soort krachtvoer,vervolg vorig topic(lang verhaal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

soort krachtvoer,vervolg vorig topic(lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 01:50

Hallo,

Een tijdje terug hebben we het gehad over welk soort krachtvoer voor welk paard.
Voor degenen die het interessant vinden, wil ik hier nog een verslagje van doen hoe het er (bij ons) nu voorstaat Knipoog

Wij hebben op onze stal jaren lang Equisanum gevoerd, met veel plezier
Waarom dan overstappen?
Onze eigen kleine quarter merrie werd er vrij dik van & en dan ga je toch eens ''verder'' kijken...

Zo kwamen we op Equiral... maar , eerlijk gezegd, toen ik hoorde dat Equiral overgenomen is door Pavo (en ben zelf meer anti pavo), kreeg ik mijn twijfels...
Ze garandeerden nog wel de samenstelling én (wat ik belangrijk vindt), dat het puur natuurlijke grondstoffen zijn..

maar toch... Scheve mond
verder kijken... oke... Havens !
Ziet er goed uit, staan onder strenge controles (mag zelfs mee naar het buitenland) en is natuurlijk.

Dus ; eigen paarden erop gezet...

Na 4 dgn. zag ik dat onze merrie (die neigt naar vervetten) behoorlijk aan het invallen was Scheve mond
ipv van 1/4 die ze eerder kreeg, werd dit opgebouwd naar 1 a 1,5 schep per keer ....
(goedkoop, duurkoop?)
Toen ik haar reed, liep ze duidelijk minder lekker... en ze heeft echt een aantal dgn. niet lekker in haar vel gezeten...
mmm... dat kan gebeuren...
Toen; een dag nadat ik gereden had; kwam ze wat ''stijvig'' haar box uit...
jakkes...
mi toch ''stoffen'' in haar lijf, waar ze niks mee kan & zich misschien zou kunnen uiten in dit soort dingen... Scheve mond

Diezelfde dag viel het me op, dat de andere (eigen) paarden het eten toch niet zo lekker vonden en waren er wat mee aan het ''mummelen''...

dat was de druppel...

Inmiddels heb ik mijn verhaal uitgelegd aan Equisanum en kreeg een uitgebreide uitleg terug.
Ze hebben een nieuwe muesli, (wat ik nog niet kende), wat ik nu dus wil gaan voeren aan deze merrie.
Overigens gaan we dan weer volledig terug naar het ''oude, vertrouwde & voor mij bekende'' voer Cool

Maar de merrie krijgt dus een muesli van ''puur natuur''... ben zeer benieuwd... dit voer bestaat uit ''bijna'' alleen maar granen en bevatten zelfs geen chemische vitamines.
Het voer moet ''schonend & drainerend'' werken en zou voor de merrie op dit moment heel goed moeten zijn...

Ik heb nog mijn twijfels over ''geen vitamines e.d.'' maar heb toch het volste vertrouwen in Equisanum

Voor de boekenwurmen onder ons, heb ik hieronder nog wat gegevens neergezet , uit de email v. Equisanum Knipoog

--------------------------------------------------------------------------------------
Nu even de EQWUI SANUM WESTERN, omdat quarter paarden moeten een rantsoen hebben met weinig eiwit en vrij veel energieTevens moeten ze vrij veel zetmeel hebben anders worden door hun grotere activiteit te mager. dus het is een specifiek samengestelde muesli speciaal voor quarters. Ik heb er altijd naar gestreefd om voor ieder ras en iedere omstandigheid en eventuele afwijkingen daarvan een speciale muesli te maken. Maar voor Colinda heb ik tijdelijk voor PUUR NATUUR gekozen omdat ik COLINDA eens schoon wil maken en zij wel zeer goed er op zal reageren
--------------------------------------------------------------------------------------

