[NH] Paard verzet geen stap...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

[NH] Paard verzet geen stap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 10:13

Tijdens de join-up training (freestyle, een soort longeren maar dan zonder touw) stopt het paard (merrie, 10 jaar) en verzet geen stap meer.. Uitvallen naar het paard helpt niet, met de zweep knallen werkt niet.. uit pure wanhoop maar een keer een tik gegeven.. sluit zich volledig af.. staat wel de hele tijd te smakken.. en loopt perfect achter je aan als je gaat lopen.. probeer je haar weer voor je uit te laten lopen (de freestyle training) dan gaat ze stil staan. Achteruit lopen (backup) doet ze prima. Enig idee wat het kan zijn en hoe je dit paardvriendelijk kan oplossen ? Paard vertoond geen teken van agressie staat smakkend en met vriendelijke ogen ... maar.... stil.....



__________
voor deze keer heb ik de titel veranderd. volgende keer zelf eerst lezen en rondkijken voordat je iets post!
BVD

Pecos Bill was the best, The best in the West.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:00

Dat paard lijkt me dusdanig onderdanig dat ze verstijfd. Dus waarom nog wegsturen Verward
Dit is dus het nadeel als 'iedereen' (no offence) maar gaat freestylen, zonder de paardentaal echt te snappen.

Volgens mijn hoogst onbescheiden mening (zal het zelf maar vast zeggen Haha! ) kun je beter duidelijke mensentaal voor je paard gebruiken, dan zonder dat je het snapt "paards" te gaan spreken, want NH is veeeeel krachtiger dan sommigen denken, en daar wordt (uiteraard) het paard weer de dupe van....


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:47

voor Sonja !!

Met een join up ben je enorm met de geest van een paard bezig, dus moet je wel heel erg goed weten wat je doet ! En een paard snapt er niks van, wanneer hij zich overgeeft (het smakken en follow up) dat hij dan weer weggestuurd wordt.

Zou je het zelf nog snappen als je dat gebeurt ??

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 07:55

Idd weet jij niet wat je aan het doen bent met als gevolg dat je volledig verkeerd bezig bent.
Ik zie ook regelmatig ergens staan dat mensen weer even een 'join up' gaan doen. Nu heb ik me in die afdeling van NH niet verdiept, maar als je paard je eenmaal heeft geacepteerd als leider, waarom moet je dat dan nog 20 keer doen (correct me if i'm wrong)
Als je hier mee verder wil gaan, zorg voor professionele begeleiding, en tot die tijd: niet meer doen.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:11

Ik ben het idd ook met Sonja eens, maar is het ook niet zo dat als je paard jou accepteert als baas, hij juist ook moet doen wat je zegt? Dus dat hij ook weer voor jou moet weg lopen in plaats van stil blijven staan. Aan Tipe wil ik dan ook zeggen; misschien sta je teveel naar de voorhand van je paard toe. Ook moet je er goed op letten dat als je je paard weer wil laten lopen je zelf ook naar voren loopt en niet stil blijft staan of naar achteren loopt.
Echter als je paard smakt en je volgt heb je eigenlijk al genoeg gedaan en is het inderdaad niet meer nodig om je paard opnieuw weg te sturen

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 09:34

Doen het gelukkig allemaal onder begeleiding met iemand die er veel ervaring mee heeft, en onze join up is meer gericht op Klaus Hempfling (met alle mixed van Mounty en parelli enz die daarbij kunnen helpen..) Volgens mij is er geen methode voor ieder paard onder iedere stuatie geschikt dus blijft het voorzichtig aftasten en vooral goed kijken.... Zo kan ik mijn paard perfect trainen maar als ik hetzelfde (je gaat dingen automatisch doen wat natuurlijk ook de bedoeling is) doe bij het andere paard snapt ze er niets van.
De oplossing was eenvoudig.... tenminste we weten nu waar het aan licht.. Stom maar waar.. ze was (is) hengstig... Volgens de trainer, en daar ben ik het wel mee eens.. heeft ze nogal last van de hormonen.. en heeft ze de natuurlijke eigenschap om als je je als leider gedraagt... stil te gaan staan... klaar voor de dekking.. nu moet ik zeggen dat me dat te ver gaat (grapje) dus laten we het voorlopig maar bij knuffellen (poetsen) eventueel opzadelen, aansingelen en weer afzadelen.. vierkant stellen enzo.. aanraking vind ze GEWELDIG ! bedankt voor jullie (verontruste) reacties..

Pecos Bill was the best, The best in the West.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:49

Voorin de titel van je topic even [NH], [AR], [VD] of [LN] zetten anders krijgt hij een enkeltje mesthoop.
Voor meer info zie het topic bovenaan

kim, mod UZ

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:43

Om echt het probleem te verhelpen kun je het best een keer les krijgen van een NH-trainer. Voor een goede trainer kun je kijken op WWW.DREAMSTABLES.NL Zij geven les door het hele land en zijn getraind door Monty Roberts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:21

Ehhhh Anne, misschien zie ik meer dan jij, maar volgens mij staat in het laatste antwoord van Tipe duidelijk dat ze begeleiding hebben van een deskundig iemand Verward
Even reclame maken is natuurlijk altijd leuk, maar in dit geval beetje overbodig Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers