schimmel + schimmel = schimmel ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

schimmel + schimmel = schimmel ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 21:51

Je raadt het al, ik ben nogal gecharmeerd van schimmels. Nu had een vriendin van mij (die samen met haar vriend een handelsstal heeft en ook paarden fokt) vorig jaar een "raar" geval. Haar schimmelmerrie gedekt door Corland (=schimmel) produceerde een (blijvend) bruin veulen!
Omdat ze het niet vertrouwde (ze had de merrie bij een hengstenhouder gebracht) en dacht dat de hengstenhouder een verkeerd sperma rietje had gebruikt heeft ze DNA onderzoek laten doen. Daar kwam uit dat Corland idd de vader was.
Komt dat vaker voor, ik dacht dat de schimmel gen dominant was ?!?!?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:52

blond en blond word toch ook rood!!!! misschien werkt het bij schimmels ook zo.

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Belgiƫ (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:05

Schimmel en schimmel wil niet altijd zeggen schimmel!
Wij hebben ook een Arabische schimmelmerrie laten dekken door een witten schimmelhengst, en hebben ook een blijvend vos veulen! Een andere vosmerrie die we enkele jaren geleden gekocht hebben komt ook uit een schimmel vader en een schimmel moeder! En bij het inschrijven bij het stamboek moeten bloedtyperingstesten gedaan worden... dus kan er zeker niet gesjoemeld zijn!
Het hangt er van af hoe de genen zijn of zo... het heeft in ieder geval iets met de erfelijkheid te maken... maar verdere uitleg is voor mij veel te ingewikkeld Knipoog!
Maar het kan dus wel heel goed zijn dat je met twee schimmels een bruin veulen krijg!

Groetjes, Emxxx

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:08

Als er achter de ouders bruin zit heb je volgens mij altijd kans op bruin, ook al zijn de beide ouders zelf dus schimmel.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:11

schimmelgen is bij mijn weten niet dominant. Dus je kunt uit een schimmel allerlei kleuren krijgen afhankelijk van de voorouders.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 22:19

Mijn merrie heeft Marco Polo als vader (=schimmel), de hengst die ik wil is Artos Z (schimmel) met als vader Alme, waarvan ik niet de kleur weet maar ik dacht een bruine !
Dus ik kan toch een bruine krijgen ?????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:24

ik heb een zwarte pion gereden (nu ik erover nadenk)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:45

ivar schreef:
schimmelgen is bij mijn weten niet dominant. Dus je kunt uit een schimmel allerlei kleuren krijgen afhankelijk van de voorouders.

Het schimmelgen is WEL dominant.
schimmel x schimmel kan echter ook andere kleuren geven.....
Stel S is het schimmelgen en A is het gen voor een andere kleur.
SS = schimmel SA = ook schimmel (S is immers dominant over A)
AA = andere kleur.
Dit betekent dat als de ouders beide een genencombinatie van SA hebben zij beiden schimmel zijn, maar ook een andere kleur kunnen vererven.
SA x SA kan immers 3 mogelijkheden geven....
*SS (25% kans)
*SA (50% kans)
*AA (25% kans)
Als de ouders dus beide ook een andere kleur kunnen vererven heb je 75% kans op een schimmel. Heeft een van beide ouders een SS combinatie (homogeen resessief) dan is dit 100% schimmel.

SS x SS geeft natuurlijk ook 100% schimmel. Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is zo.... Haha!
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 19-03-03 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:22

Juist al het schimmelgen ressesief was kon er alleen een schimmel uitkomen aangezien er dan alleen schimmelgenen zijn.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 01:27

De enige die 100% vererft is toch uniform???

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:06

Voor zover bekend is alleen de hengst uniform dominant homozygoot voor het schimmelallel.
Dus wil je persee op kleur fokken en dus een schimmel. Neem Uniform.

Over het algemeen heeft een schimmel het allelenpaar Rr en de dominante R zorgt voor de schimmel kleur . 1 van deze 2 allelen geeft de schimmelvader of moeder door aan het veulen. Is het de dominante dan wordt het een schimmelveulen, is het het recessieve allel (kleine) dan wordt het geen schimmel.
De hengst Uniform heeft dus 2 grote R-en en geeft dus altijd een schimmel.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:26

En wij hebben dus een schimmelveulen van Corland Party!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:46

Al had Lielle liever een bruine merrie gehad Tong uitsteken *LOL*

Wat westernfreak zegt wilde ik ook gaan typen, maar gelukkig heb ik eerst even gelezen *LOL*

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:54

Mijn schimmel komt wel voort uit een combinatie schimmel x schimmel. Blijkbaar dus SSxSS Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:00

Westernfreak schreef:
schimmel x schimmel kan echter ook andere kleuren geven.....
Heeft een van beide ouders een SS combinatie (homogeen
resessief
dominant) dan is dit 100% schimmel.

SS x SS geeft natuurlijk ook 100% schimmel. Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is zo.... Haha!


Pava, jouw schimmel kan ook van een SA * SA schimmel ouderpaar komen Haha!

Wadhnu is dus een afstammeling van Corland (SA) * Raimaer (AA) en heeft dus zelf ook weer SA

en ja het had een bruine merrie moeten worden *LOL*

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:11

Hier ook, schimmel merrie van Legaat, veulen van Royal Bravour, beide schimmel, blijvend zwartbruin.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:07

off-topic

Ik snap hier echt HELEMAAL niks van.. Haha!

Maar ben super geinteresseerd in het inschatten van de kleur van mijn te verwachte veulen. Kan iemand die verstand heeft van kleurvererving mij een pb-tje sturen??

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:11

Zelf heb ik een Lusitano-hengst die al generaties op schimmel gefokt is, dus ik neem aan dat het een SS-Schimmel is.
Maar wat als Ordeiro een friese merrie dekt, wat van kleur komt er dan uit. Welke kleur overheesd dan, de schimmel (SS) of de zwarte factor van de fries.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:14

stalQuoVadis schreef:
Zelf heb ik een Lusitano-hengst die al generaties op schimmel gefokt is, dus ik neem aan dat het een SS-Schimmel is.
Maar wat als Ordeiro een friese merrie dekt, wat van kleur komt er dan uit. Welke kleur overheesd dan, de schimmel (SS) of de zwarte factor van de fries.


Als hij inderdaad een 'SS-schimmel' is dan zou dat op een fries altijd een schimmel geven, schimmel is namelijk dominant over ALLE andere kleuren, dus daar zou dan hoogstwaarschijnlijk een zwart-schimmel uitkomen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:44

Tja, volgens de geleerden had mijn dochter ook bruine ogen moeten hebben... Hartstikke BLAUW!!!! Maar het zijn wel de mooiste blauwe ogen van de hele wereld !

Maarre ik fokte ook uit een bruine merrie in combinatie met een bruine hengst een vos veulen.... rarara....

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:38

annegti schreef:
Maarre ik fokte ook uit een bruine merrie in combinatie met een bruine hengst een vos veulen.... rarara....


Vos is recessief (ee), bruin/zwart is dominant (E.). Dus als beide ouderdieren heterozygoot zijn (Ee x Ee) heb je een kans van 75% op bruin en 25% op vos;

.....E...e
E...EE..Ee
e...Ee..ee

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:42

renza"]
[quote="annegti schreef:
Maarre ik fokte ook uit een bruine merrie in combinatie met een bruine hengst een vos veulen.... rarara....


Vos is recessief (ee), bruin/zwart is dominant (E.). Dus als beide ouderdieren heterozygoot zijn (Ee x Ee) heb je een kans van 75% op bruin en 25% op vos;

.....E...e
E...EE..Ee
e...Ee..ee
[/quote]

Sorrie heb geen wiskunde gestudeert Haha! Haha! Haha! probeer het echt te volgen maar ik snap er geen bal van Frusty

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 19:54

Bedankt voor jullie reacties !!!

