veulen halster om doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-01 18:36

Dit is dus een groot probleem bij mij.
Boesje laat het gewoon niet toe, en hoe ik het precies moet aanpakken weet ik ook niet, dus heb ik jullie hulp nodig!!!!

Ze laat zich overal aaien met het halster, dus ik kan het halster gewoon over haar lichaam halen en ze blijft staan...

Ze doet haar neusje wel een beetje in het neusgat (of hoe dat ook heet), maar zodra ik het om wil doen springt ze weg.
Ik heb het nu 2x omgehad (weet niet of de eigenaar het al om heeft gehad), wel beetje weinig want ze is al weer 2 weken.

Maar hoe heb ik het die 2x omgedaan??:
In de stal, maar dan echt met tegen stribbelen. Dus ze vliegt achteruit en ik gewoon doorgegaan met vastmaken, en rustig praten, als het eenmaal zit is ze wel weer rustig. Maar dit lijkt me dus echt niet de goede manier....

Hoe moet het wel!? Nog meer geduld hebben???

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 18:41

Meer friemelen en prutsen met het neusje door het halster. Leg bijvoorbeeld iets lekkers op je hand waarover het halster ligt dat zodra je veulen het lekkers pakt en dus haar neus door het halster doet kun jij proberen het vast te maken.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 18:50

Tja dat is natuurlijk geen simpel werk dat je op 1 2 3 eventjes doet. Wij doen het meestal zo. We zetten moeder en veulen op stal. Probeer moeder en veulen in een hoek te drijven en ondertussen geven wij de moeder wat te eten. Zorg er wel voor dat je met 2 personen bent. De ene houdt het veulen zo vast met de ene arm achter z'n kont en met de andere onder z'n hals. Het veulen goed laten snuffelen en kijken naar het halster. Als ie dan zover is dat hij zijn neus in het halster steekt kan de persoon die hem vast heeft zachtjes met de arm achter z'n kont het veulen wat vooruit duwen zodat hij eigenlijk in het halster "valt". Bij ons is dat toch al met 2 veulens gelukt. Veel succes!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-01 18:53

Ze doet haar neusje er best ver door, zolang ik niet beweeg, maar zodra ik dus beweeg racet ze weg (dit doet ze alleen als ik met het halster bezig ben hoor, als ik haar gewoon aai blijft ze altijd staan enzo). Maar zal eens proberen met een snoepje, mag ze gewoon een snoepje voor volwassen paarden?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 18:59

Ik denk dat je best wat losse suiker op je hand doet. Kan ze haar lippen wat aflikken en is zo wat afgeleid zodat jij meer tijd hebt om het halster te proberen aan te doen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 19:28

Wij doen het ook met zijn tweeen en op stal. Mijn pa houd Isolda vast en zet haar zo neer dat er een smal gangetje tussen haar en de muur komt, waar Udinde in staat. Ze kan dan dus geen kant meer op. Heel zachtjes praten en aanraken. En dan is het een kwestie van snel en handig het halster om haar hoofdje zien te krijgen.
En als ze het om heeft strijk ik haar nog even wat over haar maantjes, dat vind ze wel lekker.
Je hoeft het niet te proberen als je veulen veel plaats heeft om weg te rennen of tegen te stribbelen. Het is nog heel jong, maar waarschijnlijk al sterker als jij. Een veulen wil liever niets om zijn hoofdje. Dat hoofdje is zacht en gevoelig met een dun velletje. ze vinden het gewoon eerst niet leuk om daar een hard en stug halster om te hebben. Heel logisch. Gewoon veel proberen en slim zijn. En klem zetten is bij ons de manier!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-01 19:47

Oke, bedankt voor jullie tips!!!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 19:54

je kan haar met zn 2en vast houwe, maar je kan ook die flap achter de oren om doen (ipv de haak onder haar keel) Dan is het minder eng Schijnheilig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 22:20

Ik heb al veel goeds gehoord van de 'therapie' om paarden die ergens bang van zijn de handeling te assosiëren met iets lekkers/leuks. Als je paard bang is waneer de ruiter opstapt, kan je hem door iemand wat eten laten geven terwijl je opstapt. Hij assosiëert opstappen dan met iets lekkers, waardoor hij niet meer dnekt aan zijn angst (die hij misschien assosiëerde met pijn?).

Misschien is dat ook wel goed voor je veulentje, natuurlijk moet je het later wel afbouwen, hé (anders kost het je nogal aan koekjes Knipoog en wordt hij misschien wat verwend)
veel succes,
Femke

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 03:04

hmmmzz..als ik dit zo lees heb ik wel een heel erg gemakkelijk veulentje. Het is een fjordenhengstje is nu bijna drie weken. Ik was de eerste die vlak na zijn geboorte bij hem kwam en hij kende me dus ook meteen. Hij is in de wei geboren en de eerste dag kwam hij er direct aan als ik kwam, de tweede namik het halster mee en ging ik bij hem op de grond zitten (moeder + veulen bleven liggen) ik heb hem zo even met het halster geaaid enzo. De derde dag heb ik toen ik naast hem stond gewoon het halster voor zijn neus gehouden en hem er van achter met lichter druk op de billen ingeduwd. geen enkel probleem, geen sprongtje op niets!
Alles gaat heel goed en zonder dwang, hij geeft voetjes en laat ze met een borsteltje uit borstelen, hij vind het heerlijk om geborsteld te worden en krijgt geen genoeg van in de wei achter me aan lopen. Hij is al gewoon heel lief en hij vind bijna alles best, ik hoop dat dat eerst nog zo blijft!
eva

_PCD_MARLON_
Berichten: 55
Geregistreerd: 23-03-06

Re: veulen halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:44

je moet met zn 2e zijn, 1 om de nek en da andere bij de kont en danin een hoek zette dat ie net wegkan en dan omdoen

Anoniem

Re: veulen halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:45

Oud topic --> Slotje.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:15

Wij doen het hetzelfde als Dorien het doet.
Met zijn 3en.
Een houdt merrie vast, en laat de merrie lekker snoepen.
Andere 2 het veulen.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Re: veulen halster om doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:47

Maya schreef:
Oud topic --> Slotje.