Bietenpulp en Snijmais....wat voor werking??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Bietenpulp en Snijmais....wat voor werking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 18:50

Zoals ik in mijn onderwerp al vraag. Wat is nou precies de werking van Bietenpulp en Snijmais? Kan het kwaad om te voeren en hoeveel kan je er van voeren?? Zit er veel eiwitten in?? enz enz. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:49

Wat er precies in zit ligt aan het droge stof (ds) gehalte van de mais. (Dus hoe nat hij is zeg maar) Des te droger des te hoger de energiewaarde. Uit mais halen paarden voornamelijk energie. Het eiwitgehalte is niet zo hoog als bij kuilgras. In mais zit ook veel zetmeel, dus bij veel mais en weinig bewegen een dikmakertje. Bietenpulp geeft ook voornamelijk energie.
Bij ons op stal krijgen de paarden ongeveer 2 voederbieten en 2 rode bieten per dag. Geen probleem hoor. Sommige stallen voeren snijmais. Eigenlijk een soort vervanging van brok. Je moet er voor de eiwitten en structuur nog wel kuil of hooi bijvoeren.

Uit het tabellenboek veevoeding:
-RE (ruw eiwit) bietenpulp per kg product: 21 gram
VEP (Voeder eenheid paarden) en VREp (Verteerbaar ruw eiwit paarden) niet bekend
-VREp van snijmais (ingekuild) per kg product: tussen de 15 en 18
VEP van snijmais (ingekuild) per kg product: tussen de 181 en 311
(verse snijmais onbekend voor paarden)

Ook uit het tabellenboek:
Een warmbloedpaard met matige arbeid (middelste uit de tabel) moet bij een lichaamsgewicht van 600 kg krijgen (per dag):
VEP: 4730 (standaard) + 1810 (voor de arbeid)
VREp: 365 (standaard) + 140 (voor de arbeid)

Als je dit weet kan je ongeveer uitrekenen wat hij mag krijgen. Natuurlijk is het voor ieder paard anders, maar dit is een indicatie.

Succes!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 22:02

ik weet alleen dat ze van mais heel erg aankomen!
als een paard mager wordt, gaan ze heel vaak mais bijvoeren!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:39

Van mais groeien ze idd wel, maar alleen als je ze veel geeft. Als je elke dag of om de dag een beetje geeft kan het geen kwaad. Ik vond ook altijd dat ze er wat frisser van werden. Bietenpulp ken ik niet.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:27

Mais hoort niet in een paard! Je kunt het geven als bijvoeding, zoethoudertje, maar meer dan dat is het niet. Mais als vervanger van brok is voor sukkels en geldwolven, het is namelijk goedkoper als brok.
Bietenpulp gaat wel, maar kijk uit met de hoeveelheden, je zult de eerste niet zijn die z'n paard met pulp doodvoerd.
Voederbiet is als zoethouder een uitstekend middel, ze zijn er, meestal, lang mee bezig en het heeft niet al te veel voedingswaarde.
Je uitgangspunt moet zijn goede kwaliteit (basis)brok, hooi, gras of kuilgras. Heb je een paardje wat zo efficient is dat het maar weinig brok nodig heeft, dan kun je voederbieten gebruiken als bezigheidtherapie. Voederbiet valt mijns inziens onder het hoofdstuk wortels, appels en overige gezonde lekkernijen, voeren als je het hebt.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:39

Ik voer mijn pony sinds een week bietenpulp om hem wat dikker te maken. Hij is wat mager geworden door de winter.
Hij is wel wat dikker maar ook een heel stuk energievoller!
Ik stop er mee te voeren als hij weer dik genoeg is
groetjes marlon

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:55

Ben het helemaal met Ikke eens over mais, heb het nooit willen en durven voeren. Vooral maissilage, dat voor koeien bestemd is vind ik slecht en goedkoop voer. Maar het is ook nog gevaarlijk omdat het delicate slokdarmsysteem van paarden niet op dit voer, dat uit kan zetten, berekend is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:15

Gebroken maiskorrels is fijn voer om ze snel wat meer op gewicht te krijgen, maar verder ben ik het met Ikke en Sarabande eens dat het slecht en goedkoop voer is.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:27

mijn pony kreeg altijd mais naast de brok. ze was er echt gek op...
bij het paard voer ik het niet bij. ze zeggen dat het heel slecht is om bij te voeren ( ik heb het dan over gehakseld mais).

Love the life that you live, live the life that you love


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:49

Pipo schreef:
Gebroken maiskorrels is fijn voer om ze snel wat meer op gewicht te krijgen, maar verder ben ik het met Ikke en Sarabande eens dat het slecht en goedkoop voer is.


Mee eens. Met beleid mais voeren voor dit doel kan geen kwaad. Ik heb een meusli met een beetje mais erdoor, dat houdt mijn oude sok net een beetje gevuld, mede daardoor ziet ze er op haar leeftijd nog zo goed uit. Maar de beweging van elke dag op de wei is zeker zo belangrijk.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 22:59

Aha erg bedankt allemaal voor de tips. Ik was gewoon weg nieuwsgierig over wat voor werking het had. Maar kan het voeren van Snij mais nou wel of geen kwaad?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:14

Ik voer in het oogstseizoen dagelijks een kolfje maïs vers bij. Het is goed voor hun tanden. Met mate kan het volgens mij geen kwaad, maar van alles is het gelijk ... té veel is ... té veel!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:38

Snijmais voeren kan geen kwaad, zolang je het maar met beleid doet.

Ik ben het grotendeels met ikke eens (niet helemaal natuurlijk Haha! ). Je moet zeker geen grote hoeveelheden gaan geven of een deel van het ruwvoer door mais gaan zitten vervangen, dat is slecht en heeft geen zin.
Dat is het voor sukkels is vind ik onzin. Iedereen moet weten wat ie zijn paard voert, en mais is heus zo slecht niet, je moet gewoon niet te veel geven.

Maar ik denk dat als je een goede kwaliteit hooi of kuil hebt, dat je dan niet eens zoveel extra's nodig hebt om ze fit te houden en zoals bij Metellica iets dikker te laten worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Googlebot en 103 bezoekers