Mede ter bevestiging van ons telefonisch onderhoud heb ik gekozen voor ''puur natuur''
Opmerkingen:natuurlijke voeding , maar toch ook zo weinig mogelijk eiwit. Ik adviseer u dit een maand of drie vol te houden.
De nutriënten van de puur natuur zijn als volgt: Vert. Ruw eiwit 6,8 %
Ruw Vet 9,7 %, Zetmeel 41,2 gr./kg. Suikers 17,6 gr. Calcium 11,5, Fosfor 6,5
Vep 1000, M.J / kg. 11,44 , Granen: erwten,gerst, mais, zonnebloem,tarwe, zw.haver.
lijnzaad, lijnzaadolie
--------------------------------------------------------------------------------------

Toen ik enkele jaren geleden dit voer heb samengesteld had ik de volgende berekende gehalten:
Ik heb dus het archief er op na geslagen, maar ieder jaar heb je wel een verandering in de nutriënten gehalten deze worden
jaarlijks door het centraal veevoeder bureau bekend gemaakt.
-------------------------------------------------------------------------------------
Zoals ik reeds eerder heb gezegd, bevat PUUR NATUUR geen enkele toevoeging van een chemische verbinding of synthetische vitaminen, dat is ook absoluut niet nodig, zelfs niet wenselijk. Voior enkele maanden is dat geen bezwaar, immers een tekort aan vitaminen ontstaat niet in enkele maanden, maar over langere tijd. Alle brokken bevatten evenveel vitaminen dan onze reguliere muesli's, maar vanwege plaats gebrek is dat weg gelaten. En wij als eerste muesli producent zetten toch altijd onze muesli's vooraan. Maar de kwaliteit van de brok wordt door ons als EQUI SANUM steeds op een hoog peil gehouden.
--------------------------------------------------------------------------------------

Daarnaast mag ze wel 2 kg. wortels, hooi & idd... veel stro (maar stro krijgt ze niet Knipoog ) , dus daar haalt ze wel weer vitamines uit.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden?!
Deze week nog wordt het voer gebracht ...
inmiddels zijn de eigen paarden dus direct van de Havens af, onze kr.kwpn-er krijgt nu een aantal dgn. slobber, omdat hij nu ALLES liet liggen Lips are sealed
Hij eet nu gelukkig weer... de overige eigen paarden staan weer even op Equiral, totdat het voer gebracht wordt. Knipoog
De merrie overigens, voelt zich al een stuk lekkerder, trekt alweer bij (terwijl ik echt haar ribben kon zien), en loopt weer als een zonnetje Cool
Had echt niet verwacht dat een bepaald voer zó snel ''iets'' kon doen...
Ik dacht , daar gaat een paar maanden overheen, maar schijnbaar toch niet... als iets echt ''fout'' is, valt dat al snel op dus.... Nerd

lang verhaal, misschien ''saai'' , maar misschien voor sommigen ook interessant (hoop ik) Schijnheilig ?

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!


wannabe
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 03:38

hallo colinda, erg leuk verhaal Misselijk maar ik heb toch even een vraagje: waarom krijgt jouw paard maar 1/4 schep voer per keer. misschien een domme vraag hoor! Haha!

it´s the hand thats riding the horse.
with a firm grip you accomplish NOTHING

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 14:09

wannabe schreef:
hallo colinda, erg leuk verhaal Misselijk maar ik heb toch even een vraagje: waarom krijgt jouw paard maar 1/4 schep voer per keer. misschien een domme vraag hoor! Haha!


mmm... als je zo reageert, met een Misselijk en dan toch nog een vraagje...

nou goed... als je goed gelezen zou hebben, kun je lezen dat het om een merrie gaat die dik wordt van de lucht en daarom dus zo weinig voer kan hebben... en daarom dus mijn ''zoektocht''
Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:20

Hoi Colinda,

Misschien heb je het al een keer eerder verteld en heb ik niet opgelet maar wat is er mis, volgens jou, met Pavo voeren? Je begrijpt dat ik dit vraag omdat ik het zelf wel voer Bloos Misschien dat ik door jou "weetjes" ook wat wijzer word.

Zelf voeren wij al jaren Pavo en altijd met veel succes......ik ben dus erg benieuwd Knipoog

Ben je een Bokker of een Jokker....


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:52

Colinda, heel erg bedankt voor je verhaal (nooit lang genoeg voor mij!).
Zo zie je maar weer hoe belangrijk goed voeren is. Het verhaal klinkt goed al zet ik mijn vraagteken (net als jij) bij het vitamineverhaal, maar er zal vast over nagedacht zijn. Misschien heeft Diana er nog wat zinnigs over te zeggen.....hou ons maar op de hoogte, mag ook via PB want er zijn kennelijk Bokkers die dit niet interessant vinden.......

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:59

Bij dat vitamine heb ik zoo ook mijn twijfels. Wel vreemd dat de paarden problemen hadden met Havens omdat ik juist met een paard met super gevoelige darmen alleen met Havens goed kreeg (en lucerne van Den Hartog).
Sinds ik op een nieuwe stal sta krijgt hij brok en granen van van Kooten. Resultaat is na anderhalve maand al te zien. Zijn conditie is beter, minder last van verzuren (terwijl hij nu zwaarder in training staat dan voorheen) en zijn vacht is veel beter geworden. Voorheen kreeg hij van Treurniet waar ik helemaal niet blij mee was dus toen aanvulde met Havens. Omdat de Havens niet voldoende was om het tekort van Treurniet op te vullen had ik dit resultaat.
Je bent trouwens voor mij de eerste die negatief praat over Havens.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:00

Zet het maar hier neer, als 'men' het niet interessant vind dan lezen ze het toch gewoon niet Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:42

Jolanda, ik begreep dat je Colinda Muesli zonder Haver gaf van Havens, maar dat is ook erg 'arm' voer. Meer bedoeld voor Shets, Fjorden en dat soort 'ruiger' spul... Ik denk dat het voor een Quarter wel erg schraal voer is (als dat het enigste is wat ze krijgen, ik combineerde het voor m'n oude merrie bijv. wel met onderhoudsbrok). Misschien had je toch de Sportmengeling eens moeten proberen... Ik denk dat dat voor veel Quarters een goed voer is. Voor Dot vanwege haar 'groei' nog net iets te weinig, maar ik denk dat ik haar daar straks, als ze volwassen is en niet meer groeit prima op kan onderhouden. En ze heeft het altijd met smaak gegeten. Net als nu haar Fyto Gold trouwens. Ze krijgt het nu twee weken, dus ik verwacht dat áls het iets extra's moet gaan doen, ik dat binnenkort toch zou moeten gaan merken...
En inderdaad Eleonoor ... hoewel ik voor Dot op dit moment dus even bij Havens niet kan vinden wat ze nodig heeft, vind ik het over het algemeen nog steeds een goed merk voer. Het ene paard is alleen het andere niet, dus soms blijf je toch een beetje 'zoeken'.

Overigens Jolanda... volgens nieuwe onderzoeken van andere voermerken, is dat vele zetmeel juist weer helemaal niet goed... die gaan weer over op hoge vetgehaltes. Lees maar eens wat er op de site van OMEGATIN staat hierover. (eh... ik geloof http://www.omegatin.com)
Dat is dus ook een beetje waar ik met Dot naar toe wil... hoger vetpercentage. Veel halterpaarden in Amerika krijgen ook extra olie over hun voer. En dan heb ik het niet over 'een scheutje', maar één of twee kopjes per dag. Ik heb Dot een hele poos 3/4 kopje per dag over haar voer (toen dus die Sportmengeling) en dat hielp wel wat. Nu krijgt ze dat dus even niet, omdat ik eerst wil zien wat het 'pure' voer doet. Dit (de Fyto Gold dus) is ook een 'hoger' vetgehalte voer, alleen nog lang niet zoals die Amerikaanse voeren. Die hebben gehaltes van 14 tot 20%. Fyto Gold heeft ruim 7%.
Nou goed... 'to be continued...' zullen we maar zeggen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:14

Hoi Jolanda,

Aangezien ik ook vreselijk aan het experimenteren ben met voer, zal ik mijn resultaten ook eens neerzetten.

Ben een aantal jaar geleden met Pavo stibro begonnen. Fin werd op deze brok elke winter afschuwelijk mager. Er viel niet tegen aan te voeren. Zelfs met extra maismeel werd ze niet dikker.

Ik ben daarna overgestapt op de gewone muesli van Marstall. Eigenlijk met hetzelfde resultaat als de pavo.

Ben toen, op aanraden van iemand, overgestapt op Equisanum western. Beviel prima. Ze deed het er goed op en bleef goed op gewicht. Jammer genoeg hield de leverancier ermee op en moest ik er weer mee stoppen.
Dit voer heeft een laag verteerbaar eiwit-gehalte en gem. energie-gehalte.

Weer terug naar Marstall muesli. Ging weer niet naar tevredenheid.

Toch weer terug naar de Equisanum. Ging weer prima, maar wegens tijdgebrek geen tijd meer gehad om Equisanum te halen.

Kreeg toen de tip om Marstall western te gaan geven. Deze is gewoon bij ons in het dorp te verkrijgen. Deze Marstall beviel stukken beter.
De resultaten waren zelfs nog beter dan de Equisanum.
Qua verteerbaar eiwit en energie-gehalte iets hoger dan Equisanum.

Omdat ik toch nog op zoek was/ben naar het optimale voer voor mijn paard, ben ik 4 weken terug overgestapt op Equiral stud.
Hmmmmm, mijn paard is nog nooit zo slecht geweest. Ze krijgt een 1/4 schep twee keer per dag. En zelfs daarvan wordt ze moddervet. Verward
Daarnaast is ze vreselijk sloom geworden. En deze resultaten kreeg ik al na een week. Zodra ik haar meer ga voeren krijgt ze direkt dikke benen en ze komt stijf de stal uit.
Equiral heeft een hoger eiwit-gehalte en lager energie-gehalte dan Marstall en Equisanum.

Ik ben dus weer op zoek gegaan naar wat anders en heb nu Marstall Champion besteld. Als het goed is kan ik hiermee van het weekend beginnen. Gaat ook dit weer niet goed, dan ga ik definitief terug naar de Marstall western.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn zoektocht ook te maken heeft met de spierbevangenheid die steeds terug kwam.
Hierdoor ben ik vnl. op zoek naar voer met een vrij hoge energie-waarde (na de ervaring dat een lage energie-waarde niet goed gaat) en een heel laag verteerbaar eiwit-gehalte.
In dit opzicht lijkt Champion helemaal ideaal. Hoger energie-gehalte dan Equisanum en een veel lager eiwit-gehalte.

Zodra de "resultaten" bekend zijn, zet ik gelijk een verslagje hier neer.
Enne... ik ben zeer geinteresseerd in de ervaringen van andere mensen met de verschillende soorten voer. Haha!

Groetjes, Nancy

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:23

Hoog energie gehalte met weinig eiwit: Havens kruiden meusli. Ik zat met mijn vorige paard met hetzelfde probleem, leek dik te worden van lucht en gevoelig voor spierbevangen en hoefbevangenheid. Uiteindelijk uitgekomen op Havens kruiden meusli met lucerne van Den Hartog. Super deed hij het erop en zelf geschoren glom hij je tegemoet (hij was een vos). Voor deze combinatie gevonden was heb ik ook behoorlijk veel geexperimenteerd maar uiteindelijk besloten dat voor het welzijn van mijn paard ik maar de moeite moest doen in de auto te kruipen om van ver de Havens te halen (toen nog niet in een straal van 40 km te krijgen).

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:38

??? Vraag ik me toch af waarom je er Lucerne bij voert, wat dat is juist heel hoog in eiwit. Dat doe ik bij het voer om het eiwitgehalte op te krikken voor m'n tweejarige die nog groeit. (Dat kreeg ze bij de Havens Sportmengeling, en nu ook bij de Fyto Gold)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:52

Heb nog eens je verhaal gelezen Jolanda, maar dat vitamine verhaal vind ik persoonlijk dus... Lips are sealed ... En óf je binnen een paar weken vitamine tekort kunt hebben!! Afhankelijk van het soort, zal het effect groter of kleiner zijn, maar een disbalans in het voer kan zeker wel grote gevolgen hebben, ook op korte termijn. Ik vind dat dus echt een héél wazig verhaal... Verward
Trouwens... als Colinda's slechte conditie inderdaad door de Havens kwam (En niet 'vervelend' bedoeld, maar weet je dat zeker? Waren er eventueel nog andere omstandigheden die hier in mee konden spelen... kou, weersverandering, verandering in training, enz...) ben je zelf ook al tot die conclusie gekomen:
Colinda schreef:
Had echt niet verwacht dat een bepaald voer zó snel ''iets'' kon doen...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:03

Vraag me niet precies hoe het werkt. Maar in onderzoekingen in Engeland is juist bewezen dat voeding met een hoog vezel gehalte erg goed zijn voor paarden die gevoelig zijn voor spier en hoefbevangenheid. Lucerne kwam uit te testen als een goed voer voor deze paarden voornamelijk door het hoge vezelgehalte. Met enige terughoudendheid heb ik mijn vorige paard op basis van deze onderzoekingen toch Lucerne gevoerd en dus met goed resultaat.
In Engeland is zelfs speciaal voer op de markt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevang en die zijn ruim voorzien van lucerne. De exacte theorie erachter ken ik niet. MAar weet wel dat er verschillende soorten eiwitten zijn die niet allemaal op dezelfde manier verteerd wordt door de paarden.

Klaaske

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:28

Mijn paard krijgt :

s'morgens : 1 kg subli granenmix
s'middags (na het rijden(1 uur)) : 2 kg Havenx sport-/basisbrok
s'avonds : 1 kg subli muesli met melange

Onbeperkt droge eiwitarme kuil.

Bevalt me prima, mooi glanzend paard, hij eet het ook goed op.

......................

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:23

OK... daar ben ik dus lekker mee... Boos! Frusty
Kom ik er dus net achter dat het voer waar ik sinds kort op over gestapt ben, Fyto Gold, BHT bevat. (Net nieuwe zakken gehaald met beter leesbare etiketten.)
BHA en BHT zijn twee anti-oxidanten die vaak in voer (ook hondenvoer) verwerkt worden. BHA inmiddels niet meer omdat het verboden is, maar het verwante BHT nog wel. Dit is een stof die vergelijkbaar is met landbouwgif en kankerverwekkend. Ik heb in het verleden dit hele verhaal eens uitgezocht in verband met hondenvoer, en ben toen op zoek gegaan naar een hondenvoer waar dat niet in zat omdat het zo slecht bleek te zijn. En nu zit het dus in m'n paardenvoer... Boos! Frusty WAAAAHHHH!!!! Ik wordt gek!

Nu zit ik er dus over te denken om terug te gaan naar de Havens Sportmengeling, maar dan aangevuld met veulen of merrie brok, om het beetje extra te krijgen dat Dot nog nodig schijnt te hebben... Wat vinden jullie? (Dit was ook het advies van de Havensmeneer die ik gebeld heb. Maar goed, die adviseerd natuurlijk altijd z'n eigen voer Knipoog )

Jolanda, welk voer kreeg Dot nou precies bij jou, en kun je me hier de complete samenstelling van geven? En is er misschien een mogelijkheid dat die man bij jou een extra zakje voor mij afleverd ofzo? Hoe vaak gaat'ie komen?
Ik weet het echt even niet meer... Verward dacht ik eindelijk iets gevonden te hebben.... Verdrietig

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:35

hoi francis. ik heb ook fyto gold.
en ben net even naar de zakken gelopen.
bij mij staat er ook BHT, maar daarachter niks. dus geen ....%
misschien betekend dat wel dat her geen BHT inzit. Verward

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 19:39

hoi,

hee... wat een reakties Knipoog interessant


Natuurlijk houdt ik er rekening mee dat er meer dingen een rol kunnen spelen in de overstap naar een ander voer.... (beweging, klimaat e.d.), net zoals dat ik dacht dat je pas na een aantal maanden erachter kan komen of je paard het er goed op doet of niet....

De reden waarom ik zelf dus anti pavo ben, is dat we een aantal jaren gefokt hebben. In die tijd voerden we Equisanum.
Onze fokmerrie, maar ook haar nakomelingen deden het er super op !

In het 2e jaar dat we met haar fokten, hebben we haar een tijdje (met veulen) weggebracht voor een seizoen.
Juist.. daar werd Pavo gevoerd... de rest was hetzelfde (weidegang, hooi e.d.)
Toen ze terugkwam, herkenden we onze merrie bijna niet meer...
niet dat ze broodmager was ofzo... maar anders.. ''hoekiger'' , smaller..

Dit hebben we later precies hetzelfde meegemaakt met een nakomeling.

Dus... nee... voor mij geen Pavo

Verder ; als ik de samenstelling vergelijk v. Equiral & havens, zie ik behoorlijke verschillen, bijvoorbeeld hierbij:
Havens muesli z. haver------------------Equiral:
Vert. ruw eiwit 10,5----------------------vert. ruw eiwit 8,2
Ruw eiwit 13,2----------------------ruw eiwit 10,5

alleen al gezien dit bovenstaande (ondanks dat havens dus zo sober zou moeten zijn), zou je dus niet verwachten dat Colinda dusdanig invalt op DEZELFDE hoeveelheid voer.
Ik wilde dus iets meer energie, ietsje meer ''kunnen'' voeren qua hoeveelheid (maar niet 3x zoveel !), en dan zónder dat ze te dik zou worden... maar dat ze zelfs van 3x zoveel voeren, nog zou invallen
Verward
Daarom haalde ik aan: goedkoop, duurkoop...

Wat jammer is, is dat bij Equiral het zetmeel/suiker gehalte niet vermeld wordt...
Kan dat dus niet vergelijken, maar het ''schijnt'' zo te zijn dat Quarterhorses dik worden v. SUIKERS, maar juist wel weer veel ZETMEEL nodig hebben... Scheve mond
Daarom geloof ik in zekere zin het antwoord v. Equisanum..

En dat ik waarschijnlijk iets meer zou moeten gaan voeren, is oke...
Maar ik vindt het nogal een verschil, van 1/2 schep per keer naar 1 1/2 schep per keer....
nogmaals ; kijk eens naar bovenstaande gegevens....

Eleonoor; het klopt wat je zegt over bepaalde eiwitten, het is maar net wáár ze de eiwitten uithalen.. uit gerst? graan? of andere gewonnen producten... en kan me dus goed voorstellen dat het per paard verschillend is.

nou... verder heb ik vandaag het voer ontvangen Knipoog en Colinda heeft het al gehad .
Het lijkt wel net kippenvoer Scheve mond hele maiskorrels, hele erwten, en zelfs hele zonnepitten (met schil), verder zie ik er ook veel ruwvoer (hooi of stro) in, verder zitten er geloof ik, veel olieen in, lijnzaad (en die zonnepitten dan.. maar niet in olie vorm Haha! )
het ziet er wel heel natuurlijk uit, was lekker aan het eten en ongelooflijk aan het ''knoepen''.
Ze moet er dus wel wat voor doen... nu maar hopen dat ze die moeite wil blijven doen Haha!

Natuurlijk zitten er wel vitamines in, dit haalt ze uit het voer zelf en zijn dus puur natuurlijke vitamines.... en de bedoeling is dat ik haar 2 kg. wortels zou geven & evt. veel stro (maar dat krijgt ze niet, wel onbeperkt hooi).
Maar er zitten geen synthetische/chemische TOEGEVOEGDE vitamines in... wat dus eigenlijk valt onder het kopje ''afval stoffen'' en daarom zou dit voer moeten werken als ''ontslakking''.

nou... morgen ga ik haar rijden... en met 1000 VEP ben ik benieuwd ...
Ten opzichte v. andere voeders ligt het VEP gehalte tussen de 780 - 950.

Ik houdt haar verder scherp in de gaten... ivm die vitamines in combinatie met haar training
Eerder gaf ik nog wel eens een schepje vit E erbij... maar wil dus nu eerst proberen zónder...

Verder heb ik voor de rest van de paarden de ''arabian'' weer in huis Cool dit voerden we eerder dus ook altijd.

vera; is het verhaal lang genoeg Haha!

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:54

Colinda schreef:
vera; is het verhaal lang genoeg Haha!

groetjes


Ja hoor, dank je wel Ik heb nu niet veel nieuws over het voer behalve de Soul Mate die ik nu gebruik. Alleen kan ik er nu niks zinnigs over zeggen, pas over een week of 3 Haha!
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal over BHT Scheve mond

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 19:58

oke... ff Equisanum uitleg Knipoog

''is als eerste op de markt met muesli''
'' zijn volledig en bestaan uit hoogwaardige grondstoffen zoals'':
* gepunte en geplette haver (behalve de arabian... is zonder haver)
* geplette en ontsloten gerst
* getoaste en gebroken soyabonen
* havermoutpellets
* kruidenmengsel
* luzernepellets (heeee.... ook lucerne !) Haha!
* vitaminen/mineralenbrok/korrel
* ontsloten maisvlokken
* geconcentreerde suikers
* lijnzaad
* zonnebloemolie
* natuurlijk anti - oxydant (is dat die bht ofzo? of bestaat er ook een
natuurlijk anti-oxydant?)
* Bio regulator
* appel extract
* gistcultuur

Francis : hetgene wat ik altijd de jonge paarden voerde, en dus ook Dot, is de ''endurance''
Dit is speciaal voor paarden tot ongeveer 3 jr.
Het ligt dus iets minder hoog in eiwit e.d. dan bijv. voor fokmerries & voor veulens.
Maar heb dit dus ook altijd onze fokmerrie & veulens gegeven...

gehaltes:
ruw eiwit 12,10 %
ruw vet 7,50
ruw celstof 8,00
ruw as 8,50
vert.ruw eiwit 9,80
zetmeel 32,10
suiker 6,00
vocht 11,00
lysine 0,58
methionine 0,18
meth.+cyst. 0,39
calcium 1,30
fosfor 0,64
kalium 1,10
magnesium 0,20
natrium 0,38
Vit. A 15000 I.E./kg.
vit. D3 2000 I.E.
vit. E 250 I.E.
vit. K 3 mg.
vit. B1 10 mg.
vit. B2 10 mg.
vit. B6 2 mg.
vit B12 20 mg.
Vit. C 50 mg.
Biotine 1000 mcg.
foline zuur 4 mg.
Koper 12 mg.
IJzer 170 mg.
Jodium 0,6 mg.
Cobalt 2 mg.
Mangaan 48 mg.
Zink 124 mg.
Selenium 0,2 mg.
VEP 937

hehe... Dromen lamme vingers....
maar ik hoop dat je er iets mee kunt

En ja; je kunt het voer evt. bij mij afnemen, ook Marloes komt het binnenkort weer halen, voor haar veulen/jaarling.
(moet ik wel dan nog bestellen).
kwam er ook op terug, na een aantal maanden zelf gevoerd te hebben.

ik hoor het wel,

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:09

Hier iets wat ik van een kattenvoer site heb geplukt.... Ik heb er heel wat jaartjes geleden zelf een stukje over geschreven in het 'bobtailboekje', maar hoe het precies zat weet ik echt niet meer. Wél weet ik dat ik toen heel bewust gezocht heb naar hondenvoer waar het niet in zat, dus belangrijk genoeg om het nu ook in m'n paardenvoer te vermijden.
En Jos, dat er geen percentage op staat, betekend niet dat het er niet in zit. Voor dit soort middelen hoeven geen percentages genoemd te worden omdat het een 'hulpstof' betreft. Het feit dat het er op staat, betekend dat het er ook in zit. Vaak staat het er niet eens op, maar staat er bijv. een E-nummer of de zin 'bevat EG toegestane antioxidanten'. In veel landen zijn BHA én BHT inmiddels verboden, in Nederland nog niet. (Ben niet zeker van BHA, maar BHT mag in ieder geval nog wel.)

Hier dus wat er op die kattenvoersite stond:
BHT(E321),BHA(E320) en Ethoxiquine
Dikwijls worden alleen de E-nummers aangegeven of de onschuldige vermelding: EG toegestane bijproducten op de verpakking. Vaak wordt ook vermeld:zonder conserveringsmiddelen. In de tekst staat dan: Met antioxidanten-EG –bijproducten Weinig mensen weten , dat er dan toch BHT en BHA in het voer zitten. in sommige Europese landen zijn deze stoffen verboden. Aangenomen wordt dat BHT en BHA kankerverwekkende stoffen bevatten. In dierproeven traden veranderingen op in het immuunsysteem en de lever.Beide stoffen worden in het vetweefsel opgeslagen, kunnen de ongeboren kittens/puppies bereiken en staan bekend als veroorzakers van allergieën.
Ethoxiquine veroorzaakt krampen, depressies, huidirritaties en leveraandoeningen. In levensmiddelen is Ethoxiquine niet toegestaan, daar er een giftige werking van uit gaat bij inhaleren, consumeren en huidcontact. Het verzamelt zich in het vetweefsel van de lever. Ethoxiquine is noch altijd een vaak gebruikt antioxidant voor dierlijke vetten.


Hier de link, dan kun je't daar ook nalezen:http://home.wanadoo.nl/solid-gold/consinfo.htm

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:17

Dank je Jolanda Ik zal es vergelijken... in ieder geval ook zo'n 'hoger' vetpercentage, wat die Fyto Gold dus ook heeft...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:25

Bedankt Colinda voor je uitleg.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 23:35

hoi,

Ods; graag gedaan Knipoog

en ja.. ik ben ook wel nieuwsgierig naar die BHT.... enneh.... wat zijn dan ''natuurlijke anti oxydanten'' ?
want dat zit dan weer in Equisanum.. valt dat ook onder BHT?

enneh... dus toch mensen die het wel interessant vinden Schijnheilig Haha!

ach...als ik zo voor mezelf zou zorgen als voor mijn paarden, zou ik denk ik gezonder zijn als nu Haha! (heb een slechte levenstijl qua eetgewoontes e.d.) maar ja... vindt de paarden dan ook belangrijker dan mezelf Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:48

BHT is een synthetisch antioxidant... maar goed, als er op de zak staat 'de natuurlijke krachtbron' en ze stoppen er BHT in...
Dan ga ik er ook niet klakkeloos van uit dat het bij de Equisanum 'natuurlijk' is... Ik heb een voedingsadvies aangevraagd bij Equisanum én gevraagd welke anti-oxidant ze gebruiken. Zodra ik wat hoor, laat ik het jullie weten.
Verder heeft de Equisanum (de endurance dan) wel veel dezelfde of ongeveer dezelfde waarden als Fyto Gold, en ook wel de dingen die me deden besluiten over te stappen naar Fyto. Bijv. het hogere vetpercentage (bij de Endurance zelfs nog een paar tienden hoger), het hogere vit. E gehalte en hogere Biotine gehalte. En natuurlijk het iets hogere Eiwit gehalte wat ik voor Dot nodig heb.
Ik koos een tijdje geleden voor Fyto Gold omdat ik dat iets makkelijker kon krijgen, maar nu ga ik dus toch maar over naar Equisanum... Des noods laat ik 5 zakken per keer komen, dan brengen ze het thuis... Een maand zal het toch wel goed blijven...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:12

OK, Ik heb Equisanum gebeld en ze komen het morgen aan huis leveren!
Na al jullie verhalen en de samenstelling ben ik ook om dus ik ben benieuwd wat dat gaat doen bij die kleine man. Haha!
Erg aardige mensen daar overigens Ze leveren vanaf 300 kg aan huis, da's 15 zakken en het is en half jaar houdbaar.
Zijn advies was om niks bij te voeren want volgens hem zit alles erin wat ze nodig hebben. Maar ik voer wel de Soul Mate gewoon bij, die vindt hij erg Kwijl + dat het heel goed spul is. Haha!
Ik heb trouwens niet gevraagd of er BHT in zit Stom.....Maar op hun site staat het niet bij de samenstelling dus dat zal wel niet.

Hee, ik zie een nieuwe Ach gut aaahhhh, die is lief (sorry offtopic!)

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers