een been langer dan de ander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nelvandeb

Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Tilburg

een been langer dan de ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 15:09

hoi
ik heb een been langer dan de ander en mn pony is heel gevoelig op gewicht
dus aan de ene kant hangt meer gewicht dan de ander en ze gaat scheef lopen
wat moet ik doen??????? Verward Verward Verward Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:16

Je zult haar dan meer moeten ondersteunen aan de kant waar het meeste gewicht hangt (al lijkt mij de impact van een langer been niet zodanig dat je pony er heel erg scheef van wordt, maar alles kan, dus waarom niet?).
Dat betekend: stel dat je rechterbeen langer is en dus het gewicht naar rechts meer is, je pony naar rechts valt. Ondersteun hem/haar door je rechterbeen er meer aan te hebben, op te vangen. En dan bedoel ik je kuit, niet je hak.

Kan je wat explicieter zijn over het scheef lopen?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:18

Ik kan je niet garanderen dat het werkt, maar probeer eens om de in de beugel van het kortere been een verhoogd beugelblokje aan te brengen. Als het goed is ga je hierdoor weer rechter zitten.

Succes !

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:30

Je beugelriem een gaatje korter Verward
Bij mij zit er ook een flink verschil tussen, maar in de 20 jaar dat ik rijd nog nooit met rijden last van gehad.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:12

Ik heb mijn rechterbeugel altijd 1 gaatje langer, hangen ze gelijk, dan heb ik het idee dat ik scheef zit... Ik moet dus ook niet aan mensen gaan vragen of mijn beugels gelijk zijn, maar gewoon zelf voelen.
Ik merk er verder qua rijden niets van, qua scheefheid. Op het moment dat mijn beugels wel gelijk hangen (en zowiezo wel makkelijker denk ik) heb ik de neiging om in te zakken in mijn bekken, wat ik bij gewoon lopen ook iets doe...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:31

Zonder beugels gaan rijden! Kun je geen steun zoeken en word je gedwongen om recht boven je paard te blijven zitten. Na een paar weken zonder beugels rijden kun je dan op zoek gaan naar de juiste lengte van beide beugels. Kan best zijn dat je aan een kant iets korter hebt als aan de andere kant. Eventueel kun je nog een gaatje ertussen maken in je beugelriem. Maar ik zou eerst op zoek gaan naar de juiste zithouding zonder beugels.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:52

wissel regelmatig je beugelriemen om, door het regelmatig opstappen (linkerkant)) rekt die beugelriem altijd iets uit. ga anders zitlessen volgen?

groetjes succes

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:57

dr_jacksel schreef:
Ik heb mijn rechterbeugel altijd 1 gaatje langer, hangen ze gelijk, dan heb ik het idee dat ik scheef zit... Ik moet dus ook niet aan mensen gaan vragen of mijn beugels gelijk zijn, maar gewoon zelf voelen.
Ik merk er verder qua rijden niets van, qua scheefheid. Op het moment dat mijn beugels wel gelijk hangen (en zowiezo wel makkelijker denk ik) heb ik de neiging om in te zakken in mijn bekken, wat ik bij gewoon lopen ook iets doe...

Waarschijnlijk zit jij nu gewoon scheef. Je moet je beugels gelijk maken. Het is wel even wennen maar dan kom je weer recht te zitten

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:05

Nope, ik heb echt een been wat langer is dan het andere been, is opgemeten...

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:28

Ik heb ook een been ietsje langer, en heb mijn ene beugelriem ook een gaatje langer.
Maar even over dat gewicht. Je benen zullen denk ik echt niet meer als een cm verschillen. En dan hangt er aan de ene kant echt geen kilo meer als aan de andere kant. Het lijkt me dus sterk dat je paard daar iets van merkt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:38

Ik heb ook ongelijke benen. Het scheelt een centimeter, en dat is erg lastig, want ik heb dus veel kleine tussengaatjes, en nog voelt het scheef Knipoog!!! Zonder beugels zit ik recht en heb ik nergens last van, maar ja... Die beugels heb ik toch echt regelmatig nodig, anders heb ik snel steken *LOL*... Toch proberen de juiste lengte te vinden (eerst zonder beugels maakt je vaak inderdaad rechter omdat alles uit kan rekken) en als jij recht zit, heb je ondanks ongelijke benen (mits je beugels voor je gevoel even lang zijn en je dus recht zit) je gewicht goed verdeeld.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 08:38

Door een aangeboren afwijking is mijn linkerbeen 3cm korter. (is opgemeten). Ik heb mijn beugels altijd gelijk hangen. Ik ben van mening dat (bijna) ieder mens nooit helemaal zijn gewicht gelijk verdeeld omdat iedereen een goede en een slechte kant heeft zoals iedereen links- of rechthandig is. Dit dient dus getrained te worden. Ik denk dus dat mensen met gelijke benen ook niet hun gewicht gelijk verdelen Wat ik me wel kan voorstellen dat je sneller door je heupen knikt.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:03

Nanda: Wat is bij jouw dan het doel van je beugels gelijk hangen?
Voor mij is dit om me gewicht gelijk te verdelen onder andere. En doordat mijn benen meer dan 1 cm verschil hebben doe ik dus mijn beugel lengtes daar op aanpassen, zodat mijn gewicht wel recht op mijn paard verdeelt is.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:21

Ik heb daar nooit bewust over nagedacht. Als 8 jarig meisje is door mijn instructrice gewoon belist dat je beugels gelijk moeten hangen. Ik heb dit nooit veranderd. Nu 23 jaar later, weet ik niet beter. Ik ben er van overtuigd dat ik mijn gewicht niet goed verdeel als ik er niet op let. Maar ik denk dat mensen met gelijke benen dat ook niet doen. Vergeet niet dat 95% van de mensen geen gelijke benen heeft. Ik begrijp dat jouw verschil meer dan een cm is. Als jij je prettig voelt bij een (tussen)gaatje korter moet je dat vooral doen. Misschien dat ik dat voor mezelf ook eens ga proberen. 3cm is immers behoorlijk veel. Maar ik heb niet de ilusie dat ik dan automatisch mijn gewicht goed zal verdelen. Ik denk wel dat ik wat minder door mijn heup zal knikken (want dat doe ik inderdaad)
Nogmaals, door dit Topic denk ik er nu voor het eerst bewust over.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 10:15

Het is ook niet dat ik denk dat me gewicht er automatisch door verdeelt wordt, maar wel makkelijker. En wat je zelf al zegt de knik die je maakt in de rest van je lichaam om toch maar het verschil op te vangen is voor mij de reden om dan maar met ongelijke beugels te rijden.
Die knik die je maakt verstoort namelijk de balans tussen jouw en je paard. En derest van je houding pas je daar ook weer op aan om het allemaal weer op te vangen.
Als je erover nadenkt kan iets kleins hele grote gevolgen hebben (algemeen bedoelt).

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:23

Als je knikt ga je dus scheef zitten! Je zit niet meer recht en in balans op je beide zitbeenknobbels... Ook slecht voor je rug! Mij broertje heeft een beenlengte verschil van 3 centimeter, en omdat hij zijn zolen niet heeft aan laten passen is zijn rug scheef gegroeid. Dit kan op latere leeftijd grote problemen geven omdat je je rug scheef belast... Steunzolen zijn erg belangrijk, en je beugellengte aanpassen is daarmee te vergelijken!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:07

Ik heb dat probleem ook. Ik hou mijn beugellengtje gelijk maar heb iets onder mijn beugelblokje gemaakt zodat de ongelijkheid wordt gecorrigeerd.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:57

Ik heb het eens geprobeerd met 1 blokje i.p.v. twee, maar dan zaten de beugels niet lekker *LOL* Misschien kun je uitleggen hoe je dat hebt gedaan?
Wie weet helpt mij dat ook!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 08:56

Maar dat geklooi met die blokjes in de beugels, wat voor nut hebben de gelijke beugelriemen dan nog?