stil been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-01 20:12

ik heb een nieuw zadel, en het eerste wat me opviel, is dat ik nu mijn been niet goed stil kan houden (heb mijn sporen dus ook gelijk af gedaan) Het probleem ontstaat vooral met lichtrijden in draf. Als ik ga staan, beweegt mijn voet. Ik probeer zoveel mogelijk vanuit mijn knieen omhoog te komen, maar dat lukt niet echt. Zal het gewoon een kwestie van wennen zijn? (ben van vzh zadel overgestapt naar dress. zadel) Of iets anders?
Met mijn andere zadel had ik geen last

Het is trouwens vooral mijn rechterbeen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stef op 2001-03-11 19:13 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:29

Probeer geen opwaartse beweging vanuit je knie te maken, maar een voorwaartse beweging vanuit je heupen. Het kan zijn dat je te ver uit het zadel probeert te komen. Overigens is dit wel juist een van de dingen die je voor jezelf test als je een nieuw zadel uitprobeert, want in het ene zadel heb je een betere beenligging dan in het andere zadel. Is afhankelijk van het model zadel/zweetbladen, vorm/lengte/dikte van de benen etc.
Maar probeer er voor jezelf vooral op te letten dat je je been zo lang mogelijk af laat hangen, en dat je alleen je bekken naar voren brengt met lichtrijden. Niet te hoog uit het zadel komen. Als je wilt controleren of je been goed in het zadel ligt en je beugels goed zitten: voet uit de beugel, been los van het zadel (naar opzij), dan naar achteren en van achter naar voren op het zweetblad brengen. Daarna de tenen een beetje optillen en de beugel onder de bal van de voet brengen. Succes!


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 20:24

Ik sluit me bij Sonja aan, het valt mij op dat als je vanuit een positie met lage hak lichtrijdt, dat je dan veel stabieler zit (ook op vzh), maar omdat het veel makkelijker is om omhoog te gaan doen veel mensen dat. Gewoon je gewoonten veranderen. Ik merkte tenminste dat ik mijn hakken veel meer optrok als ik omhoog ging, nu dus alleen maar ietsjes omhoog en dan blijven je benen ook veel rustiger liggen..

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 10:01

Ik denk dat je niet genoeg steun op je beugel kan vinden omdat je beugels misschien iets te lang zijn. Iedereen zegt altijd wel dat je op een dressuurzadel met langere beugels hoort te zitten maar ze moeten wel de ruiter genoeg steun geven. Dus jij moet makkelijk kunnen lichtrijden en niet gaan verkrampen en klemmen met je knie of bovenbenen. Probeer dat dus eens eerst, je beugels een gaatje korter.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 21:06

Hoi,

Ik ken dit.....ik had dit ook. Ik ging over van een vhz naar een dressuurzadel en ik had het gevoel alsof ik weer een beginner was. Ik was toen M1-dressuur maar kreeg er geen oefening meer netjes uit omdat ik gewoon niet in balans kon blijven....
Bene stilhouden is bij mij daarnaast altijd al een probleem en dat wordt niet opgelost door een ander zadel.

Ik denk niet dat je je beugels korter moet doen. Ik heb in het begin ook weleens gereden met m'n beugels iets korter, maar dat ziet er niet mooi uit. Uiteindelijk wil je toch je beugels weer langer en is het probleem nog hetzelfde.
Het probleem is, dat je beenligging op een dress.zadel heel anders is. Een kwestie van wennen dus.
Ik heb het zo gedaan; eerst gezorgd dat ik weer fatsoenlijk in balans te zitten (gewoon kilometers maken op dat zadel), toen weer meer aan m'n zit gaan schaven. Na anderhalve week heb ik het spoortje er maar weer aan gedaan (heb je toch nodig voor sommige precisie-oefeningen als bijv. een keertwending).

Om je been stil te houden, ga diep zitten, iets 'onderuitgezakt' als het ware, zodat je je zitbeenknobbels voelt. Hak goed laag houden. Dan aandraven en zoveel mogelijk zo blijven zitten.

Mijn ervaring is, dat hoe verder je komt (weet niet hoever je bent), hoe makkelijker je je been stil kunt houden. Nu ik wat verder kom (bijna Z1), moet ik meer druk gaan geven met m'n been ('knijpen')en dan houd je ze automatisch stil.....

succes ermee!! Rieja


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers