opwarming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 17:42

het losrijden van je paard is het begin van alle prestaties, maar... welke oefeningen doen jullie concreet? Welke oefening bij het losrijden MOET je eerst gedaan hebben voor je 'eraan begint' ? (een soort ritueel ? Verward )
Wat vinden jullie het belangrijkste bij het losrijden? Overgangen? Wendingen? Beide?
Graag jullie losrijd-rituelen Knipoog

Femke


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 17:46

Ik ga altijd eerst 5 tot 10 minuten stappen en ik rijd dat veel figuren, ook aan een los teugeltje. Daarna ga ik aandraven en voltes rijden, een keertje afwenden. Als ie lekker los is een galopje, en daarna begin ik echt met het wat intesievere gedeelte. Tenminste, ik vind het behoorlijk zwaar. Oja, tussendoor ga ik ook veel van hand veranderen.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 17:52

Die mevrouw op de steenweg stapte de eerste tien minuten aan een goed tempo figuren...
Ook kleine voltes.

Groetjes

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 18:10

en tempowisslingen, zodat ie goed aan het been komt?

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 20:19

Eerst voldoende lang losstappen zodat alles goed doorbloedt raakt. (ook na het rijden voldoende lang uitstappen). Dan ontspannen drafwerk, vooral grote voltes in het begin en tempowisselingen. Niet plots wegjagen maar mooi in de takt laten terugkomen en wegswingen. Dan galopwerk, ook voltes rijden en schakelen in de galop. Is makkelijker op de volte omdat rechtdoor galopperen voor een paard moeilijker is dan op de cirkel. Dan weer wat stapwerk met veel buigingen in kleine voltes en wat wijken. Dan het "serieuzere" werk. Overgangen, doorzitten, verruimingen, zijgangen, ...
Dat is hoe ik mijn training opbouw, al durf ik wel vrij vlug gaan doorzitten omdat mijn paardjes compact zijn en anders hun achterhand niet voldoende gebruiken.

groetjes

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 21:27

Hoe je warming up in elkaar steekt is geheel afhankelijk van het africhtingsniveau van je paard of pony. Daarom is het een beetje moeilijk om hier iets algemeens over te zeggen.
Wat ik wel altijd doe is dat ik mijn paard zeker 5 minuutjes losstap en daarna aandraaf in een heel truttig tempo en hem daarbij lang laat, langzaam voer ik het tempo op en pak ik hem ook meer op. Uitstappen doe ik altijd minstens 15 minuutjes.


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 09:33

Zeker 10 minuten losstappen aan een lange teugel daarbij grote voltes rijden. Daarna pak ik de teugels op en blijf op de volte voor stelling en buiging. Aangezien Barbs stap nogal slecht is stap ik vaak zeker 20 minuten voor ik ga draven. En als hij dan goed los is galloperen en wijken etc.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 10:01

10 minuten aan de lange teugel losstappen, over de hoefslag, beide handen, zodat hij de soms doodenge Verward bak weer goed gezien heeft.
Dan teugels op maat, l/d/r, even stappen, dan draven, veel buigen, links en rechts om hem goed op 2 teugels te krijgen, tempowisselingen. Dan galopperen, links/rechts buigen, tempowisselingen, dit alles nog steeds l/d/r. Klein stukje draven, dan stappen, lange teugel, paar minuten, dan oppakken voor het 'echte' werk. Lachen

Navragen is beter dan afvragen.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 18:47

Verschilt per niveau waarschijnlijk minder dan je denkt, wat je in het losrijden doet is toch meest basis.
In grote lijnen doe ik hetzelfde als Laura (Jasmijn) - l/r/d, tempowisselingen, stelling wisselen, wat wijken, wat schoudervoor, achtjes rijden - dit alles in draf - in galop l/r/d wat voltes en tempowisselingen, stellingwisselingen.....ik heb zeker een vast programma inmiddels maar heb dat lang niet altijd gehad! Terwijl het toch één van de belangrijkste dingen is.

Als ze wat stijf is bouw ik soms wel 'echte' oefeningen in, die dan dienen als middel en niet als doel (de uitvoering wijkt wat af van die in de proef)
met lijntjes als bijvoorbeeld: F-B schouderbinnenwaarts B-H korte diagonaal H kleine volte korte zijde bij C schoudervoor M-B schouderbinnenwaarts B-K korte diagonaal K kleine volte etc.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 20:25

Maar die oefeningen allemaal nog bij het losrijden?

avalon lover

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 20:29

hoi,

Als ik rij zorg ik er eerst voor dat hij goed aan het been is... Dus ik doe veel overgangen en veel wendingen (vooral voltes).

XXX

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:28

Citaat:
Op 2001-07-25 21:25, schreef visje:
Maar die oefeningen allemaal nog bij het losrijden?


Jep, met dat lijntje begin ik dan gewoon als ik haar op wat voltes heb losgedraafd.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 11:42

Hoi, ik versta dus onder het losrijden het eerste halfuur waarin ik hem in de lage lijn rijd. Eerst 10 minuten stappen, ook veel kleine voltetjes.
Daarna aandraven en veel tempowisselingen, slangevoltes en SB, alles in de lage lijn.
In galop ook weer voltes, stuk contragalop, tempowisselingen.
Dan ga ik 5 minuten stappen en stel ik hem hoger in. Nu ga ik appuyeren, travers, weer SB maar nu in de hoge lijn.
Ik rijd nog wat keertwendingen, eenvoudige wissels en daarna lekker uitstappen.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:38

Wat mij het beste lijkt is 5 min aan een lange teugel stappen over de hoefslag. Dan de teugels aannemen en veel figuren in stap doen, veel slangenvoltes en dmv een S van hand veranderen om je paard soepel te maken en dat dan 5 min. Daarna aandraven en veel figuren en overgangen rijden, ook weer de slangenvoltes enzo. Natuurlijk ook vaak van hand veranderen. En ook stukjes galop(voltes enz). En dan lekker beginnen met allerlei moeilijkere oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts en al die andere oefeningen. Pas gaan doorzitten, achterwaarts en galop als je paard goed los is in z'n rug enzo. Dit is meestal na een kwartier echt rijden ofzo.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 16:50

Waarvoor staat SB ? Verward

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:57

SB=Schouderbinnenwaarts.
Als ik de teugels op maat maak blijf ik even op de hoefslag stappen, maar ga al vrij snel draven, want de stap van die van mij is niet zo sterk, dus moet niet te veel 'rommelen' in de stap.

Navragen is beter dan afvragen.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:59

SB = Schouderbinnenwaarts.

Ik stap eerst een dikke tien minuten linksom-rechtsom met veel voltes, beetje naar links instellen, beetje naar rechts instellen zodat ze soepel en los wordt (schoudervoor of alleen hoofd en hals inbuigen). Een paar pasjes wijken voor de kuit, slangenvoltes, etcetera.

Daarna draaf ik aan waarbij ik dezelfde oefeningen doe als in de stap. Hierbij maak ik wel af en toe weer overgangen naar de stap of verzamel ik haar een heel klein stukje of versnellen we juist wat.

Daarna doe ik een paar simpele oefeningen in galop. Wat voltes, beetje tempo versnellen en terug, beetje verzamelen en weer voorwaarts. Gewoon lekker aan het been krijgen.

Hierna ga ik echt aan het werk.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:40

Natuurlijk beginnen met aan de lange teugel te stappen; ik doe het altijd aan beide kanten.
Daarna in draf, eerst goed tempo maken zodat de spieren goed warm gelopen worden. Daarna in een rustiger tempo en veel overgangen, wendingen, slangevoltes, wijken, contrastelling ... Als het paard goed over de rug loopt en netjes soepel de ruiterhand volgt galopwerk, ook overgangen, wendingen, contrastelling. Daarna doe ik meestal wat oefeningen die in de proeven voorkomen, maar nooit in de volgorde als ze in de proeven voorkomen. Daarna lekker uitstappen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers