Geen winstpunt- ook geen prijs!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Geen winstpunt- ook geen prijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 23:18

Ik vind het eigenlijk belachelijk dat je een prijs kunt winnen zonder winstpunt. Want zonder winst blijkt dat je dus niet voldoende hebt gereden.
Een gevaarlijk onderwerp op deze site maar daarom des te spannender om (onderbouwde- tegengestelde) reacties te vernemen!
Ook medestanders graag reageren!


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:22

Ik ben het niet eens met deze stelling. Naar mijn mening bevat het rijden van dressuurwedstrijden twee aspecten. 1 is je eigen prestatie, die wordt beloond met al dan niet een winstpunt, waardoor je kunt promoveren naar hogere klassen etc. Tweede aspect is het 'tegen ekaar' rijden. Als je met zijn tienen dezelfde proef rijdt, is er altijd wel iemand die dat net iets beter doet dan de rest, of dat nou wel of niet een winstpunt waard is. En die krijgt dus de eerste prijs, want die is de beste in die proef op die dag bij die jury.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:23

Er is standaard 1 prijs per 4 gestarte deelnemers. Heb je een prijs, dan betekent dat dus dat je bij de beste 25% zit. En IMO hoef je daar geen winstpunt voor te scoren, relatief gezien heb je toch beter gereden dan die overige 75%.

Overigens vind ik zelf een lekker gereden wedstrijd (in wat voor discipline dan ook) belangrijker dan winst. En dan boeit het me echt niet of ik 'het niveau wel of niet beheers', ik kijk meer naar 'wat ging er beter (of slechter) dan de vorige keer'. Als ik daarmee bij de bovenste 25% eindig en ik heb daardoor een prijs, dan hoor je me niet klagen. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:37

Ik ben het niet met je eens. Een wedstrijd is een competitie waar meerdere mensen aan meedoen. Je prestatie wordt afgezet tegen de overige deelnemers. Je bent dus de beste van die deelnemers en dat kan net zo goed zonder winstpunt zijn. Ofwel omdat het niveau gewoon laag ligt (van iedereen) of omdat de jury niet erg hoog punt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:39

Het is niet voor niets een wedstrijd, als je slecht voetbal speelt en je wint een toernooi krijg je toch ook een prijs. Winstpunten zijn meer voor jezelf.

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:41

Ja ik sluit me bij de rest aan. Een wedstrijd is bedoelt om je eigen prestatie`s te meten met die van anderen dat is het hele princiepe van een "wedstrijd"... Dat wij in onze sport er een winstpuntensysteem bij hebben moet je daar eigenlijk een beetje los van zien.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:56

Winstpunten zijn voor de combinatie, prijzen omdat je tegen elkaar er een eentje de beste is/was.


biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:37

Ik heb een keer naar mijn gevoel super lekker gereden in de B.
Ik was 3e met 142!! punten! van de 13 combinaties.. degene die eerste was had 147 punten.. in die hele ring was dus geen enkel winstpunt behaald..

bij de andere jury diezelfde dag was ik eerste met 167 punten, en in die ring had ongeveer 50% een winstpunt gehaald, ik denk dus dat het ook gewoon van de jury afhangt, want de jury van mijn eerste proef jureerde gewoon onwijs laag, terwijl ik blijkbaar best redelijk had gereden, want ik zat bij de eerste 3, het zou dan stom zijn als je geen prijs zou krijgen omdat die jury gewoon zo idioot laag jureerd...

:)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:31

haike schreef:
Winstpunten zijn voor de combinatie, prijzen omdat je tegen elkaar er een eentje de beste is/was.


Kort maar krachtig geformuleerd. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:40

ik vind dat als je met 2 of meer rijdt, er gewoon een 1e prijs moet zijn. wel of geen wp, het is toch een vergeliking. daarentegen, als je in je eentje rijdt, vind ik dat je alleen een beker moet krijgen als je een wp hebt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:58

Nique schreef:
Want zonder winst blijkt dat je dus niet voldoende hebt gereden.


Niet mee eens !
In de dressuursport is het cijfer 5 een voldoende, dus ook al zou je gemiddeld een 5 halen dan heb je een "voldoende" proef neergezet.

