Weer een ingewikkelde " vraag " van mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 18:58

Ik rijd nu dus weer op Isolda. Gisteren na mijn Buitenritje nog even in de wei gereden, gewoon even wat oefeningetjes gedaan in stap.
Ik ga met haar ook ontzettend aan de gang met stap-draf overgangen, maar ik heb even een ander iets. Wat daar evt. ook wel beter mee zou kunnen worden.

Isolda kan keurig haar hals buigen, maar het "probleem" is een beetje dat ik heel veel druk in haar mond moet leggen, voordat ze naar beneden gaat. Ook laat ze niet echt "los" als ze haar hoofdje voor de loodlijn brengt.
Wat is goed om te doen? Ik ga nu eerst overigens haar weer fatsoenlijk aan de hulpen brengen, want dat is ook weleens beter geweest. Knipoog
Dus veel stap-draf overgangen. Ik denk dat het daar op zich al een beetje beter van word, omdat ze haar achterhand er beter bij moet hebben bij die overgangen.

Maar wat kan ik beter doen, veel druk erop leggen en haar op die manier naar beneden rijden? Vinnik zelf niet zo'n goed idee, maar met een iets lossere teugel en heel veel spelen red ik het dus niet bij haar. Wat bij Berber overigens wel goed lukte op den duur. En daarbij is het niet zo goed voor haar mond, die is toch al aardig "hard". Dat valt dus definitief af!
Het is bij haar dus niet het geval dat ze het niet wil, ze wil wel. (wat eigelijk bij Berber het probleem was)
Maar ik moet zoveel druk op haar leggen. Wat voor oefening zou ik kunnen doen om haar lichter te kunnen maken. Ze luisterd verder prima naar me hoor. (hihihi, IN de wei dan op dit moment)
Ik kan haar ook op mijn zit terug rijden, ook al moeten we dat weer even nieuw oefenen, ze heeft zo lang stilgestaan..... (MKZ, veulen etc)
Ook naar mijn benen luisterd ze netjes.
Ik was dus wel benieuwd naar een oefening die daar goed voor is. Wat kan ik het beste met mijn handen doen. Veel spelen en weinig druk leggen. Of eerst het zo laten tot ze weer perfect naar me luisterd en de stap-draf dingen goed oppakt?
Misschien is veel stelling vragen een goed idee?
Kom eens op met jullie tips, jullie hebben me ook zo goed met Berber geholpen!


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 19:19

Hm, als ze heel lang stil heeft gestaan zou ik het weer rustig opbouwen. Je kunt niet verwachten dat ze weer gelijk weer geweldig goed loopt. Ga haar anders eerst een bijgezet longeren ofzo, dat ze weet dat ze niet helemaal op jouw handen moet gaan hangen. Ik heb geen verstand van al die ingewikkelde hulpteugels, maar ik zou het eerst eens proberen met gewone bijzetteugels. Suc6.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 19:45

Bij Navy is het juist andersom.. Hoe meer druk, hoe hoger het hoofd.. Hoe scherper het bit, hoe hoger het hoofd.. Hoe zwaarder de hulpteugel (slof, bijzet, thiedemann) hoe hoger het hoofd.. Ik rijd nu dus door overdreven zacht in mijn hand te zijn, en dan duurt t wel wat langer, maar ze gaat wel! tis een begin zullen we maar denken.. Wat je aan dit bericht hebt weet ik nie, maar ik moest t ff kwijt Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 20:56

Nee Manon, het is niet zo dat ze dat in een keer doet, na het stilstaan. Ze heeft het altijd gedaan.
Met bijzets longeren doe ik, heb ik al jaren gedaan. Ze loopt er wel aardig mee, maar hetzelfde bij die teugel als bij mijn handen. Er moet veel druk op.
Ik wil dat niet, dus vandaar dat ik vraag naar dingetjes die ik zal gaan doen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 21:36

Toch je handen dan maar heel ontspannen houden dan. Kun je anders niet eens naar je instructeur/instructrice gaan? Die kan het wat beter beoordelen en misschien heeft die nog wel een handig trucje.

Stelling laten lopen helpt denk ik niet echt. Langer loswerken helpt misschien wel en vooral niet opgeven! Tong uitsteken

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 21:39

Nee nee nee, ik was er even bij vergeten te zetten dat ik die niet heb. Zoals velen al weten Knipoog
Moet je maar even terug lezen daar heb ik het allemaal in uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:25

Ik moet van mijn trainer bij een stug paard ontzettend veel spelen. ("play him down"). De kunst is dat het echt spelen moet zijn en niet zagen, je moet dus zelf er goed op letten dat je los en makkelijk blijft in je polsen, ellebogen en schouders.
Ik zou vooral veel schakelen ìn de draf, en daarnaast idd veel overgangen tussen stap en draf maken. Zorg er tegelijk dus ook voor dat je lekker vlot en makkelijk wegwil voor je been.

Zet hem op!! Cool

wat ik nog zeggen wilde: spelen in het contact, dus niet teveel rommelen dat daardoor de teugel los komt. Het doel van het spelen is dat er niet continu één "stijve" druk op de lagen komt, maar dat het bit een heel klein beetje beweegt.

_________________
Just smile and keep riding!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-23 22:27 ]</font>

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:27

Wat ik geleerd heb is dat op het moment dat je paard nageeft, je je handen een klein beetje meegeeft. Je maakt dan de hals langer en de druk wordt ietsjes minder. Als je dit steeds doet, word je paard vanzelf minder zwaar in je hand.

En trouwens, wie zegt dat druk slecht is. Het ene paard heeft heel veel druk en het andere juist niet. Als de druk op beide teugels maar gelijk is. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je paard op je hand hangt.

Groetjes Sandra

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:48

Ik denk dat je de druk moet opvoeren door er met je benen er naartoe te rijden, en niet met je hand de mond op te zoeken. het paard moet met zijn mond jouw handen opzoeken, en jij maakt dat klaar met je benen. dus het is een kwestie ook van goed voor het been zijn. als die druk een beetje hard moet zijn, dan moet dat maar. Beloon op tijd met het ontspannen van de hand. en vergeet niet zelf ook wel eens na te geven met je hand als het paard even te stug wordt, een fractie van een moment pauzeren (ontspannen) en meteen weer opnieuw proberen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers