t herhaalt zich!!!!Waarom?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 19:51

mijn paard is door omstandigheden tijdelijk in de africhting!
Frusty Frusty Frusty
Nu is hij een maand alweer in handen van iemand anders....alhoewel ik gelukkig ten alle tijden bij mijn paard kan en de trainer me ook adviseerde regelmatig te komen lessen.
t gaat allemaal goed voor zover....
gisteren zou mijn bijrijdster hem rijden.
omdat ik lichamelijk daar nog niet toe in staat ben.
Mijn bijrijdster heeft overigens al 2x op mijn paard gereden zonder problemen.
Onder begeleiding(trainer) ging ze gisteren dus rijden en stond ik met open mond te kijken hoe goed het ging,
en hoe hij mooi nageeflijk liep.echt een plaatje in stap dan.
op een ogenblik draafde ze aan niks aan het handje...toen werd gezegd volte te gaan rijden
op de rechterhand...toen ging weer dat knoppie om net als de laatste x met mij,mijn paard veranderde in een ogenblik van een rustig meewerkend mannetje
tot een bom waar niks mee te beginnen was ....
strak in de schoft enne hoofd omhoog waarna hij er als een gek vandoor ging en niet was te stoppen...
en petra er uiteindelijk goed vanaf donderde..
gelukkig niks ergs maar door datzelfde gedrag had ik toen bijna mijn nek gebroken....2 maanden geleden.
Mijn paard wordt niet strak aangepakt,ook niet door de trainer...maar hij overweegt morgen wel een slof.
enne de cap op.....
Ik kan er geen hoogte van krijgen...pfffff!!!!!
waarom gaat dat knoppie om???
groetjes angelique

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:06

misschien moet ie toch even wennen ofzo? ja ik weet het ook niet Verward enne.. expensive trekt bij andere ook tijdens wandelen ofzo naar gras maar niet bij zijn baas (nu ik, eerst helen) toen ik hem pas een dag had deed ie ook zo bij mij en laatst bij laura
dat is uitproberen misschien is dat bij hem/haar ook zo? veel succes hoor

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:07

misschien dat ie ergens pijn heeft zogauw ie buigt op die volte.
logisch dat ie dan zo doet natuurlijk.
laat hem eens helemaal nakijken door een goede veearts die verstand heeft van paarden.
ik weet niet of dat je dat al gedaan hebt, maar het is misschien een oplossing.
god weet zit er iets vast in zn rug wat misschien met kraken oid verholpen kan worden.
iig heel veel succes ermee!!
gillian

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 20:20

Met longeren gedraagt mijn paard zich absoluut zonder problemen....van welke aard dan ook!!!!!!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:26

hoe longeer jij als ik vragen mag??
met een hulpteugel oid?
toedeledoki
gillian

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:59

Misschien iets in zijn rug? En dat ie daar alleen last van heeft als de ruiter erop zit? Of hij probeert gewoon gruwelijk uit................ik zou het eigenlijk verder ook niet weten

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 21:19

ik longeer mijn paard inderdaad met hulpteugel...
ofterwijl de bijzet(elastiek)
ook gebruikte ik de halsverlegger.
gebruikte.....omdat mijn paard nu in de africhting is en door iemand anders wordt gereden/gelongeerd.
In het verleden heb ik mijn paard super gereden thans hij gehoorzaamde,en was braaf onder het zadel.
ook de leukste ritten buiten achter de rug....
zonder problemen in de manegeles meegelopen...
Ergens zie ik t meer als onder het werk uit zien te komen....of uitproberen...net als met kinderen,
Mijn paard wordt consequent behandelt.
Nu wordt een slof overwogen,door de instructeur ben benieuwd hoe dat uit pakt..en of het echt(tijdelijk) nodig is!!!!
Zowel mijn bijrijder als ik zelf hebben geen ervaring in t rijden met een hulpteugel!!!!
Maar zo'n paniekaanval enne niet meer te stoppen
willen we nooit meer!!!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:27

Natuurlijk zal de slof als een tijdelijk hulpmiddel gebruikt worden, maar ik vraag me af hoe het paard zich er tegen zal verzetten. Misschien is het het overwegen waard om pijn of een of ander gebrek uit te sluiten. Is het uitgesloten dan lijkt mij de slof een hele goede optie. Ik ben erg benieuwd of dit zal gaan werken of niet. hou je ons op de hoogte?

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 22:53

in afwachting van een telefoontje.....
vanavond zou de trainer PP met slof gaan rijden
ben zelf ook errug benieuwd>>>>werd t stuiteren???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:54

Mijn paard heeft me een jaar lang op dezelfde manier verbaasd, en bleek uiteindelijk flinke veterinaire problemen te hebben. Na wat ik het afgelopen jaar met hem meegemaakt heb, geloof ik niet meer in paarden die uit het niets staken.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 23:06

veterinair onderzoek?????
In wat voor opzicht dan?????
van z'n rug/hersens !!!!
misschien wel....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 23:15

Als zjin paard ineen keer zijn hoofd in de lucht doet, kan dat zijn omdat hij pijn heeft in zijn mond of in de rug. hoofd omhoog is rug weggedrukt, en dat doen paarden meestal om zichzelf te beschermen. Het kan ook zjin dat het paard enorme moeite heeft met de lengtebuiging en erniet door heen wil. en dan is de slof een goed hulpmiddel.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:04

Laat hem eens goed nakijken want het klinkt als pijn. Als hij het deed om te klieren deed hij het de andere kant ook wel op lijkt mij. Misschien zit het zadel niet goed. Ik zou als ik jou was hem laten nakijken. Want met longeren zit er niemand op zijn rug.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:11

Mijn gevoel zegt ook dat hij ergens pijn heeft. In zijn rug of schouder misschien zit er wel een rib niet goed??

Zou hem snel even laten bekijken en het dan is zijn kop zit weet je genoeg. Ik hoop voor je dat het niet in zjn kop zit want dan heb je echt een probleem Verward

Succes en we horen het wel??

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 13:33

Misschien dat een physiotherapeut je paard eens kan nakijken (rug, spieren, hals, alles). Is niet eens zo duur en die ziet snel als er wat is.
Heel veel sterkte en ik hoop dat het snel opgelost is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:17

Ik voeg me af of je paard dit ook al eens heeft gedaan bij zijn trainer? Het zou best kunnen dat het een lichamelijk probleem is maar het kan ook heel goed een rijtechnisch probleem zijn.

Mijn eigen paard had vroeger als 4 jarige nog wel eens last van diezelfde 'paniekaanvallen'. De oorzaak daarvan was enkel rijtechnisch. Mijn paard is bijzonder gevoelig en soms werk je al te sterk of abrupt in, zonder dat je dat zelf in de gaten hebt. Daardoor gaf hij een schrikreactie waar ik weer van schrok en dat was voor hem dus helemaal aanleiding om te gaan panieken en door de draaien.

Is dit voorval gebeurt met je trainer er bij en hoe interpreteerd hij het gedrag van je paard?

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 20:03

Kan het ook simpelweg verzet zijn? Doet me denken aan het paardje waarmee ik in de menles rij. In principe heel braaf, vaak wat dribbelig. Gister ging het erg goed, netjes in stap (is dus al een overwinning) en dan ineens is madam er flauw van, gaat haar hoofd omhoog, lijkt het net alsof jij haar gigantisch in de mond zit te trekken terwijl de teugels los zijn, en is ze dus oncontroleerbaar. Met veel moeite krijg je d'r hoofd weer omlaag en dan is ze ook zo weer braaf. Het escaleert dus niet zoals bij jouw paard. Wat je eraan kan doen? Geen idee, je hebt in elk geval begeleiding, en dat is denk ik heel belangrijk met zo'n paard.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 20:20

Is het niet iets heel anders? Ik was een paar weken terug ook aan het rijden en toen ineens ging mijn paard er gigantisch vandoor (terwijl er echt niets te zien was, hij was ook nergens bang voor) en bleef bokken en stijgeren en zo. Op een rustig moment ben ik er maar af gestapt (een echte held dus..) en toen begon hij helemaal te bokken en stijgeren. Wat bleek; helemaal gek geworden van de vliegen. Was gelukkig zo weer over!!