Is muesli voor erbij of ipv biks?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-01 18:46

HOi,

Bolivia vindt muesli echt helemaal te gek en daarom krijgt ze nu een klein beetje (1/4) per dag als ik ben geweest.

Ik heb drie weken geleden haar biks verlaagd van 3 3/4 naar 3 en daarom mag ze best wel iets erbij hebben, maar ik vroeg me af of muesli echt voor erbij is (zoals appel, wortel, brood) of dat het geldt als biks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:40

Muesli is een beetje een soort van "gezelligheidsvoer" waar veel minder in zit dan in biks. Het wordt gegeven voor "het lekkere" maar het is ook prima te gebruiken voor paarden die een eiwitarm dieet hebben en/of te heet worden van biks. Je moet er echter relatief veel van voeren om je paard er echt van te laten leven.
Ik geef het Milena tussen de middag, omdat de grote paarden dan allemaal biks krijgen, en zij niet. Dus dan heeft zij ook lekker een happie.
Het is trouwens niet echt aan te raden om muesli te geven ipv biks "omdat 'ie het zo lekker vindt". Vraag maar eens aan je veearts: het paardenvoer is nl. eigenlijk al "te lekker" (hoe raar dat ook klinkt). De paarden schrokken er daardoor veel te veel van. Het zou beter zijn als ze het wat minder lekker vinden, want dan kauwen ze beter en doen ze er langer mee. Succes, Sonja.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:44

voor zover ik weet wordt muesli niet als 'hoofdvoer' gegeven, maar meer als extra erbij. Ook 5- granenmix e.d. zijn voor erbij, maar ik weet niet of t evt. kwaad kan als je meer muesli geeft dan brok, of zelfs alleen maar muesli. Ligt er natuuurlijk aan wat er allemaal in zit. Kun je goed vragen bij de fabrikant/verkoper of bijv. de pavo-voederlijn. Da's een lijn die je kunt bellen/mailen met wat voor vragen over voer dan ook, ook als t niet van hun merk is.
Ik voer zelf 3/4 brok -onderhouds, met de minste eiwitten- en ruim 1/4 ( zeg maar 1/3..) granenmix erbij.
Volgens mij is mijn granenmix ook een soort muesli, zal morgen ff kijken wat er op de zak staat.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:44

Je hebt musli voor het lekkere. daar zit niet zoveel in en kun je zien als toetje. Maar je hebt ook muslis waar wel veel inzit en die je kunt gebruiken als vervanger van biks. dus even lezen wat er op het etiket staat.

Ik gaf Julius altijd musli na het rijden. Ikhad zo'n plastic drinkbeker en die gaf ik een volle aan hem. Niet echt veel dus.

Groetjes Heike

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:45

muesli beter niet ipv geven,maar juist als iets extra's,want in biks zitten alle nodige vitaminen en bouwstoffen voor je paard en muesli is meer voor de afwisseling en er zitten vaak kruiden in die wel weer goed zijn.mijn advies is zoals je het nu doet,alleen wat extra geven als jij er bent en de biks gewoon houden op wat je nu geeft.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-01 22:48

Het is muesli van Equiral en er staat niet echt veel op de zak over ingredienten.

Ik geef gewoon maar een beetje en mijn auto ruikt ook meteen erg kruidig!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 23:07

hoi....muesli is inderdaad voor erbij.Ik heb de kruidenmelange van subli , of de kruidenmelange van Pavo, ligt er net aan waar ik het haal.( bij de paardenvoeder vlakbij hebben ze alleen subli).Bram krijgt daarvan 1 volle voerschep ( ongeveer 1kg), darbij krijgt hij nog gewoon gevoerd iets van 2 kg biks. Dus dit is voor de lekker en voor de kruiden etc..

Groetjes Ymke

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 05:01

Als je de Equiral Structuur-mix bedoelt....
Ik voer die ook bij maar ik heb
met de fabrikant gesproken en het is dus
wel geschikt als hoofdvoer.
(alleen prijzig dus ongewoon Knipoog)
Achter op de zak staat een nummer van Litjens.
Dat moet je gewoon even bellen en
ze sturen je graag informatie toe!
O.a. een gehele lijst met ingredienten en
nieuwsbrieven....Lachen
Emiel Voest geeft deze mix aan al
zijn paarden als hoofdvoer, het is alleen
prijziger dan biks en je moet wel weten
hoeveel je moet geven.

Groetjes,
Manon


_________________
<table border=0><tr><td></td><td>*Experience: something you don't get....
until after you need it.*</td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-03-12 04:02 ]</font>

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 13:07

Wij geven vaak in de wintermaanden wat muesli bij het normale biks. Ze zien er dan net wat gevulder door uit, en in het voorjaar verharen ze wat makkelijker. Geen idee eigenlijk wat er allemaal inzit. Ze vinden het wel errug lekker!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-01 20:59

Manon van Orri,

Het is niet de structuurmix,maar de Equiral zonder toevoeging. Ik ga inderdaad even bellen.

Groetjes, Manon