Droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 12:01

Bij ons op stal heerst droes Boos! . Mijn pony is heeft een week koorts gehad, is een paar dagen goed ziek geweest, heeft bijna geen snotneus gehad. Hij heeft al het snot doorgeslikt Misselijk . Nu zegt mijn dierenarts dat hij zijn stal weer uit mag, maar niet in contact mag komen met andere paarden. De dierenarts die vaker bij ons op stal komt zegt dat ze 6 weken op stal moeten blijven staan. Daar gaat z'n conditie en z'n spieren Huilen . Wat zijn jullie ervaringen??????
Alvast bedankt. Groetjes Mandy


Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:06

Mijn fjordje heeft verleden jaar heel erg droes gehad,hij is er toen bijna aan overleden van de hoge koorts!
Ik zou in ieder geval heel rustig aan doen met hem, en heel belangrijk:veel zijn temperatuur opnemen!
Bij mijn pony heeft het bij elkaar wel drie maanden geduurd voordat hij beter werd.
Veel sterkt met hem!

Paardentaxi Zeeland

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:13

Je pony blijft nog 6 weken besmettelijk voor andere paarden. Wanneer je hem bij je stal kan trainen kan je daar kalmpjes aan weer mee beginnen. Bedenk wel dat je pony erg ziek is geweest en daar al veel conditie mee heeft verloren.
Je moet het op stal blijven zo zien: je mag het erf niet af. Omdat je andere paarden kan besmetten moet je daar geen contact mee hebben.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:02

Dus toch... Ik hoorde al een 'roddel'.
Goed om te weten, ik blijf mooi uit de buurt!

Sterkte ermee!

Nulla tenaci invia est via


MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 12:54

Ik hoor erg veel verschillende verhalen om me heen. Aan de ene kant ben ik best wel blij dat hij het nu heeft gekregen omdat het een zeer lichte vorm was en hij het nu waarschijnlijk nooit meer krijgt. Ik vind het alleen erg frustrerend dat hij nu 6 weken op stal moet staan terwijl hij weer helemaal beter is. In die paar dagen dat hij ziek is geweest heeft ie niet zoveel conditie verloren, maar na 6 weken boxrust is er natuurlijk niets meer van zijn conditie over. Mijn dierenarts zegt daarom ook dat ik het rijden weer mag oppakken, maar om besmetting op andere paarden te verkomen mag hij (en de andere droespaarden) zijn stal niet uit van de stalhouder(die heeft weer overleg met een andere dierenarts).

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:04

Bij ons is er ook een keer droes uitgebroken, er stonden toen 6 paarden in stal, naast elkaar en vreemd genoeg zijn er maar 3 paarden erg ziek geworden, bij de andere paarden was niks te zien, waarschijnlijk omdat ze allemaal gelijk zijn geent.
Maar ik weet hoe het is, en het is een rotgezicht!
Sterkte.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:56

wij hebben ook droes gehad op een stal met meer dan 50 paarden en die paarden moesten minstens 6 weken bij de ancdere paarden weg!! uiteindelijk hebben 5 paarden het gehad!! en we hadden een speciale droes afdeling!! Alles is wel weer goed gekomen en toen het over was hadden we alles heeel goed ontsmet

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:48

Droes is pas besmettelijk als de bult op de klier open is. als een paard eenmaal droes heeft gehad is hij er z'n leven lang immum voor. Daardoor kan het dus zijn dat niet alle paarden droes krijgen in een stal, omdat veel paarden die als veulen in een kudde leefde, toen droes gehad kunnen hebben.
Verder denk ik, dat als je paard niet meer hoest en snotterd, je gerust weer de lichte arbeid op kunt pakken...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:29

Droes is besmettelijk op het moment dat er uitvloeing is, uit de neus, van slijmvliezen af, vanuit de opengebroken bult!!!
Het wordt erg gemakkelijk overgedragen, gewoon al via kleren!

Twee jaar geleden heb ik droes gehad op stal. De ene helft van de paarden stond in een loopstal, gedeeltelijk buiten en binnen, de andere helft stond in de gewone stal binnen. De paarden hadden geen kontakt met elkaar en daardoor heb ik de droes uit de gewone stal kunnen houden, daar stonden nl drie drachtige merries in.
Door eerst de gewone stal te verzorgen en dan de droes stal, de kleren elke keer in de wasmachine als we bij de droes paarden waren geweest, hebben we dus verdere besmetting kunnen voorkomen.

omdat de paarden die droes hadden (niet alle paarden kregen het in de loopstal) zelf beweging konden nemen door naar binnen of buiten te gaan, is de terugval in conditie meegevallen. ze konden dan ook na het doorbreken van de bulten vrij snel weer aan het werk.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 11:43

Geen van de paarden die bij ons Droes hebben gehad zijn de klieren naar buiten open gebroken. Het is er bij allemaal via de neus uit gekomen, behalve bij Ramour dan want die heeft alles doorgeslikt. Hij staat nu 3,5 week op stal wordt chagrijnig (happen naar paarden die voorbij komen) en hij wordt moddervet. Helaas gaat ie door zijn stofallergie ook nog eens hoesten. Ik zal echt blij zijn als hij naar buiten kan! Helaas zijn er weer 2 paarden met koorts bijgekomen. De ene had gelijk een snotneus, maar de ander nog steeds niet. Echt irritant dat het zo moeilijk te stoppen is!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, Muronia, Saaams en 28 bezoekers