Ontslagen worden zonder fout gemaakt te hebben?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Ontslagen worden zonder fout gemaakt te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:16

Fijn is dat. Jullie weten mijn geschiedenis; wat er de laatste tijd heeft gespeeld met mij. Door dit alles ben ik 3 maart door de huisarts overspannen verklaart en thuis gezet. Ik moest leuke dingen doen en vooral positieve energie opzoeken.

Zoals jullie weten ben ik opgeroepen voor een TV-programma. Ik werd zelfs door een 'hogere' collega 'aangemoedigd' om mee te doen, want dit was zeker leuk om te doen. Ik stond volledig in m'n recht. Geen fout gemaakt, zo beaamd door 't werk.

Nu het leuke ik word ontslagen!!!!!!! Boos! Omdat er scheve gezichten zijn. Ik mag blijkbaar van collega's geen leuke gave dag hebben, ik heb hun vertrouwen geschaad en een onwerkbare explosieve situatie gecreƫerd voor als ik terugkwam op de werkvloer. Ik heb zelf van collega's alleen maar leuke reacties mogen ontvangen en niks negatiefs.

Ik heb m'n werk altijd met 200% inzet gedaan. Dit werd beaamd, maar de scheve gezichten waren er en ik mocht geen gesprek met directe collega's aangaan om de situatie recht te zetten. Fijn is dat!!! Boos! Dus er is lekker rondgepraat zonder mijn input.

De mail is al het bedrijf rondgestuurd dat ik niet meer terug zal komen. Ik ben al geschrokken gebeld door collega's die het onterecht vonden.

Ik voel me zo klote! Dit is echt onterecht. Ik heb niks in conclaaf met de regels gedaan, dit werd beaamd door het werk, maar alsnog moet ik weg. Boos! Leuk ontslagen worden zonder fout geweest te zijn, NOT! Ik wil helemaal niet weg. Ik zat daar super op m'n plek. En nu word ik onterecht gedwongen Boos!

Alsof het allemaal nog erger kon.... dit gaat een staartje krijgen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:19

Kom op meid. Dit kunnen ze toch niet zomaar doen? Wat voor contract had je? Lijnrecht er tegenin gaan. Je collega's staan achter je. Ga bv eens een gesprek aan met je baas.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:20

Volgens mij mag je zelfs op vacantie als je ziek bent! Dus ik zou het bedrijf heel snel gaan aanklagen, liefst schriftelijk een aangetekend. Kan je in iedergeval vechten voor een ontslag premie. Vraag het rechtsbureau maar voor hulp want dit kunnen ze niet maken.

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:22

Ik moet je eerlijk bekennen Mayo dat als ik de mens een beetje ken ik het wel kan begrijpen dat men zo primair reageert. Let wel: er zijn collega's nu die in principe jowu werkzaamheden moeten overnemen en je vervolgens doodleuk op televisie zien.
Nogmaals dit is niet mijn persoonlijke mening maar ik probeer in de huid van je collega's te kruipen.

Heb ik nog 1 vraag, was je officieel ziek? Zo ja, zou ik formeel bezwaar aantekenen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:24

Wat voor contract heb je? Hoelang was je al in dienst?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:25

Dat gesprek met de baas heb ik vanmorgen gehad. Het besluit is genomen en willen ze onder geen beding terugdraaien. Ze hebben een voorstel gedaan voor ontslag waar ik niet mee akkoord ging. Ik had/heb een vast dienstverband. Ik ga er zeker wat mee doen, dit gaat niet zomaar.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:26

Ik ben 2 jaar in dienst en ben officieel ziekgemeld. Ik liep ook bij de arbodienst.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:28

Jemig Scheve mond
Wat een rotstreek zeg!
Getuigt van weinig inzicht in mensen die even niet zo lekker in hun vel zitten en het juist nodig hebben om even leuke dingen te doen om zich weer beter te gaan voelen
Sterkte, dit kon je nou net niet gebruiken...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:28

Er is ook achter mijn rug om verkeerde info verspreid. Dat het Tv programma tot mei zou duren en ik dan halverwege mei wel terug zou komen op 't werk. Degene die dat gezegd heeft word bedankt, want er klopt niks van en heeft de situatie onnodig erger gemaakt.

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:29

Mocht men ontslag aanvragen bij de kantonrechter betwijfel ik of de rechter hiermee akkoord zal gaan. Mocht dat wel het geval zijn zal er waarschijnlijk de zgn "Kantonrechtersformule" worden toegepast. Gezien het aantal dienstjaren zal het wel je maandsalaris x 1,5 zijn of iets in die geest.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:29

Wat is dat voor iets achterlijks. Dus ze kunnen je zomaar ontslaan zonder dat je iets fouts hebt gedaan.
Een oud collega van mij was ook overspannen en is door de huisarts zelfs aangemoedigd om leuke dingen te gaan doen.
Het moet niet gekker worden!!!
Iig veel sterkte en succes

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:29

Cody, dit kon ik idd niet gebruiken, ik had een stijgende lijn voor mezelf, maar daar is niks meer van over... Verdrietig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:31

Heb je een rechtbijstandverzekering of ben je lid van een bond?

Ze mogen je nooit op deze manier ontslaan. Als ik jou was zou ik ook niet meer voor dit bedrijven willen werken. Had je een contract voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd, zo ja tot wanneer?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:33

Ik zou vechten om mijn gelijk te krijgen hoor...misschien krijg je daardoor je baan niet terug, en als je hem terugkrijgt weet je niet hoe de atmosfeer binnen het bedrijf is. Maar als je naam maar gezuiverd wordt....Als je namelijk hiermee accoord gaat, en latere werkgevers gaan bellen om te informeren waarom je bent weggegaan, kan dit ook voor jouw in de toekomst nog gevolgen hebben...

Ik zou knokken....

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:36

Maar Mayo, je moet wel even formeel een brief schrijven waarin je verklaart niet akkoord te gaan met het ontslag. Dossiervorming noemen ze dit.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:38

Het officiele verweer word allemaal geregeld. M'n vader helpt me en alles gaat schriftelijk etc.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:39

Goed dat je er tegen in gaat. Sterkte.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:42

Mayo schreef:
Het officiele verweer word allemaal geregeld. M'n vader helpt me en alles gaat schriftelijk etc.


Mooi zo.
Heel veel sterkte toegewenst en laat je niet gek maken!

Mike

Berichten: 2686
Geregistreerd: 19-02-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:46

Het is nu dus definitief? Scheve mond

Toch blijf ik van mening dat ze je dit niet zomaar kunnen maken, maar dat besef is er bij jou ook gezien de genomen stappen van jou kant. Veel succes en sterkte gewenst dan ook! Voorlopig sta je sterk genoeg in deze zaak en zullen ze van behoorlijk goeie huize moeten komen om jou ongelijk te bewijzen.

Om scheve gezichten van collega's is nog niemand ontslagen lijkt mij, is totaal geen reden.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:48

Ze proberen je gewoon kwijt et raken, omdat je te duur bent doordat je in de ziektewet zit. Dat zou ik niet op me laten zitten. Zet 'em op meid!

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:57

Je kunt ook de Arbodienst inschakelen hoor! Zij bevestigen echt wel dat je ziek was en volgens mij kunnen zij ook wel tegen je ontslag ingaan. dit is echt niet normaal!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:00

Ben het helemaal met Cody eens, wat een rotstreek zeg... Je had al genoeg aan je hoofd en dan krijg je dit. Krijg het idee dat deze actie er eentje is in het kader van 'als je op tv kunt komen, dan kun je ook komen werken'. Echt te gek voor woorden dat ze je dat niet gunnen. Hoop dat alles netjes afgehandeld kan worden, ik denk zelf dat als je daar per se terug wilt, dat de sfeer er dan niet beter op wordt. Die scheve gezichten blijf je houden...

Sterkte meis, ik hoopte even dat je nu alle ellende wel gehad zou hebben...

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:03

Als er een ondernemingsraad bij het bedrijf is moet je daar ook zeker even mee praten hoor! Die moeten tenslotte opkomen voor de belangen van de werknemers.

Bij ons in het bedrijf proberen ze ook een collega welke momenteel in de ziektewet loopt te ontslaan. DIT mag gewoon niet! Krijgen ze nooit accoord voor!

Heel veel succes, enne kop op he!

Jola

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 17:03

deedee19, de Arbo zit er ook achter, ik krijg ook een arbeidskundige toegewezen, de rechtsbijstand zit er ook achter, de Unie ook en waarschijnlijk ook nog een andere advocaat (ben ik nog aan 't overleggen met m'n ouders). Ze kunnen dit niet zomaar doen.

Karin, ik had ook gehoopt dat ik 't gehad had voor 2003, maar helaas... bij mij is het volgens mij: na regen komt onweer en daarna een orkaan. Ofzo...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 17:04

Jola, da's 't lastige 1 van degene die mij heeft ontslagen is deel van de OR.