Het is overigens niet zo dat ik alleen die schimmel kies omdat ik perse een schimmel wil hebben (hoewel ik schimmel toch altijd iets aparts vind) Ik ga voornamelijk af op de "hardheid" van het paard (Artos is 19 en heeft heel zijn leven in de springsport gelopen) aangezien ik de kans op beenproblemen tot een minimum wil beperken wilde ik in geen geval een jonge hengst die misschien na een flitsende carriere op z'n 9e wegens blessures moet stoppen. Ik heb al zoveel zorgen gehad over mijn andere paard (verbening van de hoefkraakbeenderen, lage- en hoge overhoef, arthrose) dat ik een beetje paranoide ben geworden! Ik weet dat er geen garanties zijn maar ja......

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 00:06

Haha GijsenKim dat is geen wiskunde maar biologie hoor (sorry ik plaag graag, is een afwijking van me)
Maar idd mijn veulen heeft 2 bruine ouders (EexEe) en die is dus mooi vos geworden!
Goed van je trouwens Mist dat je niet alleen op de kleur afgaat, de rest is ook belangrijk en de kleur is dan mooi meegenomen...(dit is alleen maar mijn mening hoor Lachen )

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:03

Inderdaad, ik kan het bovenstaande wel beamen. Een paar voorbeeldjes:

Dyrin Martini was van een schimmel hengst uit een palomino merrie.
Dyrin Grey Dawn was van twee schimmel ouders

Die twee ponies zijn een aantal malen gekruist:

Dyrin Rowena: vos
Dyrin Sirius: grijs
Dyrin Tina: grijs

Dyrin Rowena was dus een vos die uit twee schimmel ouders kwam. Mogelijk? Jazeker, aangezien Martini een schimmel gen van zijn vader had en een niet-schimmel gen van zijn moeder. Grey Dawn had klaarblijkelijk ook een schimmel en niet-schimmel gen.

Dus, even kijken, bij ieder paring worden maar de helft van de eigenschappen van ieder ouderdier doorgegeven.

Dyrin Martini geeft dus schimmel of niet-schimmel
Dyrin Grey Dawn geeft dus schimmel of niet-schimmel

Er zijn dus 4 combinaties mogelijk:
1. Martini-schimmel x Grey Dawn-schimmel : resultaat: schimmel
2. Martini-schimmel x Grey Dawn-niet-schimmel : resultaat: schimmel
3. Martini-niet-schimmel x Grey Dawn-schimmel : resultaat: schimmel
4. Martini-niet-schimmel x Grey Dawn-niet-schimmel : resultaat: niet schimmel


Rowena was dus de nakomeling uit 4. Ze was vos, dus niet-schimmel.
Tina was de nakomeling uit 1. Ze was zuiver schimmel (heeft van beide kanten het schimmelgen meegekregen) en fokte alleen maar schimmel.
Van Sirius weet ik het niet, dat kan 2., 3. of 4. zijn.

Tina werd zo gedekt door de zuiver schimmel Coed Coch Brodor. Daaruit kwam de zuivere schimmel Sumrin Tristan. Dat is ook gebleken uit Tristan's fokkerij. Iemand die aankomt met een niet-schimmel dochter of zoon van Tristan, mag van mij direkt een DNA test gaan doen.

Tina werd ook gedekt door de schimmel Dyfed Geraint. Geraint had twee schimmel ouders, maar bleek toch ook niet-schimmels te fokken. Hij was dus onzuiver schimmel (een schimmel gen en een niet-schimmel gen).

Uit die combinatie kwam de schimmel merrie Sumrin Taru. Die schimmel merrie fokt nu opeens wel kleur, alhoewel haar moeder dat nooit gedaan heeft. Dat niet-schimmel gen komt dus van haar vader.

Is het nog iets duidelijker nu?