Gewoon een tijd op Muuz doorrijden en dan later wel eens zien? Naar die handelsstal gaan?
Ik weet het echt even niet meer...
Robert vind het okee als we een jong paard kopen, mits deze niet te duur in aanschaf is.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 18:52

ik zou muzefee kopen, je maatje door dik en dun of niet? gaan ervoor..
zou ik doen maarja

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 18:52

Moeilijk. Wees in ieder geval blij dat je uit zo'n aanbod kunt kiezen. Dat met die handelsstal lijkt me wel heel leuk, alleen als het dan goed gaat op wedstrijden en je raakt gehecht aan het paardje, gaat ie weer weg. Muzefee kopen vind ik wel een risisco. Stel dat die blessure erger wordt, dan heb je een torenhoge rekening van de dierenarts. Op een jong paard kun je niet direct rijden, maar als ie oud genoeg is, kun je hem wel zelf beleren. Ik zou een jong paard kopen en opfokken en dan op die handelsstal gaan rijden tot je veulen dan oud genoeg is. Suc6 met je keuze! Tong uitsteken

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 18:55

Kun je bij die handelsstal niet goedkoop een paardje stallen? dat je dat voor hun er zeg maar bij doet en zelf eentje voor je eigen overhoudt? Maar ja, het is inderdaad wel erg laat altijd.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 18:56

Bij mijn twijfelgeval over de aanschaf van een paardje hielp de tip van Nimber. Hoe zou het voelen als ze Muzefee toch niet aan je wilden verkopen, of zelfs weg zouden gaan met het paard (emigreren ofzo). Voelt dat verschrikkelijk of toch ook wel een beetje als een opluchting.
De andere twee opties, probeer na te gaan waar je uiteindelijk gelukkig van wordt en bedenk dat je helemaal niet op stel en sprong hoef te beslissen. Doe wat goed voelt.
Succes!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 19:10

Manon: Met een jong paard bedoel ik eigenlijk een 2 1/2 jarige of een 3-jarige mee, waar ik meteen met wat basisdingetjes kan beginnen.

Het zou heel raar zijn als ik Muzefee niet meer zou hebben en ik zou haar ook heel erg missen. Ik denk ook dat ik heel erg jaloers zou zijn op degene die haar zou kopen.
Maar ja, zoals ik al zei, heb ik al eerder bij die handelsstal gereden en daar worden de paarden ook na een tijdje weer verkocht. Dat is in het begin een paar keer slikken, maar na een tijdje went het.
Ik zou ook later als we een huis met weiland erbij hebben graag jonge paarden beleren, uitbrengen op wedstrijden en daarna weer verkopen. Ik ben zelf nooit zo bang voor verandering, ook al betekent het soms dat ik iemand (mens of dier) heel erg ga missen.
Dat zal ook wel te maken hebben met de vele keren dat ik in mijn leven verhuisd ben en ik altijd weer nieuwe vriendjes en vriendinnetjes moest maken.

Bij die handelsstal mocht ik inderdaad na verloop van tijd een eigen paard stallen waarbij ik alleen de voerprijs en stro moest betalen. Maar ja, elke avond om 12 uur thuis is ook nogal wat...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:22

Als ik in jou schoenen stond, ging ik voor Muzefee. Als ze van jou is kun je er wel ijzers onder zetten, mogelijk kun je daar die been blessure mee afvangen? Bovendien is er meer in de wereld dan wedstrijden, waarbij het ene het andere niet uitsluit.
Auto's voor trailers daar heb ik mijn visie op: Terreinauto van het kaliber GROOT, zie mijn plaatje, of zet er een grote bus voor. Al het andere is bullshit, er is geen enkele "gewone" auto waar een trailer met paard veilig achter kan. Dat het meestal wel goed gaat is niet hetzelfde als veilig. Of koo een vrachtwagen, een echte voor C-rijbewijs, dat is gewoon het allerfijnste wat er bestaat, ik spreek uit ervaring.


P.S. mijn vrachtwagen is NIET te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:38

Wat je ook gaat doen, je moet goed naar de toekomst blijven kijken. Nu studeer je nog en is het moeilijk om financiele middelen vrij te maken maar wanneer je straks een baan hebt ziet het er allemaal heel anders uit [tante Jippie spreekt hier uit ervaring Haha! ]

Zet je nu niet te vast met de keuzes die je maakt. Benut deze tijd juist om veel ervaring op te doen en allerlei verschillende paarden te rijden. Wanneer je straks voor een eigen paard kiest heb je daar alleen maar profijt van.

En nog eventjes over Muzefee. Daar twijfel je zelf al heel erg lang over. Jij wil zelf heel erg graag wedstrijden gaan rijden maar je weet ook dat haar blessure op speelt zo nu en dan. Ik vraag me dan af of Muze wel het geschikte paard voor jou is. Het zou toch vreselijk zijn wanneer straks blijkt dat ze het werk dat je graag met haar wilt gaan doen eigenlijk niet aan kan, en zo te lezen is die kans best groot.

In ieder geval veel succes met je keuze!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:25

als ik het zo hoor, heb ik het idee dat je er zelf eigenlijk al een beetje uit bent...

Ik weet wel dat er niets is dat boven een eigen paard gaat. En of dat Muzefee zal zijn of een ander paard.... Je zegt zelf al dat je wel gewend bent aan veranderingen, ook al zul je mensen/dieren wel missen...

Uiteindelijk zul je de beslissing zelf moeten nemen Kitty, daar kan niemand je bij helpen, maar ik kan je uit ervaring wel vertellen, dat een eigen paard goud waard is!!!

Succes met piekeren!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:39

ik bgrijp dat dit erg moeilijk is. ik kan ook niet voor je kiezen. alleen zou ik ondanks dat ik weet dat je gekk bent van muz haar toch niet kopen. ook al zou je er goede ijzers onder kunnen laten zetten de oorzaak is niet weg te nemen en je weet nooit of dat erger word. straks kom je voor torenhoge rekeningen te staan. dan kun je net zo goed zo blijven doorgaan. of inderdaad een jong paard kopen
ik kan je in je beslissing niet helpen,maar ik zou geen paard kopen wat nu al blessures heeft. succes!!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:50

Hoi Kitty

Aangezien jullie over een blessure spreken, veronderstel ik dat het niks erfelijks is. Onlangs dacht je er toch over om met Muzefee te gaan fokken ? Als je haar koopt en ze blijkt na een tijdje niet meer geschikt om mee te rijden dan kan je nog altijd op haar "kindjes" rijden. Dus, nu nog vlug laten dekken dan ... Knipoog
Ondertussen kan je je nog met andere paardjes amuseren (hengstje Haha! of in handelsstal ...)

groetjes

Teigetje alias Balte

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:19

Ik begrijp dat je graag wedstrijden wilt rijden, en ik denk niet dat dit goed gaat wanneer die blessure weer opspeelt?
Je kunt het wedstrijden rijden ook niet 'uitproberen' omdat ze niet op ijzers mag, las ik. Dus weet je niet of het goed zal gaan Frusty .
Mocht je een paard kopen, koop er dan geen medisch probleem bij. Als dit met Muzefee wel het geval is, kun je er beter vanaf zien.
Heel veel sterkte, ik kan me voorstellen hoe moeilijk dit is...