Hoefbevangen door bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Hoefbevangen door bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 12:58

Mijn bijna tweejarige merrieveulen is enkele weken terug hoefbevangen geraakt. Ze staat niet op gras, en kreeg altijd maar een handje bix per keer. (2 per dag)
Een paar dagen voor ze ziek werd is ze bekapt. Haar hoeven waren iets te kort. Volgens de dierenarts is dat de reden, maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk.....

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:15

Ik heb daar eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord.Ik zou een second opinion vragen bij een andere dierenarts.

Mist

Berichten: 9456
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:46

Hoefbevangenheid is een soort "beroerte" in de hoeven, daar gaat een heel proces aan vooraf, dat kan niet door te kort te bekappen. Fout bekappen kan wel een hele hoop andere problemen geven. Deze DA zou beter moeten weten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:00

Inderdaad.
Er zijn heel veel onderzoeken naar de oorzaak van hoefbevangenheid, maar te kort bekappen komt daar toch echt niet bij. Misschien kan je redeneren dat door te kort bekappen de hoef zodanig is aangetast dat er een ontsteking is ontstaan (maar dat lijkt mij niet echt logisch).

Hoefbevangenheid is een aandoening van de hoeflederhuid. Deze zorgt normaal voor de aanhechting van hoornschoen aan de ondervoet. Dat gaat dan loslaten waardoor het hoefbeen kan kantelen of zelfs zakken.
Een paar pagina's ter verduidelijking:

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm

http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... mages.html

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 16:38

Ik denk dat ik eerlijk gezegd op zoek zou gaan naar een andere dierenarts Tong uitsteken

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 19:54

Mijn vorige pony, een shetlander, is ook hoefbevangen geweest, en die zat in een later stadium. We hadden er dus al ervaring mee, maar bij hem kwam het echt door het gras. Wat er met Leo dan gebeurd is snap ik echt niet. Want twee handjes brokken zijn voor een Haflinger toch niet teveel, of wel? Verder kreeg ze een plak hooi per keer, dus twee per dag. En we wandelen veel met haar.... Wat kan het dan wel zijn?

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:18

muckypup schreef:
Ik denk dat ik eerlijk gezegd op zoek zou gaan naar een andere dierenarts Tong uitsteken


en misschien ook een andere hoefsmid????

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:09

Voer is niet altijd de oorzaak van hoefbevangenheid... stress, ziekte, koliek, Cushings. slechte doorbloeding, slechte hoefverzorging (verwaarlozen van hoeven) of teveel werken op een harde ondergrond kan bijvoorbeeld ook hoefbevangenheid veroorzaken... en dan zijn er ook nog gevallen waar helemaal geen duidelijke reden is...

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:13

Wat nog al eens vergeten wordt als oorzaak van hoefbevangen is slechte werking van de nieren. Hierdoor worden de 'gif'stoffen slecht uit het lichaam verwijderd en kan hoefbevangenheid ontstaan.
Een 2e reden (bij merries) is vaak hormonaal: door baarmoederontstekingen is de hormonenproduktie van slag en kan ook hoefbevangenheid ontstaan.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:34

Bij baarmoederontsteking zijn het de toxinen (ontstekingsproducten) die voor de laminitis zorgen. Door verhoogde doorbloeding in de voet (in beginperiode van hoefbevangenheid) kunnen de toxinen daar voor ontsteking zorgen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:15

Jantien schreef:
Door verhoogde doorbloeding in de voet (in beginperiode van hoefbevangenheid) kunnen de toxinen daar voor ontsteking zorgen.

Is het niet zo dat een verbeterde (=verhoogde) doorbloeding juist voor het sneller afvoeren van de toxinen zorgt. Verward Mits de nieren goed werken, want die moeten het wel kunnen afbreken natuurlijk.

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 20:08

Dat vind ik allemaal een beetje ingewikkeld klinken, met die hormonen. Stress kan het ook niet zijn. Denk ik, ze is tenminste altijd heel relaxed, een superpaardje. Alleen met spenen was ze stressig. Ziekte en koliek zijn ook uitgesloten. Harde ondergrond denk ik ook niet dat de reden is. Misschien is ze gevoerd door het kleinkind van de buren? Dat deden ze bij de shetlander ook altijd. Maar daar zal ze toch niet meteen ziek van zijn geworden?

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:45

Sugarmiss schreef:
Is het niet zo dat een verbeterde (=verhoogde) doorbloeding juist voor het sneller afvoeren van de toxinen zorgt. Verward Mits de nieren goed werken, want die moeten het wel kunnen afbreken natuurlijk.


Door de verhoogde doorbloeding in de voet heb je daar een verhoogde aanvoer van toxinen uit de baarmoeder. Die treden dan in de voet uit de bloedbaan het weefsel in met als gevolg ontsteking van de hoeflederhuid en alle gevolgen daar weer op.

(Maar ik kom er nog even op terug, ik heb het onderzoek hier niet bij de hand)

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Facebook, IASCrawler en 2 bezoekers