Iemand vertelde mij, handen uit elkaar doen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Iemand vertelde mij, handen uit elkaar doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 15:47

Ik had een tijdje geleden een topic gestart over het aan de teugel rijden met een foto wat niet echt een goed voorbeeld was. Daarbij had ik mijn handen vast gezet, waardoor de pony mijn hand niet goed kon volgen en zo.. Maar goed, zaterdag extra goed op gelet, ook foto's gemaakt, ze zijn wel gelukt, maar ik denk te wazig om ze te scannen. Iemand zei me toen zoeits van..

"Je zet je handen te veel vast, en dwingt op die manier je pony in de krul, probeer je handen maar eens uit elkaar te doen..."

MAar nu weet ik neit echt wat het gevolg dan van moest zijn. Ik heb dat toen nog wel gevraagd, maar niet echt meer antwoord op gekregen, maar ik zou het toch graag willen weten.. Wat had er op dat moment moeten gebeuren, als ik mijn handen een beetje spreide?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:04

Waarschijnlijk zal men hiermee bedoeld hebben, dat als je je armen uit elkaar zet (dus wijder van elkaar vandaan, alsof je een bal vasthebt), je je armen en dus ook je handen wat meer ontspant.
Als je inderdaad je handen wat vast hebt, probeer dan eens het volgende:
Kijk in de spiegel, laat je bovenarm langs je romp hangen. Vanaf je ellebogen via je hand, moeten je teugels in 1 lijn staan met je onderarm. Polsen naar buiten, handen wat uit elkaar zetten (dus allebei een stuk van de hals af). Denk eraan dat je polsen en vingers "luchtig" blijven als je rijdt. De polsen zijn als het ware de schokbrekers tussen je teugels en je armen, blijven dus flexibel. Je handen moeten blijven "ademen". Houdt gevoel in je handen. Zodra je je handen té vast zet en dus blokkeert, werkt het bovenstaande niet meer.

Probeer et maar eens

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:13

weet wel dat je handen niet het belangrijkst zijn bij het aan de teugel rijden van je paard.

ik bedoel daarmee: aan de teugel rijden doe je met je zit en je benen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 16:15

kattebeest schreef:
weet wel dat je handen niet het belangrijkst zijn bij het aan de teugel rijden van je paard.

ik bedoel daarmee: aan de teugel rijden doe je met je zit en je benen.


Oh dat weet ik ook wel! Probeer ik ook, en gaat ook wel goed, maar het was men op die ene foto opgevallen, toen iemand dat zie, wist ik niet geod wat het gevolg was....

Oh en tyrza bedankt voor je reactie, je hebt me goed geholpen...

Nog meer mensen tips?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:27

Knipoog Graag gedaan... Knipoog

Ik hoop dat het wat helpt...

G.L! (good Luck!)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:41

over wat tyrza zei, heb ik eens uitgebreid geantwoord in een topic, met foto's erbij.

topic : =>heb nu toch wat ontdekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:54

Aanvulling op kattebeest: je moet inderdaad je paard aan de teugel rijden met je zit en benen, maar je hand mag daarbij niet storen en zeker niet onaangenaam aanvoelen voor je paard. Je hand moet wel toestaan en je hand doet ook mee om te bepalen waar je paard loopt. Aan de teugel is immers het resultaat van je paard bij elkaar rijden van achteren naar voren naar de hand toe.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:12

hey lovely, weet ik wel, maar het was maar om te benadrukken dat 'de hand' niet het middel is om je paard aan de teugel te rijden. natuurlijk als je je handen niet stil kan houden, is er storing op de lijn tussen jullie, en dan lukt het niet .

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:15

De hand stil houden is niet genoeg, ook een stille hand kan een strakke hand zijn... Ontspanning is heel belangrijk, en als je paard zich sterk of zwaar maakt is het heel moeilijk om zelf te blijven ontspannen...

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 21:19

uhm, kattebeest, ik kan dat topic niet vinden Boos!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:29

kattebeest schreef:
hey lovely, weet ik wel, maar het was maar om te benadrukken dat 'de hand' niet het middel is om je paard aan de teugel te rijden. natuurlijk als je je handen niet stil kan houden, is er storing op de lijn tussen jullie, en dan lukt het niet .


Hey kattekop Haha!, het was ook bedoeld als aanvulling op wat je al schreef en wat er zoal geschreven werd in het topic, dat is alles Lachen.

BTW Shiloh, deze: [RT] Heb nu toch wat ondenkt! Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:25

Heb het gelezen. Als aanvulling moet ik er wel bij zeggen dat ik bij training natuurlijk niet altijd zo rijdt. Als ik hem wat meer door de rug/nek rijdt, zeg maar voorwaarts/neerwaarts of wat inbuig, moet de hulp iets duidelijker gegeven worden, dus zet ik mijn (binnen) hand (op de volte dan) wat meer richting knie. Let wel: NIET naar achteren, maar opzij. Anders werk je alleen maar terug en kijkt het paard wel naar rechts ofzo, maar gebruikt hij zijn hals/rug/schouders niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers