prijzen ijslanders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 14:16

ok, eerder hebben we een topic gehad over de prijzen van friezen, nu van ijsjes.
Ik zat eens te kijken voor mezelf, omdat ik ijsjes ook wel leuk vind.
Onder de 6000 heb ik ze nog niet gezien
Ok, ze hebben (niet allemaal) 2 extra gangen, maar doet dat dan zoveel met de prijs? Aangezien ze relatief klein zijn....


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:21

Bij ons op de manege staat een ijlandse merrie te koop voor ik geloof F 4000,-.
Kwestie van goed zoeken ook denk ik.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:30

Helaas zijn ijslanders met meer dan drie gangen en NSIJP papieren nogal prijzig. Het begint ongeveer bij 7000 gulden voor een leuk recreatiepaard, ruin. Merries zijn duurder en voor een sportpaard met erg goede gangen zit je al snel boven de 10. 12 a 13.000 is dan een redelijk gangbare prijs voor een hooggekeurde sportmerrie van 6 jaar oud.

Je hebt wel goedkopere ijslanders. Prijsdrukkende factoren zijn:
-ouder
-zomerexceem
-geen NSIJP papieren, ijsjes van het schaduwstamboek (IFIJP) zijn al snel 2 a 3000 gulden goedkoper (denk aan 5 a 6000 gulden) Met zo''n ijslander kun je dan niet meedoen aan de ijslandergangenwedstrijden.

Het scheelt natuurlijk wel in prijs dat ijslanders pas op hun 5e worden ingereden. Op het moment van verkoop meestal nadat het is ingereden heeft zo'n beestje dan al aardig wat gekost.
Reken bijvoorbeeld:
Dekking: 800,- (=gemiddeld goede hengst)
dierenartskosten merrie / entingen etc 500,-
5 jaar keer 12 maanden keer 125,- opfokkosten = 7500
Het beestje heeft dus (als er niets gebeurd is al een dikke 8000 gulden gekost voor het verkocht kan worden. Als het dan ook nog eens wordt ingereden door een professionele trainer wordt het nog duurder.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:33

Ik weet nog wel een paar goedkopere ijsjes te koop anders (zo tussen de 4 en de 6 duizend gulden.)

Als je een ijslander niet voor de gangen wilt, zou ik persoonlijk toch uitkijken naar een ander ras (of een drieganger natuurlijk). Scheelt een hoop geld.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:36

Hangt er een beetje vanaf, voor een geregistreerde NSIJP-IJslander betaal je meer dan bv. voor een "grijslander' (IFIJP-ijslander). Nadeel is dat je met een IFIJP paardje niet aan NSIJP wedstrijden mee mag/kan doen. Als je gewoon recreatief rijdt, is dat natuurlijk geen probleem. De "prijs" zit hem i.m.o. niet in de grootte van het paard, maar meer in de gangenaanleg en afstamming. Dat IJslanders laat rijp zijn speelt daar natuurlijk ook een rol in. Voordat ik een IJslander kocht, heb ik ook eens rondgekeken naar andere gangenpaarden, dan betaal je bv. voor een Mangalarga of Paso ook 10.000,-... tis denk ik maar wat je te besteden hebt.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:37

Te laat, tis al gezegd en besproken!


carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:22

ik ben voor ik Carin akreeg ook opzoek geweest naar een IJslander, een veulen dan.
die zijn ten eerste bijna niet te krijgen en ten tweede was het goedkoopste veulen dat ik kon krijgen 6500, dat von dik toch echt te gek...

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 09:48

Dan had je wel een heel duur veulen te pakken. Ik heb eens gezocht naar jaarling ijslander merries en de prijzen daarvan liggen zo tussen de 3500 en de 4000 gulden. En daar zijn er best veel van. Als je nog een goede merriejaarling V Kari, M ijslands import zoekt, wordt groot en tolt aan de hand dan weet ik er nog 1 voor je 4000 kostte ze.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 09:51

Oh sorry niet goed gelezen je zoekt al niets meer, maar voor bovenstaande prijzen heb ik een aantal maanden geleden nog heel veel paarden gezien hoor.Helaas is dat nog steeds niet goedkoop maar voor 4000 heb je wel een hele knappe merriejaarling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers