Hoe brand veilig is jullie stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Hoe brand veilig is jullie stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 13:54

Ik heb af gelopen nacht namelijk een nachtmerrie gehad dat de stal zou afbranden.

Bij ons kunnen ze wel het weiland in, maar dan moet je hopen dat ze door de paniek niet de andere kant op gaan. , want dan komen ze op de weg.

Hoe is dat bij jullie, kunnen ze gelijk in een wei of iets dergelijks, of heb je dan de kans dat ze op de weg terecht komen en dan dan nog met alle ellende?

Ik ken namelijk verschillende stallen, waarbij de paarden geen kant op kunnen als er brand is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:57

Mijn stal is van hout, dus dat is niet echt brandveilig...
Stal staat achter huis, dus van een sigarettenpeukje uit een auto raakt ie hoogstwaarschijnlijk niet in de vlam

In mijn stal mag men niet roken.
Mocht er wel vuur uitbreken bij de uitgang, dan mollen we geoon de rest van de schuur, maken we met de koevoet wel een nieuwe uitgang. Schuur mag bij brand toch als verloren worden beschouwd, dan gaan de paarden dus boven alles.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 14:03

Onze stallen staan altijd open, loopstallen. Dus als het zou branden dan kunnen ze naar buiten. Als ze uit hun paddock breken zijn ze nog in de tuin. De stal zelf is van steen, zitten aan een huisje vast en ja er zit wat hout aan. Zoals deuren, -stijlen en de balken waar de dakpannen opliggen.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 15:55

Een stal is natuurlijk eigenlijk nooit echt brandveilig. Meestal ligt er stro en hooi opgeslagen en dat is natuurlijk zeer brandgevaarlijk. Elke zomer als ik vers spul binnenkrijg ben ik als de dood voor broei.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:13

bij ons staan de stallen achter het huis het zijn buitenboxen en vanuit daar kunnen ze naar alle weides en naar de rijbak overal waar ze maar heen willen. verder hebben we een blus apparaat daar. 3 boxen zijn van steen en die andere van hout allemaal dus dat is weer minder. maar laten we hopen dat we der nooit mee in aanraking komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:01

bij ons op stal is het ook allesbehalve brandveilig. Mocht er iets gebeuren kunnen ze altijd het land op. Onze stal staat zo'n beetje middenin het land, er komt nooit iemand, behalve wij. Bovendien hebben we daar nooit vuur, sigaretten e.d.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:46

Je hoort sowieso niet met sigaretten in de buurt van een stal te komen, maar de meeste brand ontstaat niet door een sigarettepeuk, maar door slecht onderhoud van de elektrische installatie. Door het vele stof/spinrag wat in een stal op de leidingen gaat zitten kan een stroombrug ontstaan, hierdoor kan een vonk overspringen en dus brand ontstaan. Droog stof/spinrag is zeer brandgevaarlijk en moet zeer regelmatig verwijderd worden.

Verder moet de installatie natuurlijk volgens de geldende veiligheidseisen zijn aangelegd.

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:49

bij ons is dus al een keer brand geweest!! omdat er optijd mensen bij waren konden die worden gered!!
de halve stal wel afgebrand, was toen niet erg brandveilig, grote stroopslag erachter, en daar is het ook ontstaan. Nu zijn er wat dingen veranderd,geen moeilijke boxdeuren die slecht op willen en de halsters moeten bij de deur hangen, extra hek in de buitenbak, dichter bij de stal. Er staan wel 15 paarden in de winter!! ander stal met 40 paarden is ook op die manier wat veiliger gemaakt gelukkig!!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:51

Er wordt ook afgeraden om grote hoeveelheden stro/hooi in/dichtbij de stallen op te slaan. Er moet voldoende afstand zijn zodat bij broei niet direkt de stallen in de fik gaan.

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:54

ja maar dit stond er ook echt 3 dgn als nood-oplossing, zou de volgende dag weggaan en het was aangestoken, dader wel gepakt gelukkig!!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 21:09

joli schreef:
en het was aangestoken, dader wel gepakt gelukkig!!

Ja daar helpt geen beveiliging tegen natuurlijk. Of een hele gemene hond }>

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 21:10

die was er ook wel, alleen op dat moment in de verkeerde stal, en zo'n brand aansteken kan volgens mij zo ff.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:56

Sugarmiss, een deugdelijk aangelegde elektrische installatie kan geen brand veroorzaken, NOOIT!! In principe in brand door elektriciteit broodje aap, je moet wel hele rare dingen gaan doen met elektriciteit alvorens het echt brandgevaarlijk wordt, ik heb al heel wat rare dingen gezien, maar nog nooit dat de boel daardoor affikt. Het is mijn vak en dagelijkse bezigheid, wij bouwen installaties op plaatsen die al in de fik vliegen als je ernaar kijkt.
Heb ook niet de ilusie dat paarden een brandende stal uitvluchten, in tegendeel, de stal is vertrouwd, dus daar moet je zijn bij gevaar. Als de boel in de fik staat en je bent er niet bij, dan kost je dat je paarden, er zijn er je al velen voorgegaan, en de jouwe zullen ook niet de laatsten zijn die hierdoor het leven laten.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 01:33

Bij ons is het vrij brandveilig.
De stalbaas is als de dood voor brand en is dus erg oplettend met alles.
We hebben er enkele honden lopen die gelijk aanslaan als er iets niet klopt(de hond van stal en van de op het erf gelegen buren)
Alles is keurig aangesloten en het hooi en stro ligt in een andere opslag tegenover de stallen.(er mag niet in de nabijheid van dit of de stallen gerookt worden)
Het huis is vlakbij met direct zich op de stallen en de stallen hebben aan beide zijdes uitgangen.
Als de paarden losgelaten worden is er niet veel aan de hand,het is een stil en rustig natuurgebied met geen direct gevaar voor de paarden.

Heb dit op andere stallen wel anders ervaren en aangezien ik ook zeer bang ben van brand,ben ik hier heel blij mee.

Groetjes Smousje.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 02:54

Ik denk dat een stal nooit echt brandveilig zal zijn. Hetzij door een houten constructie of door hooi/stro opslag.
Wij hebben wel een brandblusser op stal, al begin je daar bij een flinke brand ook weinig mee. De paarden kunnen in principe niet zomaar het erf af. Bij brand zullen ze de wei in kunnen, tenzij ze in hun box staan natuurlijk...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 04:31

Volledig brandveilig is het niet, maar er hangen wel overal brandblussers, de paarden kunnen het land in, al raken ze op de weg is dit een hele rustige weg. Het hooi en stro is niet in de stallen opgeslagen maar in een aparte loods.