Rookbeleid, wat is jullie mening?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Rookbeleid, wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 14:01

Op de basisschool waar ik werk gaan we het binnenkort hebben over een rookbeleid op school. (voor de leerkrachten natuurlijk Haha! )

Ik vind het bijvoorbeeld smerig als je kinderen in een ruimte laat werken waarin ook gerookt wordt.
Als leerkracht heb je toch een soort van voorbeeldfunctie, en op die manier geef je kinderen niet echt een goed voorbeeld.

Maar goed ik heb makkelijk praten ik rook niet (ook nooit gedaan) en vind het een smerige lucht.

Ik heb een paar vragen aan bokkend Nederland:

* Moet roken toegestaan zijn op scholen voor leerkrachten, als er in die ruimtes ook kinderen komen?

* Mogen leerkrachten roken als daarbij kinderen aanwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens het sirveilleren tijdens het buitenspelen?

* Mag er in een ruimte gerookt worden als de kinderen al naar huis zijn, maar een uur later of de volgende dag weer terug komen?

Ik ben heel benieuwd...


tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:03

Ik dacht dat roken in een openbare ruimte (en dat is een school) bij wet verboden was?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:05

* Moet roken toegestaan zijn op scholen voor leerkrachten, als er in die ruimtes ook kinderen komen?

Nee, waarschijnlijk is er ook een lerarenkamer op school, ik vind dat dat als enige gerookt mag worden.

* Mogen leerkrachten roken als daarbij kinderen aanwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens het sirveilleren tijdens het buitenspelen?

Buiten heb ik er geen problemen mee, al hoewel de leraren eigenlijk een voorbeeldfunctie zouden moeten hebben en dus helemaal niet zouden moeten roken.

* Mag er in een ruimte gerookt worden als de kinderen al naar huis zijn, maar een uur later of de volgende dag weer terug komen?

Nee, alleen in de lerarenkamer of buiten. Roken blijf je ruiken.
Ik had een paar jaar geleden ook een "collega" (interim) op kantoor die 's avond sigaren rookte, dan ging ik 's ochtends bijna over m'n nek.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 14:08

Maar in de lerarenkamer zitten ook mensen die absoluut niet in de rook willen zitten Haha!

Tabakswet.nl schreef:
Werkgevers moeten maatregelen treffen om rookvrij werken mogelijk te maken. Niet alleen uw eigen directe werkplek, maar ook toiletten, gangen, vergaderzalen, kantines en dergelijke moeten rookvrij zijn. De datum van 1 januari 2004 is gekozen om bedrijven de tijd te gunnen goed rookbeleid te ontwikkelen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:13

* Moet roken toegestaan zijn op scholen voor leerkrachten, als er in die ruimtes ook kinderen komen?

Net wat je zegt, leerkrachten is een voorbeeldfunctie van de leerlingen. Geen sigaretten bij kinderen in de buurt.

* Mogen leerkrachten roken als daarbij kinderen aanwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens het sirveilleren tijdens het buitenspelen?

Nope, geen sigartten bij kinderen in de buurt Haha!

* Mag er in een ruimte gerookt worden als de kinderen al naar huis zijn, maar een uur later of de volgende dag weer terug komen?

Wat voor ruimte denk je dan aan? Kinderen met luchtwegaandoeningen en niet alleen die kinderen, hoe zit het met het personeel? Ik vind het walgelijk om in die lerarenkamer te zitten midden in de rook.

Ik ben het helemaal met je eens, dat leerkrachten een voorbeeld functie voor de leerlingen zijn.

Ben je leraar ofzo Party!!?

:){

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:14

Oké buiten dan maar! Bij ons in de kantine mag je ook roken en daar zit ik dus ook nooit.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:17

Mickey schreef:
* Moet roken toegestaan zijn op scholen voor leerkrachten, als er in die ruimtes ook kinderen komen? Nee

* Mogen leerkrachten roken als daarbij kinderen aanwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens het sirveilleren tijdens het buitenspelen? Ja, mits er met alle ouders overeen gekomen is dat zij het goedkeuren, als een ouder het er niet mee eens is, kan zij gebruik maken van een veto recht.

* Mag er in een ruimte gerookt worden als de kinderen al naar huis zijn, maar een uur later of de volgende dag weer terug komen? Moeilijker, alleen als er voldoende materiaal gebruikt wordt om de geur te neutraliseren of weg te halen.

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:33

Heel simpel: op alle vragen: Nee! Maar goed ik heb zelf een hekel aan rook dus mijn mening is denk ik niet echt objectief.
Ik vind het echt belachelijk dat een heleboel lerarenkamers blauw staan van de rook. Men heeft een voorbeeldfunctie en daar hoort niet roken ook bij.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:58

Ik ben zelf roker, maar ik vind het prima dat er in openbare gebouwen niet gerookt mag worden. Of er moeten speciale ruimtes voor zijn. Bv het afschaffen van rokerscoupe's in treinen vind ik niet goed.

Maar zeker op een basisschool dien je het goede voorbeeld te geven en vind ik dat je ook buiten tijdens het surveilleren niet kunt roken. Maak dan binnen een apart hokje voor rokers.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:05

Ben het helemaal met Ludo eens Lachen !
Als een leerkracht rookt, kan er misschien buiten een plekje gecreeerd worden waar ze een peuk kunnen opsteken! Als de overige leraren er niets op tegen hebben dat er in de leraren-kamer gerookt wordt, is het imo okay als daar gerookt wordt, maar anders dus gewoon niet !!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:31

Ik vind dat leerkrachten niet mogen roken op een plaats waar er kinderen bij zijn (speelplaats, klas, o.i.d.) : ten eerste om de voorbeeldfunctie en ten tweede omdat het me niet al te interessant lijkt om als kinderen in de sigarettenrook te zitten...

In de lerarenkamer vind ik dan dat roken wel toegestaan mag zijn, maar dan om het probleem van de niet-rokende leerkrachten op te lossen, in een apart kamertje voor rokers... (zo was er op de middelbare school bij ons de lerarenkamer, en in die kamer was er nog een klein kamertje wat 'het rookkot' genoemd werd, en daar gingen de leerkrachten die dus een sigaretje wilden roken zitten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:11

Mickey schreef:
* Moet roken toegestaan zijn op scholen voor leerkrachten, als er in die ruimtes ook kinderen komen?

Nee

* Mogen leerkrachten roken als daarbij kinderen aanwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens het sirveilleren tijdens het buitenspelen?
Nee
* Mag er in een ruimte gerookt worden als de kinderen al naar huis zijn, maar een uur later of de volgende dag weer terug komen?
Nee

Passief meeroken is ook schadelijk.


Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:19

vr 1: nee. Ik had vroeger een docent die sigaren rookte onder de les. Ik was nog te jong om er iets van te zeggen (eerste klassen basisschool), maar als ik bijv. nu kinderen had en merkte dat de docent in de klas rookte, dan maakte ik daar werk van. Het is smerig en mee roken is evengoed schadelijk.

vr2: Nee. Bij de scouting hanteer ik deze regel: roken (of alcohol nuttigen) niet toegestaan als er kinderen bij zijn. Je hebt nou eenmaal een voorbeeld functie. Alle rokende leiding die ik in mijn team gehad heb zijn het daar nog altijd mee eens geweest.

vr3: Zolang je als kind nog kan merken dat er gerookt is vind ik dat het niet kan. Als niet roker (en hopelijk zijn ze dat allemaal nog...) is het ronduit smerig! Die geur gaat overal in zitten.

Ik vind wel dat de school moet zorgen voor een vervangende plek waar docenten kunnen roken. Een deel van de lerarenkamer die daadwerkelijk afgesloten is van de rest van de lerarenkamer met daarbij een raam of goede ventilatie lijkt me een goede optie.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:34

Net als velen is het antwoord op alle vragen volmondig NEE!

Ik ben zelf astmatisch, dus wellicht ben ik zowiezo al een behoorlijke tegenhanger van roken, maar overal waar kinderen zijn op een school behoort niet grookt te worden.

Bij ons op het werk zijn op elke verdieping rookruimtes gemaakt, daar kan je dus roken naar harte lust. Koffiecorner op de hoek en stoelen en tafels in het rookhok geven de rokers ruim de gelegenheid om een peuk in rust op te roken.

Zoals je schreef dat er ook leraren in de lerarenkamer niet roken en dus in de stank zitten van de ander, vind ik ronduit belachelijk. Zou ik daar werken dan zou ik daar toch wel een beetje stampij om gaan staan maken. Maar goed, ik ben daar redelijk fel in.

Bijv gisteravond de halve avond staan blauwbekken op de manege waar ik voorheen reed omdat ik niet in de kantine wilde en kon staan Misselijk Vieze rook, de hele tent staat gewoon blauw Maar goed, ieder zijn pleziertje Knipoog

Op zoek naar de zon!!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:35

driemaal nee van mijn zijde. Ik rook zelf. In Finland is het verboden te roken in ruimtes waarin ook collegae komen. Dat betekent dus dat ieder bedrijf een speciale rookruimte aan moet leggen of dat men buiten moet roken.

Als je bij ons op bezoek komt en een sigaretje wil opsteken, word je dus heel vriendelijk naar het buitenterras verwezen. Dat is normaal in Finland, bijna niemand rookt hier binnen. Spaart een heleboel uit aan behang.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:51

Driemaal nee, ook van mijn zijde, als ouder zijnde heb ik er zeer weinig tot geen behoefte aan dat de persoon (juf) waar mijn kinderen tegen op kijken te zien roken. Voorlopig vinden mijn kinderen roken stinken en vies en binnen/gesloten ruimtes probeer ik rokers te vermijden.
Ik wil dit graag zo houden. Op mijn middelbare school had de lerarenkamer een rookhol... 1 kamer waar de rokende leraren zaten.
Mijn kinderen weten dat roken slecht voor je is en dat je er ziek van wordt. Ze vinden daardoor mensen die roken ook wel dom en soms zielig, omdat ik ook uit heb gelegd dat het niet lekker is en stinkt maar omdat rokers in hun 'hoofd' er 'ziek' aan worden (verslaafd) ze niet kunnen stoppen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:07

Absoluut niet roken in de school. Denk eens aan kinderen met CARA aandoeningen, bijvoorbeeld? Los daarvan zou ik er als ouder absoluut niet blij mee zijn als mijn kind aan roken wordt blootgesteld. Ook meeroken is schadelijk.
De leerkrachten die willen roken zullen dat maar buiten moeten doen.

En ja, ikzelf rook wel.

* To Belg, or not to Belg *

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:16

Ook driemaal nee.
Ze moeten dan idd zorgen dat er buiten gerookt kan worden, waar de kinderen dan dus niet bij zijn en niemand er last van heeft..
Bij ons in groep 8 hadden we een beetje gekke lerares voor de klas, die zat ook weleens gewoon onder de lessen te roken, kon ik me ontzettend aan ergeren (aan alles wat ze deed, maar vooruit..) ik had alleen toen nog niet zo'n grote mond, heb er nooit wat van durven zeggen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:32

Ik ben het bijna helemaal met Ludo eens.
Het is zo dat ze naar school gaan om wat te leren. Een leerkracht heeft toch een voorbeeldfunctie, maar wat betreft het buiten roken vind ik dat het wel moet kunnen. Tenslotte komen kinderen vaak genoeg rokende mensen tegen. Het komt zelfs vaak voor dat hun ouders ook roken. Bovendien denk ik dat ze beter op die manier in aanraking komen met sigaretten e.d. dan dat ze het zelf gaan uitproberen. Het is buiten tenslotte niet schadelijk ook.
Aan de andere kant zijn er ook weer ouderen die hun kinderen niet bloot stellen aan rokende mensen en dat ook op school niet willen hebben. Dit verhaal heeft dus twee kanten, ik ben er nog niet helemaal over uit. Misschien is het inderdaad maar het best als er gewoon helemaal niet gerookt wordt in ruimten waar kinderen komen en in het bijzijn van kinderen. Wat buiten school gebeurt is hun ouders' pakkie an. Dus na mezelf enigzins overtuigd te hebben in dit berichtje ga ik met de meerderheid mee: driewerf nee Haha!

En ja, ik rook ook.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 18:34

Mickey"]
* Moet roken toegestaan zijn op scholen voor leerkrachten, als er in die ruimtes ook kinderen komen?
[/quote]nee. je ziet op steeds meer scholen trouwens dat roken alleen buiten toegestaan is. en dat heeft niet alleen met kinderen en collega's te maken, maar ook met geld. wat denk je bv. dat een rokersruimte kost en de rookpauzes?
[quote="Mickey"]
* Mogen leerkrachten roken als daarbij kinderen aanwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens het sirveilleren tijdens het buitenspelen?
[/quote]nee, als leeraren aan het surveilleren zijn, zijn ze aan het werk en hebben ze geen pauze.
[quote="Mickey schreef:
* Mag er in een ruimte gerookt worden als de kinderen al naar huis zijn, maar een uur later of de volgende dag weer terug komen?
nee daar hoort een rokersruimte te zijn en zo niet, buiten.

Amor Vincit Omnia

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:36

Bij ons op school mag niet worden gerookt.
De collega's die roken gaan dat buiten doen, in de pauzes of na schooltijd, niet onder de lestijd in ieder geval.
Ik vind dit een goeie regeling! Ik vind roken vies, en vind dat er in de ruimtes waar de kinderen komen niet mag worden gerookt!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 21:45

Nouvel schreef:
Bij ons op school mag niet worden gerookt.
De collega's die roken gaan dat buiten doen, in de pauzes of na schooltijd, niet onder de lestijd in ieder geval.

En waar wordt er dan gerookt? Op het plein waar ook de kinderen spelen?

Alle anderen al bedankt voor jullie reacties. Ik vind zelf ook dat het antwoord op alle drie de vragen "nee" is. Maar was benieuwd naar jullie meningen. Ik vrees dat dit nog een hele pittige discussie gaat worden in de vergadering...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Anouk94, corinec, doekenbas, fro, Glenda, GrapeshotBot, Gwenvd, Lizz, mirriejj, mmajar, N_B_N, Nietsmar, NinaCharlie, Saaams, sinnekinne, Thats_Me, topsylover, Waratje en 56 bezoekers