Hoe leer ik mijn pony het schrapen/bedelen af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Hoe leer ik mijn pony het schrapen/bedelen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 12:02

Haai allemaal ,
Ik heb sindskort een pony van 2,5 jaar. Als ik aan het poetsen ben dan loopt hij de hele tijd te schrapen/bedelen. Hoe leren jullie dat je pony of paard af? Als ik boos word stopt hij er heel even mee, maar gaat daarna weer gewoon door. Als ik het negeer dan schraapt ie heel zijn hoef recht af. Soms staat ie wel ff stil, maar dat is van korte duur. Ik weet niet hoe ik hem nou duidelijk kan maken, dat ie dat niet mag doen. Als ik telkens er wat van zegt krijgt ie de aandacht die hij waarschijnlijk wil, maar als ik hem dus zijn gang laat gaan slijt ie heel zijn hoeven af. Beetje dubbel vind ik het. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Marjolein


linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:07

ahhh je eigen pony... wat klinkt dat cool!! Haha!
ehmm sorry Lips are sealed ik heb geen idee, gol was altijd zo lief Lovers
deed robin dat niet ook?

nou ja ik kan je niet helpen , ben je vrij vandaag?

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:08

Je leert het ze af door het echt gewoon te negeren.
Het is een vraag voor aandacht, en ook boos worden is ene vorm van aandacht. Door boos te worden bevestig je het gedrag.
De lol gaat er wel vanaf als jij er totaal geen aandacht meer aan schenkt.

Tegen slijtage van de hoef kan je rubbermatten op de plaatsen leggen waar hij het vaak doet (onder voerbak, poetsplaats). en een hoefijzertje for the time-being is ook nuttig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:08

Je moet er denk ik ook ff bij zetten dat je m niks lekkers geeft als je met m bezig bent, voordat mensen zeggen dat je dat niet meer moet geven Lachen

T ziet er echt heel raar uit wat ie doet.. t is niet echt met zn been naar voren zeg maar, hij houd zn been bijna recht en zet echt heel veel kracht op zn hoef zodat t idd helemaal recht af slijt... Vaag beestje heb je mar Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:09

niet op reageren en vooral niks geven

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:11

Als je roept of waarschuwt dmv stem geef je hem de aandacht waar hij om vroeg, kortom hij wordt beloond en zal nog sneler schrapen.

Ik pak meestal een lang zwepje erbij en op het moment dat hij zijn hoef maar optild geef ik een tik op het been maar zeg niets en ga gewoon weer door met mijn werk.
Zo hebben ze na 2 - 3 keer door dat schrapen niet de gewenste aandacht oplevert.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:44

negeren als hij het wel doet maar nog belangrijker goed belonen als hij wel braaf stil staat!!!!!!!!! hier berijk je waarschijnlijk meer mee als straffen (het duurt misschien lang maar zal zeker effect hebben)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:20

Iedreen heeft een andere manier, dus zal je hier wel ergens de goede tip voor jou tussen vinden.
Die van mij is op een afstandje gaan staan met een hand brokjes in je zak. Wachten tot hij gaat schrapen, en dan gooi je vlug met weinig arm bewegingen, een paar brokjes naar zijn been, schouder of hoofd.
Meestal is het dan na 4 keer echt afgelopen, waar komen die kl*te dingen toch telkens vandaan als ik schraap!!!???

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:24

sherwood schreef:
Iedreen heeft een andere manier, dus zal je hier wel ergens de goede tip voor jou tussen vinden.
Die van mij is op een afstandje gaan staan met een hand brokjes in je zak. Wachten tot hij gaat schrapen, en dan gooi je vlug met weinig arm bewegingen, een paar brokjes naar zijn been, schouder of hoofd.
Meestal is het dan na 4 keer echt afgelopen, waar komen die kl*te dingen toch telkens vandaan als ik schraap!!!???


*Jum jum brokjes* denkt ie dan Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:27

Denk dat je iid iets anders moet gebruiken dan die brokjes, dat is eerder stimulering.
Mijn paardje is het afgeleerd door negeren

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:32

Ik heb dus hetzelfde probleem. Zodra Ramoon iemand ziet begint ze te schrapen. Erg irritant. Negeren werkt niet, omdat ik dat niet consequent kan doen. Ik zal haar toch moeten opzadelen. Als ik even een fluitje geef houdt ze op, als er niemand in de buurt is houdt ze ook op. Haar hard corrigeren door bv een emmer naar d'r hoofd te gooien blijkt te werken maar dan staat ze met d'r kont naar de deur, en ik zie toch liever haar koppie er overheen. Dus ik neem het maar voor lief en denk dat ze mensen erg gezellig vindt.
Ze heeft inderdaad een rubber mat voor de staldeur en omdat ze ook 's ochtends vroeg als ze honger heeft begint te schrapen is bij haar 's nachts het luik dicht.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:40

Veerle doet dit dus ook. Negeren werkt het beste, bij al het aandacht vragend gedrag werkt dat het beste. Schrapen doet ze nog maar de meeste andere dingen leert ze inmiddels al af door het te negeren. succes

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:34

Je hebt er ook paarden bij die het gewoon een mooi geluid vinden, en daarom schrapen. Als dat het geval is kan je zorgen dat ze het niet meer hort als ze schraapt.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:59

Rustique deed het ook nu zowat nooit meer.. bij haar werkt afstraffen het beste!!
ZE weet het hardstikke goed dat het niet mag dus ze weet ook als je zeg hee niet doen op een boze toon dat ze het niet mag.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:45

Hahaha het is niet de bedoeling dat je hem leert vangen hoor! Nee dat hebben ze bij mij nog nooit gedacht. Wel de achterliggende gedachte dat die dingen in mijn zak niet altijd om te eten zijn, en het bedelen niet waard zijn.


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:24

Passion deed het eerst ook, maar toen heb ik hem gewoon steeds gestraft als hij dat deed.
nu doet hij het niet meer, misschien een enkele keer.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:23

Soms helpt straffen niet, omdat straffen 'ook aandacht is'. Wij hebben daar het volgende op gevonden: je neemt een grote spuit van de dierenarts en die vul je met water. Iedere keer als ie schraapt, even spuiten. Je komt dan niet in de buurt (paard heeft niet het idee dat ie aandacht krijgt) en ze worden toch gestraft.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:12

Ja dat klopt, helemaal vergeten. Water gooien of spuiten was idd ook een geweldig middel om het afte leren, hebben ze een hekel aan.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:17

Alleen voeren op gezette tijden uit de bak. Voorkom je een hoop problemen mee. (bijten etc.) Nu gewoon negeren en een rubbermatje eronder. Netjes stilstaan gewoon belonen met een aai of een vriendelijke stem.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:56

Bij mijn pony hielp straffen en negeren niet, ook niet het belonen als hij zijn voeten op de grond hield. Het is bij hem ongeduld, verveling en zich niet helemaal prettig (op zijn gemak voelen).
Ik probeer het te voorkomen door hem niet op een plek vast te zetten waarvan ik weet dat hij gaat schrapen. Daarnaast een plek die zacht is, zodat het schrapen als hij het een keer doet in elk geval minder kwaad kan, en vaak poets ik hem in de stal omdat hij daar dus helemaal niet schraapt (alleen als hij eten heeft of verwacht te krijgen omdat je ermee bezig bent het klaar te maken)

Ik probeer het dus te vorkomen door schrapen-oproepende situaties te vermijden. Hierdoor gaat het steeds beter in de lastigere situaties omdat je uit die vicieuse cirkel komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:48

JoyceB, volgens mij is het schrapen bijna in alle gevallen ongeduld, verveling of aandacht vragen Verward

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:02

Ik heb het bij sommige paardjes als ik kuil ga geven. Waarschuwen helpt hier niet, dus ik ga nu voor het negeren. Misschien moet ik ze maar eens overslaan met kuil geven, en als laatste geven, misschien dat ze het dan doorkrijgen dat het niet helpt?

Karnat is er eindelijk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, monsera, YandexBot en 103 bezoekers