* stapmolen na peesblessure?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 11:19

Mijn paard heeft 5 weken volledige rust gehad, ben het nu weer rustig aan het opbouwen met stappen op rechte lijnen. Kan hij inmiddels aan de stapmolen?


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:22

Ik zou even met je veearts overleggen, als je paard voldoende hersteld is, kun je het misschien langzaam opbouwen. Maar als je nu bezig met met rechte lijnen: een stap molen is dus geen rechte lijn, en vormt een zwaardere belasting Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:10

Hangt ook af van hoe je paard zich aan de molen gedraagt. Het belangrijkste is dat hij geen rare sprongen maakt en daarmee de pees opnieuw beschadigt door verrekking. Je kunt het beste contact opnemen met je veearts. Eigenlijk vind ik dat een goede veearts ook "nazorg" moet geven, vooral bij het weer opbouwen van een trainingschema ed. Mag ik trouwens vragen waar je paard behandelt is?

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:18

Stapmolen is helaas helemaal taboe bij peesproblemen! (of ik ben anderhalf jaar voor de gek gehouden Scheve mond\ )

_________________
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasmijn op 2001-07-23 11:01 ]</font>

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 09:03

Mag ik vragen wat je paard nou precies had? was de pees overbelast en iets beschadigd of gescheurd? : Verward

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 16:54

hij heeft zich verstapt in de wei. of iets dergelijks, hij kwam kreupel uit de wei terug.
Helemaal zeker weten doe je het dan nooit.
Ik doe nooit gekke dingen met hem.
Heel af en toe een kruisje springen.
Maar zelf probeert hij wel eens een radslag of een flikflak tja........

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 21:11

Zoals eerder opgemerkt; een stapmolen is geen rechte lijn en is in die zin niet ideaal. Ik zou niet alle beweging die het paard krijgt in de stapmolen geven maar daarnaasr ook afstappen op een echte rechte lijn. Overigens mag je er wat mij betreft ook op gaan zitten in stap. Overweeg ook eens het gebruik van magnetische peesbandages

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 21:31

Citaat:
Op 2001-07-23 22:11, schreef Offereins:
Overweeg ook eens het gebruik van magnetische peesbandages



Kunt u uitleggen waarom magnetische peesbeschermers precies een gunstig effect op herstel hebben?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 09:20

Hoi zep, magneettherapie is zeer goed voor de doorbloeding. Doordat pezen slecht doorbloed zijn, duurt het herstel lang. Echter door de pulserende magneetsignalen die diep in het been gaan, wordt de bloedsomloop in die pezen bevordert. Het werkt pijnstillend, en ontspannend. Ik gebruik het zelf ook voor mijn paard en het is via de fsysiotherapeut mij aangeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 11:53

Maar hoe gaat dat proces dan precies in z'n werk? Er is zoveel goed voor de doorbloeding. Wat is de precieze invloed van dat magnetisch veld?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:13

Ik weet het ook niet helemaal precies, maar het heeft te maken met het aantrekken van het bloed naar de pees door de magneetvelden. Ik heb gelezen dat je paard na de behandeling zelfs spontaan kan gaan plassen, doordat hij helemaal ontspannen is en de afvalstoffen moeten weg.
Iemand bij ons op stal (Bart Veeze, ken je vast wel. Doet dressuur) zei dat Anky het al jaren gebruikt. Anky heeft er hele dekens van...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 10:27

Helpen de magneten alleen bij peesblessures of ook bij hoefkatrol?? En wat kosten ze?

Ik vind stapmolens helemaal niet echt fijn, het is wel handig om je paard wat extra beweging te geven, maar je traint er niets mee. En zeker als ze op stenen lopen is het niet echt goed volgens mij, wij hadden dat op de vorige stal.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 10:18

Je kunt de magneten kopen, dan kosten ze (vanaf) ong. 3000,-- Maar, huren kan ook, kost ong. 275,-- per maand. Kijk eens op Magnacare.nl Daar heb ik de mijne ook van gehuurd.
Magneettherapie schijnt goed te zijn bij bijv. artrose, beenbreuken, stijve spieren en zachte weefselproblemen. Het werkt tevens pijnstillend voor zo'n 8 uur na de behandeling. Ik hoop dat het goed helpt, want mijn paard heeft ook een peesprobleem, en je kunt er aan de buitenkant niks aan zien. Volgende week vrijdag moeten we weer naar de kliniek, ik hoop dat het verbeterd is na 5weken rust.
Cool


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que en 20 bezoekers