Verder vind ik ook dat een wedstrijd 2 aspecten heeft:
1) Je eigen prestatie die wordt vertaald in punten.
2) Jouw prestatie ten opzichte van de andere deelnemers.
Dit kan resulteren in een prijs zonder winstpunt, net zo goed als het kan resulteren in een winstpunt zonder prijs.
Imo. zijn het dus 2 totaal verschillende aspecten !

Een tegenvraagje:
Wat vind je er van als je wel een winstpunt haalt maar geen prijs ?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:52

Als ik een ondelinge organiseerde en we hadden maar 1 starter in een bepaalde klasse, dan keek ik wel naar de behaalde punten met het indelen van de groepen. Bijv. als ik 1 starter in de L2 had en meerdere in de L1 en de L2-er behaalde minder dan 145 punten dan deelde ik deze in bij de L1-ers. Had hij/zij echter goede punten dan vond ik dat ze echt een prijs verdient had.
Dit werkt alleen niet zo bij officiële wedstrijden. Ik ben een keer 1e van 4 man geworden met 135 punten, kreeg wel een waardebon en een lintje.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 21:40

Antwoord aan Oscar: Wel een winstpunt maar geen prijs ga ik mee accoord. Dan pas ding je mee en dan kan het zo zijn dat anderen inderdaad beter waren zodat je buiten de prijzen valt!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 21:44

Bednkt voor de vele reacties maar ik ben echter (nog) niet overtuigd!!!!!
Als je geen winst hebt wil dat zeggen dat je gewoonweg onvoldoende hebt gereden! dat verdient toch geen prijs?????? Wellicht wel als het geen levend dier betreft maar ik ken mensen met dozen vol bekers die pas in de L of M starten....Een prijs is toch een aanmoediging en verdien je deze als je klaarblijkelijk niet voldoende rijdt??? Ook al rijden de mensen in jouw catagrie nog beroerder......(op deze dag)......

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:49

nee, je hebt onvoldoende gereden als je minder dan een 5 gemiddeld rijdt. Een 5 is nl voldoende met dressuur, kijk maar na in het boekje.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:02

Dan zou je dus een prijs mogen krijgen vanaf 26x5=130 punten. Dat is dus bijna altijd het geval.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:16

Ja idd een prijs MOGEN krijgen. Maar omdat er standaard 1 prijs per 4 gestarte deelnemers is, krijgt alleen de beste 25% een prijs en dus niet iedereen met 130 punten of meer.

En wat Oscar al zegt, daar ben ik ook wel benieuwd naar: wat als je wel een winstpunt haalt maar geen prijs? Ben je dan ook 'verontwaardigd' omdat je een prijs verdiend zou hebben maar er geen krijgt?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:38

het is zelfs met kampioenschappen zo dat je alleen kampioen kunt worden als dat niet met een verliespunt (< 4,5 gemiddeld) is.

PS Karin, Nique geeft al antwoor5d op die vraag Knipoog

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:45

Sorry, die reactie had ik even gemist, was me niet opgevallen omdat Nique twee reacties onder elkaar had gezet en ik alleen de laatste zag.

Nique schreef:
Wel een winstpunt maar geen prijs ga ik mee accoord. Dan pas ding je mee en dan kan het zo zijn dat anderen inderdaad beter waren zodat je buiten de prijzen valt!


Dat sommigen beter zijn dan anderen komt altijd voor, of er nou winstpunten vallen of niet.

Verder geeft Lielle al aan dat een 5 gemiddeld nog steeds voldoende is, ook al staat daar geen winstpunt voor.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:52

Ik ben voor prijzen, dus oneens met de stelling.
Maar ik ben het er wel mee eens, dat met het oranje lint naar huis gaan en 130 punten op je protocol geen uitslag is waar je trots op kunt zijn. En ik vind dat die beker eruit ziet alsof je trots bent op een prestatie. In zo'n geval zou enkel een lint gegeven moet worden, laat die beker maar achterwege... Het rozetje symboliseerd die 'beste van de groep' dan.

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:21

Ik ben het er ook niet mee eens. Sorry. Twee dingen staan totaal los van elkaar. Ik ben zelf geen dressuuramazone maar heb een aardig idee hoe het in elkaar steekt. Ik denk echt dat je die dingen los van elkaar moet zien.
Bovendien heb ik combinaties gezien die het paard erin 'Trokken' en sloegen en die winstpunten behalen. Sorry hoor maar dat klopt dus ook niet.

'Paint' it 'Black'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers