Hoe moe ben jij na het rijden van je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Hoe moe ben jij na het rijden van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 16:51

Leken/stuurlui aan wal denken vaak: ach, dat paardrijden...
Lekker meehobbelen, het paard doet het werk wel. Dat laatste is natuurlijk ook de bedoeling! Maar niet alle paarden zijn even licht te rijden... neem die van mij.

Gisteren zei ik na het rijden als grap tegen degene met wie ik samen had gereden: mijn paard is mijn fitnesstoestel. En zo voelt het soms echt, haha! Mijn IJslandse ruin is nogal een slungel van zichzelf, en hij kan nu eindelijk verzameld tölten ('arbeidstempo tölt' heet dat in IJslanderkringen) met goed achterhandgebruik en mooie actie/schoudervrijheid, een hele prestatie waar ik best trots op ben. Ik moet hem daarbij wel ondersteunen met alle buik- en (boven)beenspierspanning die ik op kan brengen zonder te verkrampen. Je moet zeg maar meeveren zonder de spierspanning te verliezen. Dat voelt als een soort callanetics (als iemand nog weet wat dat is, tegenwoordig heb je dingen als poweryoga) en heeft ook nog hetzelfde effect op de bbb-zone (mooi meegenomen toch Haha! ). Gelukkig kan hij ook draven, dus dat doen we tussendoor ter ontspanning. En racetempo tölt, telgang en galop kosten ook minder moeite (eh, van mijn kant dan, he Tong uitsteken ).

Ik vind het niet erg dat ik net zo hard moet werken als mijn paard (nouja, zo voelt het), maar ik zou best nog wel eens een IJslander willen hebben die al verzamelt als ik alleen maar aan mijn buikspieren denk *LOL*

Hoe zit dat met jullie; komen jullie ook vaak bekaf van je paard, of heb je geen zweetdruppeltje verloren? Enne, voelt dat dan goed of juist niet?
Dus: mag paardrijden wel zo veel bloed, zweet en tranen (bij wijze van spreken) kosten, of doe je dan iets fout?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:54

Weetje waar ik nou een hekel aan hebt, net wat je zegt: Mensen die niet paardrijden die denken dat je er niet moe van wordt en dat het paard het zware werk wel doet....nou als ik op me peerdje zit dan ben ik soms helemaal buitenadem.....zo dat lucht op!

---CARPE DIEM---

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:56

Ik sta na een uurtje nog steeds fit naast mijn paard. Ik ben van mening dat je je hulpen zo klein en onzichtbaar moet maken dat je dat bijna geen energie kost. Die energie die je daarmee bespaard kun je weer gebruiken door je te concetreren op zaken als het goed voorbereiden van een oefening. Dat houdt ook in dat je een aantal hulpen weg laat. Zo drijf ik echt niet iedere pas mijn paard bij maar geef ik alleen been wanneer ik harder wil.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:59

Dat hangt er helemaal vanaf hoe het gaat.
Gisteren ging het erg fijn en toen was ik al een heel dik uur bezig zonder een centje pijn toen ik tussendoor eens op m'n horloge keek, wat vliegt de tijd dan! Maar het gebeurt ook wel dat ik het na een kwartier eigenlijk al gehad heb. En les is altijd dodelijk vermoeiend Haha!
Vermoeidheid komt bij mij trouwens niet alleen van lichamelijke inspanning, maar ook, of misschien zelfs wel juist, door de concentratie die paardrijden vergt (wat ook verklaart waarom lessen zo vermoeiend is).

Nulla tenaci invia est via

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:11

Licht eraan hoe erg zin ik heb om te rijden.
Als ik er veel zin in heb ben ik vaak kapot(rijd meestal op manegeponys) en anders helemaal niet. ik heb een keer zo gehad dat ik bijna niks meer kon, zohard had ik gewerkt. dat was een uur lang met veel galop en weinig stap, helaas heb je op een manege het niet zelf voor het zeggen Haha!
Het verschilt ook erg per pony.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 17:12

Dat is ook mijn doel Jippie! Alleen, ik heb er nu eenmaal voor gekozen om niet op een supergevoelige warmbloed te gaan zitten, maar op een vrij harkerige IJslander die wel graag wil lopen maar niet erg subtiel te rijden is. Dat heeft zowel met zijn karakter (erg laconiek) als met zijn bouw (van nature vrij stug en stijf in zijn bovenlijn) te maken. Gelukkig is hij al een heel stuk soepeler en subtieler dan in het begin; ideaal zal het alleen nooit worden.
Maar ik ben het met je eens dat je altijd moet blijven streven naar 'meer doen met minder', ook met paarden waarbij dit heel moeilijk is.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:15

Als mijn paardje en ik hard hebben gewerkt, zijn we allebei versleten. Meestal heeft mijn paardje nog wel meer fut als ik, omdat zij mij nog naar stal moet dragen Tong uitsteken
Gelukkig komt deze vermoeing maar 1 keer in de week. Voor de rest van de week gaan we lekker de straat op.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:30

Mijn beide paarden waren allebei slecht afgericht en slecht gereden toen ik ze kocht. Je moet eens weten hoe moe ik altijd van die beesten afstapte! 2 op 1 dag rijden na een 8-urige werkdag lukte me echt niet hoor.
Nu zijn ze allebei ondertussen een stuk beter aan de hulpen en word ik ook niet meer moe, zonder moeite rij ik er nu dus soms wel 2 op een dag. Dus ik sluit me volledig aan bij Jippie.

Overigens is het wel zo dat ik voordat ik een paard had, behoorlijke cellulitis op mijn benen had, terwijl ik dagelijks erg veel fietste. Sinds ik een paard heb, en vooral sinds ik er 2 heb, is de cellulitis volkomen verdwenen! Wat nou GEEN sport???

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:48

Ik word eigenlijk nooit moe van het rijden, ik heb het wel altijd snel warm. Maar dat heb ik altijd al heel erg snel. Goeie bloedsomloop zeg maar.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:49

Ik vind dat altijd komisch om te zien Clown zijn er van die ruiters die zelf super moe zijn en het paard is nog lekker fit.
Ik kan nou niet zeggen dat ik moe ben na het rijden van mn paard. Gambol en ik maken altijd super relaxte bosritten. Cool En soms heel soms rijden we in de bak en is Gambol alleen maar moe Clown In de winter oefen ik trouwens wel heel veel in de bak.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:56

Ik ben meestal wel moe na het paardrijden. Vooral omdat ik Jamy eerst altijd bij elke pas moest aandrijven, ze begreep niet dat als ik stop met drijven dat zij door moet lopen Knipoog. Dat begint nu gelukkig te komen (in draf en stap dan) en dat scheelt een hoop energie, vind ik. Maar na de galop ben ik meestal buitenadem, Jamy vind dat heel moeilijk en ik vind het moeilijk haar rond te sturen, en in galop te houden en goed te blijven zitten.
Maar goed onder het rijden krijg ik het meestal erg warm en soms wel benauwd (dat is heel vervelend net of je moet overgeven Verward)

Oja het is wel zo dat ik alleen moe ben als Jamy dat ook is, als ze niks heeft gedaan ofzo dan komt dat omdat ik geen zin he fanatiek te doen ofzo Schijnheilig dus het is nooit omgedraaid Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:10

Het hangt er helemaal vanaf wat ik gedaan heb met rijden, hoe fit ik was toen ik erop stapte, hoe meewerkend mijn paard was.... Lachen Meestal valt het wel mee, maar na een uurtje privéles ben ik toch wel gebroken hoor en heb ik een hoofd als een tomaat Bloos Maar ook bijvoorbeeld na een wedstrijd ben ik kapot, hoewel dat niet zozeer van het rijden komt, maar van de spanning.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:13

Als ik mijn eigen tempo mag rijden word ik niet moe, daar zorg ik wel voor whahahahaha Maar ik ben dan dus ook liever lui dan moe, mijn paardje ook dus dat treft!

Heb ik privéles, dan kan je ons allebei opvegen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:15

Ik ben altijd redelijk moe na het verzorgen en berijden van een paard. Ik span me toch best wel in en ik gebruik veel spieren. Als ik een tijd niet gereden heb (komt nu niet meer voor) dan heb ik spierpijn. Als ik les heb gehad dan ben ik kapot.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:18

Ik ben soms ook kapot na het rijden van Omar... buiten niet hoor maar wel met dressuren enzo. Omar is niet makkelijk te rijden Ik moet hem heel goed aan het been houden enzo.. Mijn instructeur zegt ook hij moet het werk doen, niet jij Tong uitsteken met les zit ik vaak met een bezweet rood hoofd te rijden *LOL* Helaas voorlopig zit het rijden er niet meer in voor Omar en mij want ik heb vandaag van de DA gehoord dat hij spierbevangen is Verdrietig

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:22

Het hangt er helemaal van af. Op Den kan ik rustig uren fanatiek rijden en d'r nog fit af stappen. Met Den ben ik gewoon 1, ik denk, hij doet.
Maar ik ben gister 10 minuutjes op Dien gaan zitten en was daarna helemaal op. Niet alleen lichamelijk(beetje stappen en 2 kleine drafjes zonder zadel op een, voor mijn doen, ERG groot paard) maar vooral geestelijk, alles spanning van afgelopen maanden kwam d'r uit(ze heeft tijdelijk op een stal gestaan waar toen Rhino uit brak en we d'r niet heen konden) en dat ongeluk van ons 1,5 jaar geleden zit ook zeker nog tussen mijn oren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:21

Op Marilyn ben ik nooit echt moe, maar zet me eens flink aan het werk op een draver. Nou dan ben ik echt wel moe!

22 Januari verwachten we ons kleintje

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:23

Ik ben meestal welmoe na het paardrijden.
Vooral als het paard een beetje vast zit op 1 kant, en al dat soort dingen.
Dan neemt erg veel energie, maar het lucht wel op, en ik kan er mee leven Haha! ( zolang je er plezier in hebt, moet je het er voorover hebben Tong uitsteken )

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:29

Mijne is ook niet makkelijk te rijden. MAar ik ben getraind en nu ben ik niet meer moe na het rijden.

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:36

ik ben altijd helemaal uitgeput na een les op de manege, echt zo vermoeiend..... Scheve mond

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:38

Ik kan van die van mij best eens moe afkomen als hij een rotdag heeft, maar meestal is hij moeier als ik *LOL*
Zeker met springen en crossen wordt ik niet moe en op het strand is ook heerlijk rijden. Alleen mijn privélesdressuur is nogal een aanslag op mijn energie...Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:47

vroeger reed ik er gemiddeld 4 per dag, na mijn ruim 40 urige werk week.

Sinds mijn ME rij ik naast mijn partime baan alleen Kawa nog maar en kom ik daar nog meer moe af, dan toen na nummer 6 Huilen Verdrietig

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 20:48

Het hangt bij mij er helemaal vanaf hoe het humeur van mijn Verzorgpaard is ...Lachen
Als zij vervelend is. Nou berg je maar ... haha dan heb je het na kwartier wel gehad hoor ...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 00:22

Prima hoor, Bud loopt heerlijk op zichzelf en we rijden niet te lang, waardoor het zeker goed is te doen. Zo zou ik er ook wel een stuk of 6 kunnen rijden per dag. Daarentegen rijd ik weleens op paarden die meer werk nodig hebben, daar kom je af en toe weleens gebroken vanaf

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 00:26

Op de manege had ik altijd een knalrood hoofd en droop het zweet van mijn voorhoofd na een uurtje lessen. Op Fleurtje ben ik eigenlijk nooit moe.. ten eerste werk ik niet zo hard, dat mag zij doen Haha! maar verder rijden we ook niet te lang om het leuk te houden.
Geloof dat ik er 1x zwetend vanafgestapt ben, maar dat was van angst (slecht passend zadel en een rodeo Knipoog )

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers